Elektromagnetické vlny a záření nejdůležitějším druhem elektromagnetického záření je světlo světlo jsou elektromagnetické vlny o velmi krátkých vlnových.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetické vlny a záření
Advertisements

Ultrazvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
OPTIKA ZDROJE ELEKTROMAGNETICKÉHOZÁŘENÍ
Elektromagnetické vlny
Elektromagnetické záření
Světlo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky.
Elektromagnetické kmity a vlnění
Vlnění © Petr Špína 2011 VY_32_INOVACE_B2 - 15
Elektromagnetické záření
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Elektromagnetické záření 1. část
Elektromagnetické záření 3. část Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
O základních principech
Elektromagnetické vlny a záření
Využití elektromagnetického záření v praxi
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Světelné jevy a jejich využití
Elektromagnetické vlny a záření
ELEKTROMAGNETICKÉ VLNY A ZÁŘENÍ
Infračervené záření.
Elektormagnetické vlnění
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Elektromagnetické záření a vlnění
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Elektromagnetické vlny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Světlo Richard Brabec.
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Světlo a světelné zdroje
Digitální učební materiál
37. Elekromagnetické vlny
Přehled elektromagnetického záření
Přehled elektromagnetického záření
Světlo.
Když na rozhraní dvou prostředí dopadají dva paprsky různých barev (např. červený a fialový) pod stejnými úhly dopadu, budou úhly lomu obou paprsků různé.
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Prezentace tepla Skupina A.
Elektromagnetické jevy a záření
Elektromagnetické záření 2. část
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
VY_32_INOVACE_B3 – 01 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
DÁLKOVÝ PRŮZKUM ZEMĚ.
Rozhlas AM - používané kmitočty
Působení elektromagnetického záření na biologickou tkáň
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektromagnetické vlny a záření
INSTRUMENTÁLNÍ METODY. Instrumentální metody využití přístrojů.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 12 AnotaceSeznámení.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_18 Název materiáluSpektrum.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Fyzika.
E LEKTROMAGNETICKÉ SPEKTRUM Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód EVM: K_INOVACE_1.FY.12.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
Elektromagnetické záření. Elektromagnetická vlna E – elektrické pole B – magnetické pole Rychlost světla c= m/s Neviditelné vlny, které se.
Elektromagnetické spektrum
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Elektromagnetické vlnění
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_54_F7
Elektromagnetické vlny a záření
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Elektromagnetické vlny a záření nejdůležitějším druhem elektromagnetického záření je světlo světlo jsou elektromagnetické vlny o velmi krátkých vlnových délkách vlna se znázorňuje křivkou, která pravidelně stoupá a klesá, nazývá se sinusoida vzdálenost mezi sousedními vrcholy se nazývá vlnová délka a označuje se řeckým písmenem (lambda)

Přehled elektromagnetických vln rádiové vlny mikrovlny infračervené záření světlo ultrafialové záření rentgenové záření gama záření Poznámka: 1 nm (nanometr) = m 1 pm (pikometr) = m

VLNOVÁ DÉLKAVLNYPOUŽITÍ, VÝSKYT 2000 m – m 600 m – 150 m 50 m – 15 m 15 m – 1 m dlouhé střední krátké velmi krátké rozhlas televize 1 m – 0,3 mmikrovlnymobily, mikrovlnné trouby 0,3 mm – 750 nmInfračervené záření dálkové ovladače, noční vidění, tepelné záření 750 nm – 400 nm červené oranžové žluté zelené modré fialové vidění 400 nm – 10 nmultrafialové záření opalování, solária, sterilizace 10 nm – 1 pmrentgenové záření lékařská diagnostika průmyslová diagnostika < 300záření gama ozařování nádorů kosmické záření Světlo Rádiové vlny

Vlnová délka v elektromagnetické vlně jsou elektrické a magnetické pole vzájemně propojena a neustále se mění v čase, šíří se rychlostí světla ve vakuu c = km/s u elektromagnetické vlny kmitočet udává počet period za sekundu. frekvence je nepřímo úměrná vlnové délce čím kratší je vlnová délka elektromagnetické vlny, tím vyšší je její kmitočet a naopak Vlna o dlouhé vlnové délce Vlna o krátké vlnové délce

Je užitečné srovnat šíření elektromagnetické vlny (světla) a šíření zvukového rozruchu: zvuk se šíří jen v látkovém prostředí, zatímco elektromagnetické vlny se šíří i ve vakuu rychlost zvuku je podstatně menší než rychlost světla

