Mechanika hornin a zemin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zkoušení asfaltových směsí
KONSOLIDACE ZEMIN Pod pojmem konsolidace se rozumí deformace zeminy v čase pod účinkem vnějšího zatížení. Konsolidace je reologický proces postupného zmenšování.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
SINOVÁ VĚTA PRO III. ROČNÍK SOU Poznámky pro žáky se SPU DOC PDF
Paretův diagram důležitý nástroj manažerského rozhodování, který umožňuje stanovit priority při řešení problémů s jakostí napomáhá oddělit podstatné faktory.
KLASIFIKACE A CHARAKTERISTIKY STAVU ZEMIN
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Rekonstrukce a sanace historických staveb h-x diagram
Čísla 0 – 100, sčítání a odčítání
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Beton 5 Prof. Ing. Milan Holický, DrSc.
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Násobení a dělení čísel 10, 100 a jejich násobků
Geologický průvodce po Marsu
Dělitelnost přirozených čísel
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_07/3/17_Aplikační úlohy
Katedra pedologie a ochrany půd
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
STATIKA TĚLES Název školy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Dvojosý stav napjatosti
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Plošné konstrukce, nosné stěny
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Únorové počítání.
III. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Trojúhelník Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Celá čísla Dělení.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
INVERZNÍ ANALÝZA V GEOTECHNICE. Podstata inverzní analýzy Součásti realizace inverzní analýzy Metody inverzní analýzy Funkce inverzní analýzy.
Mechanika zemin a zakládání staveb
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Přednost početních operací
Násobilka 6, 7, 8, 9 VY_32_INOVACE_090, 5. sada, M ANOTACE
Zjišťování zásoby porostu pomocí jednotných objemových křivek - JOK
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Predikce chemických posunů
KONSOLIDACE Napětí v zemině ….. totální napětí ….. efektivní napětí u
Pascalův zákon Příklady.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Způsob zhutňování je ovlivněn těmito faktory:
Návrh složení cementového betonu.
Hydraulika podzemních vod
ZÁKLADY HYDROGEOLOGIE
Přetváření zemin. Mezi nejdůležitější technické vlastnosti v mechanice zemin patří přetvárné vlastnosti – určují stlačení zeminy (sedání) tj. deformaci.
Příklad 6.
Mechanika zemin a zakládání staveb
Konsolidace Consolidation
ZÁKLADY HYDROGEOLOGIE
Transkript prezentace:

Mechanika hornin a zemin Inovace studijního oboru Geotechnika reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0009 doc. Ing. Kořínek Robert, CSc. Místnost: C 314 Telefon: 597 321 942 E-mail: robert.korinek@vsb.cz fast10.vsb.cz/korinek Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Zadání zápočtové práce fast10. vsb.cz/korinek Termín odevzdání : nejpozději v zápočtovém týdnu na LPC 315 (Barbara Luňáčková) 18 – 35 bodů Téma práce Vlastnosti zemin Klasifikace zemin Napjatost Konsolidace

