TEORIE HER II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
UPPAAL příklady Jiří Vyskočil 2010.
DPH Vypočítej sazbu DPH.
1 Projektová dynamika II RNDr. Jiří Weinberger, TIMING Praha 28. Března 2008.
VII. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
TEORIE ROZHODOVÁNÍ.
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
Luboš Charvát KTV FPE ZČU v Plzni 2013
Aneb krátký exkurz do teorie her
TEORIE HER. analýza konfliktů TEORIE HER analýza konfliktů kooperace.
TEORIE HER A ROZHODOVACÍ MODELY
TEORIE HER IX.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
AZ kvíz Lomené výrazy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu
TEORIE HER II 1/2 jelena.euweb.cz. TEORIE HER I I/II.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Elena Kolarovská Období:prosinec.
PLÁŽOVÝ VOLEJBAL.
Procvičování vzorce.
PYRAMIDA Opakování ČR 1. část.
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Násobilka 4 VY_32_INOVACE_087, 5. sada, M ANOTACE
Zahrajte si v matematice oblíbenou hru
TEORIE HER III. Hry a jejich bohové CO BYLO MINULE.
Hra – riskuj – Objem a povrch krychle a kvádru – 2
Celá čísla Dělení.
Digitalizace výuky Příjemce
Prezentace pravidel Pilotáž, říjen/listopad 2011.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:2. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Násobení a dělení autor.
V ekonomice a politice Ing. Václav Janoušek
Násobilka 2, 3, 4, 5 VY_32_INOVACE_085, 5. sada, M ANOTACE
HrušCup 2008 – pravidla petanque 1. Pétanque se hraje s ocelovými koulemi a s dřevěnou kuličkou zvanou ”košonek.” Hází se z kruhu o průměru cca 50 cm.
Hry proti přírodě (Rozhodovací analýza)
TEORIE HER.
1 TEORIE HER Nejmenovaná studentka, písemka, 2003: „Teorii her neznám, ale kdo si hraje, nezlobí“ „Teorii her neznám, ale kdo si hraje, nezlobí“
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 16. PŘEDNÁŠKA.
Teorie her pro manažery
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Vánoční – mocniny + bonus
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Teorie her, teorie redistribučních systémů a teorie veřejné volby
Teorie her, volby teorie redistribučních systémů a teorie veřejné
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
1. Úvod do teorie her Martin Dlouhý VŠE v Praze. Organizační záležitosti Přednášející: Martin Dlouhý, katedra ekonometrie, Fakulta informatiky a statistiky,
Teorie portfolia Markowitzův model.
Hynek Jemelík Gymnázium, Brno, tř. Kpt. Jaroše 14.
2. Hra v normálním tvaru, hra s konstantním součtem Martin Dlouhý VŠE v Praze.
3. Hra s nekonstantním součtem Martin Dlouhý VŠE v Praze.
Nešťastných 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Trojúhelník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Mocniny s racionálním exponentem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo Test k ověření znalostí Funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír.
STM Stoly Jakub Jůza Viera Mišurdová Hana Dankaničová.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Nešťastných 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Vy_32_Inovace_44_Zlomky Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Alena Machová.
Martin Dlouhý VŠE v Praze
Kooperativní hry s více hráči Koaliční hry Hlasovací hry
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Transkript prezentace:

TEORIE HER II

TEORIE HER I I/II

Hry antagonistické a kooperativní TEORIE HER I I/II Hry antagonistické a kooperativní

CO BYLO MINULE hlavolam se zápalkami hra se zápalkami pojem hry v antropologii (Huizinga – Homo Ludens) pojem hry v analýze konfliktního chování (Morgenstern, Neumann, Nash, Owen – Game theory) strategie, optimální strategie

HLAVOLAM SE ZÁPALKAMI nejde o hru ve smyslu konfliktu

HLAVOLAM SE ZÁPALKAMI nejde o hru ve smyslu konfliktu hlavolamu je jedno, které zápalky dáváte pryč a přidáváte

HLAVOLAM SE ZÁPALKAMI nejde o hru ve smyslu konfliktu hlavolamu je jedno, které zápalky dáváte pryč a přidáváte je statický, nemá zájem zůstat nevyřešen

HLAVOLAM SE ZÁPALKAMI nejde o hru ve smyslu konfliktu hlavolamu je jedno, které zápalky dáváte pryč a přidáváte je statický, nemá zájem zůstat nevyřešen v antropologickém smyslu o hru jde

NIM – HRA SE ZÁPALKAMI

NIM – HRA SE ZÁPALKAMI Na stole leží 40 zápalek Hráči se střídají v tazích V každém tahu hráč sebere 1- 3 zápalky Vyhrává ten, kdo sebere poslední zápalku

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40 36

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40 36 32

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40 36 32 28

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40 36 32 28 24

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40 36 32 28 24 20

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40 36 32 28 24 20 16

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40 36 32 28 24 20 16 12

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40 36 32 28 24 20 16 12 8

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40 36 32 28 24 20 16 12 8 4

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40 36 32 28 24 20 16 12 8 4 0 vyhrávající strategii má pouze jeden z hráčů

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40 36 32 28 24 20 16 12 8 4 0 vyhrávající strategii má pouze jeden z hráčů v tomto případě ten první

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40 36 32 28 24 20 16 12 8 4 0 vyhrávající strategii má pouze jeden z hráčů v tomto případě ten první strategie je vyhrávající, protože a) vede k výhře

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40 36 32 28 24 20 16 12 8 4 0 vyhrávající strategii má pouze jeden z hráčů v tomto případě ten první strategie je vyhrávající, protože a) vede k výhře b) soupeř nemůže nijak zabránit v její aplikaci

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE Kámen – Nůžky - Papír

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE Kámen – Nůžky – Papír nemá vyhrávající strategii

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE Kámen – Nůžky – Papír nemá vyhrávající strategii v čistých strategiích

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE Kámen – Nůžky – Papír nemá vyhrávající strategii v čistých strategiích Mafie (Palermo)

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE Kámen – Nůžky – Papír nemá vyhrávající strategii v čistých strategiích Mafie (Palermo) Nemá vyhrávající strategii v čistých strategiích

ĎÁBELSKÉ PERLY http://www.transience.com.au/pearl.html

ĎÁBELSKÉ PERLY http://www.transience.com.au/pearl.html Vskutku ďábelská hra nežádající nic víc než si jen potrápit trochu mozek. Pravidla jsou jednoduchá: když jste na tahu, můžete vzít libovolný počet kuliček z jedné vybrané řady. Pak hraje soupeř. Vyhrajete v případě, že poslední kulička nezbude na vás, ale na soupeře. Přijdete na to, anebo dřív rozbijete počítač?

HRA

HRA (konfliktní situace)

HRA (konfliktní situace) Hráči = skupina účastníků, kteří mohou zasahovat do průběhu

HRA (konfliktní situace) Hráči = skupina účastníků, kteří mohou zasahovat do průběhu každý hráč má k disposici skupinu strategií = možností, jak ovlivní průběh (výsledek) hry

HRA (konfliktní situace) Hráči = skupina účastníků, kteří mohou zasahovat do průběhu každý hráč má k disposici skupinu strategií = možností, jak ovlivní průběh (výsledek) hry … samozřejmě > 1

HRA (konfliktní situace) Hráči = skupina účastníků, kteří mohou zasahovat do průběhu každý hráč má k disposici skupinu strategií = možností, jak ovlivní průběh (výsledek) hry … samozřejmě > 1 vyhodnocení = soubor pravidel, co který hráč získá (ztratí) pro každou kombinaci všech zvolených strategií všech hráčů

PŘÍKLAD: kámen nůžky papír Hráči = X x Y strategie (X) = {kámen, nůžky, papír} strategie (Y) = {kámen, nůžky, papír} vyhodnocení: KK  [0,0] KN  [1,-1] KP  [-1,1] NK  [-1,1] NN  [0,0] NP  [1,-1] PK  [1,-1] PN  [-1,1] PP  [0,0]

AKCIOVÝ TRH

AKCIOVÝ TRH odhadnout reakce ostatních účastníků

AKCIOVÝ TRH odhadnout reakce ostatních účastníků na základě toho optimalizovat vlastní reakci

