Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu Mezinárodní spolupráce v oblasti knihovnictví a kultury, globální informační projekty Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_34/20 Jméno autoraDana Kubátová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace „ EU pen í ze středn í m š kol á m “
MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE V OBLASTI KNIHOVNICTVÍ A KULTURY, GLOBÁLNÍ INFORMAČNÍ PROJEKTY Informační gramotnost Informační společnost Digitalizace Meziinstitucionální projekty Standardizace a výzkum
1. Informační gramotnost schopnost umět efektivně vyhledat relevantní informace umět je použít formulovat své zájmy a potřeby umět říct, zda je informace hodnověrná
Knihovny a školy programy celoživotního vzdělávání akce – výuka ovládání internetu práce s PC pro seniory vydávání manuálů Knihovník by měl být lektor informační gramotnosti
Vládní projekty INDOŠ = Internet do škol (již skončil) podporoval zavádění internetu do škol školení lektorů měl snižovat rozdíly v oblasti informační gramotnosti mezi starší a mladší generací VISK
VISK (veřejné informační služby) financováno Ministerstvem kultury VISK 3 – internet do knihoven, informační centra VISK 2 – vzdělávání knihovníků Státní informační politika Bílá kniha – národní program vzdělávání v ČR
Projekty EU ARIANE – program na podporu knih a čtení GREEN PAPER – Zelená kniha = program o úloze knihoven v moderním světě navazuje na Manifest veřejných knihoven knihovny jsou definovány jako společenská a regionální centra (vychovávají k informační gramotnosti)
Nevládní projekty ALA – American Library Association má několik vlastních projektů financuje školení knihovníků podporuje studenty VŠ – jejich vzdělávání a organizuje konference
2. Informační společnost = moderní společnost, která umí využívat informační technologie věnuje se jí každý členský stát EU – všechny státy si tvoří vlastní národní program info společnosti e-Europe
e-Europe - závazný program má 4 body: a) zrychlení přístupu k telekomunikační technologii b) levnější, rychlejší a bezpečnější internet c) podpora využívání internetu d) zavedení IKT do škol, knihoven a veřejné správy (každý učitel ovládá PC, e-learning, vzdělání zdravotně postižených dětí
Vládní projekty e-Europe – informační projekty na podporu elektronických info. služeb Pulman – program na podporu informační a digitální gramotnosti
Nevládní projekty Nadace OSF Praha - podporuje neziskové organizace - podporuje drobné projekty (většinou kulturní) - vypisuje granty UNESCO
UNESCO (založeno v Londýně) = část OSN pro výchovu, vědu a kulturu hlavní cíl: zabránit další válce výchovou ke vzdělání a kultivaci obyvatelstva Základní teze (programy) UNESCA: a) podpora výchovy a vzdělávání b) ochrana lidských práv c) ochrana životního prostředí d) ochrana společenských a přírodních věd e) ochrana hmotného i nehmotného dědictví (+ autorská práva) f) podpora informatiky a komunikace
UNESCO a Česká republika ČR je členem od roku 1993 Paměť světa – program, do kterého se velmi aktivně zapojila NK Praha. Stala se hlavní řešitelskou knihovnou Celosvětově se podporují muzea – v ČR letní školy muzeologie, absolventi Masarykovy univerzity v Brně (Katedra muzeologie a kulturního dědictví) – sponzoruje ji UNESCO, zabývá se za chováním zvyků a lidových řemesel, tradicemi a kartografií
3. Digitalizace převod dat do strojem čitelné podobyfenomén dnešní doby věnuje se jí spousta projektůprolíná se do dalších trendů
Druhy a způsoby digitalizace 1) zachování historického pramene2) Vytváření digitálních knihoven a archivů3) ulehčení vyhledávání na internetu4) řešení informační krize (dolování dat)
1) zachování historického pramene dokument je digitalizován = zpřístupněn a zakonzervován díky digitalizování je umožněno další studium historických materiálů digitalizace je finančně nákladná -> získáváme peníze z grantů (i na restaurování)
2) Vytváření digitálních knihoven a archivů budování depozitářůpropojení knihoven všech zemí EUpeníze na: - software - zpracování - digitalizaci materiálů
3) ulehčení vyhledávání na internetu zpřístupnění webových stránekdodržování etiky při práci s internetem vytváření kontrolních serverů, které kontrolují obsah web stránek ověřování zdrojů
4) řešení informační krize (dolování dat) propojování databází a informačních zdrojůpropojení různých typů zdrojů dataminig – vznikl v USA (prohledávání zákaznických karet)
Vládní projekty – peníze na digitalizaci VISK (Projekt Internetizace Knihoven) vycházel z VISKu 3 PIK = Knihovna 21. století K21 Státní informační politika
Mezinárodní projekty Paměť světa – projekt UNESCO spočívá v digitalizaci vzácných a uložených knih program NK – má 3 části: - Manuscriptorium (historické knižní fondy) - Kramerius – (periodika a staré noviny z 18. a 19. stol.) - Webarchiv – shromažďuje elektronické publikace
Projekt IFLA PAC – ochrana konzervace písemných památek Databáze IPC = institut zachování papíru - nabízí volně k dispozici restaurátorské techniky - info o ochraně papíru a jiný materiálů DiDaS = distribuované datové sklady - český projekt - spolupráce NK Praha a českých VŠ - vytváření web depozitářů
Projekty EU eContent – věnuje se digitalizaci má mnoho podprojektů podprojekt ENRICH
4. Meziinstitucionální projekty mezinárodní spolupráce v oblasti kultury velký trend dnešní doby snaha propojit různé typy paměťových institucí (galerie, muzea, knihovny) digitalizace a propojování dat snaha o zachování kulturního dědictví pořádání konferencí (peníze EU) zakládání konsorcií
Meziinstitucionální projekty Lobby - snaha prosazovat legislativu či některé zásady (pro paměťové instituce) = vymáhání peněz od mezinárodních institucích (vládních i nevládních) – často potřeba legislativních a normativních úprav Pomoc v krizových situacích zavádění a propagování informačních technologií trendem současnosti je propojování všech paměťových institucí z oblastí vědy, kultury, výzkumu, školství, cestovního ruchu a informatiky
Druhy projektů a) pořádání konferencí a vydávání sborníků b) propojení dat institucí na webu = vytváření souborných katalogů c) společné řešení globálních nebo profesních problémů – globálními problémy jsou autorská práva, informační exploze d) prosazování legislativních změn e) lobbing = lobování u vlád – přimlouvání se u poslanců za vlastní věc f) zakládání konsorcií g) prosazování zavádění informačních technologií h) pomoc ohroženým regionům
České organizace podporující mezinárodní projekty Sdružení knihoven ČR (SDRUK) Česká informační společnost (ČIS) SKIP Zahraniční organizace podporující mezinárodní projekty ALA IFLA UNESCO SKIP
5. Výzkum a standardizace výzkum restaurátorské a konzervátorské techniky z čeho se skládá papír a pergamen digitalizační techniky na jakém nosiči by se měly ukládat data zájmy čtenářů, čtenářská gramotnost Grafika VISK
Zdroj: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Kubátová