Vlastnosti zemin 𝑛= 𝑉 𝑝 𝑉 𝑒= 𝑉 𝑝 𝑉 𝑠 𝑛= 𝑉 𝑝 𝑉 𝑒= 𝑉 𝑝 𝑉 𝑠 𝑤= 𝑚 𝑤 𝑚 𝑠 = 𝜌− 𝜌 𝑑 𝜌 𝑑 𝑆 𝑟 = 𝑉 𝑤 𝑉 𝑝 = 𝜌− 𝜌 𝑑 𝜌 𝑤 𝑛 𝛾= 𝐺 𝑉 𝛾 𝑑 = 𝐺 𝑠 𝑉 𝛾 𝑠 = 𝐺 𝑠 𝑉 𝑠 𝛾 𝑑 = 1−𝑛 𝛾 𝑠 𝛾= 1−𝑛 𝛾 𝑠 +𝑛 𝑆 𝑟 𝛾 𝑤 𝛾 𝑠𝑎𝑡 = 1−𝑛 𝛾 𝑠 +𝑛 𝛾 𝑤 𝛾 𝑠𝑢 = 1−𝑛 𝛾 𝑠 − 𝛾 𝑤 𝛾 𝑠𝑎𝑡 = 𝛾 𝑠𝑢 + 𝛾 𝑤 𝐼 𝑑 = 𝑒 𝑚𝑎𝑥 −𝑒 𝑒 𝑚𝑎𝑥 − 𝑒 𝑚𝑖𝑛 𝜌= 𝑚 𝑉 𝜌 𝑑 = 𝑚 𝑠 𝑉 𝜌 𝑠 = 𝑚 𝑠 𝑉 𝑠 𝜌 𝑑 = 1−𝑛 𝜌 𝑠 𝜌= 1−𝑛 𝜌 𝑠 +𝑛 𝑆 𝑟 𝜌 𝑤 𝜌 𝑠𝑎𝑡 = 1−𝑛 𝜌 𝑠 +𝑛 𝜌 𝑤 𝜌 𝑠𝑢 = 1−𝑛 𝜌 𝑠 − 𝜌 𝑤 𝜌 𝑠𝑎𝑡 = 𝜌 𝑠𝑢 + 𝜌 𝑤 𝐼 𝑝 = 𝑤 𝐿 − 𝑤 𝑃 𝐼 𝑐 = 𝑤 𝐿 − 𝑤 𝑤 𝐿 − 𝑤 𝑃 Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Vlastnosti zemin Zásobník o výšce 1m je zcela zaplněn zeminou. Pórovitost zeminy je 35%. Stupeň saturace 40%. Na tu zeminu v zásobníku začalo pršet. Množství dešťové vody odpovídá 21mm vodního sloupce. (Předpoklad – veškerá dešťová voda prosákla do zeminy zásobníku, vodotěsný zásobník). Stanovte stupeň saturace zeminy po dešti. Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Vlastnosti zemin Stanovte ulehlost sypké zeminy pomocí hodnot zjištěných v laboratoři: s = 2600 kgm-3, objemovou hmotnost suché zeminy d = 1550 kgm-3, objemovou hmotnost v nejnakypřenějším uložení d,min = 1480kgm-3, objemovou hmotnost v nejhutnějším uložení d,max = 1600 kgm-3. Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Klasifikace zemin ČSN 73 1001 Základová půda pod plošnými základy zrušena 1. 4. 2010 → ČSN 73 6133 Návrh a provádění zemního tělesa pozemních komunikací → ČSN EN 1997-1 (resp. ČSN EN ISO 14688 část 1 a 2 (Geotechniký průzkum a zkoušení – Pojmenování a zatřiďování zemin) Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Klasifikace zemin Postup EN i ČSN Určení procentuálního zastoupení jednotlivých složek zeminy (křivka zrnitosti). Jsou-li v zemině velmi hrubé částice, pak se v této fázi ze zeminy vyjmou, zaznamená se jejich % podíl v zemině a vytvoří se redukovaná křivka zrnitosti (tzn. zbytek zeminy, která již neobsahuje velmi hrubé částice, se přepočítá na 100%). Klasifikace zeminy s pomocí diagramů. Zohlednění velmi hrubozrnné frakce v názvosloví. Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Klasifikace zemin - ČSN 1. kritérium – zrnitostní složení velmi hrubé částice          balvanitá složka, b boulders > 200 mm        kamenitá složka, cb cobbles 60 – 200 mm    hrubé částice           štěrkovitá složka, g gravel 2 – 60 mm           písčitá složka, s sand 0,06 – 2 mm jemné částice, značení: f (< 0,06 mm)            prachová složka, m mould 0,002 – 0,06 mm           jílová složka, c clay < 0,002 mm Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Klasifikace zemin - ČSN 2. kritérium – plasticita L wL < 35% nízká plasticita I wL = 35 – 50% střední plasticita H wL = 50 – 70% vysoká plasticita V wL = 70 – 90% velmi vysoká plasticita E wL > 90% extrémně vysoká plasticita IP = wL – wP Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Klasifikace zemin - ČSN Názvosloví F (M, C), G, S, B, Cb CS = jíl písčitý 1. písmeno … podstatné jméno 2. písmeno … přídavné jméno GM, MG, MC, GC = ? S-C = písek s příměsí jílu 1. písmeno … podstatné jméno pomlčka … „s příměsí“ G-F, SM-Cb, B-SC = ? B+S = balvany s pískem 1. písmeno … podstatné jméno plus … „s“ Cb+GM, SM+B, (S-F)+Cb = ? Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Klasifikace zemin - ČSN Názvosloví W, P – u písků, štěrků SW = písek dobře zrněný SP = písek špatně zrněný obdobně GW, GP L, I, H, V, E – u hlín a jílů L = nízká plasticita, I = střední pl., H = vysoká pl. V = velmi vysoká pl., E = extrémně vysoká plasticita ML = hlína s nízkou plasticitou MI = hlína se střední plasticitou MH, MV, ME obdobně CL, CI ... Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Klasifikace zemin - ČSN Doplňující kritérium zrnitostního složení u zemin s f < 5%: CU , CC Číslo nestejnozrnitosti CU=d60/d10 Číslo křivosti CC=d230/(d10.d60 ) dobře zrněné W CU > 6 pro písky, CU > 4 pro štěrky a zároveň CC = 1 – 3 SW = dobře zrněné písky GW = dobře zrněné štěrky špatně zrněné P Nejsou-li splněny podmínky pro W SP = špatně zrněné písky GP = špatně zrněné štěrky Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Příklad 1: Pojmenujte zeminu dle ČSN 73 1001 charakterizovanou křivkou zrnitosti % zastoupení frakcí v zemině (bod 1), redukovaná křivka zrnitosti (bod 2) 32% cb, 0% b Redukovaná křivka 68% (g+s+f) g=50%, s=13%, f=5% … 100% b0%,cb32%,g(68-18)50%,s(18-5)13%,f5% reduk.kř.:f(500/68)7,5%; s19%;g73,5% Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Příklad 1: Pojmenujte zeminu dle ČSN 73 1001 charakterizovanou křivkou zrnitosti f % Trojúhelníkový diagram (bod 3) s % g % G1=GW G2=GP S1=SW S2=SP 5 G3 = G-F S3 = S-F 15 př.: fr = 7,5% sr < gr G4=GM G5=GC S4=SM S5=SC 35 F1=MG F2=CG F3=MS FF=CS 65 F5= = ML, MI F6= = CL, CI F7= = MH, MV, ME F8= = CH, CV, CE Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Názvosloví zemin s obsahem velmi hrubých částic (> 60mm) Příklad 1: Pojmenujte zeminu dle ČSN 73 1001 charakterizovanou křivkou zrnitosti Zohlednění velmi hrubé frakce v názvosloví (bod 4) Redukovaná křivka: G-F Původní křivka: b=0%, cb=32%, g+s+f=68% Velikost zrn Názvosloví zemin s obsahem velmi hrubých částic (> 60mm) < 60mm > 60 mm > 50% < 5% obsah b+cb se neuvažuje < 20% název zeminy < 60mm s příměsí kamenů (cb>b) nebo balvanů (cb<b) - např. GM - Cb < 50% název zeminy < 60mm s kameny (cb>b) nebo balvany (cb<b) - např. GM + Cb > 20% >= 50% kameny (cb>b) nebo balvany (b>cb) se zeminou < 60mm - např Cb + SC > 5% kameny (cb>b) nebo balvany (b>cb) s příměsí zeminy < 60mm - např B - GC kameny nebo balvany bez udání výplňové zeminy (G-F) + Cb

