Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Paměť. Definice “Memory is the process of maintaining information over time.” -- Matlin (2005) “Memory is the means by which we draw on our past experiences.
Advertisements

Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Opakování - centrální nervová soustava
Přehled a receptory Viktor Černý, 5.kruh (2006-7)
Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti
STAVY VĚDOMÍ Olga Vajnerová Ústav fyziologie
Paměť a kognitiva Seminář pro V. ročník LF MU MUDr.T.Kašpárek
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Pozornost Sternberg, R.J.(2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, s Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
PAMĚŤ.
4. Neuron.
Učení Petr Machala.
7. Paměť.
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Kognitivní rehabilitace
7. Paměť Plháková, kap. 7 Sternberg, kap. 5 a 6
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
Šíření signálů a synapse
Řízení organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Psychologie učení.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Vyšší nervová činnost.
Paměť, pozornost, zapomínání
Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN - P14 Hopfieldovy sítě Asociativní paměti rekonstrukce původních nezkreslených vzorů předkládají se neúplné nebo.
Cvičení se zaměřením na paměť
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
UČENÍ A PAMĚŤ UČENÍ A PAMĚŤ Marek Lipenský Josef Srnec.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
REFLEXY, UČENÍ, PAMĚŤ. ANOTACE Prezentace navazuje na látku objasňující pojmy z nervové soustavy Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Objasňuje látku k.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Vnímání, paměť, hodnocení Zuzana Krobová, Dita Pelantová, Dominika Šafaříková, Vašek Zub.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Pozornost a vědomí.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Témata kognitivní psychologie
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
Paměť a soustředění.
Kognitivní rehabilitace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Pedagogická psychologie
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
PAMĚŤ.
Pozornost a paměť, představivost
Témata kognitivní psychologie
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti

informace v nervovém systému Paměť je schopnost - ukládání (encoding) - uchovávání (storage) - vybavování (retrieval) informace v nervovém systému

Paměť zahrnuje nejméně 4 odlišné procesy: Kódování – příchozí informace musí být vnímána Konsolidace – nově uložená informace je labilní, musí se stabilizovat (exprese genetické informace, strukturální změny) Důkaz: retrográdní amnézie Uložení – uchování v čase, téměř nelimitovaná kapacita Vybavení – různé části informace se skládají dohromady, je to konstruktivní proces, informace je přetvořena

Způsoby vybavení (retrieval): Reprodukce (recall) - sériová - volná (free recall) - s nápovědou (cued record) (reprodukce párových asociací) Znovurozpoznání (recognition) - výběr odpovědi (multiple choice)

Paměť a učení je totéž (psychologie: učení = postupné vytváření dlouhodobé pamětní stopy) Neuronální změna = pamětní stopa, engram Paměť není jednotná Trvání Mozkové struktury Molekulární mechanismy

Donald Olding Hebb *1904 †1985 Kanadský psycholog Hebb's Law. "Neurons that fire together wire together." Z množiny synapsí na těle a dendritech neuronu se zvýší účinnost u těch, jejichž aktivace těsně předcházela výboji postsynaptického elementu.

2000 Nobelova cena za fyziologii nebo medicínu Eric Richard Kandel * 1929 Vídeň 2000 Nobelova cena za fyziologii nebo medicínu Krátkodobá potenciace heterosynaptická (Presynaptická facilitace) Zej kalifornský (Aplysia californica) zadožábrý druh měkkýšů majících za srdcem jen jeden žaberní lupen, který mohou spolu s přívodní nálevkou zatáhnout

Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Krátkodobá potenciace Dlouhodobá potenciace long term potentiation LTP

Krátkodobá potenciace homosynaptická Reziduální Ca2+

Krátkodobá potenciace homosynaptická (posttetanická potenciace) Stimulace presynaptického neuronu Amplituda postsynaptického potenciálu

Long term potentiation LTP

NMDA – glutamate receptor

Glutamate receptors

Dlouhodobá potenciace long term potentiation LTP Glutamáterní synapse Receptory ionotropní: AMPA (kainátové, quisqalátové) NMDA Receptory metabotropní

Dlouhodobá potenciace časná fáze 1. Zvýšení senzitivity existujících AMPA receptorů 2. více AMPA receptorů na membráně Kandel, E.R. et al: Principles of neural science. 2000

Dlouhodobá potenciace časná fáze 3. Zesílené vylévání neurotransmiteru na presynaptické membráně retrográdní messenger (NO) Kandel, E.R. et al: Principles of neural science. 2000

Dlouhodobá potenciace Postsynaptická část NMDA receptor retrográdní messenger (NO) Presynaptická část Zesílené vylévání neurotransmiteru

Dlouhodobá potenciace pozdní fáze 4.Vznik nových synapsí Kandel, E.R. et al: Principles of neural science. 2000

Dlouhodobá potenciace 1. Zvýšení senzitivity existujících AMPA receptorů 2.Více AMPA receptorů na postsynaptické membráně 3. Zesílené vylévání neurotransmiteru na presynaptické membráně 4. Vznik nových synapsí

Dělení paměti podle trvání Attkinson a Shiffrin (1971) – trojsložkový model (mentální model) - Senzorická (okamžitá : ikonická) - Krátkodobá - Dlouhodobá (trvalá, referenční)  

Okamžitá (senzorická: ikonická, echoická) Ikonická paměť (zraková pracovní paměť) (zraková perzistence, příklad hořící kruh) George Sperling 1960 – Test ikonické paměti Prezentace 50 ms Pamatování 3-5 symbolů In Sternberg R.J.: Kognitivní psychologie, Portál, Praha 2002: s. 187.

