Poválečná elektrická vozba

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROJEKT ŽIVÁ NÁDRAŽÍ PREZENTACE PROJEKTU INFORMACE O MOŽNOSTECH ÚČASTI
Advertisements

Rozvojové záměry na železnici
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nová vozidla dodávaná k splnění závazku veřejné služby
Veselí nad Lužnicí – České Velenice
Tisková konference MD a SŽDC
Najdi na slepé mapě České republiky města podle zadání.
Města ČR – orientace na mapě
TVORBA.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VÝZKUMNÝ ÚSTAV ŽELEZNIČNÍ, a.s.
Vysokorychlostní vlaková jednotka Velaro E
Škodovky od 1964 do 2001.
Dopravní služby v CR doprava = jeden z hlavních předpokladů rozvoje CR nové prostředky = nové činnosti ( lanovky, horská kola, skútry,…) -rozvoj regionů.
HC EATON PARDUBICE Hokejový klub.
MECHANIKA KOLEJOVÝCH VOZIDEL
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
Jejich současnost a budoucnost… TRAINREPORT,CDJIRIK 23.Března 2011.
Matematika a její využití v geografii
SÍDLA V ČESKÉ REPUBLICE
Rozvodná elektrická síť
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv14/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
LOKOMOTIVA řady 380 aneb TAURUS po česku….
Mapa zájmu - plány.
Motorová lokomotiva řady
Michal Krňák, Oktáva A Železnice.
Současnost a budoucnost tratí 171 a 173
Plánování dopravní infrastruktury z pohledu projektanta
ZEMĚ VYCHÁZEJÍCÍHO SLUNCE
Energetika.
Vývoj železnic Koňské dráhy Parostrojní železnice
ÚVOD DO ŽELEZNIC.
Česká republika: Dálnice Hospodářský zeměpis
Transformátor VÝPOČTY.
Služby železniční dopravy
- Čína, Mongolsko, Severní Korea, Jižní Korea, Japonsko
Modernizace trati Ústí nad Labem – Kadaň-Prunéřov a nový model dopravy
Autoři: Martina Pojerová Veronika Dvořáčková
Sídla ČR.
Atlas bioplynových elektráren v JČ Projekt je realizován na základě finanční podpory MŠMT.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
Terciální sektor Služby Zahraniční obchod Školství Doprava
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Česká republika.
Úvod do MHD Trolejbusy: úvod.
Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Měření a simulace zatížení trakčních měníren a
Hospodářství České Republiky
D OPRAVA Martin Horák, 3.C4. D OPRAVA Rozdělení: pozemní a) silniční+ MHD b) železniční letecká vodní potrubní a) ropovody b) plynovody.
Michal Petřík, Petr Poremski, Daniela Uhrovičová, Ondřej Šimečka
PŘEHLED VÝVOJE TRAKČNÍCH POHONŮ ELEKTRICKÝCH LOKOMOTIV Stejnosměrné lokomotivy Odporová regulace stejnosměrných motorů Pulzní regulace stejnosměrných.
Lok.řady 122,123.  Výrobce: ŠKODA Plzeň  Rok výroby: 1967 / 1971  Trakce: elektrická stejnosměrná  Typ vozidla: čtyřnápravová skříňová nákladní lokomotiva.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Doprava Č R. HISTORIE hlavní cesty v době římské 1. až 4. století Jantarová cesta.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: Z 8/19 Předmět: Zeměpis Ročník: 8. ročník Jméno.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název:VY_32_INOVACE_05_03A_Doprava v ČR Téma:Zeměpis České republiky.
Česká hlava Věda a technika na ulici
VY_32_INOVACE_Pel_II_18 Soustavy rovnic – slovní úlohy6
Železniční doprava pro kraje
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb VII. ročník mezinárodní.
Materiálně-technické podmínky železniční dopravy
Prezentace Foto a text Zdeněk Kačena Ruční posun obrázků
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_52_INOVACE_57_Průmysl ČR 1
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY
LOKOMOTIVA řady 380 aneb TAURUS po česku….
Elektrická trakce na železnici
Transkript prezentace:

Poválečná elektrická vozba Michal DRÁBEK Robert JUŘINA Poválečná elektrická vozba Tomáš ZÁRUBA Vlastislav WEINER

Elektrická vozba po 2. světové válce za standardní se v ČSR před válkou považovala stejnosměrná trakční soustava o napětí 1500 V pražské spojky mezi stanicemi Praha Masarykovo n., Praha hlavní n., P.-Libeň, P.-Vysočany, P.-Smíchov a P.-Vršovice místní dráha Tábor – Bechyně místní dráha Rybník – Lipno n. Vlt. přibližně 1200 V stejnosměrných z úseků Meziměstí – státní hranice a Kořenov – st. hr. sneseno trakční vedení (dříve střídavé napětí 15 kV/16,75 Hz)

Elektrizace do roku 1961 1946 – rozhodnutí elektrizovat I. hlavní tah na stejnosměrné napětí 3000 V 1953 – zahájení elektrizace v úseku Žilina – Vrútky a výroba první elektrické lokomotivy na 3000 V 1957 – Praha – Rudoltice v Čechách 1961 elektrizován I. hlavní tah v úseku Ústí n. L. západ (Praha -)– Kolín – Přerov – Hranice na Mor. – Púchov – Žilina - Markušovce

Elektrizace do roku 1961

Princip stejnosměrné elektrické lokomotivy

140, 141 - „bobina“ (1953) 120 km/h 2032 kW dříve rychlíky, dnes osobní a nákladní vlaky dosluhuje

100 – ,,bobinka” (1956) 50 km/h 360 kW stejnosměrné napětí 1500 V donedávna na tratích Tábor – Bechyně a Rybník – Lipno nad Vltavou, dnes muzejní

121 (1960) 90 km/h 2032 kW nákladní vlaky

Elektrizace 1962 - 1973 1959 – rozhodnutí zavést jednofázovou střídavou soustavu 25 kV/50 Hz 1961 – prototyp střídavé lokomotivy 1962 – přepnutí pražského uzlu na 3000 V 1963 – trať Plzeň – Horažďovice předměstí elektrizována touto soustavou první stykovou stanicí dvou trakčních soustav se v roce 1965 stala Kutná Hora hl. n. – zde přepřahy lokomotiv pokračuje elektrizace na 3000 V stejnosměrných: Ostravsko, severní Čechy, příměstské tratě okolo Prahy

Elektrizace 1962 - 1973

181, 182, 183 – „šestikolák“ (1961) 90 km/h, 2790 kW nákladní vlaky

451, 452 – „panťák“ (1964, 1969) 100 km/h 2 x 660 kW převážně 1-2 čtyřvozové jednotky příměstské vlaky v okolí Prahy,nyní cca 3 jednotky v Olomouci

Princip střídavé elektrické lokomotivy

230, 240 – „laminátka“ (1966) první střídavá lokomotiva 110, 120 km/h 3080 kW univerzální

560 (1966) 110 km/h 2 x 840 kW první střídavá elektrická jednotka příměstské vlaky v okolí Brna

460 (1971) 110 km/h 2 x 1000 kW čtyř- až pětivozové jednotky vlaky v okolí Ústí nad Labem a na Ostravsku

110, 111, 113 – „ žehlička“ (1971, 1981, 1973) 80 km/h 800 kW posun, lehká traťová služba 113 na napětí 1500 V ss (Tábor – Bechyně, dříve i Rybník -Lipno n. Vlt.)

