Šablona funkcí „pokus o návod“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
F U N K C E II Funkce 5 Mocninná funkce 3 Čihák Plzeň 2013, 2014.
Advertisements

Mgr. Vladimír Wasyliw - s využitím práce Mgr. Petra Šímy – SŠS Jihlava
Pojem funkce Lineární funkce Kvadratické funkce
Základy infinitezimálního počtu
Konstrukce trojúhelníku ze tří stran
Goniometrické funkce Mgr. Alena Tichá.
určení vrcholu paraboly sestrojení grafu
Graf závislosti Mgr. Alena Tichá.
Vlastnosti funkcí Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Harmonický pohyb Mgr. Alena Tichá.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o.
MATLAB LEKCE 5.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Řešené příklady – goniometrické funkce I
MATEMATIKA I.
2.1.2 Graf kvadratické funkce
Goniometrické funkce orientovaného úhlu
Exponenciální funkce. y = f ( x ) = e x D ( f ) = R R ( f ) = (0, +∞)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_95.
Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08B09 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníProsinec.
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_159 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS2 / 2.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
Opakování.. Práce se zlomky.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Funkce lineární kvadratická nepřímá úměrnost exponenciální
Mikroekonomie I Úvod do studia ekonomické teorie
Kvadratické rovnice Každá kvadratická rovnice se dá vyjádřit ve tvaru: a,b,c jsou číselné koeficienty, přičemž a musí být nenulové, jinak by se jednalo.
graf kvadratické funkce
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Pravoúhlá soustava souřadnic v rovině
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
RISKUJ Lineární rovnice Určete rovnici přímé úměrnosti, jestliže její graf prochází bodem D[1/2; 3] Ř ešení: y = ax 3 = ½.a /.2 6 = a a.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
13.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_19 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Grafy funkcí sinus a kosinus Autor: Mgr. Eva Vaňková Předmět: Matematika Ročník:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08B11 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníDuben.
KVADRATICKÉ NEROVNICE
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vektory Mgr. Alena Tichá. x y Narýsujte libovolné dva vektory se souřadnicemi (-2;3)
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Matematický milionář Foto: autor
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky:
FUNKCE 19. Logaritmická funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
Kvadratická funkce – vrchol paraboly
DEFINICE GONIOMETRICKÝCH FUNKCÍ
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín VY_32_INOVACE_M_09 Goniometrické funkce - kosinus Zpracovala: Mgr. Květoslava Štikovcová.
Vlastnosti funkcí sin x a cos x Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického.
FUNKCE 18. Exponenciální funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Graf kvadratické funkce
Vztahy mezi goniometrickými funkcemi
Matematický milionář Foto: autor
Vlastnosti funkcí tg x a cotg x
Prírodovedecká fakulta Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach
Posun grafu funkce tangens a kotangens po ose y
MATEMATIKA 1: FUNKCE, ROVNICE A NEROVNICE
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Posun grafu funkcí sin x a cos x po ose y
Lineární funkce 2 šestiminutovka
Lineární funkce 3 desetiminutovka
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Šablona funkcí „pokus o návod“ Mgr. Alena Tichá obsah

Šablona funkcí je pomůcka, kterou lze pořídit běžně v papírnictví je pomocníkem při studiu funkcí a jejich grafů bohužel je prodávána bez jakéhokoliv návodu na její použití student je tak odkázán na vlastní zkoumání, radu učitele nebo ….tuto prezentaci, kterou jsem si dovolila učinit pokus o návod obsah

Několik rad na úvod pokud nevíte nic o grafech funkcí, šablona vás nezachrání šablona se používá doslova ze všech stran, proto si ji dobře prohlédněte ne vždy je šablona úplně přesně vylisovaná, proto je nutno někdy trochu improvizovat obsah

Měřítko měřítko v radiánech milimetrové měřítko Při práci se šablonou vždy volíme na obou osách měřítko 1cm odpovídá číslu 1 !!! Možná změna měřítka je popsána níže. obsah

Funkce kvadratická lineární lomená mocninná exponenciální logaritmická sinus kosinus tangens kotangens

