Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pascalův zákon v praxi VY_32_INOVACE_17 - Pascalův zákon v praxi.
Advertisements

SADA č. VIII Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA VIII_ČJS, DUM 11 Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět Název: Co vím.
Elektromagnet a jeho užití - test
Elektromagnet a jeho užití
Hydraulické zařízení Hydraulické zařízení je založeno na přenosu tlaku podle Pascalova zákona. Jsou to dvě válcovité nádoby o různých průměrech u dna propojené,
ATMOSFÉRICKÝ TLAK Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (2. část)
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti Plynů
Hustota II. Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Magnetické pole cívky s proudem
POTÁPĚNÍ, VZNÁŠENÍ SE A PLOVÁNÍ TĚLES V KAPALINĚ
Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Elektromagnetické záření 1. část
ÚČINKY GRAVITAČNÍ SÍLY ZEMĚ NA KAPALINU
MECHANICKÉ VLASTNOSTI KAPALIN
HYDROSTATICKÝ TLAK Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
VZTLAKOVÁ SÍLA PŮSOBÍCÍ NA TĚLESO V KAPALINĚ
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Pascalův zákon.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Digitální učební materiál
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Hydraulická zařízení (Učebnice strana 102 – 104)
Zákon odrazu, zrcadla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _645 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_D2 – 14.
FY_098_ Elektrický proud v kovech_Reostat
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
TLAK PLYNU V UZAVŘENÉ NÁDOBĚ
PLOVÁNÍ NESTEJNORODÝCH TĚLES
Hmotnost těles Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Hydraulická zařízení Z Pascalova zákona plyne: zatlačíme-li na kapalinu v uzavřené nádobě v jednom místě, vyvoláme stejné zvětšení tlaku ve všech místech.
9. ročník Elektromagnet Elektromagnet v praxi.
Pascalův zákon Příklady.
Autor: Mgr. Barbora Pivodová
ZMĚNY ATMOSFÉRICKÉHO TLAKU
Využití jaderného záření
MECHANICKÉ VLASTNOSTI PLYNŮ ATMOSFÉRA ZEMĚ
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
VZTLAKOVÁ SÍLA PŮSOBÍCÍ NA TĚLESO V ATMOSFÉŘE
Mechanické vlastnosti kapalin
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_TLAK.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
PASCALŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Jednotky objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (2. část)
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
Opakované měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , prosinec.
Měření objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 11 Anotace.
VY_32_INOVACE_
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Hydraulická zařízení Jednoduchý model hydraulického zařízení si můžeme vyrobit doma, potřebujeme k tomu dvě injekční stříkačky o různém průměru a hadičku,
Hydraulická zařízení – řešení úloh
18. Pascalův zákon, hydraulika
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Pascalův zákon Hydraulické zařízení. Pascalův zákon Hydraulické zařízení.
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Tlak v kapalině Pascalův zákon.
Hydraulická zařízení F1 = 6 N S2 = 5 cm2 S1 = 1 cm2 F2 = ?
Hydraulická zařízení - početní příklady
Transkript prezentace:

Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55

 spojíme hadičkou dvě injekční stříkačky o STEJNÉM obsahu průřezu  před druhou stříkačku postavíme dřevěný hranolek  zatlačíme na píst první stříkačky  píst druhé stříkačky odtlačuje dřevěný hranolek stejně velkou silou

 spojíme hadičkou dvě injekční stříkačky o RŮZNÉM OBSAHU PRŮŘEZU  prstem zatlačíme na píst menší stříkačky, pak na píst větší stříkačky  snadněji posuneme píst menší stříkačky, tj. na jeho stlačení je třeba menší síla

 využívají Pascalův zákon  umožňují nejen přenášet tlakovou sílu, ale hlavně ji zvětšit  malá síla působící na píst o menším obsahu průřezu vyvolává velkou sílu působící na píst o větším obsahu průřezu

 v hydraulických zařízeních se malý píst opakovaně zdvihá a klesá pomocí elektromotoru  musí se proto pohybovat po delší dráze, aby se dostatečně posunul větší píst

 hydraulický zvedák  např. automobilů (v servisech, odtahové služby)  místo vody olej (písty se lépe pohybují, nereziví)  kapalinové brzdy v osobních automobilech [obr1]

 plošiny autojeřábů, ramena jeřábů [obr3] [obr2]

 křeslo u zubaře [obr4]

 lžíce rypadel [obr5]

 hydraulické lisy (nad velkým pístem je upevněna vhodná deska)  ve strojírenství (lisování součástek)  lisování starého papíru [obr7][obr6]

 v chemickém průmyslu (plastové výrobky)  v potravinářském průmyslu (lisování oleje ze semen, šťáv z ovoce)  kombajny (lisování slámy) [obr8]

NUTNÉ PŘEVÉST JEDNOTKY!!!

PŘEVÁDĚT JEDNOTKY NENÍ NUTNÉ !!! POUZE VŽDY PLOCHY A SÍLY MUSÍ BÝT VE STEJNÝCH JEDNOTKÁCH!!!

5. V každém řádku tabulky jsou údaje pro jeden hydraulický lis. Doplň chybějící údaje do tabulky.  Poznámka: NENÍ NUTNÉ PŘEVÁDĚT JEDNOTKY!!  Řešení: lis

[obr1]: [obr2]: [obr3]: [obr4]: [obr5]: [obr6]: [obr7]: 037_Aviation_Support_Equipment_Technician_Airman_Eric_Patterson_of_North_Judson,_Ind.,_presses_pins_into_a_tire_rim_with _a_50_ton_hydraulic_press_.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:US_Navy_ N-7232R- 037_Aviation_Support_Equipment_Technician_Airman_Eric_Patterson_of_North_Judson,_Ind.,_presses_pins_into_a_tire_rim_with _a_50_ton_hydraulic_press_.jpg [obr8]: KOLÁŘOVÁ, Růžena; BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7.ročník základní školy. 2. upravené vydání. Praha: Prometheus, spol. s r.o., 2004, Učebnice pro základní školy. ISBN