AKCIOVÝ TRH odhadnout reakce ostatních účastníků na základě toho optimalizovat vlastní reakci 4 účastníci

AKCIOVÝ TRH odhadnout reakce ostatních účastníků na základě toho optimalizovat vlastní reakci 4 účastníci každý napíše svůj odhad vývoje ceny od 0 do 100

AKCIOVÝ TRH odhadnout reakce ostatních účastníků na základě toho optimalizovat vlastní reakci 4 účastníci každý napíše svůj odhad vývoje ceny od 0 do 100 vývoj ceny bude kopírovat 2/3 průměru všech odhadů

AKCIOVÝ TRH odhadnout reakce ostatních účastníků na základě toho optimalizovat vlastní reakci 4 účastníci každý napíše svůj odhad vývoje ceny od 0 do 100 vývoj ceny bude kopírovat 2/3 průměru všech odhadů nejlepší odhad vydělává 100 Kč

AKCIOVÝ TRH odhadnout reakce ostatních účastníků na základě toho optimalizovat vlastní reakci 4 účastníci každý napíše svůj odhad vývoje ceny od 0 do 100 vývoj ceny bude kopírovat 2/3 průměru všech odhadů nejlepší odhad vydělává 100 Kč při shodě se výhra dělí

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 100 ?

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 100 ? Je rozumné napsat odhad 100 ?

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 100 ? Je rozumné napsat odhad 100 ? Jste rozumní?

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 100 ? Je rozumné napsat odhad 100 ? Jste rozumní? Považujete své spolužáky za rozumné?

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 100 ? Je rozumné napsat odhad 100 ? Jste rozumní? Považujete své spolužáky za rozumné? Považují vás spolužáci za rozumného/ou?

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 100 ? Je rozumné napsat odhad 100 ? Jste rozumní? Považujete své spolužáky za rozumné? Považují vás spolužáci za rozumného/ou? Pokud odpovědi zní NE NE ANO ANO ANO, pak nemá cenu uvažovat možnost 100

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 99 ?

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 99 ? Je rozumné napsat odhad 99 ?

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 99 ? Je rozumné napsat odhad 99 ? Jste rozumní?

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 99 ? Je rozumné napsat odhad 99 ? Jste rozumní? Považujete své spolužáky za rozumné?

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 99 ? Je rozumné napsat odhad 99 ? Jste rozumní? Považujete své spolužáky za rozumné? Považují vás spolužáci za rozumného/ou?

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 99 ? Je rozumné napsat odhad 99 ? Jste rozumní? Považujete své spolužáky za rozumné? Považují vás spolužáci za rozumného/ou? Pokud odpovědi zní NE NE ANO ANO ANO, pak nemá cenu uvažovat možnost 99

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 98 ?

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 98 ? Je rozumné napsat odhad 98 ?

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 98 ? Je rozumné napsat odhad 98 ? Jste rozumní?

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 98 ? Je rozumné napsat odhad 98 ? Jste rozumní? Považujete své spolužáky za rozumné?

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 98 ? Je rozumné napsat odhad 98 ? Jste rozumní? Považujete své spolužáky za rozumné? Považují vás spolužáci za rozumného/ou?

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Napsal by někdo 98 ? Je rozumné napsat odhad 98 ? Jste rozumní? Považujete své spolužáky za rozumné? Považují vás spolužáci za rozumného/ou? Pokud odpovědi zní NE NE ANO ANO ANO, pak nemá cenu uvažovat možnost 98 … …

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Jaktože jste všichni nenapsali 0 ?

AKCIOVÝ TRH – „optimální“ strategie Jaktože jste všichni nenapsali 0 ? Jaktože se nikomu nepodařilo využít chyb soupeřů, kteří nenapsali 0 ?

