Evaluace základních škol Jan Kovařovic a Radim Ryška v projektu Kvalita II Jan Kovařovic a Radim Ryška Seminář k projektu ESF Kvalita II A1 – 1: Evaluace základních škol
Základní koncept kvality a evaluace Malátova 17, 150 00 Praha 5 tel.: +420 221 900 537 · e-mail: radim.ryska@pedf.cuni.cz Základní koncept kvality a evaluace Realizované projekty - využitelná data Srovnání výsledků v projektu PISA a projektu Kvalita I (devítky) Skupiny škol podle indexu socioekon. zázemí a výsledků a vliv vybraných faktorů v jednotlivých skupinách Faktory ovlivňující měřené výsledky (PISA) Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha, SKAV, 11. 9. 2008
Monitorování Řízení Vyhodnocení školy učitelé žáci rodiče další partneři absolventi Řízení Vyhodnocení trh práce Také ve vzdělávacím systému, jeho jednotlivých prvcích i procesech platí, že mají-li být řízeny, musí být dostatečně monitorovány a dosažené výsledky vyhodnocovány.
Monitorování Vyhodnocení Řízení Sledované charakteristiky Monitorování školy Podíl žáků a učitelů Kvalifikace učitelů Dovednosti učitelů Další charakteristiky učitelů Vyhodnocení Charakteristiky žáků Charakteristiky vybavení školy Výsledky žáků znalostní a dovednostní Uplatnitelnost absolventů na trhu práce (SŚ) Úspěšnost při přechodu na další úroveň vzdělávání Řízení Další charakteristiky školy: velikost školy, míra selektivity školy, struktura sociálně-ekonomického statusu žáků, atmosféra školy, spolupráce učitelů, dynamika úpravy a vytváření vzdělávacích programů, autonomie školy Vliv na výstupy
Proces zvyšování kvality Zvyšování autonomie škol – více evaluace na úrovni školy – s cílem: Zlepšování práce školy + Zajištění požadavku rovných příležitostí Výroční zpráva Obecná tendence: kombinovat externí evaluaci a vlastní evaluaci školy Monitorování Interní školní systémy hodnocení VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY - AUTOEVALUACE Charakteristiky školy: Podíl žáků a učitelů, kvalifikace a dovednosti učitelů, charakteristiky žáků, vybavení školy velikost školy, míra selektivity školy, struktura sociálně-ekonomického statusu žáků, atmosféra školy, spolupráce učitelů, dynamika úpravy a vytváření vzdělávacích programů, autonomie školy Proces zvyšování kvality kritéria kvality Řízení Externí hodnocení CERMAT (Maturita Nanečisto, produkty projektu Kvalita I) SCIO, Kalibro Mezinárodní projekty (PISA, TIMMS, PIRLS) Vyhodnocení
Evaluace - shrnutí Regionální Výroční zpráva kraje Výroční zpráva VRŠI Celostátní Výroční zpráva MŠMT Výroční zpráva ČŠI Mezinárodní Objektivní a srovnatelné mezinárodní průzkumy (PISA, TIMSS, PIRLS) HODNOCENÍ NA ÚROVNI SYSTÉMU Evaluace - shrnutí HODNOCENÍ NA ÚROVNI ŽÁKA HODNOCENÍ NA ÚROVNI ŠKOLY Interní Školní klasifikační a examinační systémy Přijímací řízení na SŠ Závěrečné a maturitní zkoušky, absolutoria apod. Externí Využití externích nástrojů (Kalibro, Scio, CERMAT apod.) Interní Výroční zpráva školy Vlastní hodnocení (autoevaluace) školy Externí Užití externích nástrojů (maturitní sondy, ÚIV, Kalibro, apod.) ČŠI Mezinárodní šetření (PISA,TIMMS)
Úspěšnost podle krajů v měření dovedností v českém jazyce, matematice a ve studijních dovednostech v 9.tř. ZŠ v roce 2006 Studijní dovednosti ČJ Ma Měření v českém jazyce, matematice a studijních dovednostech proběhlo v rámci projektu ESF Kvalita I: neobsahuje výsledky za Prahu a Královéhradecký kraj; jsou zobrazena umístění krajů oproti průměru ČR v jednotlivých oblastech měření.
