Dynamické okružní a rozvozní úlohy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

LOGISTICKÉ SYSTÉMY 14/15.
CIT Paměti Díl X.
Podpora personálních procesů v HR Vema Jaroslav Šmarda
Optimalizace stavu zásob
3. přednáška Distribuční úlohy LP.
Geotechnický průzkum Vít Černý.
Zpracování informací a znalostí Další přístupy k vyhledávání textových dokumentů Doc. RNDr. Jan Rauch, CSc. Katedra informačního a znalostního inženýrství.
Dynamické systémy.
OBECNÉ OPTIMALIZAČNÍ MODELY
Slovní úlohy O pohybu 2.
Provozně - ekonomický pohled na datová centra
Rekonstrukce povrchu objektů z řezů Obhajoba rigorózní práce 25. června 2003 Radek Sviták
Modely řízení zásob Základní pojmy Deterministické modely
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 6/14.
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
Rozvozní úloha s dělenou dodávkou Jan Fábry Vysoká škola ekonomická v Praze ___________________________________________________________________________.
Softwarový systém DYNAST
Problém obchodního cestujícího a příbuzné úlohy Projekt katedry aplikované matematiky – K611 FD ČVUT.
SQL – tříhodnotová logika
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Systémy hromadné obsluhy
ENERGIE KLASTRŮ VODY ZÍSKANÁ EVOLUČNÍMI ALGORITMY
Distribuční úlohy LP.
1 Metoda GENEROVÁNÍ SLOUPCŮ a její použití v celočíselném programování Jan Fábry.
Dynamické rozvozní úlohy
Problém obchodního cestujícího a příbuzné úlohy K611 - Ústav aplikované matematiky FD ČVUT.
Aplikace lineárního programování
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 2/14.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 7/14.
ZOHO OFFICE Vypracovala: Iva Ptáčková, A11B0605P 1.
Získávání informací Získání informací o reálném systému
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Heuristické metody Heuristiky dělíme na primární a duální.
LINEÁRNÍ OPTIMALIZAČNÍ MODEL
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 9/14.
Deterministické modely zásob Model s optimální velikostí objednávky
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14.
Pravděpodobnost a statistika opakování základních pojmů
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Konference WITNESS 2005 Ing. Jan Šlajer – DYNAMIC FUTURE s.r.o. Optimalizace výroby v automobilovém průmyslu pomocí dynamické simulace.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Systémy hromadné obsluhy
1 Informační systém autoservisu Softwarové inženýrství 2003.
Optimalizace versus simulace 9.přednáška. Obecně o optimalizaci  Maximalizovat nebo minimalizovat omezujících podmínkách.  Maximalizovat nebo minimalizovat.
Přednost početních operací
Univerzita Karlova Matematicko-fyzikální fakulta Lukáš Jirovský Teorie grafů – prezentace Bc. Práce Vedoucí práce: RNDr. Pavla Pavlíková, Ph.D.
Ekonomické modelování Analýza podnikových procesů Statistická simulace je vhodný nástroj pro analýzu stochastických podnikových procesů (výrobní, obchodní,
Tvorba simulačních modelů. Než vznikne model 1.Existence problému 2.Podrobnosti o problému a o systému 3.Jiné možnosti řešení ? 4.Existence podobného.
Přístup do IS z mobilních zařízení Tomáš Tureček Katedra Informatiky FEI VŠB-TU Ostrava.
POJMY A VLASTNOSTI OS: UŽIVATELSKÉ ROZHRANÍ: Prostředí, v němž se uživatel OS pohybuje ( př. textové rozhraní, „okna“ MULTITASKING: Funkce umožňující souběžné.
Plánování trajektorie pro bezpilotní letoun za účelem sledování pozemních objektů pomocí inerciálně stabilizované kamerové platformy Michal Kreč Vedoucí.
Kendalova klasifikace SHO
Optimalizace versus simulace 8.přednáška. Obecně o optimalizaci  Maximalizovat nebo minimalizovat omezujících podmínkách.  Maximalizovat nebo minimalizovat.
SGEO2B Témata závěrečných prací. Ukázka.. Formální stránka práce Titulní strana: škola, název práce, autor, datum Písmo vel. 12, řádkování 1,5 Okraje:
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Řešení rozhodovacího problému Volba kancelářského software (Microsoft Office vs. Open Office) v prostředí podniku Autor: Dalibor Kaláb Ročník II: 2006/2007.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Řešení rozvozních úloh Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Diskrétní modely Jan Fábry
Systémy hromadné obsluhy
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Transkript prezentace:

Dynamické okružní a rozvozní úlohy Jan Fábry

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 2 Osnova prezentace Úvod Cíle disertační práce Klasifikace úloh Metodika Výpočetní experimenty Přínos disertační práce Budoucí výzkum _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 2

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 3 1. Úvod OKRUŽNÍ ÚLOHY - Traveling Salesman Problem ROZVOZNÍ ÚLOHY - Vehicle Routing Problem _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 3

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 4 1. Úvod STATICKÉ ÚLOHY - všichni zákazníci jsou předem známí DYNAMICKÉ ÚLOHY po výjezdu vozidel na trasu přicházejí další požadavky _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 4

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 5 2. Cíle disertační práce Přehled úloh Formulace optimalizačních modelů Použití heuristických algoritmů Vytvoření vlastního systému pro řešení úloh (Lingo, VBA v MS Excel) _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 5

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 6 3. Klasifikace úloh Velikost požadavků a kapacita vozidel Okružní úlohy Rozvozní úlohy _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 6

