Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Rovnice 2. ekvivalentní úprava rovnic
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Ekvivalentní úpravy rovnic Na úvod si zopakujeme dvě již známé ekvivalentní úpravy: 3. ekvivalentní úprava: Kořen (řešení) rovnice se nezmění, jestliže zaměníme levou a pravou stranu rovnice. 1. ekvivalentní úprava: Kořen (řešení) rovnice se nezmění, jestliže k oběma stranám rovnice přičteme (odečteme) stejné číslo nebo výraz. 6 = 5 + x L = P P = L 5 + x = 6 x – 3 = x – 3 = 5 x = 8 / - 3 x + 3 = 5 x = 2 /
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Další ekvivalentní úprava rovnic Nyní se již vraťme opět k analogii (podobnosti) rovnosti dvou stran rovnice s příklady na udržení rovnováhy na miskách vah. Tak vzhůru na to. Klikněte na obrázek vah a začněte experimentovat s cihličkami na miskách vah podle uvedeného návodu. A dobře si zapamatujte, co jste zjistili! Opět naskládejte na obě misky vah cihličky tak, aby nastala rovnováha. A nemusí to být ani podle zadané rovnice! Pak začneme znovu experimentovat. Poté počet cihliček daného druhu na obou miskách zase dvakrát, případně třikrát zmenšíme. Tentokrát však budeme počet cihliček daného druhu na obou miskách zdvojnásobovat, případně ztrojnásobovat.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Ekvivalentní úpravy rovnic Co jste zjistili na váhách? - Rovnováha opět nastává, když počet odpovídajících si cihliček na obou miskách vah zvýšíme ve stejném násobku (tzn. zvětšíme-li počet cihliček obou druhů na levé i na pravé misce dvakrát, třikrát, …). - A stejně tak rovnováha opět nastává, když počet odpovídajících si cihliček na obou miskách vah ve stejném násobku i snížíme (tzn. zmenšíme-li počet cihliček obou druhů na levé i na pravé misce dvakrát, třikrát, …). A opět platí, že s rovnicemi je to podobné. Pojďme se na to tedy podívat.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze ekvivalentní úprava Jestliže obě strany rovnice vynásobíme (vydělíme) stejným číslem (výrazem) různým od nuly, kořen rovnice se nezmění.. 3 / Zvolenou ekvivalentní úpravu poznamenáme vedle zápisu Na obou stranách rovnice provedeme naznačené početní operace Jestliže jsme kořen rovnice určili správně, po jeho dosazení za neznámou do levé i pravé strany zadání rovnice nastane rovnost. Říkáme, že provádíme zkoušku.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. : 3 2. ekvivalentní úprava Jestliže obě strany rovnice vynásobíme (vydělíme) stejným číslem (výrazem) různým od nuly, kořen rovnice se nezmění. / Zvolenou ekvivalentní úpravu poznamenáme vedle zápisu Na obou stranách rovnice provedeme naznačené početní operace Jestliže jsme kořen rovnice určili správně, po jeho dosazení za neznámou do levé i pravé strany zadání rovnice nastane rovnost. Říkáme, že provádíme zkoušku.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad č. 1: Kořeny rovnice se nezmění, jestliže obě strany rovnice vynásobíme stejným číslem nebo mnohočlenem (různým od nuly). Na obou stranách rovnice provedeme naznačené početní operace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad č. 2: 8 = -4x 8 = -4x / :(-4) 8 : (-4) = -4x : (-4) -2 = x Zk: L = 8 Kořeny rovnice se nezmění, jestliže obě strany rovnice vydělíme stejným číslem nebo mnohočlenem (různým od nuly). Na obou stranách rovnice provedem e naznačené početní operace. P = -4.(-2) = 8 L = P x = -2 Kořeny rovnice se nezmění, jestliže zaměníme levou a pravou stranu rovnice. __ 8 -4x -4 =
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad č. 3: 4 x x __ __ = 1, Vynásobit musíme všechny členy rovnice!!!
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A z násobení na dělení. Celý předcházející příklad ještě jednou, ale s využitím zkráceného zápisu. Přejde-li člen z jedné strany rovnice na druhou, změní se matematická operace, kterou je vázán k ostatním členům, na opačnou: Z dělení na násobení!
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A z násobení na dělení. Podobně příklad č. 4: Přejde-li člen z jedné strany rovnice na druhou, změní se matematická operace, kterou je vázán k ostatním členům na opačnou: Z dělení na násobení!
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Ekvivalentní úpravy rovnic Shrňme si na závěr všechny již známé ekvivalentní úpravy rovnic: 1. ekvivalentní úprava: Kořen (řešení) rovnice se nezmění, jestliže k oběma stranám rovnice přičteme (odečteme) stejné číslo nebo výraz. 2. ekvivalentní úprava: Kořen (řešení) rovnice se nezmění, jestliže obě strany rovnice vynásobíme (vydělíme) stejným číslem (výrazem) různým od nuly. 3. ekvivalentní úprava: Kořen (řešení) rovnice se nezmění, jestliže zaměníme levou a pravou stranu rovnice.