Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
Advertisements

Druhy přísudku Skladba věty.
VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013.
VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Říjen 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Říjen 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Duben 2013.
Mytologie Autor: Romana Nováková
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Únor 2013.
Římský kalendář Autor: Romana Nováková
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Syntaktická cvi č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-30 Téma: ČESKÝ JAZYK – SYNTAX VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-30.
Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Založení Říma Petr Machala.
Etruskové Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
88.1 Základní větné členy – druhy podmětů
VY_32_INOVACE_36_ČESKÝ JAZYK_5.ROČNÍK_PŘÍSUDEK – vytvoření a ověření VM Výukový materiál slouží k zopakování vyvození učiva o podmětu.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Hladový jako VLK Canis lupus.
Slovesa I. konjugace. Přeložte slovesné tvary Laudarissalutantur.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
První přemyslovští králové
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Substantiva I. deklinace Nom. sg. -a Gen. sg.-ae.
EVROPA VE 30. LETECH (I.) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Listopad 2013.
Inovace filologických studijních oborů v souladu s potřebami na trhu práce Reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: starověká Itálie, přírodní podmínky, osidlování, Etruskové Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 27 př. n. l..
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Úvod
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
KRONIKA Chtěl bys být kronikářem? Co vše můžeš najít v kronice?
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_05
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
PŘÍSUDEK (Př) Základní větný člen Co dělá podmět? slovesný
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Druhy přísudku Skladba věty.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Počátky starověkého Říma
Transkript prezentace:

Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013

 Při překládání je třeba najít nejdříve holý přísudek.  Potom podle tvaru určitého slovesa dohledat podmět.  Po přeložení podmětu a přísudku, tedy věty holé, najít a přeložit předmět a nakonec ostatní větné členy.  Větný rozbor po vhodném uspořádání latinského textu je základní podmínkou správného překladu.

 Přeložte se slovníkem následující text.  Podtrhněte přísudek a podmět.  Rozšiřte latinský text vhodnými větami.

In schola sumus. Linguam Latinam in schola industrie discimus. Magister nos interrogat, nos magistro respondemus. Si omnes discipuli magistro bene responderent, magnopere gauderet. Magister librum pulchrum habet et nobis dicit: „Libri boni sunt et semper amici fidi erunt.“ Fabulam de lupa fratribusque Romulo et Remo narrat. In libro longo etiam multae famae de deis et bellis inveniuntur. Antiquis temporibus Romanis septem reges regnant. Postea duo consules potestatem habebant et in periculo dictator nominabatur. Romani multa bella contra finitimos alteros gerebant, victores erant et impérium magnum habebant. Gloria patriae semper a poëtis cantabatur. Poëtis scriptoribusque bonis magni honores tribuebantur. Discipuli magistro bene parent, verba magistri memoria tenent et librum legent. Industria et studium discipulorum laudabuntur.

 Historia – magistra vitae ◦ Historie učitelkou života  In schola sumus. ◦ Jsme ve škole.  Linguam Latinam in schola industrie discimus. ◦ Ve škole se pilně učíme jazyk latinský.

 Magister nos interrogat, nos magistro respondemus. ◦ Učitel se nás ptá, my učiteli odpovídáme.  Si omnes discipuli magistro bene responderent, magnopere gauderet. ◦ Kdyby všichni žáci učiteli správně odpovídali, velmi by se radoval.

 Magister librum pulchrum habet et nobis dicit: ◦ Učitel má krásnou knihu a říká nám:  „Libri boni sunt et semper amici fidi erunt.“ ◦ „Dobré knihy jsou a vždy budou věrnými přáteli.“

 Fabulam de lupa fratribusque Romulo et Remo narrat. ◦ Vypráví nám příběh o vlčici a dvou bratrech Romulovi a Removi.  In libro longo etiam multae famae de deis et bellis inveniuntur. ◦ V dlouhé knize je také mnoho pověstí o bozích i válkách.

 Antiquis temporibus Romanis septem reges regnant. ◦ V dávných dobách vládlo Římanům sedm králů.  Postea duo consules potestatem habebant et in periculo dictator nominabatur. ◦ Později měli moc dva konzulové a v nebezpečí byl jmenován diktátor.

 Romani multa bella contra finitimos alteros gerebant, victores erant et impérium magnum habebant. ◦ Římané vedli hodně válek proti jiným národům, vítězili a měli velkou říši.  Gloria patriae semper a poëtis cantabatur. ◦ Básníci slávu vlasti vždy opěvovali.

 Poëtis scriptoribusque bonis magni honores tribuebantur. ◦ Dobrým básníkům a spisovatelům byly udělovány velké pocty.

 Discipuli magistro bene parent, verba magistri memoria tenent et librum legent. ◦ Žáci dobře učitele poslouchají, slova učitele si pamatují a knihu si přečtou.  Industria et studium discipulorum laudabuntur. ◦ Snaha a píle žáků bude pochválena.

Jsme ve škole. Ve škole se pilně učíme jazyk latinský. Učitel se nás ptá, my učiteli odpovídáme. Kdyby všichni žáci učiteli správně odpovídali, velmi by se radoval. Učitel má krásnou knihu a říká nám: „Dobré knihy jsou a vždy budou věrnými přáteli.“ Vypráví nám příběh o vlčici a dvou bratrech Romulovi a Removi. V dlouhé knize je také mnoho pověstí o bozích i válkách. V dávných dobách vládlo Římanům sedm králů. Později měli moc dva konzulové a v nebezpečí byl jmenován diktátor. Římané vedli hodně válek proti jiným národům, vítězili a měli velkou říši. Básníci slávu vlasti vždy opěvovali. Dobrým básníkům a spisovatelům byly udělovány velké pocty. Žáci dobře učitele poslouchají, slova učitele si pamatují a knihu si přečtou. Snaha a píle žáků bude pochválena.

1. SEINEROVÁ, Vlasta. Latina pro střední školy, především gymnázia. Vyd. 2. Praha: Fortuna, , 2 sv. ISBN ŠPAŇÁR, Július a Emanuel KETTNER. Latina pro I. - III. ročník středních všeobecně vzdělávacích škol. 1. vyd. Překlad Jiří Pech. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966, 457 s., příl. Učebnice pro školy II. cyklu. ISBN neuvedeno. 3. Galerie MS Office