Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací : www.1zsfm.cz
Téma vyučovací hodiny : Vzdělávací obor : Rodinná výchova Třída : 7.B Vyučující : Mgr. Lenka Golová Datum : 2005-11-10 Téma vyučovací hodiny : „ Společenská etiketa. Zasedací pořádek „ Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook dataprojektor
Zdroje informací JANOŠCOVÁ, D. a KOL. AUTORŮ. Občanská výchova s blokem rodinná výchova pro 7.ročník základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004. ISBN 80-7238-207325-6. OPLETALOVÁ, S. O slušném chování a věcech souvisejících. Olomouc: Rubico, 2000. ISBN 80-85839-41-5. BRÁZDOVÁ, D. Zásady společenského chování.Praha: Road, 1991. ISBN 80-385-09-0. http://www.czech-tv.cz/program/203522165250004.html?&tema=detail
Společenská etiketa Zasedací pořádek
Písemný test skupina A skupina B Kdo vchází první do restaurace? K jakému masu se lépe hodí bílé víno? K čemu slouží látkový ubrousek, kde ho po jídle odkládáme? Jakým způsobem bereme příbory vlevo a vpravo od talíře? Načrtni obrázek: ukončení jídla pomocí příborů. Pokud je v restauraci jeden jídelní lístek na stole, kdo si vybírá jako první a proč? skupina B Kdo usedá první k jídelnímu stolu? K jakému masu se lépe hodí červené víno? K čemu slouží papír. ubrousek, kde ho po jídle odkládáme? Jakým způsobem bereme příbory nad talířem? Načrtni obrázek: přerušení jídla pomocí příborů. Kdo a proč vychází jako první z restaurace – muž nebo žena?
Zasedací pořádek Principy zasedacího pořádku jsou stále stejné – ať jde o běžnou večeři v restauraci, svatební hostinu, večeři na hradě,… Častým společenským prohřeškem bývá nesprávné rozmístění osob kolem stolu. Hosté ve společnosti musejí sedět tak, aby se bavili všichni navzájem – mladší i starší, muži i ženy, … Pravidlo pravé ruky při posazování kolem stolu. Nejváženější osoba sedí proti dveřím a dále postupujeme podle pravidla pravé ruky.
Zasedací pořádek Takhle by to určitě nešlo… žádné pánské a dámské jízdy.
Zasedací pořádek- základní pravidla Pozici u stolu vždy určujeme podle pozice hostitelů. Společensky významnější osoby sedí zády ke stěně s pohledem do prostoru. Hostitel a hostitelka sedí obvykle proti sobě. Nejčestnější místo pro ženu je po pravici hostitele, pro muže po pravici hostitelky. Muže a ženy, starší a mladší rozsazujeme střídavě. Manželé nesedí nikdy vedle sebe.
Takhle by to mělo vypadat hostitelka hostitel vysvětli, co znamenají jednotlivé barvy a čísla
Varianty zasedacího pořádku Tvar T Pro menší počet osob se hodí uspořádání do písmene T
Varianty zasedacího pořádku Tvar U Pro větší počet osob se hodí uspořádání do písmene U
Varianty zasedacího pořádku Tvar E Pro mimořádně velké množství hostů se hodí uspořádání do písmene E
Varianty zasedacího pořádku u kulatého stolu Hostitelé sedí vedle sebe Hosty rozsazujeme podle společenské významnosti tak, že společensky nejméně významné osoby sedí naproti hostitelům.
Varianty zasedacího pořádku u kulatého stolu Hostitelé sedí naproti sobě Teď budeme rozsazovat hosty směrem od hostitelky a směrem od hostitele tak, že společensky nejméně významné osoby budou sedět na krajích.
Zápis do sešitu Častým společenským prohřeškem bývá nesprávné rozmístění osob kolem stolu. Pravidlo pravé ruky při posazování kolem stolu. Hostitel a hostitelka sedí obvykle proti sobě. Nejčestnější místo pro ženu je po pravici hostitele, pro muže po pravici hostitelky. Manželé nesedí nikdy vedle sebe. hostitelka hostitel
Zápis do sešitu Varianty zasedacího pořádku: Tvar T – menší počet hostů Tvar U – větší počet hostů
Hodnocení vyučovací hodiny Klady Zápory Atraktivnost výuky pro učitele i žáky. Usnadnění zápisu učiva pro učitele i žáky (počítačový text je přehlednější než ručně psaný zápis na tabuli). Názornost. Usnadnění práce s písemkou.
Poznámky k prezentaci Využití laserového ukazovátka usnadňuje učiteli i žákům orientaci v textu. Prezentaci je vhodné oživit efekty (atraktivnost). Postupné zobrazování textu – žáci nevidí celý text najednou, ale učitel žákům zobrazuje text v závislosti na rychlosti výkladu.