Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejné informační služby poskytované prostřednictvím Internetu Městskou knihovnou v Ústí nad Orlicí n okres Ústí nad Orlicí - MěK Ústí nad Orlicí s reg.
Advertisements

Digitalizační pracoviště MKP SDRUK sekce IT, Olomouc února 2007.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Kvalitní péče o seniory Vítejte na mezinárodní konferenci v Praze, 9.března 2007.
Z čeho se skládá písmeno
Zámky v našem okolí Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
E-Česko 2006 Státní informační a komunikační politika Praha Vladimír Mlynář.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Dotační programy odboru umění, literatury a knihoven kulturní aktivity v oblasti profesionálního umění program státní podpory stálých profesionálních divadel,
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
Koncepce rozvoje knihoven v České republice 2004 – 2010 a knihovny paměťových institucí PhDr. Zdeňka Friedlová Krajská knihovna Františka Bartoše
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 – Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Kulturní a kreativní obory a strukturální fondy Nosticz Palais June 26, 2013 Compiled by A. Marks, Ph.D. (Cant.)
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Státní informační politika: šance pro knihovny, archivy, muzea? Vít Richter Národní knihovna ČR Prosince 2000 Tel/Fax: 02/
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Spolupráce knihoven paměťových institucí PhDr. Zdeňka Friedlová IV. seminář knihoven paměťových institucí Zlínského kraje Státní okresní archiv Zlín -
Typologie muzeí VIII. běh Školy muzejní propedeutiky
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Opatření (Fiche) SPL Budoucnost založená na tradici Návrh opatření pro Výzvy roku 2009 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova Evropa investuje do.
Koncepce trvalého uchování knihovních sbírek tradičních i elektronických dokumentů v knihovnách ČR do roku 2010 Bohdana Stoklasová & kol. Národní knihovna.
RegCat (souborná databáze regionálních informací) Spolupráce knihoven v Uherském Hradišti Iveta Mátlová Seminář knihovníků muzeí a galerií Brno,
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Záměry Knihovny Antonína Švehly v oblasti poskytovaných služeb pro knihovníky Knihovna Antonína Švehly 2014.
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
1 Vít Richter ISSS 2005 – Hradec Králové Národní knihovna ČR Mobil: Archivy, knihovny, muzea a jejich úloha při.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Mgr. Rostislav Krušinský VĚDECKÁ KNIHOVNA V OLOMOUCI Služba EOD - Elektronické knihy na objednávku.
Přístup státu k budování informačních systémů veřejné správy ing. Tomáš HOLENDA odbor informatizace veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Spolupráce knihoven paměťových institucí ve Zlínském kraji Jan Kaňka | Krajská knihovna Františka Bartoše Zlín.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Internetizace knihoven a SROP Roman Giebisch Vědecká knihovna v Olomouci.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Koncepce rozvoje knihoven v ČR na léta 2004 – 2010 Usnesení vlády č. 679 ze Vít Richter Národní knihovna ČR ISSS – Hradec Králové.
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
Informační kulturní portál
AKM'06 Praha NA Nové nástroje pro archivaci webu Ing. Petr Žabička, MZK Mgr. Jan HUTAŘ, NK.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
31. Seminář knihovníků muzeí a galerií ČR Cheb Spolupráce SDRUK a Asociace muzeí a galerií ČR.
Informační vvzdělávání v knihovnách Lída Švíková.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Centrum pro prezentaci kulturního dědictví Národní muzeum Informační portál eMuzeum.
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
Ministerstvo informatiky ČR ISSS, Hradec Králové, duben 2005.
Databáze Bibliografie dějin českých zemí jako cesta k plným textům v domácích i zahraničních knihovnách Václava Horčáková Elektronické služby knihoven.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Granty Mgr. Anna Vitásková Vědecká knihovna v Olomouci.
Koncepce rozvoje regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v letech Porada ředitelů pověřených knihoven JMK, Mgr. Adéla Dilhofová.
Koncepce rozvoje knihoven na léta s výhledem do roku 2025 Inspirace a zdroje PhDr. Vít Richter, Plzeň
Centrum celoživotního učení Projekt Knihovny Kroměřížska.
Marketingové aktivity sdružení České dědictví UNESCO.
Výzkum a vývoj A NĚKTERÉ DALŠÍ SOUVISLOSTI…. Výzkum a vývoj v ČR  Rada vlády pro výzkum, vývoj a inovace  Zákony, týkající se VaV  Informační systém,
International Committee of the Blue Shield (ICBS) M Mezinárodní komitét Modrého štítu mezinárodní nevládní organizace afilovaná k UNESCO.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Historické a hudební fondy. Organizační struktura.
Manuscriptorium Evropská digitální knihovna historických fondů.
SLUŽBY KRAJSKÉ VĚDECKÉ KNIHOVNY V LIBERCI z hlediska technického vybavení Dana Petrýdesová.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Základní schéma systému a další možnosti
Svaz měst a obcí ČR Základní informace o činnosti
Transkript prezentace:

Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu Mezinárodní spolupráce v oblasti knihovnictví a kultury, globální informační projekty Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_34/20 Jméno autoraDana Kubátová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace „ EU pen í ze středn í m š kol á m “

MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE V OBLASTI KNIHOVNICTVÍ A KULTURY, GLOBÁLNÍ INFORMAČNÍ PROJEKTY Informační gramotnost Informační společnost Digitalizace Meziinstitucionální projekty Standardizace a výzkum

1. Informační gramotnost  schopnost umět efektivně vyhledat relevantní informace  umět je použít  formulovat své zájmy a potřeby  umět říct, zda je informace hodnověrná

Knihovny a školy  programy celoživotního vzdělávání  akce – výuka ovládání internetu  práce s PC pro seniory  vydávání manuálů Knihovník by měl být lektor informační gramotnosti

Vládní projekty  INDOŠ = Internet do škol (již skončil)  podporoval zavádění internetu do škol  školení lektorů  měl snižovat rozdíly v oblasti informační gramotnosti mezi starší a mladší generací  VISK

VISK (veřejné informační služby)  financováno Ministerstvem kultury  VISK 3 – internet do knihoven, informační centra  VISK 2 – vzdělávání knihovníků Státní informační politika  Bílá kniha – národní program vzdělávání v ČR

Projekty EU  ARIANE – program na podporu knih a čtení  GREEN PAPER – Zelená kniha = program o úloze knihoven v moderním světě  navazuje na Manifest veřejných knihoven  knihovny jsou definovány jako společenská a regionální centra (vychovávají k informační gramotnosti)

Nevládní projekty  ALA – American Library Association  má několik vlastních projektů  financuje školení knihovníků  podporuje studenty VŠ – jejich vzdělávání a organizuje konference

2. Informační společnost = moderní společnost, která umí využívat informační technologie  věnuje se jí každý členský stát EU – všechny státy si tvoří vlastní národní program info společnosti  e-Europe 

e-Europe - závazný program má 4 body:  a) zrychlení přístupu k telekomunikační technologii  b) levnější, rychlejší a bezpečnější internet  c) podpora využívání internetu  d) zavedení IKT do škol, knihoven a veřejné správy (každý učitel ovládá PC, e-learning, vzdělání zdravotně postižených dětí

Vládní projekty e-Europe  – informační projekty na podporu elektronických info. služeb Pulman  – program na podporu informační a digitální gramotnosti

Nevládní projekty  Nadace OSF Praha - podporuje neziskové organizace - podporuje drobné projekty (většinou kulturní) - vypisuje granty  UNESCO 

UNESCO (založeno v Londýně) = část OSN pro výchovu, vědu a kulturu hlavní cíl: zabránit další válce výchovou ke vzdělání a kultivaci obyvatelstva Základní teze (programy) UNESCA: a) podpora výchovy a vzdělávání b) ochrana lidských práv c) ochrana životního prostředí d) ochrana společenských a přírodních věd e) ochrana hmotného i nehmotného dědictví (+ autorská práva) f) podpora informatiky a komunikace

