Organon V – Olomouc, 29. 8. 2006 Visual Turing …aneb teoretická informatika v kurzech logiky Martin Víta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bakalářská práce Prostředí pro výuku algoritmů
Advertisements

DOTAZOVACÍ JAZYKY slajdy přednášce DBI006
J. Pokorný 1 DOTAZOVACÍ JAZYKY slajdy přednášce DBI006 J. Pokorný MFF UK
J. Pokorný 1 DOTAZOVACÍ JAZYKY slajdy přednášce DBI006 J. Pokorný MFF UK
Rozhodnutelnost.
Nový přístup k aplikacím Vema
• Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
HYPERTEXT PREPROCESSOR. PROGRAMOVÁNÍ. DEFINICE POJMŮ Problém Problém nevyřešený, nežádoucí stav obvykle vyžaduje nějaké řešení Neřešitelný problém Neřešitelný.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Modernizace studijních opor Představení LMS Moodle
Typy programů operační systémy programy pro práci se soubory
ALGO – Algoritmizace 1. cvičení
Teorie čísel Nekonečno
Základy informatiky přednášky Kódování.
Varianty Turingova stroje Výpočet funkcí pomocí TS
Induktivní logické programování
Technologie pro CI. Od technologií pro CI vyžadujeme především funkce vyhledávání v rozsáhlých databázích na základě libovolných dotazů, propojování a.
Co má obsahovat prezentace
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Úvod do Teorie množin.
DOK.
ALGORITMIZACE ÚVODNÍ PŘEDNÁŠKA 2 SLOVO ALGORITMUS VZNIKLO ZE JMÉNA ARABSKÉHO MATEMATIKA AL-KHWARIZMIHO, KTERÝ V DEVÁTÉM STOLETÍ SEPSAL ROZSÁHLOU KOLEKCI.
 Matematická logika je myšlení, uvažování třeba poskládání správných číslic v matematické řadě. Nebo různé myšlení to je logika.!  Uvažování správného.
Dlouhodobá maturitní práce studentů Tomáše Kurce & Jana Kuželky
Řadicí algoritmy autor: Tadeáš Berkman.
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
Algoritmus po krocích rozepsaný návod k nějaké činnosti
Church-Turingova teze Univerzální Turingův stroj Diagonalizace
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Algoritmizace a základy programování
Formální jazyky a gramatiky
KEG Použití vzorů při vyhledávání na webu Václav Snášel.
Složitost.
IVIG 2005 Informační vzdělávání a informační gramotnost v teorii a praxi vzdělávacích institucí Projekt online systému podpory informačního vzděláván v.
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Predikátová logika.
Simulační modely a programové vybavení. Vývoj simulačních programů  Původně pouze strojový kód –Příliš dlouhé, náročné na programátora, obtížné hledání.
Vzorec v buňce v tabulkovém procesoru Vzorec v buňce v tabulkovém procesoru Microsoft ® Excel Zpracovala : Dana Lišková 4.B
ANOTACEPrezentace obsahuje informace o práci s vyhledávačem Google. Druh učebního materiáluDUM Očekávané výstupy Žáci umí použít vyhledávač Google k vyhledávání.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.17 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě OS WIN 7, 1. část Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT.
Dokumentace informačního systému
Algoritmizace a programování Vývojové diagramy - 03
Diplomový seminář pro studenty ITaM B. Miniberger LS 2013.
Umělá inteligence Minského definice: UI je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který –
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_81.
P-těžké, np-těžké a np-úplné problémy
Algoritmus a jeho vlastnosti
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Úvod do programování.
Návrh předmětu a jeho inovací Obchodní podnikání PhDr.Iveta Šimberová, Ph.D.
Turingův stroj.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Mlhavost Fuzzy logika, fuzzy množiny, fuzzy čísla
Algebra v informatice Antonín Jančařík.
Jak může Turingův stroj řešit úlohu? Mám rozhodnout, zda posloupnost znaků 0 a 1 obsahuje dvě 0 za sebou.
Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol
Základy programování mikropočítačů První program v jazyce symbolických adres.
KIV/ZD cvičení 8 Tomáš Potužák.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Algoritmizace – základní pojmy
Hromadná korespondence 2 OpenOffice
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Příkazy cyklu (1) Umožňují vícekrát (nebo ani jednou) pro-vést určitý příkaz Jazyk C rozlišuje příkaz cyklu: s podmínkou na začátku: obecný tvar: while.
Gödelova(y) věta(y).
Cyklus for (1) Obecný tvar: for (výraz1; výraz2; výraz3) příkaz
ZAL – 4. cvičení 2016.
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Transkript prezentace:

Organon V – Olomouc, Visual Turing …aneb teoretická informatika v kurzech logiky Martin Víta

Organon V – Olomouc, Cíle základních kurzů logiky Student by v nich měl získat především: základní algoritmické dovednosti (vyplývání ve VL, řeš. sylogismů) zkušenosti s prací ve formálních systémech (odlišení práce uvnitř a vně systému) znalosti významných logických konceptů, prostředků a (meta)vět logiky – korektnost, úplnost, rozhodnutelnost, self-reference, diagonalizace, … povědomí o vztahu logiky a ostatních disciplín, zejm. matematiky a filosofie, přiměřené informace o současném stavu oboru. Každý z těchto bodů má přirozený teoreticko-informatický kontext.

Organon V – Olomouc, Návrh: rozšíření kurzů logiky o některá témata TI Teorie formálních jazyků – abeceda, jazyk, gramatika, derivace, … Vyčíslitelnost – algoritmy a Turingovy stroje Hlavní myšlenka: první části příspěvku: demonstrovat některé logické koncepty na informatických tématech

Organon V – Olomouc, „Úkrok stranou“: dokumentografické systémy a Google Information Retrieval („vyhledávání informací“) – viz Pokorný J., Snášel V., Kopecký M. Dokumentografické informační systémy. Karolinum, Praha, 2005 Koeficient úplnosti = počet všech vybraných relevantních dokumentů : počet všech relevantních dokumentů v kolekci Google: vyhledávání adres podle klíčových slov Definujme klíčové slovo |– g URL (dokumentu) iff URL se objeví na některé ze stránek Googlu po zadání klíčového slova

Organon V – Olomouc, „Úkrok stranou“: dokumentografické systémy a Google II. Definujme dále klíčové slovo |= URL (dokumentu) iff stránka s URL obsahuje klíčové slovo Jaký je „význam“ tvrzení: Jestliže klíčové slovo |– g URL, pak klíčové slovo |= URL ? a Jestliže klíčové slovo |= URL, pak klíčové slovo |– g URL ? …a máme základní představu o korektnosti a úplnosti.

Organon V – Olomouc, Teorie formálních jazyků Základní definice Viz např. Barták online, Chytil a spol… Abeceda Slovo Jazyk (Generativní) gramatika Derivace Ukázka…kdy pracujeme uvnitř a vně systému?

Organon V – Olomouc, Teorie formálních jazyků Ukázky Mějme gramatiku N = {S} T = {p, q, r, ¬, &, (, )} s touto množinou pravidel P S → p | q | r S → (S & S) | ¬S Jaký jazyk tato gramatika generuje…?

Organon V – Olomouc, Teorie formálních jazyků Ukázky II. Máme („nějak“) zadaný jazyk a vytvořili jsme gramatiku – adekvátní otázky: 1. Generuje gramatika pouze slova daného jazyka? 2. Je možné každé slovo daného jazyka vygenerovat naší gramatikou? V teoretické lingvistice se taktéž objevují pojmy korektnosti a úplnosti

Organon V – Olomouc, Teorie formálních jazyků Ukázky III. Jak vylepšit naši gramatiku, aby generovala „všechny“ správně utvořené formule VL? Vhodná cvičení * jazyk aritmetických termů – menší komplikace: priorita

Organon V – Olomouc, Turingovy stroje Algoritmus jakožto centrální pojem logiky 20. stol. (Gödelovy věty, dále např. témata jako důkazová složitost, …) Churchova teze a její důsledky, odkaz na teorii mysli, … Formalizace pojmu algoritmus: částečně rekurzivní funkce, RAM, Turingovy stroje

