TENZIDY Autor: Jolana Ščudlová Skupina: 9

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Nejméně tuků obsahuje ovoce a zelenina.
Mangan.
Digitální učební materiál
Lipidy jsou estery vznikající reakcí vyšších mastných kyselin a alkoholů alkohol glycerol =propan – 1,2,3 - triol = glycerin.
VY_32_INOVACE_18 - TUKY A BÍLKOVINY
Názvosloví.
Vypracovala : Filipa Pašková
KYSELINY.
Kyseliny a zásady.
KYSLÍKATÉ DERIVÁTY E T H E R Y.
Povrchové napětí kapalin
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Estery Jsou to produkty reakce karboxylových kyselin a alkoholů (karboxylová kyselina + alkohol = ester + voda). Jsou významnou skupinou přírodních látek.
Název Karboxylové kyseliny II Předmět, ročník Chemie, 2. ročník
Struktura organických látek
Elektronový pár, chemická vazba, molekuly
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Neutralizace.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Kyslíkaté deriváty Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 28
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Mýdla Mgr. Lenka Fasorová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Alkoholy a fenoly.
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Neutralizace Vznik solí
ZÁSADY - HYDROXIDY.
Sirné sloučeniny obdoba kyslíkatých derivátů (neb O a S leží
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Dusíkaté deriváty Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 27
VY_52_INOVACE_ZB03_0464TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_170.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_109_Uhlovodíky a jejich základní rozdělení AUTOR: Igor Dubovan.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_116_Fenoly AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
VY_32_INOVACE_CHK4_4760 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Vlastnosti a reakce kyselin
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Chemické a fyzikální vlastnosti karboxylových kyselin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_151.
Karboxylové kyseliny.
8.2 Nepostradatelné kyseliny.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Ch_073_Detergenty Ch_073_Detergenty a pesticidy_Detergenty Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Číslo projektu MŠMT: CZ / / Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1 3 _05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1 3 _05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Ch_040_Ethery Ch_040_Deriváty uhlovodíků_Ethery Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_05_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Chemie pro 9.ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_12_Tuky.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Negativní vliv mycích prostředků I.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Neutralizace Vznik solí
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Mytí, smáčivost, emulgace II.
Výskyt a příprava karboxylových kyselin
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - hydroxyderiváty
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
AROMATICKÉ SLOUČENINY - REAKTIVITA
Mydlá a saponáty Mária Meščanová Kvarta B.
Transkript prezentace:

TENZIDY Autor: Jolana Ščudlová Skupina: 9 Vyučující: Ing. Tomáš Pospíšil

Co jsou to tenzidy Sloučeniny, které snižují povrchové napětí kapalin, tím usnadňují smáčení povrchu a odstraňování nečistot. Podstatou povrchové aktivity je struktura tenzidů složená s polárně rozdílných částí.

Strukura tenzidů: Hydrofobní část se orientuje na nepolární prostředí (nečistota) a hydrofilní na polární prostředí (voda) a dochází k zániku mezipovrchového rozhraní.

Rozdělení tenzidů 1, Tenzidy ionogenní -anionogenní (anion aktivní) -kationogenní (kation aktivní) -amfolytické 2,Tenzidy neionogenní

Anion aktivní tenzidy Mýdla: Sodné soli acyklických sulfokyselin R-H + SO2 +Cl2 → R-SO2Cl + NaOH→ R-SO3Na R-H + SO2 +1/2 O2 → R-SO2H + NaOH→ R-SO3Na Sodné soli aromatických sulfokyselin -alkylací benzenu alkeny(alkylchloridy) a sulfonací vzniklého alkylbenzenu kys.sírovou

Anion aktivní tenzidy Sodné soli alkylesteru kyseliny sírové a, esterifikací kyseliny sírové alkoholy R-OH + HO-SO2-OH → R-O-SO2-OH R-O-SO2-OH + NaOH→ R-O-SO3Na b, esterifikací kyseliny sírové alkeny R-CH=CH2 + HO-SO2-OH → R-CH-O-SO2-OH CH3 R-CH-O-SO2-OH + NaOH → R-CH-O-SO3-Na CH3 CH3

Kation aktivní tenzidy - Jedná se o kvartérní amoniové soli. - Výroba: reakcí alkylchloridu s odpovídajícím terciálním amínem. - Vyznačují se silným desinfekčním a antiseptickým účinkem. Největší učinek mají v kyselém prostředí.

Neionogenní tenzidy Výroba: reakcí oxiranu s alkoholy (kyselinami) při čemž se aktivní vodík těchto sloučenin nahradí polyethylenglykoétherovým řetězcem R-OH + CH2-CH2 → R-O- CH2-CH2-OH + CH2-CH2 O O → R-O-[ CH2-CH2-O]n- CH2-CH2-OH

Užití tenzidů Jako mýdla. Detergenty – syntetické čistící prostředky, tvoří součást pracích prostředků, saponátů, šampónů, emulgátorů, pěnotvorných látek…atd

Odkazy Využití tenzidů v analytické chemii Svět spotřebitelů - Články - Nebojte se šamponů! Soubor:Molekula mýdla.PNG - Wikipedie, otevřená encyklopedie