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 7 3. Klasifikace úloh Počet a umístění vozidel Jediné vozidlo Více vozidel v jednom výchozím místě Více vozidel v různých výchozích místech _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 7

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 8 3. Klasifikace úloh Cíl optimalizace Minimalizace celkové ujeté vzdálenosti Minimalizace doby potřebné k obsloužení všech zákazníků _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 8

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 9 4. Metodika Statická úloha Optimalizace Příchod nového požadavku Re-optimalizace Dynamická úloha Vkládací algoritmus _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 9

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 10 4. Metodika Okružní úlohy Statická úloha obchodního cestujícího minimalizovat za podmínek _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 10

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 11 4. Metodika Okružní úlohy Dynamická úloha obchodního cestujícího 2 7 Nový zákazník 4 Optimální trasa 5  1 Výchozí místo 6 3 _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 11

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 12 4. Metodika Okružní úlohy Statická úloha kurýrní služby 3 2 5 4 8 9 Výchozí místo 1 6 7 _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 12

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 13 4. Metodika Okružní úlohy Statická úloha kurýrní služby Optimální trasa 2 3 5 9 4 Výchozí místo 1 8 7 6 _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 13

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 14 4. Metodika Okružní úlohy Statická úloha kurýrní služby minimalizovat za podmínek _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 14

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 15 4. Metodika Okružní úlohy Dynamická úloha kurýrní služby 11 Nový zákazník 10 2 3 5 9 4 Výchozí místo  1 8 7 6 _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 15

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 16 4. Metodika Okružní úlohy Statická úloha s více vozidly v různých výchozích místech 5 výchozích míst 15 zákazníků _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 16

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 17 4. Metodika Okružní úlohy Dynamická úloha s více vozidly v různých výchozích místech 5 nových zákazníků 21 22 23 24 25 Vkládací algoritmus _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 17

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 18 4. Metodika Rozvozní úlohy Statická rozvozní úloha minimalizovat za podmínek požadavek i-tého zákazníka V kapacita vozidla _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 18

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 19 4. Metodika Rozvozní úlohy Rozvozní úloha s dělenou dodávkou 1, pokud (i,j) bude zařazena v k-té trase 0, jinak požadavek i-tého zákazníka počet jednotek odvezených od i-tého zákazníka vozidlem na k-té trase _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 19

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 20 4. Metodika Rozvozní úlohy Dynamická rozvozní úloha s dělenou dodávkou 2 vozidla V=50 26 4  2. vozidlo 4  19 2 5 5 1. vozidlo 6 3 10 30 _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 20

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 21 4. Metodika Rozvozní úlohy Dynamická rozvozní úloha s dělenou dodávkou 2 vozidla V=50 26 10  4 2. vozidlo  4 20 19 2 5 5 1. vozidlo Re-optimalizace 6 3 10 30 _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 21

5. Výpočetní experimenty Vlastní výpočetní systém - uživatelské rozhraní v MS Excel (VBA) - Lingo 9.0 jako řešitel - generovaná data: euklidovské souřadnice míst (rovnoměrné rozdělení) u dynamických úloh okamžik vzniku nového požadavku (exponenciální rozdělení) u rozvozních úloh velikost požadavku (rovnoměrné rozdělení) _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 22

5. Výpočetní experimenty - re-optimalizační a vkládací algoritmy pro vybrané úlohy srovnání systémů Lingo 9.0 a XPRESS MP, release 2005 _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 23

5. Výpočetní experimenty _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 24

5. Výpočetní experimenty 10 zákazníků, 4 vozidla v jednom výchozím místě _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 25

5. Výpočetní experimenty Závěry - u řady dynamických úloh lze v praxi použít vkládací algoritmus - možnost přerušení re-optimalizačního algoritmu - kombinace vkládacího a re-optimalizačního algoritmu - XPRESS MP vs. Lingo - výzkum zaměřený na heuristiky a metaheuristiky _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 26

6. Přínos disertační práce První práce v českém jazyce - přehled úloh - jasné vymezení pojmů okružní a rozvozní úlohy Re-optimalizační a vkládací algoritmy - z větší části původní - lze je snadno zpracovat počítačově _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 27

6. Přínos disertační práce Dynamická úloha kurýrní služby Úloha obchodního cestujícího s časovými okny - čekání vozidla u právě obslouženého zákazníka - čekání vozidla u zákazníka před jeho obsluhou Dynamické úlohy s minimalizací času potřebného k obsloužení zákazníků _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 28

6. Přínos disertační práce Dynamická rozvozní úloha s dělenou dodávkou Definice matematických modelů dynamických úloh s více vozidly - v jednom výchozím místě - v různých výchozích místech _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 29

6. Přínos disertační práce Vlastní výpočetní systém - soubory jsou součástí disertační práce (CD) Výpočetní experimenty - vhodnost použití re-optimalizace a vkládacích algoritmů pro úlohy reálného rozměru - srovnání systémů Lingo a XPRESS MP _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 30

6. Přínos disertační práce Přínos pro výuku - dynamický přístup k okružním a rozvozním úlohám - názorné demonstrační příklady _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 31

Dynamické okružní a rozvozní úlohy 32 7. Budoucí výzkum Heuristiky a metaheuristiky Reálná data Software pro okružní a rozvozní úlohy Úloha kurýrní služby _______________________________________________________________________________________ Dynamické okružní a rozvozní úlohy 32

Děkuji za pozornost