Příklad 1: Pojmenujte zeminu dle ČSN 73 1001 charakterizovanou křivkou zrnitosti Redukovaná křivka G-F (G-F) + Cb

Příklad 2: Pojmenujte zeminu dle ČSN 73 1001 charakterizovanou křivkou zrnitosti Jemnozrnná složka f = 3 % Písčitá složka s = 42 – 3 = 39 % Štěrkovitá složka g = 100 – 42 = 58 % Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Příklad 2: Pojmenujte zeminu dle ČSN 73 1001 charakterizovanou křivkou zrnitosti Trojúhelníkový diagram f % s % g % G1=GW G2=GP S1=SW S2=SP 5 G3 = G-F S3 = S-F př.: f = 3% s = 39% g = 58% 15 G4=GM G5=GC S4=SM S5=SC 35 F1=MG F2=CG F3=MS FF=CS   65 F5= = ML, MI F6= = CL, CI F7= = MH, MV, ME F8= = CH, CV, CE   Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Příklad 2: Pojmenujte zeminu dle ČSN 73 1001 charakterizovanou křivkou zrnitosti d10=0,1mm d30=1mm d60=4mm Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

f % Trojúhelníkový diagram př.: f = 3% s < g Příklad 2: Pojmenujte zeminu dle ČSN 73 1001 charakterizovanou křivkou zrnitosti Trojúhelníkový diagram f % s % g % G1=GW G2=GP S1=SW S2=SP 5 G3 = G-F S3 = S-F 15 př.: f = 3% s < g G4=GM G5=GC S4=SM S5=SC 35 F1=MG F2=CG F3=MS FF=CS   65 F5= = ML, MI F6= = CL, CI F7= = MH, MV, ME F8= = CH, CV, CE   GW (resp. G1) Štěrk dobře zrněný Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Příklad 3: Zakreslete křivku zrnitosti, pojmenujte zeminu Zadání: d18=0,002mm d40=0,015mm d70=0,03mm d80=0,04mm d87=0,06mm d100=0,2mm . wL = 56% Ip = 18% Příklad 3: Zakreslete křivku zrnitosti, pojmenujte zeminu Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

