Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyslík Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Vzácné plyny.
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Složky krajiny a životní prostředí
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
VZDUCH OBECNÁ CHEMIE VY_32_INOVACE_10 - VZDUCH.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Vzduch Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Atmosféra Filip Bordovský.
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
VZDUCH Složení a význam © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Kyslík Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
DEFINICE Technické plyny lze definovat jako plyny, které svým širokým a rozmanitým použitím se staly zbožím a jsou předmětem obchodu. Technické plyny lze.
Voda a vzduch 2. VZDUCH RZ Důležitý k dýchání Důležitý k dýchání Směs: Směs: Kyslík 21 % Kyslík 21 % Dusík 78 % Dusík 78 % Ostatní plyny 1.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - Vzduch Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_13_Vzduch Téma: Chemie.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák VZDUCH Víš, proč je vzduch nezbytný a důležitý pro život člověka? Víš, čemu.
Atmosféra je plynný obal Země, který je k Zemi připoután gravitační silou, která nám zaručuje, že plyny neuniknou do okolního vesmírného prostoru. Model.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
8. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_11_Vzduch.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město,
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_18_ Vzácné plyny
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Voda hydrosféra základní podmínka života (tělo člověka – 60 – 70%vody)
VODA, VZDUCH, KYSLÍK, HASICÍ PŘÍSTROJE
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Vzduch Vzduch.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Znečištění ovzduší Vypracoval: David Hampl
CHEMIE - Kyslík Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Název školy
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Vzduch.
Transkript prezentace:

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005

Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací : www.1zsfm.cz

Téma vyučovací hodiny : Vzdělávací obor : Člověk a příroda Třída : 8.A Vyučující : Mgr.Daniela Gongolová Datum : 11.11.2005 Téma vyučovací hodiny : „ Vzduch“ Vybavení učebny : PC – notebook dataprojektor

Zdroje informací Doc. RNDr. Pavel Beneš,Csc; PhDr. Václav Pumpr,Csc; doc. RNDr. Jiří Banýr,Csc. – Základy praktické chemie 1. Díl Doc. RNDr. Pavel Beneš,Csc; PhDr. Václav Pumpr,Csc; doc. RNDr. Jiří Banýr,Csc. – Základy chemie 1. Díl Mgr. Ivo Karger; RNDr. Danuše Pečová; Prof. RNDr.Pavel Peč,Csc – Chemie 1 RNDr. Petr Los,Csc; RNDr. Jiřina Hejsková; RNDr.Marta Klečková – Nebojte se chemie,1. díl

Vzduch

Během celého života nás neustále obklopuje neviditelný,životadárný vzduch.Vzduch je směs látek, které vytvářejí plynný obal Země – atmosféru. Složení vzduchu Vzácné plyny(např. helium, neon, argon) ,oxid uhličitý,vodní pára,mikroorganismy, částečky prachu

Důkaz složek vzduchu hořením svíčky Vedle sebe zapálíme dvě stejně velké svíčky.Obě najednou zakryjeme menší a větší kádinkou.Pozorujeme,že svíčky ve vzduchu chvíli hoří,ale potom nejdříve v menší a potom ve větší kádince zhasínají. Vysvětlení: k hoření svíčky je potřeba kyslík. Čím větší objem vzduchu byl v kádince, tím více tam bylo i kyslíku a svíčka déle hořela.Zbývající složka plynu již hoření neumožňovala, naopak plamen udusila.Touto složkou je dusík.

Vlastnosti a použití kyslíku důležitý pro hoření nezbytný k dýchání(plícemi člověka projde za jediný den asi 12 kg vzduchu.Z něho se uplatní asi 0,7 kg kyslíku k uvolňování energie potřebné pro další život.) přenašeči kyslíku jsou červené krvinky kyslík má větší hustotu než vzduch,ale jeho množství s přibývající výškou klesá(potíže horolezcům,v letadle) Kyslík se dopravuje v tlakových nádobách označených modrým pruhem Použití při řezání a sváření kovů v průmyslu k výrobě oceli v lékařství v raketové technice Škodlivé účinky vzdušného kyslíku rezavění ocelových konstrukcí rezavění automobilových karosérií tlení dřeva kažení potravin požáry

