Skoncujte se stresem aneb naučte se být v pohodě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
OBEZITA.
Jak na to, aniž bychom se zničili
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Masáže Liberec Svlečená 12 Liberec Tel:
Zvládání zátěží v krizových situacích
Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
VY_32_INOVACE_VkZ.6.03-Stres-prezentace
ČLOVĚK V SOCÍÁLNÍCH VZTAZÍCH
Constructions with by Rewrite the following sentences using by constructions. Do not change the aspect. Vzor: Chci hrát tenis. Chtěl/Chtěla bych hrát tenis.
Konverzace Máte psa nebo k očku?. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Proč je důležité studovat Principy
Nemoci oběhové soustavy
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_12.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
VY_32_INOVACE_PSYPS14860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Opakování - vývoj jedince
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Náročné životní situace, konflikty
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
Nemoc Důležitá slova, fráze.
Mentální anorexie.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
PSYCHICKÁ ZÁTĚŽ PŘEHLED REAKCÍ. ŠKÁLY PRO POSUZOVÁNÍ ZPŮSOB: 0 = NENÍ TO MŮJ ZPŮSOB REAGOVÁNÍ 1 = OBČAS TAK REAGUJI 2 = ČASTO REAGUJI TÍMTO ZPŮSOBEM 3.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Potřeba spánku a odpočinku
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Zdravý Životní Styl Michal Burda.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
1 Životní scénář aneb Naučte se žít v přítomném okamžiku.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Negativní tendence ve stylech rodinné výchovy Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
N ÁZEV ŠKOLY : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR : MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY _32_INOVACE_15_NEBEZPEČNÉ.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vyrovnávání se stresem
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Temperament, charakter, motivace
Náročné životní situace
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
BIOLOGICKÉ HODINY V NAŠEM TĚLE
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Skoncujte se stresem aneb naučte se být v pohodě Collegiate Association Research for Principle

Otázky: Co je pro člověka nebezpečnější – nedostatek lásky nebo nenaplněné základní životní potřeby? Co je to stres a co všechno ho způsobuje? Collegiate Association Research for Principle

Obsah: Co je to stres a co ho způsobuje. Testy: Jste ve stresu? Jak reagujete na stres. Jak vás ovlivnila výchova. Stres u mužů a u žen. Jak stresu předcházet. Jednoduché cviky. Collegiate Association Research for Principle

Co je stres? Stres je tělesně-duševní reakce na stresory nebo stresové podněty. Př.: Stresor: dlouhodobý časový tlak. Stresová reakce: noční nespavost. Collegiate Association Research for Principle

Stresory: Vnitřní : mnoho těžkých úkolů nejistá budoucnost neschopnost plánovat monotónnost špatné vztahy nejasné priority nedostatek lásky nedostatek sebevědomí nečekané události Collegiate Association Research for Principle

Stresory: Vnější: světlo Nadměrný hluk (70 dB) nepříznivá teplota nedostatek prostoru nedostatek čerstvého vzduchu nenaplnění základních potřeb špatný životní styl Collegiate Association Research for Principle

Důsledky nedostatku pohybu: zvýšený krevní tlak – káva, alkohol a kouření jen zhoršují zvýšené napětí svalů kolem páteře – problémy kloubů a páteře vysoká hladina adrenalínu v krvi – nespavost Důležitý je biorytmus. Nejlépe jsme vyzbrojeni pro stresory dopoledne, nejhůře mezi 2. a 3. hodinou ráno

Jak poznáte, že jste ve stresu? U každého bodu odpovězte, zda se vám to stává často, občas nebo nikdy. 1. V noci přemýšlíte a nemůžete usnout. 2. Probouzíte se rozlámaní a nechce se vám vstávat. 3. Cítíte se nemocní a unavení. 4. Máte poruchy trávení. 5. Často máte sucho v ústech. 6. Všechno vám přerůstá přes hlavu. 7. Bolí vás břicho, obzvlášť po jídle. 8. Bezdůvodně se potíte nebo cítíte mrazení.