UNESCO a Česká republika  ČR je členem od roku 1993  Paměť světa – program, do kterého se velmi aktivně zapojila NK Praha. Stala se hlavní řešitelskou knihovnou  Celosvětově se podporují muzea – v ČR letní školy muzeologie, absolventi Masarykovy univerzity v Brně (Katedra muzeologie a kulturního dědictví) – sponzoruje ji UNESCO, zabývá se za chováním zvyků a lidových řemesel, tradicemi a kartografií

3. Digitalizace převod dat do strojem čitelné podobyfenomén dnešní doby věnuje se jí spousta projektůprolíná se do dalších trendů

Druhy a způsoby digitalizace 1) zachování historického pramene2) Vytváření digitálních knihoven a archivů3) ulehčení vyhledávání na internetu4) řešení informační krize (dolování dat)

1) zachování historického pramene dokument je digitalizován = zpřístupněn a zakonzervován díky digitalizování je umožněno další studium historických materiálů digitalizace je finančně nákladná -> získáváme peníze z grantů (i na restaurování)

2) Vytváření digitálních knihoven a archivů budování depozitářůpropojení knihoven všech zemí EUpeníze na: - software - zpracování - digitalizaci materiálů

3) ulehčení vyhledávání na internetu zpřístupnění webových stránekdodržování etiky při práci s internetem vytváření kontrolních serverů, které kontrolují obsah web stránek ověřování zdrojů

4) řešení informační krize (dolování dat) propojování databází a informačních zdrojůpropojení různých typů zdrojů dataminig – vznikl v USA (prohledávání zákaznických karet)

Vládní projekty – peníze na digitalizaci VISK (Projekt Internetizace Knihoven) vycházel z VISKu 3 PIK = Knihovna 21. století K21 Státní informační politika

Mezinárodní projekty  Paměť světa – projekt UNESCO  spočívá v digitalizaci vzácných a uložených knih  program NK – má 3 části: - Manuscriptorium (historické knižní fondy) - Kramerius – (periodika a staré noviny z 18. a 19. stol.) - Webarchiv – shromažďuje elektronické publikace

Projekt IFLA  PAC – ochrana konzervace písemných památek  Databáze IPC = institut zachování papíru - nabízí volně k dispozici restaurátorské techniky - info o ochraně papíru a jiný materiálů  DiDaS = distribuované datové sklady - český projekt - spolupráce NK Praha a českých VŠ - vytváření web depozitářů

Projekty EU eContent – věnuje se digitalizaci má mnoho podprojektů podprojekt ENRICH

4. Meziinstitucionální projekty  mezinárodní spolupráce v oblasti kultury  velký trend dnešní doby  snaha propojit různé typy paměťových institucí (galerie, muzea, knihovny)  digitalizace a propojování dat  snaha o zachování kulturního dědictví  pořádání konferencí (peníze EU)  zakládání konsorcií

Meziinstitucionální projekty  Lobby - snaha prosazovat legislativu či některé zásady (pro paměťové instituce) = vymáhání peněz od mezinárodních institucích (vládních i nevládních) – často potřeba legislativních a normativních úprav  Pomoc v krizových situacích zavádění a propagování informačních technologií trendem současnosti je propojování všech paměťových institucí z oblastí vědy, kultury, výzkumu, školství, cestovního ruchu a informatiky

Druhy projektů a) pořádání konferencí a vydávání sborníků b) propojení dat institucí na webu = vytváření souborných katalogů c) společné řešení globálních nebo profesních problémů – globálními problémy jsou autorská práva, informační exploze d) prosazování legislativních změn  e) lobbing = lobování u vlád – přimlouvání se u poslanců za vlastní věc  f) zakládání konsorcií  g) prosazování zavádění informačních technologií  h) pomoc ohroženým regionům

České organizace podporující mezinárodní projekty Sdružení knihoven ČR (SDRUK) Česká informační společnost (ČIS) SKIP Zahraniční organizace podporující mezinárodní projekty ALA IFLA UNESCO SKIP

5. Výzkum a standardizace  výzkum restaurátorské a konzervátorské techniky z čeho se skládá papír a pergamen digitalizační techniky na jakém nosiči by se měly ukládat data zájmy čtenářů, čtenářská gramotnost Grafika VISK

Zdroj:  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Kubátová