Vlastnosti a použití dusíku dusí plamen k tomu,aby reagoval,potřebuje zvláštní podmínky (vyšší teplotu a tlak) dusík se přepravuje v tlakových nádobách označených zeleným pruhem Použití jako ochranná atmosféra jako chladivo (např. hluboké zmrazení potravin) k výrobě amoniaku

Vlastnosti a použití vzácných plynů Reagují ještě méně ochotně než dusík,říkalo se jim netečné plyny Přes svou chemickou „nezajímavost“ mají široké využití Helium-velmi lehký plyn,používal se k plnění balónů a vzducholodí –jeho nehořlavost zaručovala bezpečí před požáry. Dnes se používá v chladírenské technice . Neon-používá se k plnění trubic,v elektrickém výboji vytváří barevné světlo –využití v reklamě Argon,krypton-součástí náplně žárovek –využití při osvětlování

Výroba kapalného vzduchu Získává se několikanásobným stlačováním, ochlazováním a rozpínáním plynu. Jde ve velkém o obdobný děj, jaký můžete sledovat při vytlačování vzduchu hustilkou do úzkého otvoru na konci hadičky. Pumpička se v místech, kde je vzduch stlačován, zahřívá. Oproti tomu vzduch, který uniká zúženým otvorem v hadičce, je chladnější než stlačovaný vzduch. Při výrobě po každém rozepnutí stlačeného plynu se směs ochladí, až dojde k jejímu zkapalnění. Jednotlivé složky vzduchu-N,O,Ar se z kapalné směsi oddělují destilací. Dusík se destiluje při teplotě –196°C,kyslík při –183°C a argon při –186°C.

Kdo nám zamořuje vzduch Nečistoty v ovzduší mají různý původ. Mezi největší zdroje nečistot v ovzduší patří : teplárny tepelné elektrárny na pevná paliva automobilová doprava

Teplotní inverze Za běžných podmínek tlak vzduchu se stoupající nadmořskou výškou klesá.Rovněž průměrná teplota vzduchu se tímto směrem zmenšuje. Změna však může nastat v předjaří,za jasných nocí a v bezvětří,kdy se spodní vrstva vzduchu ochlazuje(např. od sněhu).V těchto případech může teplota vzduchu směrem vzhůru naopak stoupat a vzniká teplotní inverze.(z latiny obrat,zvrat) Teplotní inverze brání promíchávání vzduchu a zplodiny z tov. komínů i výfukové plyny zůstávají při zemi Často vzniká mlha,zprávy hovoří o velmi špatných rozptylových podmínkách- vytváří se smog. Smog (z anglických slov smoke= kouř a fog= mlha)je směs mlhy,prachu a kouřových zplodin.Působí nepříznivě na lidský organismus.

Otázky k procvičení Proč v přírodě teplý vzduch stoupá vzhůru a na jeho místo proudí vzduch studený? Odpověď:Studený vzduch má větší hustotu, a proto proudí dolů. V Krkonoších můžeme pozorovat jev, kdy např. na Sněžce má vzduch teplotu 5 °C a současně v Peci pod Sněžkou –1°C. O jaký jev jde? Odpověď : Pozorovaný jev je teplotní inverze. Jaká opatření se provádějí v průmyslových oblastech při velmi špatných rozptylových podmínkách? Odpověď : Omezuje se výroba v továrnách,omezuje se provoz motorových vozidel. Žárovky se většinou plní směsí dusíku a argonu.Osvětlovací zářivky a reklamní trubice „neonky“ se plní neonem.Dochází při rozbití těchto osvětlovacích zařízení ke znečištění vzduchu škodlivými plyny? Odpověď :K znečišťování vzduchu nedochází.Dusík,argon i neon jsou neškodnou součástí vzduchu. Za horkých letních dnů můžeme pozorovat na hladinách rybníků že ryby vyplouvají k povrchu a „lapají“ vzduch.Dokážete tento jev vysvětlit? Odpověď : V teplé vodě rybníků je rozpuštěno méně kyslíku.Rozpustnost plynů se stoupající teplotou obvykle klesá.

Hodnocení vyučovací hodiny Klady Zápory Netradiční forma výuky Názornost Možnost vracet se k probrané látce Postupné zobrazení textu v závislosti na rychlosti výkladu učitele Atraktivnost, oživení pro žáky, animace

Poznámky k prezentaci Využití laserového ukazovátka usnadňuje žákům i učiteli orientaci v textu