Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluMarketingový výzkum Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_30_13 Jméno autoraMgr. Dagmar Vaďurová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Marketing Marketingový výzkum
Získává informace pro marketingové řízení Poskytuje informace o situaci na trhu, o chování zákazníků a o možném podnikatelském riziku Fáze výzkumu: 1. Definování problému 2. Plán výzkumu 3. Sběr informací 4. Analýza údajů
Cíle výzkumu 1. Explorační 1. Explorační (předběžný) výzkum – cílem je získat předběžné informace, které pomohou lépe definovat problém a navrhnout hypotézu, slouží k ověření správnosti zadání. 2. Deskriptivní 2. Deskriptivní (popisný) výzkum – cílem je přesně popsat trh, určitý problém nebo situaci, potvrdí nebo odmítne hypotézu. 3. Kauzální 3. Kauzální (příčinný) výzkum – zkoumá příčinnou souvislost mezi dvěma a více proměnnými veličinami (příčina x následek.
Techniky výzkumu Aby firma učinila dobrá rozhodnutí, musí mít k dispozici dobré údaje. U informací se musí zvažovat relevantnost, přesnost, aktuálnost a objektivita. Ke zjištění potřebných informací mohou být použity dvě techniky: 1. Kvantitativní výzkum 2. Kvalitativní výzkum
Kvantitativní výzkum Sleduje četnost jevů, přináší informace od velkého vzorku respondentů, provádí se s cílem postihnout dostatečně velký a reprezentativní vzorek, zaměřuje se například na to, kolik kupujících bude mít zájem o zboží a v jakém množství je bude kupovat. Mezi techniky kvantitativního výzkumu patří: Pozorování Experiment Průzkum
Pozorování Pozorování – je shromažďování informací, je možné zjistit informace, které by jejich nositel normálním způsobem nechtěl poskytnout. Pozorování může probíhat: Zúčastněné - přímé sledování nákupního chování v obchodě. Nezúčastněné - záznam z průmyslové kamery. Experiment Experiment – spočívá v navození nové situace, sledování jednoho jevu (v laboratořích, v terénu). Průzkum Průzkum - výzkumník je v přímém kontaktu (osobní rozhovor „face to face“, telefonický rozhovor, dotazník).
Kvalitativní výzkum Sleduje průběh jevů, zaměřuje se na informace u malého vzorku nositelů a slouží ke zjišťování motivace, postojů a chování zákazníka. Používanými technikami kvalitativního výzkumu jsou: hloubkový rozhovor skupinový rozhovor brainstorming projekční techniky
Zdroje KOTLER, P. Moderní marketing, 4. evropské vyd. Grada ISBN SEIFERTOVÁ, Věra. Základy marketingu, Praha. ČVUT ISBN