POTÁPĚNÍ, VZNÁŠENÍ SE A PLOVÁNÍ TĚLES V KAPALINĚ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
Advertisements

Elektromagnet a jeho užití - test
Potápění, plování a vznášení se stejnorodého tělesa v kapalině
ATMOSFÉRICKÝ TLAK Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (2. část)
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti Plynů
Šíření zvuku prostředím
Hustota II. Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Magnetické pole cívky s proudem
Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Elektromagnetické záření 1. část
ÚČINKY GRAVITAČNÍ SÍLY ZEMĚ NA KAPALINU
MECHANICKÉ VLASTNOSTI KAPALIN
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
HYDROSTATICKÝ TLAK Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
VZTLAKOVÁ SÍLA PŮSOBÍCÍ NA TĚLESO V KAPALINĚ
Archimedův zákon: Na těleso ponořené do kapaliny působí svisle vzůru
Digitalizace výuky Příjemce
Digitální učební materiál
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Zákon odrazu, zrcadla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
TLAK PLYNU V UZAVŘENÉ NÁDOBĚ
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Teplotní roztažnost pevných látek
Vztlaková síla v tekutinách
PLOVÁNÍ NESTEJNORODÝCH TĚLES
Hmotnost těles Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Měření hmotnosti tělesa
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhKapaliny TémaPlavání.
9. ročník Elektromagnet Elektromagnet v praxi.
Plavání těles.
Hydromechanika.
ZMĚNY ATMOSFÉRICKÉHO TLAKU
MECHANICKÉ VLASTNOSTI PLYNŮ ATMOSFÉRA ZEMĚ
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
VY_32_INOVACE_269 Název školy
VZTLAKOVÁ SÍLA PŮSOBÍCÍ NA TĚLESO V ATMOSFÉŘE
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_VZTLAKOVA.
Archimédův zákon (Učebnice strana 118 – 120)
PASCALŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Vztlaková síla působící na těleso v kapalině
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (2. část)
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
Opakované měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , prosinec.
Magnetické pole Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Měření objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Vztlaková síla. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Název školy:. Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_13_Vztlaková síla Téma:
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_20_Nestejnorodá tělesa v.
19. Vztlaková síla, Archimedův zákon
Plování nestejnorodých těles
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Potápění, plování a vznášení se stejnorodého tělesa v kapalině
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_30_FYZIKA
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.08_Tlak_v_kapalinách Datum:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
… Plování těles v tekutině 1) - tíhová síla - vztlaková síla
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Potápění, plování a vznášení se těles v kapalině
Transkript prezentace:

POTÁPĚNÍ, VZNÁŠENÍ SE A PLOVÁNÍ TĚLES V KAPALINĚ Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55

POKUS: ve stejné hloubce pod hladinou vody přidržíme: ocelové závaží korkovou zátku mikrotenový sáček naplněný vodou po jejich uvolnění pozorujeme následující jevy: závaží klesá ke dnu zátka stoupá k volné hladině vody sáček s vodou nemění svou polohu každé těleso zcela ponořené do kapaliny je podle Archimedova zákona nadlehčováno PROČ SE TEDY KAŽDÉ Z TĚCHTO TĚLES CHOVÁ V KAPALINĚ JINAK?

STEJNORODÉ (HOMOGENNÍ) TĚLESO: je těleso, které je celé z téže látky a nejsou v něm dutiny jinak: těleso je z látky o stejné hustotě ukázky: stejnorodé těleso nestejnorodé těleso [obr1] [obr2]

CHOVÁNÍ STEJNORODÝCH TĚLES PONOŘENÝCH DO KAPALINY: NA TĚLESO PŮSOBÍ SOUČASNĚ DVĚ SÍLY: GRAVITAČNÍ SÍLA 𝐹 g - směr dolů ( 𝐹 g = 𝑚 t ∙𝑔= 𝑉 t 𝜌 t 𝑔) VZTLAKOVÁ SÍLA 𝐹 vz - směr vzhůru ( 𝐹 vz = 𝑉 t 𝜌 k 𝑔) O CHOVÁNÍ TĚLES ROZHODUJE JEJICH VÝSLEDNICE: mají opačné směry, proto: velikost výslednice bude dána rozdílem jejich velikostí směr výslednice bude podle větší z nich