f % Trojúhelníkový diagram Cassagrandeho plasticitní diagram Příklad 3: Zakreslete křivku zrnitosti, pojmenujte zeminu Trojúhelníkový diagram f % s % g % G1=GW G2=GP S1=SW S2=SP 5 G3 = G-F S3 = S-F 15 př.: f = 87% G4=GM G5=GC S4=SM S5=SC 35 F1=MG F2=CG F3=MS FF=CS 65 F5= = ML, MI F6= = CL, CI F7= = MH, MV, ME F8= = CH, CV, CE Cassagrandeho plasticitní diagram Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Cssagrandeho plasticitní diagram Příklad 3: Zakreslete křivku zrnitosti, pojmenujte zeminu Cssagrandeho plasticitní diagram Zadání: wL = 56% Ip = 18% Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

f % Trojúhelníkový diagram př.: f = 87% Příklad 3: Zakreslete křivku zrnitosti, pojmenujte zeminu Trojúhelníkový diagram f % s % g % G1=GW G2=GP S1=SW S2=SP 5 G3 = G-F S3 = S-F 15 př.: f = 87% G4=GM G5=GC S4=SM S5=SC 35 F1=MG F2=CG F3=MS FF=CS 65 Zadání: wL = 56% Ip = 18% F5= = ML, MI F6= = CL, CI F7= = MH, MV, ME F8= = CH, CV, CE L: wL < 35% nízká plasticita I: wL = 35 – 50% střední pl. H: wL = 50 – 70% vysoká pl. V: wL = 70 – 90% velmi vysoká pl. E: wL > 90% extrémě vysoká pl. MH (resp. F7) Hlína s vysokou plasticitou 24 Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Příklad 4: Zakreslete křivku zrnitosti, pojmenujte zeminu Zadání: Zemina obsahuje 20% zrn menších 0,06mm a 10% zrn větších 2mm. Zemina neobsahuje cb, b. wL = 38% wp = 18% Příklad 4: Zakreslete křivku zrnitosti, pojmenujte zeminu SC (resp. S5) Písek jílovitý Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Klasifikace zemin - EN 1. kritérium – zrnitost velmi hrubozrnná frakce          balvanitá složka, bo 200 – 630 mm        kamenitá složka (valouny), co 63 – 200 mm    hrubé částice           štěrkovitá složka, gr 2 – 63 mm           písčitá složka, sa 0,063 – 2 mm jemné částice, značení: (< 0,063 mm)            prachová složka, si 0,002 – 0,063 mm           jílová složka, cl < 0,002 mm (včetně) Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Klasifikace zemin - EN gr cl Sa štěrkovitý, jílovitý písek Názvosloví gr cl Sa štěrkovitý, jílovitý písek Hlavní frakce podstatné jméno 1. písmeno veliké Druhotné a další frakce v pořadí významu - 1 a více přídavných jmen - malými písmeny Gr, grSa, saSi, Cl, clSi, sagrCo, grsiSa, boCo, sagrsiS S – zemina Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Klasifikace zemin - EN Postup při klasifikaci zemin Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Procento hmotnosti z celkové navážky Klasifikace zemin - EN Zatřiďování velmi hrubozrnných zemin Frakce Procento hmotnosti z celkové navážky Název zeminy Balvany < 5 5 – 20 > 20 s nízkým obsahem balvanů se středním obsahem balvanů s vysokým obsahem balvanů Kameny (valouny) < 10 10 – 20 s nízkým obsahem kamenů se středním obsahem kamenů s vysokým obsahem kamenů Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

sasiCl gr Vzorový příklad: gr=15% sa=31% cl+si=54% cl=13% sa cl+si cl Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Příklad 3: Pojmenujte zeminu dle EN Zadání: d18=0,002mm d40=0,015mm d70=0,03mm d80=0,04mm d87=0,06mm d100=0,2mm . wl = 56% Ip = 38% gr=0% Příklad 3: Pojmenujte zeminu dle EN sa=13% si+cl=87% si=70% cl=18% sa=12% cl+si cl siCl ČSN 73 6133 MH Hlína s vysokou plasticitou ČSN EN ISO 14688-2 siCl prachový jíl Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Pojmenujte zeminu gr si+cl=3% sa=40% gr=57% sa cl+si siCl ČSN EN ISO 14688-2 saGr písčitý štěrk Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Příklad 5: Pojmenujte zeminu dle EN a ČSN zrnitost: bo=0%; co=25%; gr=54%; sa=13%; si+cl=8% gr+sa+si+cl=75% redukovaná křivka: gr=72%; sa=17,3%; si+cl=10,7% Redukovaná křivka bo0%,co25%,gr(75-21)54%,sa(21-8)13%,f8% gr+sa+si+cl=75% reduk.kř.:gr(5400/75)72%,sa17,3%,f10,7% Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

f % Klasifikace dle ČSN 73 6133 (resp. dle zrušené ČSN 73 1001) redukovaná křivka: g=72%; s=17,3%; f=10,7% f % g % s % G1=GW G2=GP S1=SW S2=SP 5 G3 = G-F S3 = S-F 15 př.: f = 10,7% s < g G4=GM G5=GC S4=SM S5=SC 35 F1=MG F2=CG F3=MS FF=CS 65 Zohlednění kamenité a balvanité frakce v názvu b=0%, cb=25% (G-F)+Cb Štěrk s příměsí jemnozrnné zeminy s kameny F5= = ML, MI F6= = CL, CI F7= = MH, MV, ME F8= = CH, CV, CE Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Klasifikace dle ČSN EN ISO 14688-2 gr Klasifikace dle ČSN EN ISO 14688-2 redukovaná křivka: gr=72%; sa=17,3%; cl+si=10,7% sa cl+si siCl Zohlednění kamenité a balvanité frakce v názvu bo=0%, co=25% štěrk s vysokým obsahem kamenů Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Geostatická napjatost Geostatickým napětím sor [MPa] se rozumí původní napětí v zemině resp. napětí od vlastní tíhy zeminy.   Svislé geostatické napětí 𝜎 𝑜𝑟,𝑧 (𝑛𝑒𝑏𝑜 𝑗𝑒𝑛 𝜎 𝑧 )=𝛾.ℎ 𝜎 𝑜𝑟,𝑧 = 𝛾 𝑖 . ℎ 𝑖 pro vrstevnaté podloží Vodorovné geostatické napětí 𝜎 𝑜𝑟,𝑥 (𝑛𝑒𝑏𝑜 𝑗𝑒𝑛 𝜎 𝑥 )= 𝜎 𝑜𝑟,𝑧 𝐾 𝑟 Kr součinitel zemního tlaku v klidu [-] 𝐾 𝑟 = 𝜈 1−𝜈 𝐾 𝑟 =1−𝑠𝑖𝑛 𝜑 𝑒𝑓 Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Geostatická napjatost Princip efektivních napětí: Celkové (totální) napětí je dáno součtem efektivního napětí a neutrálního napětí (resp. pórového tlaku). Efektivní napětí přenesou pevná zrna zeminy. Neutrální napětí působí v pórové vodě. 𝝈 𝒛 (𝑛𝑒𝑏𝑜 𝑗𝑒𝑛 𝜎)= 𝝈 𝒆𝒇 +𝒖 𝜎 𝑧 = 𝛾 𝑠𝑢 ℎ+ 𝛾 𝑤 ℎ 𝛾 𝑠𝑎𝑡 = 𝛾 𝑠𝑢 + 𝛾 𝑤 Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Mohr-Coulombovo kritérium porušení 𝑠𝑖𝑛𝜑= 𝜎 1 − 𝜎 3 2 𝜎 1 + 𝜎 3 2 +𝑐.𝑐𝑜𝑡𝑔𝜑 = 𝜎 1 − 𝜎 3 𝜎 1 + 𝜎 3 +2𝑐.𝑐𝑜𝑡𝑔𝜑 𝜎 3 = 𝜎 1 1−𝑠𝑖𝑛𝜑 1+𝑠𝑖𝑛𝜑 −2𝑐 𝑐𝑜𝑠𝜑 1+𝑠𝑖𝑛𝜑 = ……=𝜎 1 1−𝑠𝑖𝑛𝜑 1+𝑠𝑖𝑛𝜑 −2𝑐 1−𝑠𝑖𝑛𝜑 1+𝑠𝑖𝑛𝜑 𝜎 1 = 𝜎 3 1+𝑠𝑖𝑛𝜑 1−𝑠𝑖𝑛𝜑 +2𝑐 𝑐𝑜𝑠𝜑 1−𝑠𝑖𝑛𝜑 = ……=𝜎 3 1+𝑠𝑖𝑛𝜑 1−𝑠𝑖𝑛𝜑 +2𝑐 1+𝑠𝑖𝑛𝜑 1−𝑠𝑖𝑛𝜑 Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Konsolidace Primární konsolidace, sekundární konsolidace Stupeň konsolidace 𝑈= Δ ℎ 𝑡 Δℎ . 100% Součinitel konsolidace 𝑐 𝑣 = 𝑇. ℎ 2 𝑡 𝑚𝑚 2 𝑠 Cassagrandeho logaritmická metoda Taylorova odmocninová metoda Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Stanovení součinitele konsolidace 1. Cassagrandeho logaritmická metoda zjišťuje se z oedometrických zkoušek pro jeden stupeň zatížení měříme závislost deformace na čase (za předpokladu jednoosé konsolidace). pro zjištění Cv – vynese se do grafu deformaci v závislosti na čase (v logaritmickém měřítku) cv = T50.h2 / t50 t50 … čas potřebný k dosažení 50% primární konsolidace vzorku T50 … časový faktor odpovídající 50% primární konsolidace Z grafu na následujícím obrázku určíme pro stupeň konsolidace U=50% : T50 = 0,197 Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Stanovení časového faktoru T50 Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Stanovení cv – Cassagrandeho metoda Stanovení času t50 POSTUP 1. Počátek konsolidace s0 (sp) Stlačení /mm/ 2. Konec primární konsolidace s100 Počátek konsolidace s0 3. Zjistím s50 t50 4. Výpočet cv=T50*h2/t50 1/2 x t1 x 4.t1 Primární konsolidace Sekundární s50 t50 s100 Naměřená deformační křivka (oedometr.zk.) 0,1 1 10 100 1 000 10 000 Čas /min/ v logaritmickém měřítku Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Stanovení součinitele konsolidace 2. Taylorova odmocninová metoda pro zjištění Cv – vynese se do grafu deformaci v závislosti na odmocnině času cv = T90.h2 / t90 t90 … čas potřebný k dosažení 90% primární konsolidace vzorku T90 … časový faktor odpovídající 90% primární konsolidace Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Stanovení časového faktoru T90 Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Stanovení cv – Taylorova odmocninová metoda Stanovení času t90 POSTUP 1. Počátek konsolidace sp Stlačení /mm/ 2. Konec primární konsolidace 3. Odečíst t90, s90 sp 4. Výpočet cv Primární konsolidace Sekundární Naměřená deformační křivka (oedometr.zk.) 1,15x 0 2 4 6 8 10 12 x Čas /min/ v odmocnině Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Konsolidace Spočítejte deformaci v čase po 1 měsíci vrstvy jílu o mocnosti 20m, na který byl navezen rozsáhlý násyp z propustné zeminy o mocnosti 12m. Přitížení od navážky sz =20*12= 0,24MPa Dh konečné sednutí vrstvy jílu ht sednutí v čase t = 30 dní 47