Úspěšnost podle krajů v měření dovedností v projektu PISA, v 9.tř. ZŠ v projektu Kvalita I a Maturitě nanečisto v roce 2006 9.tř. ZŠ v roce 2006 Maturita nanečisto 2006 PISA 2006 Jihočeský, Plzeňský, Liberecký, Vysočina, Olomoucký, Zlínský ZL,JM,PH VY,JC,PA LB Praha, Pardubický Středočeský Karlovarský Jihomoravský HK,PZ,SCOL,KV UL,MS Ústecký Moravskoslezský 9
Matematická gramotnost Přírodovědná gramotnost Souvislost výsledků z projektu PISA a Kvalita I (devítky) a kvalifikace učitelů CERMAT PISA Matematika Český jazyk Studijní dovednosti Matematická gramotnost Čtenářská gramotnost Přírodovědná gramotnost podíl učitelů s kvalifikací pro výuku na daném typu školy 0,432 0,446 0,445 0,563 0,513 0,527 podíl učitelů s vysokoškolským vzděláním 0,342 0,345 0,353 0,44 0,376 0,404 nedostatek aprobovaných učitelů matematiky -0,205 -0,197 -0,217 -0,289 -0,2 -0,257 nedostatek aprobovaných učitelů českého jazyka -0,219 -0,244 -0,246 -0,296 -0,199 -0,226 podíl nekvalifikovaných učitelů podle výkaznictví ÚIV -0,345 -0,328 -0,339 -0,32 -0,327 nedostatek aprobovaných učitelů přírodovědných předmětů -0,303 -0,33 -0,306 -0,238 -0,293 nedostatek aprobovaných učitelů ostatních předmětů -0,365 -0,392 -0,424 -0,412 -0,408 -0,428
Přírodověd. gramotnost Souvislost výsledků z projektu PISA a Kvalita I (devítky) a dostupnosti počítačů, programů a internetu ve škole a doma CERMAT PISA Matematika Český jazyk Studijní dovedn. Matemat. gramotnost Čtenářská gramotnost Přírodověd. gramotnost Škola nedostatek či nevhodnost počítačových výuk. programů 0,25 0,28 0,33 0,32 počet počítačů, které jsou k dispozici pro výuku 0,37 0,39 0,29 0,30 počet počítačů, které jsou připojeny k internetu 0,55 0,57 0,50 0,49 Doma počítač použitelný pro přípravu do školy 0,60 0,64 0,63 0,67 0,61 0,62 počítačové výukové programy 0,48 0,56 0,54 0,52 připojení na internet 0,65 0,68 0,74 0,73 0,72
Přírodověd. gramotnost Souvislost výsledků z projektu PISA a Kvalita I (devítky) a kulturní dimenze domácnosti CERMAT PISA Matematika Český jazyk Studijní dovedn. Matemat. gramotnost Čtenářská gramotnost Přírodověd. gramotnost klasická literatura (např. Čapek, Dostojevskij) 0,51 0,49 0,50 0,56 0,54 0,58 básnické sbírky 0,66 0,67 0,75 0,71 knihy použitelné pro přípravu do školy (např. encyklopedie) 0,30 0,29 0,34 0,35 0,43 0,41 slovník 0,44 0,45 počet knih v domácnosti 0,77 0,80 0,87 0,85 umělecká díla (např. obrazy, sochy) 0,63 0,64 0,68 Není souvislost s vlastnictvím DVD nebo videopřehrávače, videokamery, discmanu nebo přehrávače mp3
Přírodověd. gramotnost z přírodopisu / biologie Souvislost výsledků z projektu PISA a Kvalita I (devítky) a známkami z předmětů CERMAT PISA Známka Matematika Český jazyk Studijní dovedn. Matemat. gramotnost Čtenářská gramotnost Přírodověd. gramotnost z matematiky -0,56 -,55 -0,70 -0,62 -0,66 z českého jazyka -0,65 -0,72 z cizího jazyka -0,61 -0,69 -0,68 z fyziky -0,44 -0,43 -0,52 z chemie -0,46 -0,45 -0,57 -0,54 -0,55 z přírodopisu / biologie -0,30 -0,28 -0,31 -0,40 ze zeměpisu -0,36 -0,38 -0,48
Děkujeme za pozornost Seminář k projektu ESF Kvalita II Malátova 17, 150 00 Praha 5 tel.: +420 221 900 537 · e-mail: radim.ryska@pedf.cuni.cz Děkujeme za pozornost Seminář k projektu ESF Kvalita II