Stavba, oprava a rekonstrukce cementobetonových vozovek Prof. Ing. Jan Kudrna, CSc., Ing. Květoslav Urbanec Fakulta stavební, Ústav pozemních komunikací, Consultest s.r.o. kudrna.j@fce.vutbr.cz. urbanec@consultest.cz 1
Osnova Všeobecně, historický vývoj Výroba betonu, hmoty Doprava a pokládka betonu Ošetřování betonu Zřízení a utěsnění spár Obrubníky, odvodňovače Oprava Rekonstrukce Základní pojmy Bezpečnost silničního provozu, metody měření a posuzování - drsnost, rovnost
Kryt z CB položený souvisle s dodatečně vytvořenými spárami Konstrukce Kryt z CB položený souvisle s dodatečně vytvořenými spárami
CB kryt Kryt z CB Jednovrstvový Dvouvrstvový Kladený do bočnic Kladený bezbočnicově
Vývoj konstrukcí Nestmelený podklad Stmelený cementem - C3/4 - C8/10 - drenážní beton Asfaltová mezivrstva Geotextilie
Spáry Pracovní (jednoduché, s ozubem, kotvené) Příčné (s kluznými trny nebo bez nich) Podélné (s kotvami nebo bez nich) Vytvořené: - vložkou položenou na podklad - zavibrováním vložky - řezáním Utěsněné Neutěsněné
Beton Beton je: * pružný * musí být dilatován * pevný * nepřizpůsobuje se podkladu * trvanlivý * porušuje se trhlinami * světlý * obtížně udržovatelný * nehořlavý * obtížně opravitelný * teplotně stálý * desky se zdvíhají
Beton – Požadavky na materiály Kamenivo (zrnitost, trvanlivost, ohladitelnost, alkalická reakce) Cement (portlandský 42,5, obvykle silniční) Přísady plastifikační a provzdušňující (zhutnění, uzavření povrchu, pokles hran) Voda (vodní součinitel 0,45 až 0,50) Hmoty na ošetřování betonu
Beton – Požadované vlastnosti Zrnitost kameniva (do 32 mm) Pevnost v tahu za ohybu Pevnost v tlaku na zlomcích trámců Prostorové rozložení pórů Mrazuvzdornost – FX4 podle ČSN EN 206
Srovnání průměrné relativní nehodovosti CBK a AB, fp při rychlosti 90 km/h rychlost 120 km/h 10
Poruchy vozovky Povrchu Na spárách bez destrukcí Na spárách s destrukcemi Trhliny Deformace nivelety Poruchy oprav Reakcí kameniva s alkáliemi
Cementobetonové kryty - hodnocení poruch Závažnost poruch (povrch - deska) Četnost výskytu (1%, 10% a 47%) Udržovatelnost (zálivky) Opravitelnost poruchy (jen lokální) Technologie opravy Trvanlivost opravené poruchy Trvanlivá oprava je rekonstrukce Udržovatelná a opravitelná oprava je překrytí asfaltovými vrstvami
Technologie údržby a oprav Údržba - těsnění spár a trhlin (asfaltové zálivky za horka a za studena) - zdrsnění povrchu (tryskáním, frézováním, drážkováním, nátěr, emulzní kalové vrstvy) Oprava - poruchy povrchu a spár (odstranění porušeného betonu a správkové hmoty asfaltové, cementové, epoxiakrylátové) - - schodků (broušení, injektáž) - spínání spár a trhlin - výměna desky Rekonstrukce - vybourání celého krytu a nový kryt - segmentace a asfaltové vrstvy
Oprava zesílením CB vozovky nadbetonováním vrstvy CB Varianty používané v ČR pouze na letištích: Prosté CB kryty: - s mezivrstvou bez spojení CB krytů - s částečným spojením CB krytů - se spojením CB krytů Vyztužené CB kryty - tenký vyztužený kryt (výztuž při dolním i horním líci CB ~ TEVYCED) - spojitě vyztužená deska (spojitá výztuž uprostřed ~ SPOVYCED) - předpjatá deska
Oprava asfaltovými vrstvami – překrytí asfaltovými vrstvami Přesto při překrytí dojde k prokopírování spár a trhlin, proto se obvykle doporučují: - výztužné mřížoviny z polyesteru, skleněných vláken nebo ocelových sítí, TP 147 - použití membrán (SAMI - stress absorbing membrane interlayer) - použití asfaltové vrstvy se zvýšenou odolností proti šíření trhlin (SAL – stress absorbin layer) - segmentace CB desek