TĚLESO SE POTÁPÍ (KLESNE KE DNU) MOHOU NASTAT 3 PŘÍPADY: v obou vztazích je 𝑉 t a g stejné → pro porovnání sil jsou rozhodující hustoty 𝜌 t a 𝜌 k TĚLESO SE POTÁPÍ (KLESNE KE DNU) VZNÁŠÍ SE STOUPÁ (DOKUD NEZAČNE PLOVAT) 𝐹 g > 𝐹 vz 𝐹 g = 𝐹 vz 𝐹 g < 𝐹 vz 𝑉 t 𝜌 t 𝑔> 𝑉 t 𝜌 k 𝑔 𝑉 t 𝜌 t 𝑔= 𝑉 t 𝜌 k 𝑔 𝑉 t 𝜌 t 𝑔< 𝑉 t 𝜌 k 𝑔 𝜌 t > 𝜌 k 𝜌 t = 𝜌 k 𝜌 t < 𝜌 k

VZTAH SIL PŮSOBÍCÍCH NA TĚLESO CHOVÁNÍ TĚLESA V KAPALINĚ PŘEHLEDNÁ TABULKA VZTAH MEZI HUSTOTOU LÁTKY 𝝆 𝐭 , ZE KTERÉ JE TĚLESO, A HUSTOTOU KAPALINY 𝝆 𝐤 VZTAH SIL PŮSOBÍCÍCH NA TĚLESO VÝSLEDNICE SIL CHOVÁNÍ TĚLESA V KAPALINĚ 𝜌 𝑡 > 𝜌 k 𝐹 g > 𝐹 vz SMĚŘUJE SVISLE DOLŮ POTÁPÍ SE 𝜌 t = 𝜌 k 𝐹 g = 𝐹 vz JE NULOVÁ VZNÁŠÍ SE 𝜌 t < 𝜌 k 𝐹 g < 𝐹 vz SMĚŘUJE SVISLE VZHŮRU STOUPÁ

PLOVÁNÍ TĚLESA PLOVÁNÍ TĚLESA = těleso se vzhledem k hladině kapaliny ustálí, stoupání se zastaví př. korková zátka: na počátku je 𝐹 vz > 𝐹 g … těleso stoupá část tělesa se postupně vynoří nad hladinu, objem ponořené části se zmenšuje 𝐹 vz se postupně zmenšuje až dosáhne velikosti gravitační síly 𝐹 g … těleso se ustálí a začne plovat vynoří se taková část tělesa, aby gravitační síla 𝐹 g a „nová – menší“ vztlaková síla 𝐹´ vz byly v rovnováze 𝐹 vz = 𝐹´ vz = 𝐹 g 𝐹´ vz odpovídá ponořené části tělesa [obr2]

Otázky a úlohy: Kostku ledu ponoříme celou do vody ve sklenici a pak ji uvolníme. Popište co pozorujete a vysvětlete. Zkuste odhadnout, jaká část kostky vyčnívá nad hladinu. kostka vystoupá na hladinu vody a plove důvodem je menší hustota ledu než hustota vody hustota ledu při teplotě 0°C je 917kg/ m 3 vyčnívá asi 1 10 objemu kostky

Otázky a úlohy: Stejnorodé kostky jsou vyrobeny z oceli, borového dřeva, mosazi, bakelitu, pryže, duralu. Pomocí tabulek vyberte, které z těchto kostek by plovaly v glycerolu. hustota glycerolu: 𝜌=1 260 kg/ m 3 potápí se: ocel (7 850 kg/ m 3 ), mosaz (8 600 kg/ m 3 ), dural (2 800 kg/ m 3 ) plove: borové dřevo (500 kg/ m 3 ), bakelit (1 200 kg/ m 3 ), pryž (1 100 kg/ m 3 )

Otázky a úlohy: Hliníkovou lžíci a parafínovou svíčku zcela ponoř a) do vody, b) do ethanolu. Obě tělesa přidrž v klidu pod hladinou kapaliny a poté je uvolni. Popiš a vysvětli výsledek pokusu v obou případech. (hustoty: hliník 2 700 kg/ m 3 , parafín 900 kg/ m 3 , ethanol 789 kg/ m 3 ) hustota vody: 𝜌=1 000 kg/ m 3 hliníková lžíce (2 700 kg/ m 3 ) … klesá ke dnu parafínová svíčka (900 kg/ m 3 ) … stoupá ke hladině a pak plove hustota ethanolu: 𝜌=789 kg/ m 3 hliníková lžíce (2 700 kg/ m 3 ) … opět klesá ke dnu parafínová svíčka (900 kg/ m 3 ) … nyní klesá ke dnu

Otázky a úlohy: Proč velký kmen stromu ve vodě plove a kamínek s malou hmotností se v té samé vodě potápí ke dnu? vše závisí na hustotě daného tělesa hustota vody: 𝜌=1 000 kg/ m 3 dřevo 𝜌=500−700 kg/ m 3 … plove kámen (např. žula) 𝜌=2 600 kg/ m 3 … klesá ke dnu

Otázky a úlohy: Stejnorodé těleso má hmotnost 4,2 kg a objem 5,4 dm 3 . Rozhodněte, zda bude toto těleso ve vodě klesat ke dnu, vznášet se nebo plovat. Řešení: 𝑚=4,2 kg 𝑉=5,4 dm 3 =0,005 4 m 3 𝜌= ?kg/ m 3 hustota vody je 𝜌 𝑣𝑜𝑑𝑦 =1 000kg/ m 3 těleso bude ve vodě stoupat a pak plovat 𝜌= 𝑚 𝑉 𝜌= 4,2 0,005 4 kg/ m 3 𝜌 = 778 kg/ m 3

Otázky a úlohy: Destička z hliníku o objemu 160 cm 3 se ve vodě potápí. Hustota hliníku je 2 700 kg/ m 3 . Určete gravitační sílu, kterou působí Země na destičku. 𝜌 t =2 700 kg m 3 𝑉 t =160 cm 3 =0,000 16 m 3 𝐹 g = ?N Určete vztlakovou sílu, která působí na destičku ponořenou ve vodě. 𝐹 vz = 𝑉 t 𝜌 k 𝑔 𝐹 vz =0,000 16∙1 000∙10 N=1,6 N Porovnejte velikosti těchto sil a zdůvodněte, zda je první věta v zadání úlohy pravdivá. vztlaková síla je menší než síla gravitační, tedy věta v zadání je pravdivá, destička se potápí 𝐹 g =𝑚∙𝑔 𝐹 g =𝜌∙𝑉∙𝑔 𝐹 g =2 700∙0,000 16∙10 N 𝐹 g = 4,3 N

Otázky a úlohy: Stejnorodá ledová krychle o délce hrany 1,0 m plove ve vodě. Hustota ledu je 920 kg/ m 3 . Jaká vztlaková síla působí na krychli? V jaké hloubce je dolní podstava? Řešení: 𝑎=1,0 m → 𝑉=1 m 3 𝜌=920 kg/ m 3 𝐹 vz = ?N ℎ= ?m 𝐹´ vz = 𝑉´ t 𝜌 k 𝑔 𝑉´ t = 𝐹´ vz 𝜌 k 𝑔 = 9 200 1000∙10 N 𝑉´ t =0,92 m 3 𝐹´ vz = 𝐹 g = 𝑚 t 𝑔= 𝑉 t 𝜌 t 𝑔 𝐹´ vz =1∙920∙10 N 𝐹´ vz =9 200 N=9,2 kN 𝑉´ t =𝑎∙𝑏∙h ℎ= 0,92 1∙1 m=0,92 m

Zdroje: [obr1]: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gluehlampe_01_KMJ.jpg [obr2]: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Football_(soccer_ball).svg [obr3]: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dead_sea_newspaper.jpg KOLÁŘOVÁ, Růžena; BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7.ročník základní školy. 2. upravené vydání. Praha: Prometheus, spol. s r.o., 2004, Učebnice pro základní školy. ISBN 80-7196-265-1.