9. Máte vysoký krevní tlak. 10. Bolí vás za krkem a ramena. 11. Nejste schopni se odreagovat. 12. Nedokážete se soustředit – zapomínáte, děláte chyby. 13. Trpíte nechutenstvím. 14. Nemáte čas se v klidu najíst. 15. Bolí vás v kříži a v zádech. 16. Snadno se vyčerpáte. 17. Cukají vám oční víčka. 18. Jste deprimovaní. 19. Jste agresivní. 20. Jste nervózní. 21. Jste podráždění. 22. Bezdůvodně se začnete třást.

24. Máte studené nohy nebo ruce. 25. Pijete víc alkoholu než dříve. 23. Bolí vás na hrudi. 24. Máte studené nohy nebo ruce. 25. Pijete víc alkoholu než dříve. 26. Víc kouříte. 27. Častěji berete léky. 28. Nejraději byste všeho nechali a utekli. 29. Bolí vás hlava. 30. Máte pocit závrati. Pokud jste víc než 5 krát odpověděli občas a víc než 2 krát odpověděli často, jste ve stresu.

Stresová reakce jako dědictví stres = dědictví ze zvířecího světa. V případě vnějšího ohrožení se aktivuje dráha hypothalamus – hypofýza – nadledviny. Tam se vytvářejí hormony adrenalin, kortizol a kortizon, které způsobují: zúžení cév zrychlení tepu a dechu zvýšený přísun krve do příčně pruhovaného svalstva úbytek zásobování krví hladkého svalstva žaludku a střev Kortizol a kortizon také podávají hypothalamu zprávu, že stresová reakce už probíhá. Tím přispívá k odeznění stresové reakce. Po vyhodnocení situace následuje reakce – útěk nebo útok a hladina hormonů se vrátí do normálu. Spánek potom sloužil jako regenerace.

Dobrý a špatný stres Eustres – pozitivní zátěž, která ve správné míře stimuluje člověka k lepším výkonům. Patří mezi hlavní motivační prvky. Pokud chybí – tělo si dodává uměle. Př. horory, adrenalínové sporty Distres – pokud zátěž trvá moc dlouho nebo přesáhne určitou mez. Může jedince poškodit a vyvolat onemocnění. Potřeba pohybu a relaxace. Pokud stresová reakce moc často – tělo nestačí vyrábět kortizol a kortizon. – nedostatek energie - kolaps - nedochází k zastavení stresové reakce v mozku

Stresové symptomy u mužů: Muži reagují spíše agresivním chováním. Zlobí se , nadávají. Mají sklon k hyperaktivnímu chování. Často zvýšená konzumace alkoholu nebo cigaret. Nedokáží se kontrolovat. Tělesné symptomy: mrtvice, infarkt, chronický vysoký krevní tlak, plicní karcinomy.

Stresové symptomy u žen: Ženy reagují spíše pasivně a depresivně. Cítí se slabé, je jim do pláče. Trpí strachem, mají tendence vyhýbat se a ustupovat. Množství depresí je u žen dvakrát větší než u mužů. Pod tlakem reagují spíš zvýšenou sebekontrolou a pasivitou. Tělesné symptomy: Bolesti hlavy. Nachlazení a bolesti v krku Bolesti zad.

Jak úspěšně zvládat stres Ve 21. století je v Z civilizaci psychické přežití mnohem náročnější než fyzické Stres nepřichází sám od sebe a najednou, ale vytváříme ho svým chováním a vnímáním reality Collegiate Association Research for Principle

Příklady takových situací: Nedobré vztahy Pod časovým tlakem Jak reagujete na stres Představte si co nejvěrněji situaci, kdy jste ve stresu, nejlépe několikrát v poslední době. Příklady takových situací: Nedobré vztahy Pod časovým tlakem Neustále vás někdo vyrušuje a něco potřebuje Situace, kterou nemohu kontrolovat – dopraví zácpa Někdo vám něco ukradl nebo rozbil, na čem vám zaleželo Trvalý hluk, zima, nedostatek pohybu, nezdravé držení těla Collegiate Association Research for Principle

