HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia Hudební formy Fuga HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II
Základní pojmy Fuga (it. útěk) je vícehlasá instrumentální nebo vokální skladba; zpravidla 3 – 4 hlasá, jednovětá Baroko - hudební sloh, 17. – pol. 18. st. Polyfonie - vícehlas, kontrapunkt Instrumentální - nástrojové Vokální - zpívané Hud. forma - soubor pravidel
Historie Vznik a největší rozmach v 17. století „Předchůdci“ např. fantasie, ricercar Objevovala se nejprve jako součást mše, kantáty, concerta grossa, atd. Později jako samostatná skladba Často se pojí s tokátou, preludiem či fantazií V moderních směrech se objevuje ve skladbách jako symbol „složitosti“ daného tématu
Stavba fugy Termín fuga se používá jak pro označení skladby tak i hudební formy Hlavní téma - dux = vůdce Protivěta - odpověď = comes Jednoduchá, permutační Dvojitá, trojitá – zvyšuje se počet témat
Významní mistři Johann Sebastian Bach František Xaver Brixi L. van Beethoven Johannes Brahms Bedřich Smetana Igor Stravinskij
Johann Sebastian Bach Hráč na smyčcové, dechové nástroje a varhany 1685-1750; Německo; baroko Hráč na smyčcové, dechové nástroje a varhany Varhaník ve Výmaru, kapelník v Köthenu Kantor u sv. Tomáše v Lipsku Mistr fugy Dílo: Matoušovy pašije, Umění fugy Braniborské koncerty, Hudební obětina Dobře temperovaný klavír, … Jeho dílo znovuobjevil F. M. Bartholdy
Johann Sebastian Bach Ukázky: Obr. č. 1 Ukázky: Koncert pro dvoje housle d moll, 2. věta Largo, ma non tanto http://www.youtube.com/watch?v=XVTGESPE_F8 Toccata a fuga d moll http://www.youtube.com/watch?v=ipzR9bhei_o
1732-1771; Čechy; raný klasicismus František Xaver Brixi 1732-1771; Čechy; raný klasicismus Obr. č. 2 Kapelník chrámu sv. Víta v Praze Nejvýznamnější náš skladatel 18. st. Dílo: Cca 200 skladeb Chrámová, latinská oratoria Cembalové a varhanní koncerty Školské hry – 1 paroduje neschopné učitele Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=rhtNWKvgR6Y
Test Kdy vznikla fuga? Co znamená pojem „dux“? Koho nazýváme „Mistrem fugy“? Koho kritizuje F. X. Brixi v jedné ze svých skladeb? Vysvětli pojem polyfonie.
Seznam použitých fotografií a ukázek Obr. č. 1 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bach.jpg J. S. Bach na obraze Eliase Gottloba Hausmanna Obr. č. 2 - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Franti%C5%A1ek_Xaver_Brixi.jpg Portrét od F. X. Brixiho Ukázka č. 1 – http://www.youtube.com/watch?v=XVTGESPE_F8 J. S. Bach – Koncert pro dvoje housle a orchestr d moll, 2. věta Ukázka č. 2 - http://www.youtube.com/watch?v=ipzR9bhei_o J. S. Bach – Toccata a fuga d moll Ukázka č. 3 - http://www.youtube.com/watch?v=rhtNWKvgR6Y F. X. Brixi – Fuga C dur
Hudební formy - fuga Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Milena Naglmüllerová Předmět: Hudební výchova, oblast HUDEBNÍ FORMY Třída: prima – kvarta osmiletého studia Označení: VY_32_INOVACE_HV-1_13 Anotace a metodické poznámky: Materiál slouží pro výklad vývoje hudební formy – fugy . Zahrnuje ukázky děl a fotografie nejvýznamnějších skladatelů. Je součástí celku, který je věnován hudebním formám . V závěru je připraven test, který prověří základní pojmy z této oblasti. Použité materiály: Michels, Ulrich, Encyklopedický atlas hudby. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, s.r.o. 2000, ISBN 80-7106-238-3 Prezentace je vytvořena pomocí nástrojů Power Point 2010 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.