Konsolidace Vypočtěte, za jak dlouho proběhne 50% a 80% konečné stlačení vrstvy měkkého písčitého jílu o mocnosti 3,5m. V podloží písčitého jílu je ulehlý písčitý štěrk, pod násypem je provedena konsolidační písčitá vrstva. Výpočet proveďte podle: a)       Cassagrandeho logaritmické metody b)       Odmocninové metody D.W.Taylora a výsledky obou metod srovnejte. Při výpočtu vycházejte z laboratorních zkoušek časového průběhu sedání na vzorku výšky h=28 mm při zatížení  = 200 kPa v oedometru při oboustranné drenáži. Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Součinitel konsolidace se stanoví z výsledků oedometrické zk. na laboratorním vzorku o výšce Hv t50 = T50.h2/cv,C t80 = T80.h2/cv,C a) dle Cassagrandeho metody cv,C = T50.hv2 / t50 = m2s-1 t50 = T50.h2/cv,T t80 = T80.h2/cv,T b) dle Taylorovy metody cv,T = T90.hv2 / t90 = m2s-1 Výsledné hodnoty uvádějte ve dnech, porovnejte výpočet dle Cassagr. s výpočtem dle Taylora 49 Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.

Přednášky pro studenty byly vytvořeny v rámci projektu: „Inovace studijního oboru geotechnika“ financovaného z prostředků EU a státního rozpočtu ČR.