Vybavte si, jak jste reagovali a zakroužkujte strategie, které se co nejvíc blíží vašim. Udělali jste něco zdravého pro své tělo. ( výživa, sport) Řekli jste si „Není to tak hrozné.“ Mysleli jste na někoho, kdo je na tom hůř. Myslela jsem nebo dělala jsem něco jiného. (televize, četba) Pro povzbuzení jste dělali věci, které vám jdou a dělají radost. Vzpomínali jste na své úspěchy. Dělali jste si výčitky. Uvědomili jste si, že to není vaše chyba. Ještě dlouho vám to leželo v hlavě. Předsevzali jste si, že příště se to už nestane. Chtěli jste utéct. Odešli jste na nemocenskou.

Collegiate Association Research for Principle Byli jste v depresi a cítili jste se hrozně. Měli jste pocit, že se nedá nic dělat. Dali jste si čokoládu. Šli jste si zakouřit nebo dát pár skleniček. Vzali jste si prášek na uklidnění. Vybili jste to ze sebe. Hádkou, prásknutím dveřmi, rychlou jízdou, ... Řekli jste si „však se vzchop.“ Vypovídali jste se před někým, komu důvěřujete. Stáhli jste se do ústraní. Politovali jste se. Promítlo se to na vašem těle, bolest hlavy, zad, žaludku,… Podnikli jste něco, aby se to příště nestalo. Collegiate Association Research for Principle

Vyhodnocení: Udělat něco pro zdraví. Odpověď: 1 Výhody: tělo se zbavuje stresorů. Cítíte se lépe. Nevýhody: žádné Collegiate Association Research for Principle

Podceňování situace: Odpověď: 2, 3, 4 Výhody: Krátkodobá úleva. Nevýhody: situace se nevyřeší, může se i zhoršit. Správná reakce: Víte, že máte tendenci přehánět. V případě, že nemůžete nic dělat. ( dopravní zácpa) Nesprávná reakce: v případě, že včasným a správným jednáním můžete situaci vyřešit. Collegiate Association Research for Principle

Posilování sebevědomí. Odpověď: 5, 6 Výhody: Dodává nám to sílu a chuť k řešení. Nevýhody: žádné Správná reakce: Chybí vám uznání a pochvala. Nesprávná reakce: Když je třeba se problémem dále nezabývat a přesunout pozornost jiným směrem. Collegiate Association Research for Principle

Útěk a odmítání. Odpověď: 10, 11, 12 Výhody: Vyhneme se stresu v situacích které nelze zvládnout. Nevýhody: Neřeší situaci, ztrácíme sebedůvěru. Správná reakce: beznadějné a nebezpečné situace. Nesprávná reakce: Když se jedná o běžné situace. Collegiate Association Research for Principle

Obětní beránek. Odpověď: 13, 14 Výhody: žádné Nevýhody: Víc a víc se dostáváte do kruhu pasivity a beznaděje. Správná reakce: Nikdy. Nesprávná reakce: Vždy. Collegiate Association Research for Principle

Přehlušení stresu. Odpověď: 15, 16, 17 Výhody: Žádné. Nevýhody: přibírání na váže, závislost, nemoc. žádné Správná reakce: Pouze extrémní případy a na velmi krátkou dobu. Nesprávná reakce: U všech forem každodenního stresu. Collegiate Association Research for Principle

Agresivní přístup. Odpověď: 18 Výhody: Nepřítel prchá, spálíte hodně stresových hormonů. Nevýhody: reakce okolí Správná reakce: Když je třeba si udržet respekt. Džet pod kontrolou. Nesprávná reakce: Když je situace příliš napjatá. Collegiate Association Research for Principle

Zatnout zuby. Odpověď: 19 Výhody: Vyhneme se zbytečným konfliktům. Nevýhody: Pokud trvá dlouho, objeví se následky trvalého stresu. Správná reakce: Pokud je jiné chování nebezpečné nebo nezodpovědné. Nesprávná reakce: Pokud toto vás toto jednání přespříliš zatěžuje. Collegiate Association Research for Principle

