ARTETERAPIE a prevence psychosociálních problémů v pomáhajících profesích
Literatura: povinná: ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie Literatura: povinná: ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. GÉRINGOVÁ, J. Pomáhající profese. Tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton, 2011. Doporučená: LIEBMAN,M. Skupinová arteterapie. Praha: Portál, 2005.
ARTETERAPIE Arteterapie je léčebný postup, který využívá výtvarného projevu jako hlavního prostředku poznání a ovlivnění lidské psychiky a mezilidských vztahů. www.arteterapie.cz
TERAPEUTICKÝ EFEKT UMĚNÍ UMĚNÍ teorie umění PSYCHOTERAPIE Psychologie ARTETERAPIE Terapie uměním Artpsychoterapie (Art as Therapy) (Artpsychotherapie) Eklektický směr
ROZDĚLENÍ ARTETERAPIE terapie uměním Důraz na tvorbu Léčebný potenciál tvůrčí činnosti Zvládání výtvarné formy = vyšší kompetence ve vlastním životě (přeneseně zvládání vlastního života) artpsychoterapie Tvorba + psychoterapeutická práce Dílo a prožitky z tvorby jsou součástí další psychoterap. práce (např.interpretace)
ROZDĚLENÍ ARTETERAPIE Širší pojetí – všechna ars Užší pojetí – výtvarné umění Receptivní artetrapie – divák přijímá Produktivní arteterapie – tvůrce tvoří Skupinová arteterapie Individuální arteterapie
HISTORIE ARTETERAPIE Hans Prinzhorn (1886 -1933) německý psychiatr, hudebník, filozof, který působil na psychiatrické léčebně při univerzitě v Heidelbergu. Mezi lety 1919–1921 zde vytvořil základ unikátní sbírky, která dnes čítá na 5000 kreseb, akvarelů, dopisů, deníků a grafických záznamů, maleb, koláží a plastik. V roce 1922 publikoval knihu Tvorba duševně nemocných (Bildnerei der Geisteskranken), která měla obrovský úspěch a brzy se stala bestsellerem mezi pokrokovými umělci té doby. Nadchla Paula Kleea, Alfreda Kubina, Maxe Ernsta a surrealisty a stala se inspiračním zdrojem i pro Pabla Picassa či Jeana Dubuffeta, který na jejím základě formuloval svůj koncept art brut. V Prinzhornově knize byl poprvé v širším kontextu aplikován interdisciplinární přístup: díla psychiatrických pacientů již nebyla nahlížena jen jako diagnostický materiál, ale Prinzhorn docenil i jejich umělecké kvality. Kniha pojednává o hranici mezi psychiatrií a uměním, mezi nemocí a sebevyjádřením. Jako jedna z prvních poskytuje analýzu práce duševně nemocného člověka. Hitler – zvrhlé umění, propaganda proti modernímu umění.
HISTORIE ARTETERAPIE Margaret Naumburgová Učitelka, dějiny umění Projektivní možnosti hodnocení díla Volné asociace = necenzurovaný výtvarný projev Pacientova vědomá interpretace vlastního díla Výtvarná tvorba zlepšuje psychoanalytický postup. Artpsychoterapie. První texty o arteterapii (1947). Přenos a protipřenos
HISTORIE ARTETERAPIE Edith Kramerová Arteterapeutka, umělkyně Zakladatelka jedné z prvních teorií arteterapie (publ.1958) Léčebné vlastnosti tvořivého procesu Zakoušení, řešení a vstřebávání konfliktu pomocí tvorby Umění jako terapie Práce s dětmi Arteterapie a aktivní imaginace (jungiánský přístup)
HISTORIE ARTETERAPIE II.sv.válka – rozvoj všech terapií. V Británii ji objevil téměř náhodou malíř Adrian Hill, který zjistil při pobytu v tuberkulózním sanatoriu během 2. sv. války, že kreslení a malování jej nejen uvolňuje od nudy a napětí, ale pomáhá mu také sdílet pocity s ostatními pacienty. Umění se stalo prostředkem k vyjádření strašlivých válečných zážitků a také pomůckou, která umožňovala veteránům hovořit o strachu ze smrti a nemoci. První britský arteterapeut byl zaměstnán na psychiatrické klinice v roce 1946. U nás do 1990 arteterapie součástí psychoterapie. 1994 založení ČAA. Časopis www.arteterapie.cz
ARTETERAPIE x ARTEFILETIKA Arteterapie – zaměření na „problém“ a jeho léčbu sociální oblast, zdravotnictví výtvarný proces zkoumá a odhaluje intrapsychické jevy. Individuální a skupinová práce. Artefiletika - zaměření na výchovný a vzdělávací motiv školství, sociální oblast výtvarný zážitek jako cesta do fikčního světa, reflexe jako porozumění a uchopení prekoncept, sociokognitivní konflikt. Skupinová práce. Doc.Jan Slavík, CsC.
