Konstrukce čtverce 5. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce trojúhelníku 5. ročník
Advertisements

Konstrukce trojúhelníků
Kružnice, konstrukce kružnice 4. ročník
Lomená čára 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,
Konstrukce kosodélníka
Konstrukce kosočtverce
ÚLOHY Z GEOMETRIE Učivo – OBDÉLNÍK
Základní konstrukce Rovnoběžky.
Konstrukce lichoběžníku - Thaletova kružnice
Konstrukce lichoběžníku
KOLMICE 4. ROČNÍK Zpracovala Ing. Eva Skalická,
Konstrukce obdélníku 5. ročník
Matematika Lichoběžník.
Obsah čtverce a obdélníku 5. ročník
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
Matematika Rovnoběžníky.
VY_32_INOVACE_M-Ge 7.,8.09 Konstrukce obecného čtyřúhelníka Anotace: Prezentace zopakuje vlastnosti obecného čtyřúhelníka. Ukazuje postup při řešení konstrukčních.
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_278_GEOMETRIE_TROJÚHELNÍK.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
Vzájemná poloha přímek 4.ročník
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Vzdělávací obor: Matematika
Úsečka, délka úsečky, součet a rozdíl úsečky 5. ROČNÍK
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
33.1 Úhlopříčky čtverce a obdélníku, jejich vlastnosti
Obsahy základních obrazců
* Rovnoběžníky Matematika – 7. ročník *
ROVNOBĚŽKY 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,
18.1 Pravý úhel, pravoúhlý trojúhelník
Konstrukce trojúhelníku 4. ročník
Obvody základních obrazců
Obsahy útvarů a čtvercová síť
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
11.1 Obdélník D C Vrcholy obdélníka – A , B , C , D D C A B a D C
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
Rovnoběžníky Marcol René.
25.1 Rovnoběžníky Prohlédni si obrázky a pokus se říci, co je spojuje.
Konstrukce čtverce 4. ročník
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
Čtyřúhelníky a rovnoběžníky
Narýsuj obdélník ABCD o stranách |AB|= 4 cm, |BC|= 2 cm.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Známe-li délku úhlopříčky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Geometrie v rovině a prostoru, Čtverec.
Obvod čtverce Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Autor: Mgr. Radek Martinák Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Základní geometrické rovinné útvary 3 - úhly.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Obvod a obsah lichoběžníku Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_29_M7_lichobeznik_obvod_obsah.
Pořadové číslo projektu Šablona č.: III/2
Lichoběžník – jeho vlastnosti a konstrukce
TÉMA: Obdélník a čtverec
RÝSOVÁNÍ KOLMIC A ROVNOBĚŽEK
Matematika 2 Geometrické útvary.
Obdélník (známe-li délky jeho stran)
Základní konstrukce Kolmice.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
TÉMA: Geometrické konstrukce pomocí kružnic
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_18_rovinné obrazce
Obsahy rovinných útvarů
TÉMA: Rýsování čtverce
TÉMA: Rýsování rovnoběžníků
TÉMA: Úlohy na rýsování kolmic a rovnoběžek
Čtverec (známe-li délku jeho strany)
Konstrukce rovnoběžníku
Transkript prezentace:

Konstrukce čtverce 5. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz

Zopakuj si: čtverec je rovinný útvar. ! Zopakuj si: čtverec je rovinný útvar. Je to pravidelný čtyřúhelník, který má všechny čtyři strany stejně dlouhé. c a = b = c = d b d a

Vrcholy a strany čtverce označujeme písmeny abecedy v pořadí jak jdou za sebou (vrcholy A, B, C, D, a strany a, b, c, d) a to proti směru pohybu hodinových ručiček. D c C |AB| = a |BC| = b |CD| = c |DA| = d b d A a B

! ! ! ! Čtverec má 4 vrcholy – A, B, C, D a 4 vnitřní úhly. Všechny úhly jsou pravé a proto … ! Čtverec má každé dvě sousední strany kolmé. AB BC, BC CD, CD DA, DA AB ! Čtverec má dvě dvojice protilehlých stran, které jsou rovnoběžné AB CD, BC DA

Při konstrukci dodržuj následující postup: ! Při konstrukci dodržuj následující postup: 1. náčrt načrtni čtverec popiš vrcholy označ stranu a zapiš její délku D C Sestroj čtverec ABCD, a = 5 cm. Uvědom si, že sousední strany jsou KOLMÉ a protilehlé strany jsou ROVNOBĚŽNÉ A B a = 5 cm

2. rozbor promysli si, jak budeš při konstrukci postupovat svůj postup znázorni náčrtkem D r C p . . l k . . A B

sestroj čtverec podle promyšleného postupu 3. Konstrukce sestroj čtverec podle promyšleného postupu a) Narýsuj přímku s. Na ní zvol bod A, naměř 5 cm a vyznač bod B. B s A b) Pomocí trojúhelníku s ryskou sestroj v bodě A, B kolmice r, p k přímce s. s A B

c) Sestroj kružnici k, k (A, r = 5 cm) a kružnici l, l (B, r = 5 cm). Průnikem kružnice k a přímky r je bod D. Průnikem kružnice l a přímky p je bod C. D C k l r p A s B d) Sestroj úsečku CD.

4. Zápis konstrukce stručně zapiš postup za pomoci matematických symbolů AB, |AB| = 4 cm r, r AB, A ϵ r s, s AB, B ϵ s k, k (A, r = 5 cm) D, D ϵ r k l, l (B, r = 5 cm) C, C ϵ p l ABCD

Vyzkoušej jiný postup konstrukce čtverce: ! Vyzkoušej jiný postup konstrukce čtverce: Narýsuj přímku s. Na ní zvol vyznač body A, B tak, aby platilo |AB| = 5 cm. B s A b) Pomocí trojúhelníku s ryskou sestroj v bodě B kolmici p k přímce s. p s A B

c) Na kolmici p vyznač bod C tak, aby |BC| = 4 cm. s B

d) Bodem c veď rovnoběžku n s přímkou s || p || A s B

e) Bodem A veď rovnoběžku r se stranou BC e) Bodem A veď rovnoběžku r se stranou BC. Průsečík těchto rovnoběžek označ D. n D C p r A s B

? Procvičuj: 1. ABCD; a = 60 mm Sestroj: 2. KLMN; k = 8 cm 3. EFGH; e = 75 mm

www.planimetrie.kvalitne.cz Blažková, R. a kolektiv, Matematika pro 4. ročník ZŠ 2. díl Praha: Alter, 1996. ISBN 80-85775-96-4