Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Světlo Fyzika 8. ročník Mgr. Miroslav Vašica
Světlo Mohli bychom existovat bez světla? Co je to vlastně světlo?
Světlo Je druh elektromagnetického záření Je vyzařováno z určitého tělesa (zdroje světla – př.: slunce, žárovka,atd.)
Viditelné světlo -elektromagnetické záření o vlnové délce 400–750 nm Vlnové délky světla leží mezi vlnovými délkami ultrafialového záření a infračerveného záření. V některých oblastech vědy a techniky může být světlem chápáno i elektromagnetické záření libovolné vlnové délky.
Tři základní vlastnosti světla (elektromagnetického vlnění vůbec) svítivost (amplituda), barva (frekvence) polarizace (úhel vlnění) Kvůli dualitě částice a vlnění má světlo vlastnosti jak vlnění, tak částice. Studiem světla a jeho interakcemi s hmotou se zabývá optika.
Rychlost světla Ve vakuu se šíří rychlostí km/s V jiných látkách: plexisklo km/s olej km/s sklo km/s diamant km/s
Šíření světla Povahu světla se pokoušeli vědci vystihnout dlouhou dobu. Např. Platon si myslel, že lidské oči jsou aktivními zdroji světla. Jeho pojetí optiky bylo přesně inverzní k dnešní paprskové optice (stejné paprsky, ale opačný směr pohybu světla).Platon
Newton chápal světlo jako proud částic v mechanickém smyslu Teorie ale byla v rozporu s experimentem, neboť podle této teorie docházelo k lomu světla od kolmice dopadu při průchodu světla z opticky řidšího prostředí do opticky hustšího (typicky vzduch-sklo). Vlnová teorie světla dokázala podat vysvětlení i mnoha jiných jevů. Částicový pohled na světlo byl znovu oživen až kvantovou fyzikou.
Od poloviny 20. století platná teorie o dualitě částice a vlnění Světlo se tudíž chová jako vlna, která nese kvantované množství energie.
Zdroje: