Šíření zvuku prostředím

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvukové jevy-akustika
Advertisements

Elektromagnet a jeho užití - test
Elektromagnet a jeho užití
Měření času – jednotky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 17.
Hustota II. Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Magnetické pole cívky s proudem
POTÁPĚNÍ, VZNÁŠENÍ SE A PLOVÁNÍ TĚLES V KAPALINĚ
Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Elektromagnetické záření 1. část
Elektromagnetické záření 3. část Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
MECHANICKÉ VLASTNOSTI KAPALIN
HYDROSTATICKÝ TLAK Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
VZTLAKOVÁ SÍLA PŮSOBÍCÍ NA TĚLESO V KAPALINĚ
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Zákon odrazu, zrcadla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Ochrana před úrazem elektrickým proudem
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
Teplotní roztažnost pevných látek
Měření teploty Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
ZVUK RYCHLOST ZVUKU Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
Hmotnost těles Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Měření hmotnosti tělesa
Akustika 3 (rychlost a šíření zvuku)
9. ročník Elektromagnet Elektromagnet v praxi.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Rychlost a šíření zvuku
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Využití jaderného záření
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
Elektromagnetické záření 2. část
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Anotace Prezentace, která se zabývá zvukem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají zdroje zvuku, jeho šíření a rychlost, tón,
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Zdroje zvuku Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Transformátor a jeho užití
Radioaktivita Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Jednotky objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Elektrolýza a její využití
Magnetické pole Země Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Opakované měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , prosinec.
Magnetické pole Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
8. ročník Zvukové jevy Vznik a šíření zvuku.
Měření objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Měření času Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Magnetické indukční čáry
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Šíření zvukového rozruchu prostředím (Učebnice strana 169) Prostředí, kterým se šíří zvukový rozruch od chvějícího se tělesa k našemu uchu, je nejčastěji.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.09_Rychlost_zvuku_odraz_zvuku.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Transkript prezentace:

Šíření zvuku prostředím Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 2012, květen

Šíření zvuku prostředím Zvukový rozruch se šíří pružnými látkami pevnými: potrubí – tekoucí voda, kolejnice – jedoucí vlak, struna, … kapalnými: voda – náraz do boku lodě, - zvuk motorového člunu, ... plynnými: vzduch

Pokus: budík umístěný pod recipientem vývěvy – pod recipientem zmenšujeme tlak vzduchu. Zvuk budíku slábne. Obr.1 Zvuk se nešíří ve vakuu – není látkovým prostředím, neobsahuje částice.

Nejčastěji se zvuk šíří vzduchem Nejčastěji se zvuk šíří vzduchem. Rychlost šíření zvuku ve vzduchu při teplotě 0 °C je asi 332 m/s. Se stoupající teplotou vzduchu rychlost zvuku roste. Při teplotě 20°C je rychlost šíření zvuku ve vzduchu 340 m/s.

Doba, která uplyne mezi pozorovaným světelným jevem a zaslechnutím zvuku, je doba potřebná k tomu, aby se zvukový rozruch dostal od zdroje k uchu. Např. hrom od blesku vzdáleného 1000 m dolehne k uchu asi za 3 s. Obr. 2

V jiných prostředích je rychlost šíření zvuku při stejné teplotě větší V jiných prostředích je rychlost šíření zvuku při stejné teplotě větší. Např. ve vodě: v = 1460 m/s v ledu: v = 3200 m/s v oceli: v = 5000 m/s Obr. 3 Obr. 4

Otázky: 1. Rychlost šíření zvuku roste: A) s klesající teplotou B) s rostoucím kmitočtem C) rostoucí teplotou D) s rostoucí hustotou prostředí 2. Rychlost šíření zvuku ve vodě je asi: A) 340 m/s B) 1500 m/s C) 5000 m/s D) 3.108 m/s

3. Při lovu na zajíce v polích vystřelil myslivec směrem k lesu. Střelec uslyšel ozvěnu výstřelu od lesní stěny za 4 s. Teplota vzduchu je 0°C. Jaká je vzdálenost střelce od lesa? A) 664 m B) 680 m C) 1328 m D) 1360 m Správné odpovědi: C, B, B

Použité zdroje KOLÁŘOVÁ, Růžena a BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 8. ročník základní školy. Dotisk 1. vydání. Nakladatelství Prometheus, spol. s r. o., Praha 4, 2002 . Učebnice pro základní školy. ISBN 80-7196-149-3. Zdroj obrázků: www.office.microsoft.com - obr. 2, 3, 4 vlastní tvorba