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40 36 32 28 24 20 16 12 8 4 0 vyhrávající strategii má pouze jeden z hráčů v tomto případě ten první strategie je vyhrávající, protože a) vede k výhře b) soupeř nemůže nijak zabránit v její aplikaci

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40 36 32 28 24 20 16 12 8 4 0 vyhrávající strategii má pouze jeden z hráčů v tomto případě ten první strategie je vyhrávající, protože a) vede k výhře b) soupeř nemůže nijak zabránit v její aplikaci

OPTIMÁLNÍ STRATEGIE optimální strategií je svým tahem udržovat počet zbývajících zápalek na násobcích 4 40 36 32 28 24 20 16 12 8 4 0 vyhrávající strategii má pouze jeden z hráčů v tomto případě ten první strategie je vyhrávající, protože a) vede k výhře b) soupeř nemůže nijak zabránit v její aplikaci

HRA (konfliktní situace) Hráči = skupina účastníků, kteří mohou zasahovat do průběhu každý hráč má k disposici skupinu strategií = možností, jak ovlivní průběh (výsledek) hry … samozřejmě > 1 vyhodnocení = soubor pravidel, co který hráč získá (ztratí) pro každou kombinaci všech zvolených strategií všech hráčů

DĚLENÍ HER

DĚLENÍ HER a) podle počtu účastníků

DĚLENÍ HER a) podle počtu účastníků hry dvou hráčů

DĚLENÍ HER a) podle počtu účastníků hry dvou hráčů hry více hráčů

DĚLENÍ HER a) podle počtu účastníků hry dvou hráčů hry více hráčů hry mnoha hráčů

1. Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů Šachy

1. Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů Tohle se moc neujalo

1. Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů Šachy

1. Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů Šachy

1. Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů Šachy (šogi)

Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů Go

Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů Go 19x19

Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů Go 9x9

Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů Go

Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů Go “Jsou-li šachy hra královská, je GO hra císařská” Emanuel Lasker, mistr světa v šachu

Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů Mankala Oware

Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů Mankala Oware

Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů Vrhcáby

Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů Vrhcáby (Backgammon)

Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů ! Ale i ! Bridž

Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů ! Ale i ! Mariáš (po licitaci)

Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů ! Ale i ! Fotbal

Hry z hlediska počtu hráčů Hry více hráčů Mentula

Hry z hlediska počtu hráčů Hry více hráčů Mentula

Hry z hlediska počtu hráčů Hry více hráčů Člověče nezlob se

Hry z hlediska počtu hráčů Hry více hráčů Více hráčů = dynamika koalic

Hry z hlediska počtu hráčů Hry více hráčů (koaliční hry) Více hráčů = dynamika koalic

Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů ! Ale i ! Bridž, mariáš (po licitaci), fotbal Rozlišujeme pouze mezi účastníky, kteří mají stran konfliktu rozdílné zájmy

Hry z hlediska počtu hráčů Hry dvou hráčů ! Ale i ! Bridž, mariáš (po licitaci), fotbal Rozlišujeme pouze mezi hráči, kterým výhra jednoho ještě nepřináší nutně výhru

HRY (DĚLENÍ) c) s nulovým součtem x s nenulovým součtem

HRY (DĚLENÍ) c) s konstantním součtem x se součtem závislým na strategiích

HRY (DĚLENÍ) c) s konstantním součtem x se součtem závislým na strategiích antagonistické x kooperativní

HRY (DĚLENÍ) c) s konstantním součtem x se součtem závislým na strategiích antagonistické x kooperativní antagonistické = vždy antagonismus kooperativní = ne nutně kooperace

DRAŽBA STOKORUNY vyvolávací cena je 20 Kč

DRAŽBA STOKORUNY vyvolávací cena je 20 Kč draží se klasickým přihazováním

DRAŽBA STOKORUNY vyvolávací cena je 20 Kč draží se klasickým přihazováním kdo nabídne nejvyšší cenu, získává 100 Kč a zaplatí za ni nabídnutou cenu

DRAŽBA STOKORUNY vyvolávací cena je 20 Kč draží se klasickým přihazováním kdo nabídne nejvyšší cenu, získává 100 Kč a zaplatí za ni nabídnutou cenu ALE POZOR ! svou nabídnutou cenu platí také každý z účastníků

DRAŽBA STOKORUNY vyvolávací cena je 20 Kč draží se klasickým přihazováním kdo nabídne nejvyšší cenu, získává 100 Kč a zaplatí za ni nabídnutou cenu ALE POZOR ! svou nabídnutou cenu platí také každý z účastníků na rozdíl od vítěze za ni nedostane nic