Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny 2012 - 2014 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0958 SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709
Autor: Mgr. Jitka Matějková Datum: 11. 12. 2013 Ročník: 1 Autor: Mgr. Jitka Matějková Datum: 11.12. 2013 Ročník: 1. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Vývoj literatury od starověku po 3. etapu národního obrození Téma: Renesance a humanismus Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KČ1_Mtv_09 Ověřen ve výuce dne: 8.1. 2014
Anotace Výuková prezentace má žáky seznámit s historickými souvislostmi období renesance a humanismu a s dobovým uměním. Metodické doporučení: prezentaci je vhodné využít v souvislosti s učivem o renesanci a humanismu. Potřebné pomůcky: datový projektor a počítač. Klíčová slova: renesance, humanismus, R.Santi, M. Buonarroti, S.Botticelli, L. da Vinci, Tizian
Renesance a humanismus ve světě
Historické souvislosti renesance Vznik na přelomu 13. a 14. století v severní Itálii Přírodní a astronomické objevy: Mikuláš Koperník, Galileo Galilei, Giordano Bruno Heliocentrismus a názory o nekonečnosti vesmíru otřásají autoritou církve. Důvěra ve vědecké zkoumání a v lidský rozum 1492 objevení Ameriky
Historické souvislosti renesance Vynález knihtisku (Johann Gutenberg) Prvotisky – tisky do roku 1500 (inkunabule) Obr.1
Renesance Humanismus Etapa ve vývoji evropské společnosti Umělecký a životní styl, snaha o obrození společnosti na základě antických ideálů Ideový proud renesančního období Slovo humanismus pochází z latinského humanus – lidský Zájem byl obrácen od Boha k člověku Zdůraznění rovnosti všech lidí před Bohem Zdůraznění moci a síly lidského rozumu
Umění: architektura Rafael Santi – chrám sv. Petra v Římě Michelangelo Buonarroti – autor kupole chrámu sv. Petra Obr.2
Umění: malířství Sandro Botticelli : Zrození Venuše Obr.3
Umění: malířství Leonardo da Vinci: Dáma s hranostajem, Poslední večeře, Mona Lisa, autor fresek v Sixtinské kapli Obr.4: Mona Lisa
Umění: malířství Rafael Santi – Madona sixtinská Obr.5
Umění: malířství Tizian: Venuše urbinská Obr.6
Umění: sochařství Michelangelo Buonarroti - sochy Davida, Mojžíše, sousoší Piety Obr. 7 – socha Davida
Umění: Hudba Guillaume Dufay Jacob Obrecht Giovanni Palestrina – Gloria - ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=BSo8rRn-vEA
Úkoly Osvětli historické souvislosti renesance. Vysvětli pojmy: renesance, humanismus. Jmenuj známé renesanční umělce, výtvarníky, sochaře, stavitele, hudebníky…
Odpovědi Objevení Ameriky, přírodní a astronomické objevy, víra v lidský rozum. 2. Renesance – etapa ve vývoji evropské společnosti, Umělecký a životní styl, snaha o obrození společnosti na základě antických ideálů. Humanismus - Ideový proud renesančního období, humanus – lidský. Zdůraznění moci a síly lidského rozumu. 3. Michelangelo Buonarroti, S. Botticelli, Leonardo da Vinci, Rafael Santi, Tizian, G. Palestrina…
Zdroje Obr. 1 [cit. 2013-12-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Buchdrucker-1568.png> Obr.2 [cit. 2013-12-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sv_Petr_Vatik%C3%A1n_1.jpg> Obr.3 [cit. 2013-12-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sandro_Botticelli_-_La_nascita_di_Venere_-_Google_Art_Project_-_edited.jpg> Obr.4 [cit. 2013-12-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mona_Lisa,_by_Leonardo_da_Vinci,_from_C2RMF_retouched.jpg> Obr.5 [cit. 2013-12-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Raffael6.jpg> Obr.6 [cit. 2013-12-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tiziano_-_Venere_di_Urbino_-_Google_Art_Project.jpg> Obr. 7 Rico Heil. [cit. 2013-04-12]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:David_von_Michelangelo.jpg> PROKOP, Vladimír. Dějiny literatury od starověku do počátku 19. století: (pro výuku literatury na středních školách). 1. vyd. Sokolov: O.K.- Soft, 2008. s.40-41
Prohlášení Prohlašuji, že při tvorbě vzdělávacího materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do třídní knihy. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoli zveřejňováno,používáno a uchováváno.