Číslo a název šablony klíčové aktivity Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_17_01_06 Název materiálu Opakovací test – Středověká hudba Jméno vyučujícího Olga Holoubková Třída 8.B Předmět Hudební výchova Datum vytvoření 14.12.2012
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Hudební výchova Tématický okruh: Opakovací test – Středověká hudba Určeno pro: 8. ročník Anotace: Žáci prověří své znalosti ze středověké hudby se zaměřením na interprety duchovní a světské hudby. Vysvětlí pojmy jako je gregoriánský chorál nebo ars nova. Pokusí se pojmenovat hudební nástroje na obrázcích.
OPAKOVACÍ TEST STŘEDOVĚKÁ HUDBA
CHARAKTERIZUJTE HUDBU DOBY ROMÁNSKÉ A GOTICKÉ. 1. souvisí s rozmachem křesťanství, které ovládlo celou Evropu postupně se vytvořily staré církevní stupnice (dórské, jónské, lydické…) převládá jednohlasý zpěv bez doprovodu hudebních nástrojů, latinský rozvíjí se světská hudba a zpěv, latina vytlačována národními jazyky první vícehlasé skladby primitivní hudební nástroje mají pouze doprovodnou funkci
CO JE TO GREGORIÁNSKÝ CHORÁL? 2. soubor křesťanských zpěvů shromážděný na přelomu 6. a 7. stol. římský papež Řehoř (Gregor) Veliký shromáždil a upravil všechny do té doby užívané liturgické zpěvy jednohlasý zpěv bez doprovodu hudebních nástrojů na latinské texty z Bible vyznačuje se melizmaty – bohatě zdobenou melodií Obr. 1
JAK SE NAZÝVALI INTERPRETI SVĚTSKÉ HUDBY? 3. JIŽNÍ FRANCIE TRUBADÚŘI TRUVÉŘI RICHARD LVÍ SRDCE MINESSANGŘI VÁCLAV II. NĚMECKO kočovní hudebníci, rytíři, zchudlí šlechtici, potulní studenti = vaganti Obr. 2
JMENUJTE STŘEDOVĚKÉ PÍSNĚ. JEZU KRISTE, ŠČEDRÝ KNĚŽE 5. BUOH VŠEHOMÚCÍ JEZU KRISTE, ŠČEDRÝ KNĚŽE DŘEVO SE LISTEM ODIEVÁ ANDĚLÍKU ROZKOCHANÝ MASTIČKÁŘ
POJMENUJ HUDEBNÍ NÁSTROJE. 4. Obr.3 Obr. 4 Obr. 5 CHROTTA TROMBA MARINA PORTATIV
POJMENUJTE HUDEBNÍ NÁSTROJE. 4. TRUMŠAJT FLÉTNY RUBBEBA Obr. 6 Obr. 8 Obr. 7
5. CO JE TO ARS NOVA? způsob vícehlasého zpěvu a komponování = NOVÉ UMĚNÍ způsob vícehlasého zpěvu a komponování centum – Francie a Itálie plnější zvuk skladby pohyblivá melodika vrchního hlasu bohatší rytmus Hlavní skladatelé: GUILLAUME DE MACHAUT PHILIPP DE VITRA Obr. 9
KDO TO BYL GUILLAUME DE MACHAUT? 6. GUILLAUME DE MACHAUT 1300 – 1377 sekretář Jana Lucemburského poslední truvér vzdělaný hudebník, básník, skladatel jeho básnické texty navazují na truvérskou lyriku vytvořil 118 básní v jednohlasé i vícehlasé podobě POSLECH Obr. 10
ZDROJE: OBR. 1 <http://cs.wikipedia.org/wiki/Gregori%C3%A1nsk%C3%BD_chor%C3%A1l> OBR. 2 <http://zaklinac-2.o-hrach.cz/Upload/FCK/Postavy/Marigold/Marigold -detail.jpg> OBR. 3 <http://www.chaire.cz/img/slozeni-souboru/jitka-simankova.jpg> OBR. 4 <http://worldradio.ch/wrs/bm~pix/thilo_hirsch~s600x600.jpg¨> OBR. 5 <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Portativ.png> OBR. 6 <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/47/Rebac.jpg> OBR. 7 <http://innamorata.armentum.cz/images/janav.jpg> OBR. 8 <http://innamorata.armentum.cz/images/janav.jpg> OBR. 9 <http://www.musicacolta.eu/mc/wp-content/uploads/2009/06/Simone-Martini- Assisi-San-Francesco.jpg> OBR.10 <http://www.classicalforums.com/articles_content/images/10/01Guillaume_ de_ Machaut.> CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ, Jiří PILKA a Dalibor MATOŠKA. Hudební výchova pro 8.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-041-2. OSTATNÍ OBRÁZKY zdroj Microsoft office_2010, licence zakoupena školou v roce 2011