Organon V – Olomouc, Turingovy stroje II. Definice viz např. Barták online, Demuth, Kryl, Kučera: Teorie algoritmů I. Další příležitost ukázat si práci uvnitř a vně systému a vyzkoušet si „programátorské“ myšlení Jak vypadá výpočet TS – čítanka z AF

Organon V – Olomouc, (Vizuální) simulátory TS umožňují většinou: 1. interaktivně – pomocí myši a dialogových oken – editovat „programy“ pro TS, 2. sledování běhu vytvořeného „programu“ (stav pásky, vnitřní stav TS), 3. trasování a debuggování jednotlivých „programů“. Přehledové a srovnávací články 1. C. Martin and T. olde Scheper. Teaching Tools for Turing Machines. 2003, Reference [CC02]:

Organon V – Olomouc, (Vizuální) simulátory TS II. Seznam několika simulátorů viz handout a výše zmíněné články Základní idea: vytváření „vývojových diagramů“ odpovídajících TS vizuální cestou Ve druhé části se budeme zabývat nástrojem Visual Turing

Organon V – Olomouc, Visual Prolog Freeware pro Windows 95, 98, NT, 2000 (XP?) Instalace naprosto bezproblémová (instalační soubor 410 kB…) IDE – podobné ideje jako v případě vývojových prostředí ve „skutečných“ programovacích jazycích

Organon V – Olomouc, Práce ve Visual Turing Okno VT: struktura projektu, graf konkrétního TS (defaultně: Main), anotace, stav pásky, příp. debuggovací okno VT mj. umožňuje: definovat abecedu ? Jak kódovat zadání ? (používat proměnné) používat jiné TS (jako „podprogramy“) debuggovat a trasovat TS

Organon V – Olomouc, Práce ve Visual Turing II. bohaté editační prostředky, cut+paste, vícenásobné undo možnost tisku Nedostatky: nelze importovat TS do vytvářeného projektu nelze přímo získat kód TS ve smyslu definice – riziko, že budou studenti ztotožňovat VT a TS nefunkčnost v některých akcích?

Organon V – Olomouc, Práce ve Visual Turing III. Vytváření TS definování abecedy (příp. proměnných, dalších TS jako podprogramů) vkládání instrukcí (pohyb hlavy, nic, zápis symbolu nebo proměnné na pásku, volání podprogramu) vkládání šipek – určuje posloupnost provádění instrukcí, ale i čtení symbolu z pásky, speciální případ smyčky (odpovídají while cyklu) větvení: podmínky ve tvaru rovnosti, resp. její negace

Organon V – Olomouc, Práce ve Visual Turing IV. Běh TS stanovení polohy hlavy, stavu pásky určení rychlosti animace Debuggování TS stanovení breakpointů provádění po krocích sledování hodnot proměnných

Organon V – Olomouc, VT ve výuce logiky I. Negování flí VL (triv.) Rozhodnutí o splnitelnosti fle daným ohodnocením – proč je tak zajímavá (reverzní) polská notace…? Vyplývání ve VL Vhodný zdroj úloh: kniha dodávaná se sw Turing’s World

Organon V – Olomouc, VT ve výuce logiky II. složitější úlohy lze řešit použitím podprogramů nutnost definování vstupů a výstupů rozdělení práce jako ve vývojářském teamu

Organon V – Olomouc, VT ve výuce logiky III. VT z nadhledu… TS se dá popsat jako posloupnost slov v nějaké abecedě, TS pracují s posloupnostmi slov na pásce – náznak selfreference, cesta k problému zastavení, pojem nerozhodnutelnosti Odkaz na nerozhodnutelnost PL

Organon V – Olomouc, VT ve výuce logiky IV na základě konceptu TS je možné alespoň přehledově zmínit téma výpočtové složitosti: časová a prostorová složitost (odkaz na SAT, 3-SAT, 3R-3SAT, …, důkazová složitost, …) Je možné poukázat na souvislosti logiky s informatikou a dále s kognitivními vědami, teorií mysli, teoretickou lingvistikou,

Organon V – Olomouc, Děkuji Vám za pozornost. Veškeré podněty VítaM!