šíření elektromagnetických vln závisí také na vlnové délce je-li jejich vlnová délka velká, elektromagnetické vlny snadno pronikají za překážky, jako např. rádiové je-li ale vlnová délka malá, nebude se tato vlna šířit za překážky a bude vytvářet stín vlny o velmi malých vlnových délkách se šíří prakticky přímočaře, jako paprsek, a pak je nazýváme záření

Rádiové vlny rádiové vlny mají velké vlnové délky používají se k přenosu informací, zpráv, hudby a obrazu při rozhlasovém a televizním vysílání aby vlna mohla přenášet informaci, musí bát upravena, modulována (kopírovat časový průběh kmitů hlasivek zpěváka či zvuk hudebního nástroje) takto modulovaná nosná vlna je vysílána anténou, potupuje k našemu přijímači abychom mohli přijímat co nejvíce rozhlasových stanic a dosahovali co nejčistší kvality zvuku, umožňují krátké a velmi krátké vlny(VKV)

Mikrovlny vlny o kratších vlnových délkách (dm, cm, mm) jsou mikrovlny odrážejí se od kovových předmětů a používají se v radiolokaci při sledování pohybu letadel a lodí za tmy a mlhy radar slouží v navigaci a také policii při měření rychlosti vozidel.

mikrovlny umožňují vybudovat sítě mobilních telefonů jde o vlny s vlnou délkou asi 30 cm a kmitočtu 900 MHz vyžadují rozsáhlé sítě antén také byla vybudována i satelitní síť 28 družic, které se pohybují Země s oběžnou dráhou 1/2 dne v mikrovlnných troubách a grilech vlny o délce asi 12 cm mají podoby záření, pohlcují se v látkách, ohřívají je a mohou přenášet teplo

Infračervené záření elektromagnetické vlny, nejčastěji vytvářené horkými předměty i chladná tělesa vydávají záření a to umožňuje vidět je ve tmě pomocí přístrojů, které infračervené záření zviditelňují ve vojenství a kosmickém výzkumu můžeme pozorovat krajinu i v nocí infračervenými dalekohledy a pořizovat snímky v infračerveném záření úzký paprsek infračerveného záření v dálkovém ovladači spíná a ovládá televizor nebo videorekordér

Světlo lidské oko může vnímat jen elektromagnetické vlny vlnových délek 750nm - 400nm – tyto vlny představují světlo největší vlnovou délku má světlo červené pak oranžové, žluté, zelené, modré a fialové bílé světlo je ze složeno ze všech těchto barev a dá se hranolem do barevného spektra opět rozložit

Elektromagnetické spektrum

Ultrafialové záření elektromagnetické vlny kratší než viditelné světlo jeho zdrojem je Slunce, ale jen malá část se dostane na zemský povrch umožňuje opálení nechráněné pokožky, ale může vyvolat i rakovinu kůže oči před ním musíme chránit slunečními brýlemi největší intenzitu má ve vysokých horách a u moře.

Rentgenové záření přineslo převrat do lékařské diagnostiky, kde umožnilo fotografovat vnitřní tkáně, orgány a cizí předměty uvnitř lidského těla jedná se o formu ionizujícího záření a jako takové může být nebezpečné, má silnější rakovinotvorné účinky a řada lékařů zaplatila za to životem dnešní technika umožňuje dobrou ochranu před ním, přesto je dobré omezit rentgenová vyšetření na nejnutnější míru

Gama záření vzniká při radioaktivní přeměně atomových jader, přichází k nám z kosmu a můžeme ho také vytvářet v laboratoři je to nejpronikavější záření, lze se před ním chránit olověným stíněním používá se také v medicíně, jak k diagnostice, tak při ozařování zhoubných nádorů rentgenové a gama záření slouží také v technice k prozařování kovových odlitků a zjišťování jejich vad

James Clerk Maxwell , skotský fyzik vytvořil matematickou teorii elektromagnetismu, vysvětlil fyzikální podstatu světla, předpověděl mnoho vlastností elektromagnetických vln zabýval se též teorií plynů

Wilhelm Conrad Röntgen , německý fyzik objevil pronikavé neviditelné záření – rentgenové záření využíváme je v medicíně, vědě a technice v roce 1901 získal R ö ntgen jako první Nobelovu cenu za fyziku