210 – „ žehlička“ (1972) 80 km/h 880 kW posun, lehká traťová služba

Elektrizace 1974 - 1989 1974 – prototyp dvousoustavové rychlíkové lokomotivy (řada 350 – „gorila“) propojení dvou střídavě elektrizovaných oblastí – II. hlavní tah stejnosměrná a střídavá soustava se propojují dalšími úseky kromě žst. Nedakonice jsou styky soustav vždy na širé trati těsně za stejnosměrně elektrizovanou uzlovou stanicí

Elektrizace 1974 - 1989

350 – „gorila“ (1974) první dvousoustavová lokomotiva 160 km/h, 4000 kW EC vlaky v úseku Praha – Brno - Bratislava

150 – „dvojka“, „krysa“, „banán“ (1977) 140 km/h 4000 kW rychlíky, expresy a IC vlaky Praha – Ostrava ( - Slovensko) od r. 1996 rekonstrukce některých strojů na 160 km/h

242 – „plecháč“ (1975) 120 km/h 3080 kW univerzální

130 – „hrbáč“, „hrbatá“ (1977) 100 km/h 2040 kW je možno ovládat až 4 lokomotivy z jednoho stanoviště osobní a nákladní vlaky okolo Hradce Králové jezdí v Dolech Nástup Tušimice

Princip dvousoustavové elektrické lokomotivy s tyristorovou regulací výkonu

363 – „eso“ (1980) 120 km/h 3060 kW univerzální tyristorová regulace výkonu automatická regulace rychlosti (ARR) nejrozšířenější dvousoustavová lokomotiva 1990 – 1993 rekonstruováno 9 strojů na řadu 362 – převod na 140 km/h

163 – „pershing“ (1984) 120 km/h, 3480 kW stejnosměrný, unifikován s 363 od roku 1991 dodávány jako řada 162 s převodem na 140 km/h

263 –„princezna“ (1985) 120 km/h, 3060 kW střídavá, unifikována s 363 u ČD pouze 2 kusy v depu Brno

Elektrizace od r. 1990 dodnes Olomouc (Přerov -) – Brno Česká Třebová – Brno České Budějovice – Horní Dvořiště st. hr. elektrizuje se Kadaň – Karlovy Vary třísoustavová jednotka 680 – „Pendolino“ Škoda Plzeň vyvíjí třísoustavovou lokomotivu o výkonu cca 6000 kW a nejvyšší rychlosti 200 km/h Plánovaná elektrizace: Letohrad – Lichkov st. hr. a Ostrava-Svinov – Opava východ

Elektrizace od r. 1990 dodnes

372–„bastard“ (1988) 120 km/h 3080 kW dvousoustavová na 3000 V ss a 15 kV, 16 2/3 Hz EC a nákladní vlaky na trati Praha – Drážďany od r. 1996 několik strojů rekonstruováno na rychlost 160 km/h – řada 371 unifikována s 363, ale odporová regulace výkonu – odtud přezdívka

184.5 – „ponorka“ (1994) 95 km/h 5220 kW 3 dvounápravové podvozky původně vyvíjena pro ČSD 4 kusy jezdí v Dolech Nástup Tušimice

471 – „ešus“, „hliník“ (1997) 140 km/h 2000 kW příměstské vlaky okolo Prahy – hlavně směr Kolín a Pardubice první elektrická jednotka v ČR s asynchronními motory, rekuperací a automatickým vedením vlaku (AVV)

680 – „pendolino“ (2004) 230 km/h (v ČR 160) 4000 kW první třísoustavové vozidlo ČD, s naklápěcími skříněmi problémy se zabezpečením (ruší kolejové obvody) původně se mělo dodat 10 jednotek, dodalo se pouze 7

340 (2004) rekonstrukce ,,laminátky” 120 km/h 3080 kW (na soustavě 15 kV 16 2/3 Hz zhruba třetina) 25 kV 50 Hz a 15 kV 16 2/3 Hz České Budějovice - Linec

380 – (?) 200 km/h 6400 kW třísoustavová, pro EC a IC vlaky

SNÍMKY A NAHRÁVKY POŘÍDILI PRAMENY internetová databáze Pavla Sekery historie-trati.wz.cz Bittner, Křenek, Skála, Šrámek: Malý atlas lokomotiv 2000 Železniční magazín: Atlas vozidel 1. díl leták Škody Dopravní technika, s. r. o. Plzeň SNÍMKY A NAHRÁVKY POŘÍDILI Michal Drábek Robert Juřina Pavel Rovenský Vlastislav Weiner GRAFICKÁ PODPORA Zdeněk Drábek

DĚKUJEME ZA POZORNOST.