Teoretická východiska, směry Psychoalalyticky orientovaná arteterapie Sigmund Freud Kreativita = sublimace = osobní konflikt Id – ego – superego Ranné dětství, sexualita, agresivita, vědomí-nevědomí, přenos, protipřenos, interpretace Arteterapie: volné asociace, výklad snů, výtvarné vyjádření internalizovaného konfliktu symbolem, prožitkové zpracování, verbalizace
Teoretická východiska, směry Analytická arteterapie (hlubinně dynamická). C.G.Jung Vědomí – osobní nevědomí – kolektivní nevědomí Archetyp, self, sebeuskutečnění = individuace Symboly, sny, mýty, imaginace, mandaly
ARTETERAPIE V PRAXI Indikace arteterapie: !!!Samostudium: ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Portál, 2002. kap.10. Rodinná arteterapie: Rodina jako systém Cíle arteterapie: dagnostika, skryté souvislosti, porozumění, komunikace, autonomnost členů… Základní koncepty systemického přístupu (život.cyklus, komunikace, struktura…) Portál, 2002. s.44-52.
ARTETERAPIE V PRAXI Arteterapie s klienty s duševním onemocněním Psychóza: schizofrenie deprese mánie Typické rysy v tvorbě Vizual: s.77 (Šic) ART BRUT Cíle arteterapie: součást širší léčby, medikace, fáze. Dialog s já, nemocí, forma sebevyjádření… Vizual: Seraphine, Art Brut
Diagnostické aspekty tvorby Kresebné testy Výtvarný projev sám o sobě Barva v artetrapii: dělení barev, symbolika barev Červená Modrá Žlutá
Základní informace k interpretaci nebe, duchovní, ideje, přání, touhy, sny Matka otec Minulost budoucnost pudy, instinkty, materiální, země
Psychosociální problémy v pomáhajících profesích SAMOSTUDIUM: GÉRINGOVÁ,J. Pomáhající profese.Tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-394-3. Kapitola 3, 4.,5. ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Portál, 2002. kap.10. Portál, 2002. s.44-52. TEST: Znalosti literatury, informace z PP pezentace
DOMÁCÍ ÚKOL KOMUNIKAČNÍ MALBA: 3x Malba v páru na jeden papír (Vy a Váš klient) Podmínky: formát papíru min.A3, temperové barvy nebo vodovky, práce na celé ploše – vyplnění celého prostoru obrazu Partnery v malbě: - dítě - vrstevník (partner/ka) - senior Studovat, sledovat, zaznamenávat vše co se odehrává, držet se spíše v roli pasivnějšího pozorovatele: a) co se děje na papíře: jak se zaplňuje prostor, kdo je jak aktivní, jak se mění výtvarný projev (tahy štětce, výrazné změny v barevnosti) b) co se s vámi děje, reakce a pocity
DOMÁCÍ ÚKOL c) co se děje mimo papír: co klient říká, jak situaci komentuje 5. Seminární písemná práce na min.4 strany A4. Každý klient 1 stránku zprávy + na konci shrnutí a závěr Zpráva bude obsahovat u každého klienta: Informaci o klientovi (věk, jak se Vám jej podařilo získat pro práci…) vaše záznamy ze sledování práce dle bodů: a, b, c. Fotokopii obrázku společné shrnutí a závěr: Jak se Vám s jednotlivými klienty spolupracovalo, porovnání jejich přístupu k práci, výtvarného přístupu (tvořivost, dominance na papíře, pokuste se zobecnit vaše poznatky) 5. Vše přinést na příští setkání. TZN: obrázky i písemnou práci.