Okamžitá (senzorická: ikonická) George Sperling 1960 – Test ikonické paměti Paradigma Částečná zpráva Označení řádku tónem za 150 ms po podnětu Pamatování 9 symbolů Ikonická paměť dokáže podržet přibližně 9 až 12 položek velice rychle se rozpadá

Krátkodobá paměť Sekundy až minuty

Verbální paměť AVLT Auditory Verbal Learning Test Zapamatujte si následující slova:

Verbální paměť 1. stůl 2. mrak 3. knihovna 4. strom 5. košile 6. kočka 7. světlo 8. prdel 9. lavička 10. křída 11. květina 12. netopýr 13. houně 14. mýdlo 15. polštář AVLT Kolik z vás si vybavilo slovo Stůl Světlo Lavička Polštář Prdel

Efekt prvenství, efekt novosti Verbální paměť Ebinghausova křivka Význam pořadí v sérii Efekt prvenství, efekt novosti

Verbální paměť Lépe si zapamatujeme: Osobně zajímavé Neobvyklé Vyvolá emoce Má erotický podtext Udělá to dobrý tvar

Srovnání verbální a vizuální paměti

Prohlédněte si každý obrázek ve směru četby zleva doprava Prohlédněte si každý obrázek ve směru četby zleva doprava. Napište zpaměti názvy předmětů.

Napište zpaměti názvy předmětů.

Krátkodobá paměť Kapacita 7 ± 2 položky

Verbální paměť Test – zapamatujte si následujících 7 slov reschala belbarnito pregal nerhalen mundipredo mekusmo frotan

Položky pro nás musejí být známé  Krátkodobá paměť Test – zapamatujte si následujících 7 slov reschala belbarnito pregal nerhalen mundipredo mekusmo frotan Položky pro nás musejí být známé 

Interaktivní představa Obálka Hudba Pták Štětec Paleta Konzerva Šroubovák Telefon Hasič Schody Popelnice Kolo Slepice Peníze Salát Interaktivní představa

Interaktivní představa Obálka Hudba Pták Štětec Paleta Konzerva Šroubovák Telefon Hasič Schody Popelnice Kolo Slepice Peníze Salát Interaktivní představa

Dlouhodobá paměť Jak dlouho trvá - nevíme Kapacita neznáme a ani nevíme, jak to zjistit

Přehled dělení paměti z hlediska trvání

Dlouhodobá paměť Pacient H.M. Anterográdní amnézie Scoville, Milnerová, 1957 In Kandel 2000

Klasifikace dlouhodobé paměti Deklarativní, vědomá, explicitní, (u zvířat kognitivní)   Nedeklarativní, implicitní (u zvířat procedurální) Episodic Store events autobiographical Semantic Non associative Associative learning

Deklarativní, vědomá, explicitní, (u zvířat kognitivní) Nedeklarativní, implicitní (u zvířat procedurální)

Mozkové oblasti nezbytné pro deklarativní paměť Hippocampus Fornix Dorzální thalamus Amygdala Corpora mammilaria

Nedeklarativní (procedurální) Dlouhodobá paměť Deklarativní (kognitivní) Explicitní   Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní Endel Tulving 1972, na základě pokusů Wildera Penfielda

Paměťový test Epizodic like memory

Nedeklarativní (procedurální) Dlouhodobá paměť Deklarativní (kognitivní) Explicitní   Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní

Morrisovo vodní bludiště

Léze temporálního laloku

Blue velvet arena

Výsledky testování v aréně (Test skrytého cíle) Alzheimerova choroba Vaskulární demence Kontrolní skupina Mírná kognitivní porucha

Nedeklarativní (procedurální) Dlouhodobá paměť Deklarativní (kognitivní) Explicitní   Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní Není souvislost dvou podnětů nebo činnosti a následku asociativní habituace -sensitizace imprinting

Dlouhodobá paměť nedeklarativní neasociativní Habituace Senzitizace

Dlouhodobá paměť nedeklarativní neasociativní Habituace Senzitizace

Dlouhodobá paměť nedeklarativní neasociativní imprinting

                                                                     Konrad Lorenz

Konrad Lorenz

Nedeklarativní (procedurální) Dlouhodobá paměť Deklarativní (kognitivní) Explicitní   Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní Do mozku se zapisuje časová souvislost dvou nebo více podnětů klasické podmiňování instrumentální podmiňování (standardní a motorické učení) podmíněná chuťová averze priming (ovlivnění odhadu)

