Vozidla na hybridní pohon por. Ing. Petr Ošlejšek
Hybridní pohon využití kombinace několika zdrojů energie pro pohon vozidla: spalovací motor – elektromotor – akumulátor palivový článek – elektromotor – akumulátor spalovací motor – setrvačník apod. Nejvyužívanější: spalovací motor – elektromotor – akumulátor.
PŘEHLED NEJROZŠÍŘENĚJŠÍCH AUTOMOBILŮ NA HYBRIDNÍ POHON Toyota Prius Lexus RX 400 h Lexus 450h Honda Civic BMW X6 ACTICE HYBRID Nissan Altima HYBRID Porsche Cayenne HYBRID Audi Q 7 HYBRID Mercedes Benz S400 HYBRID
Základní komponenty plně hybridního vozu
Identifikace Nepřímá: -Neobvyklé otvory v karoserii -Vysokonapěťové kabely, odpojovač - Start/Stop tlačítko - HV Baterie - Neobvyklé kontrolky na palubce - Tlačítka pro přepnutí druhu pohonu - Apod Přímá: - Loga - Symboly - Nápisy
NEOBVYKLÉ OTVORY
Toyota Prius
Otvor za zadními sedadly
Kabely a systém HV Napětí : - 300 V DC - 650 V AC Všechny kabeláž, či součásti systému HV jsou provedeny v oranžové barvě. U některých vozidel může být i kabeláž středně napěťová Tato provedena dle výrobce v barvě žluté, popřípadě modré
Přehled barevného označení kabelů
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Toyota Prius
BMW X6 po sundání krytu motoru
VAROVNÝ ŠTÍTEK PŘED HV
Start / Stop tlačítko Ke startování a vypínání vozidla
Start / Stop tlačítko
Neobvyklé kontrolky a ukazatele Nápisy: - READY - STOP VEHICLE Ukazatele - Stav nabití baterie - Wattmetr
Ukazatel výkonu z HV baterie Lexus RX 450h Ukazatel výkonu z HV baterie Nápis READY
Ukazatel stavu nabití HV baterie BMW X6 ActiveHybrid READY HYBRID Ukazatel stavu nabití HV baterie
Výkon dodávaný z baterie HYBRID READY
HV baterie, odpojovač HV systému Vysokonapěťová baterie napájí elektromotory a HV komponenty Napětí dle výrobce, nejčastěji cca 300V, DC Nejčastější umístění: - zavazadlový prostor - zadními sedadly Bývá na ni umístěn odpojovač HV systému Moduly + elektrolyt
Nejčastější umisťování HV baterií
Odpojovač HV Obsahuje HV pojistku Po jejím vytažení dojde k odpojení HV soustavy od HV baterie I po vytažení HV odpojovače je HV baterie stále pod napětím Na 12 V soustavu nemá HV soustava z hlediska bezpečnosti vliv – běžné systémy vozidla jsou napojeny na 12 V soustavu. Systémy pasivní bezpečnosti (airbagy, předpínače pásů, …) jsou napojeny na 12 V soustavu
BMW TOYOTA, LEXUS, NISSAN MAZDA, FORD
Zásah na vozidlech s hybridním pohonem Požár vozidla Ponoření vozidla DN a vyproštění
Základní postupy Stabilizovat vozidlo Vypnout zapalování, odstranit dálkový klíč (cca 15m) Na řadící páce zařadit „N“ nebo neutrál. Odpojit minus kabel 12 V baterie. (vypne se relé) Vytáhnout HV odpojovač – neprovádět při porušení HV baterie. Neprovádět pokud možno ani při zatopení vozidla vodou – z důvodu bezpečnosti
Stabilizace vozidla Klíny pod kola z obou stran Vypnout zapalování, vyjmout dálkový klíč Aktivovat parkovací brzdu (Ruční/nožní/tlačítkem) Zařadit „N“ na řadící páce
Odstranění dálkového ovládacího klíčku Některé klíče se nikam nevkládají, stačí je mít ve vozidle. Vypadnutí klíčku z auta – nezastaví se. Dosah – dle typu vozidla.
Odpojení 12 V systému Odpojí el. soustavu napojenou na 12 V baterii rozepne relé, které odpojí HV baterii od HV soustavy. Tímto se vypne veškeré napájení ve vozidle (12 V i HV). Vozidlo není bez napětí okamžitě po odpojení. Musí se nechat tzv. „vybít“. Vybití HV i 12 V soustavy trvá různě dlouhou dobu, dle typu vozidla. (Toyoty Prius 3 trvá vybití 12 V soustavy cca 90 s a doba do vybití HV systému trvá cca 10 min., po odpojení 12 V baterie. ) Pokud nemůžeme systém odpojit, vytáhneme pojistky.
Odpojení HV systému Vytáhnutí HV odpojovače Odpojí se HV soustava od HV baterie HV baterie zůstává stále pod napětím Pokud je HV baterie porušena (např. rozbitá) – z důvodu bezpečnosti s ní nemanipulovat – nesahat na ni, ani ji neodpojovat odpojovačem I po odpojení HV soustavy se nesmí sahat na HV kabely a odpojovače
Toyota Prius 3 BMW X6 ActiveHybrid Odpojovač
Poškození HV baterie V případě poškození HV baterie s ní z důvodu bezpečnosti nemanipulovat – ani nevytahovat HV odpojovačř Únik elektrolytu: NiMH: gel, běžně neuniká. pH 13,5 Neutralizace: ocet, jedlá soda, zředěná kys. borit
Požár Hasivo: voda, popř. prášek Pokud je HV baterie zasažena požárem, doporučuje se nechat ji vyhořet, kvůli: – špatný přístup, bezpečnost, moduly HV hoří rychle a rychle i vyhoří, pokud vyhoří – nehrozí kontaminace elektrolytem - Dle ML 25/P Bojového řádu JPO je zakázáno hašení el. zařzení nad 400 V vodou a do 400 V je hašení vodou povoleno jen ve zvláštních případech se speciálními technickými prostředky. Větrat – možný vývin H2 při hašení vodou Při hašení některými prášky obsahujícími kovy (např. měď) mohou nastat nežádoucí reakce a vývoj H2 Nesahat na HV kabely a komponenty Testy prokázaly že vozidlo může zůstat „živé“ i po požáru
ponoření Vypustit vodu, odpojit dle standardních technik Němělo by dojít k úrazu el. proudem při dotyku s karoserií V tomto případě raději z důvodu bezpečnosti neodpojovat HV soustavu HV odpojovačem, ale pouze odpojit mínus kabel 12 V baterie a vyčkat do vybití systému. Nesahat na HV kabely a komponent\y
Vyprošťování Zajistit vozidlo proti pohybu. Odpojit baterie. Ověřit odpojení el. energie. Při použití vyprošťovacích nástrojů je používat jen v doporučené zóně.
Hybridní X6 má „zvýšenou“ kapotu motoru Klasická X6 Hybridní X6 má „zvýšenou“ kapotu motoru
Toyota Prius 3. generace (2010)
Nissan Altima Hybrid (2007)
Porsche Cayenne hybrid - třílitrový, přeplňovaný zážehový šestiválec o výkonu 333 koní elektromotor s výkonem 47 k Li-ion HV baterie http://www.autorevue.cz/porsche-cayenne-s-hybrid-je-za-dvermi
Porsche Cayenne hybrid
Audi Q7 Hybrid
Audi Q7 Hybrid
Mercedes Benz S400 Hybrid 1 – HV baterie Nemá odpojovač, odpojení je automatické Je možné pouze odpojit kabel
DĚKUJI ZA POZORNOST