Prezentace k semináři „ePraha – výzvy a příklady řešení“ ANALÝZA INFORMAČNÍCH POTŘEB (V PRAZE) Březen 2006 / Petr ŽIŽKA / STEM/MARK, a.s.
Přísliby elektronické komunikace Dynamický růst připojení k internetu, zejména pak připojení domácností Rostoucí podíl přístupu k internetu u osob do 30 let, lidí s VŠ vzděláním, podnikatelů a jejich silná orientace na elektronickou komunikaci Perspektivnost oslovení občanů mladšího středního věku (30-44 let) elektronickou komunikací Dominance obecních a městských úřadů jako hlavního kontaktního úřadu pro občana Rostoucí zájem o internetové stránky obecních a městských úřadů
Hrozby elektronické komunikace Obtížná zasažitelnost osob starších 45 let nástroji elektronické komunikace Dlouhodobě převažující pasivita až apatie občanů v komunikaci s úřady Faktická neoslovitelnost lidí v penzijním věku těmito nástroji Sílící přesvědčení občanů o nepotřebnosti informací státních a veřejných institucí k jejich běžnému životu
Přístup k internetu se za uplynulých 5 let zdvojnásobil
Použité datové báze „Informační potřeby občanů“ MV ČR Osobní dotazování, obecná populace 15+ (n=2 500) „Informační gramotnost “ MI ČR Telefonické dotazování, obecná populace 18 – 60 let (n=15 000) Cíle výzkumů: Infrastruktura (vybavenost) Aplikace (zájem / schopnost používat) Marketing (osvěta / podpora / spokojenost)
Hodnota produktu (růst poptávky) = Kvalifikace uživatele (uživatelská schopnost, zájem) + Parametry služby (funkčnost, kvalita, dostupnost, bezpečnost, cena...) + Image poskytovatele (důvěryhodnost…) + Vztahy (osvěta, znalost, předsudky…)
Zájem o informace
Schopnost využívat / počítačová gramotnost
Potenciální využití elektronické komunikace
DĚKUJI ZA POZORNOST Další informace na ISSS 2006 Kompletní zpráva „Analýza informačních potřeb“