Podmiňování klasické Ivan Petrovič Pavlov

Podmiňování klasické Sir Charles Scott Sherrington

Nepodmíněný reflex

Podmíněný reflex Nepodmíněný podnět Oliva inferior Šplhavá vlákna Podmíněný podnět Mechová vlákna Paralelní vlákna Purkyňova buňka Ncl. Interpositus Ncl. Ruber Jádro ncl facialis

Podmíněný reflex – mozkové struktury Nucleus nervi trigemini (V) Motorická jádra hlavových nervů (VI, VII) Ncl. olivaris inferior – šplhavá vlákna Kůra mozečku Kochleární jádra Pontinní jádra – mechová vlákna (kůra mozečku) Nucleus interpositus Nucleus ruber (motorická jádra hlavových nervů (VI, VII)

Instrumentální podmiňování (standardní) Edward Lee Thorndike (1874 - 1949)

Instrumentální podmiňování (standardní)

Priming (ovlivnění odhadu, podněcování) Nápověda Expozice jednoho stimulu ovlivňuje reakci na další stimulus Vyhledávání známého Použití známého schématu Nevědomý proces, patří do nedeklarativní (implicitní) paměti Ovlivňuje nás, i když vědomě si už nic nepamatujeme

Priming (ovlivnění odhadu, podněcování) ABSENT INCOME FILLY DISCUSS CHEESE ELEMENT FLOATING

Priming (ovlivnění odhadu, podněcování)

Priming (ovlivnění odhadu, podněcování) ABS INC FIL DIS CHE ELE FL

Vyřešte následující anagramy: Soubor 1 TRSVE HOLT AKY BANUD KLEOŠI NĚKUS ASKO Soubor 2 DLIVOKA APIL HÁBĚR ATLOPA REASKY ASKO

Vyřešte následující anagramy: Soubor 1 SVETR KALHOTY BUNDA KOŠILE SUKNĚ SAKO Soubor 2 KLADIVO PILA HRÁBĚ LOPATA SEKYRA KOSA

Úroveň zpracování informace Craig a Lockhart 1972, In Sternberg R.J.: Kognitivní psychologie, Portál, Praha 2002: s. 187. Paměťové strategie Úroveň zpracování informace – Fyzikální STŮL Je slovo napsáno velkými písmeny? Akustická KOČKA Rýmuje se slovem vločka? Sémantická NARCIS Označuje slovo druh rostliny?

Tony Buzan 1979 Efekt sněhové koule Zapamatování se uskutečňuje díky vazbám a asociacím. Čím má paměťová zásobárna méně prvků, tím menší je pravděpodobnost, že se nové prvky zaznamenají a propojí s ostatními.

Elaborace – propracování nalezení více způsobů, jak se učit Craig a Lockhart 1972, In Sternberg R.J.: Kognitivní psychologie, Portál, Praha 2002: s. 187. Paměťové strategie Elaborace – propracování nalezení více způsobů, jak se učit

Autoreferenční efekt Zda se slova vztahují k naší osobě Informaci si můžeme zorganizovat podle vlastního systému Učení nakupené distribuované (nejlépe do několika dní – REM spánek) Opakování elaborované uchovávající

Soulad mezi způsobem kódování a postupem, jak bude informace vybavována (např. učení podle Dg, ale použití v praxi podle symptomů) Upořádání podle kategorií Vyjmenujte všechna města v ČR Vyjmenujte všechna města v ČR, která začínají na písmeno A …………………………………. B ………………………………..... C ………………………………….

Opakování Rozpis nejefektivnějšího opakování Nastudování učiva První opakování po dvou hodinách Druhé opakování tentýž den večer Třetí opakování po dvou dnech

Paměť a emoce - 11.září 2001 Význam kontextu – potápěči

Paměťové pomůcky Upořádání podle kategorií – př nákup Interaktivní představy Akronyma – př vit rozpustné v tucích ADEK Akrostich – př 1.sloupec Mend tabulky H, Li, Na, K, Rb, Cs, Fr Napovídající slova – chlapec – boj - boy

Konsolidace pamětní stopy   Důkazem je postkomoční retrográdní amnézie Otázka zániku trvalé pamětní stopy   Zapomínání – podm podnět se dlouho nevyskytuje PP nevyvolá NP, ale stopa zůstává  úspora Vyhasínání – PP aplikován bez spojení s NP, signál se stává neutrální Přepracování – PP znamená něco jiného než původně

Souhrn

Molekulární úroveň, synapse Posttetanická potenciace Dlouhodobá potenciace

Nedeklarativní (procedurální) Krátkodobá paměť Střednědobá paměť Dlouhodobá paměť Deklarativní (kognitivní) Explicitní   Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní

                                                                                            Paměť je výsadou blbých. Chytrý nemá čas si pamatovat, chytrý musí vymýšlet Jan Werich