Krytí zad. Odpověď: 20 Výhody: Okamžitá úleva a posílení. Nevýhody: žádné Správná reakce: V bezpečném prostředí. Nesprávná reakce: V neznámém prostředí. Collegiate Association Research for Principle

Uzavření se. Odpověď: 21 Výhody: Žádné. Nevýhody: Osamělost, ztráta zpětné vazby. Správná reakce: Jste v nepříznivém prostředí. Nesprávná reakce: Když jste v příznivém prostředí. Collegiate Association Research for Principle

Sebelítost. Odpověď: 22 Výhody: Pokud je ve správné míře, učí nás soucitu s druhými. Nevýhody: reakce okolí Správná reakce: Ve vážných situacích, krátkodobě. Nesprávná reakce: Při maličkostech, v dlouhodobé perspektivě. Collegiate Association Research for Principle

Projevy těla. Odpověď: 23 Výhody: Varování, něco se děje. Nevýhody: Situace se neřeší. Správná reakce: Nikdy. Nesprávná reakce: Vždy. Collegiate Association Research for Principle

Aktivní řešení. Odpověď: 24 Výhody: Maximální naděje na vyřešení problému. Nevýhody: žádné Správná reakce: Vždy, kdy je naděje, že to půjde. Nesprávná reakce: Kdy nemáte situaci pod kontrolou. Collegiate Association Research for Principle

Společenské role a moje výchova: Dotazník: Na co byla zaměřená vaše výchova? ( Buďte hodní, nejlepší,…) Jaké normy chování byly od vás vyžadovány? (muži nepláčou, to musíš vydržet,…) Kdo měl na mě v rodině největší vliv? Jaké průpovídky jste doma často slýchali? Jaké chování pro mě bylo doma výhodné? Máte potřebu některé věci dělat často? Za co jste byli v dětství chváleni? Za co jste byli trestáni? Jak jste v dětství projevovali nespokojenost? Jak reagovali rodiče, když jste zlobili? Collegiate Association Research for Principle

Pokud chcete předejít stresu, tak: Pracujte na své osobnosti a charakteru. Uvědomte si svojí hodnotu a pěstuje zdravé sebevědomí. Vyjasněte si své priority a cíle. Investujte do vztahů. Buďte šťastní. Každý den udělejte radost sobě a někomu, na kom vám záleží. Žijte víc pro lidi, než pro kariéru. Realisticky hodnoťte své schopnosti a možnosti. Své hodnocení si ověřujte. Pokud jste bojácní nebo příliš riskujete, zjistěte, proč. Collegiate Association Research for Principle

Plánujte. Poučte se ze svých úspěchů i selhání. Jezte pravidelně a zdravě a dodržujte pitný režim. Pravidelně a přiměřeně sportujte. Nejlepší je cvičení večer. Vyhýbejte se kávě, alkoholu, drogám a lékům. Soustřeďte se na to, co děláte. Když jíte tak jezte, když pracujete tak pracujte. Dobře spěte. Relaxujte. Alespoň dvakrát týdně jděte do přírody. Všechno, co děláte, dělejte v klidu. Vytvářejte si vhodné pracovní prostředí.

Další drobné rady: Před usnutím si zrekapitulujte den a skončete něčím pozitivním. Když jdete na zkoušku, do školy, … jděte po raději po schodech. Před psychicky náročnou situací si zacvičte. V přítomnosti dalších osob – izometrická cvičení. Collegiate Association Research for Principle

Pár jednoduchých cviků: Základem je správné dýchání. Relaxační polohy: poloha nenarozeného dítěte kolébka ze strany na stranu Jóga – pozdrav slunci Akupresurní body při poruchách spánku: ušní lalůček: palec a ukazováček vnitřní strana předloktí konečky prstů obou dlaní palcem stejné ruky Collegiate Association Research for Principle