Autor:Mgr. Jana Šlancarová Zpracováno: Ročník (obor)3., K/81 – Gymnázium K/41 – Gymnázium Tematická oblast Multikulturní výchova PředmětSpolečenskovědní seminář Anotace:Prezentace Předsudky pomáhá studentům pomocí tvůrčích aktivit uvědomit si vlastní předsudky a jejich relativitu. V závěru se studenti zamýšlí nad působením předsudků v médiích. Šablona Číslo materiálu III/2-16 III/ Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Předsudky joza.ic.cz
Předsudky, stereotypy Př. Francouzi rádi pijí víno. – Kolik znáte Francouzů? Na základě čeho to tvrdíte? – Pokud by věta měla být pravdivá, museli byste se zeptat všech Francouzů a dodat „Francouzi kromě pana… rádi pijí víno.“ – Jak definujete Francouze? (Černoch s francouzským občanstvím?) – Co je víno? (střik, nekvalitní víno,…)
Po revoluci se v rakouských, německých příhraničních obchodech objevilo: Jak byste se cítili v obchodě s tímto nápisem? Mluvili byste česky? Vidíte souvislost mezi následujícími větami? Češi kradou. Cizinci nám berou práci. Romové zneužívají sociální dávky. Ukrajinci jsou mafiáni.
Hra na etnologa Zdroj: Varianty s. 143 Rozdělte se do třech skupin v různých částech třídy. Každý ale bude pracovat samostatně. K fotografii, kterou dostanete, napište: – Co vidíte, jak vypadají lidé, jak jejich obydlí? Podle fantazie doplňte: – Čím se lidé živí? Jak vypadají jejich rodinné vztahy? Hygienické a stravovací zvyky? Hodnotový systém? Náboženství? Z každé skupiny někdo přečte nahlas svou „etnologickou zprávu.“
Hra Kupé Cesta z Vladivostoku do Moskvy po Transsibiřské magistrále trvá tři týdny. Tuto dobu cestující musel chtě nechtě strávit se svými spolupasažéry v kupé. Vy máte ale to štěstí, že si můžete vybrat, koho do svého kupé chcete… Ve vašem kupé je 5 míst – shodněte se ve skupinách a pak jako třída, s kým budete cestovat. pro_%C5%A1est,_p%C5%99%C3%ADmo.jpg
mentálně postižená dívka HIV pozitivní mladík děda, který hraje na harmoniku a hlasitě zpívá maminka s křičícím dítětem mohutný Ukrajinec v monterkách bezdomovec, který smrdí a něco si pro sebe mumlá důchodkyně, která vypráví o svých nemocech romský hoper z Ostravy Francouz, který mluví pouze francouzsky Rus vracející se z vězení feministka z Holandska Italský skinhead Američan na výletě německý rapper žijící velmi specifickým životním stylem rumunská prostitutka
Předsudky a média Co vyjadřuje tato fotka? Jaký máte pocit z člověka na obrázku? O čem je asi článek, ke kterému je připojena? Přečtěte si článek.článek Souvisí fotka s článkem? Jak ovlivňuje pocity ohledně cizinců? Přečtěte si diskusi. Najděte příklad urážky, předsudku, xenofobie, příspěvku mimo téma. %5d=1&article%5bcomment%5d%5bart_id%5d= &p= _d&article%5bid%5d=
Zdroje ČAKRTOVÁ, M.: Začněme třeba takhle. Lidská práva – rozmanitá společnost – participace. me_treba_takhle.pdf Interkulturní vzdělávání. Příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Projekt Varianty. Člověk v tísni, %5bukaz_vsechny%5d=1&article%5bcomment%5 d%5bart_id%5d= &p=010000_d&article %5bid%5d=