Kvadratická funkce obsah

Kvadratická funkce předpis funkce: výběr šablony nebo změna měřítka souřadnice vrcholu = posunutí grafu obsah

Narýsujeme šablona 2x2 y f(x) 1 x -1 1 -2 V obsah

Narýsujte 1 2 x y V -3 f(x) obsah

Lineární lomená funkce předpis funkce v základním tvaru: obsah

Lineární lomená funkce předpis funkce : POZOR! Graf této funkce se nachází vždy ve dvou kvadrantech zároveň!!! Na kvadranty je rozdělena rovina číselnými osami takto: x y I. kvadrant II. kvadrant III. kvadrant IV. kvadrant obsah

Lineární lomená funkce předpis funkce : pro k kladné je graf v I. a III. kvadrantu pro k záporné je graf ve II. a IV. kvadrantu obsah

Práce s předpisem - znaménko určí kvadranty - absolutní hodnota určí měřítko na ose y tj. 1cm ~ k - posunutí na ose x - posunutí na ose y obsah

Narýsujeme nejprve analyzujme předpis: k = 1 m = - 2 (!) n = -1 graf bude v I. a III. kvadrantu měřítko osy y je 1cm ~ 1 m = - 2 (!) posunutí na ose x do -2 n = -1 posunutí na ose y do -1 obsah

y f(x) 1 x -2 1 -1 obsah

Narýsujte k = -3 m = 1 n = 0 x y 1 3 f(x) obsah

Mocninná funkce – x3 obsah

Narýsujeme f(x)= -(x-2)3+1 analýza předpisu posun na ose x do +2 (!) posun na ose y do +1 šablona x3 otočit šablonu „vzhůru nohama“ obsah

f(x)= -(x-2)3+1 y f(x) 1 x 1 2 obsah

Exponenciální funkce Přesně lze ještě narýsovat funkci se základem 1/10 a 1/e. Víte jak? Pokud má funkce jiný základ než 2, ½, 10 nebo e, šablonu lze použít jen k náčrtkům !!! obsah

Narýsujeme analýza předpisu: záporné znaménko na začátku znamená otočit šablonu „vzhůru nohama“ základ 2 znamená použít šablonu 2x +1 v exponentu je posunutí na ose x do -1 +3 znamená posunutí na ose y do +3 obsah

y 3 1 x -1 1 f(x) obsah

Narýsujte x y 1 2 -1 f(x) obsah

Logaritmická funkce obsah

Narýsujeme f(x) = log2(x-1) + 2 Analýza předpisu volba šablony log2x posunutí na ose x do +1 (!) posunutí na ose y do +2 obsah

f(x) = log2(x-1) + 2 f(x) y 2 1 1 x obsah

Narýsujte f(x) = log(x+2)-1 y 1 -2 -1 f(x) obsah

Měřítko v obloukové míře obsah

Funkce sinus obsah

Funkce sinus obsah

Narýsujeme f(x) = sin(x-) + 1 analýza předpisu šablona sinx na ose x posunout do + (!) na ose y posunout do +1 obsah

f(x) = sin(x-) + 1 y f(x) 1 x -2 -  2 obsah

Funkce kosinus je posunutím grafu funkce sinus o 𝝅 𝟐 na ose x obsah

Narýsujeme f(x) = cos(x+) –1 analýza předpisu šablona sinx posunutá o /2 doprava na ose x posunout do –  (!) na ose y posunout do – 1 obsah

f(x) = cos(x+) –1 y 1 f(x) -2 - -1  2 x obsah

Funkce tangens obsah

Funkce tangens nejprve je nutné vyznačit definiční obor funkce nesmí procházet lichými násobky 𝜋 2 y tgx 1 -2 - /2  2 x obsah

Funkce kotangens je vlastně funkce tangens otočená podle osy y a posunutá o 𝜋 2 obsah

Funkce kotangens nejprve je nutné vyznačit definiční obor funkce nesmí procházet násobky  osu x protíná v lichých násobcích 𝜋 2 y cotgx 1 -2 - − 𝜋 2 𝜋 2  2 x obsah

Na závěr Šablonu funkcí považuji za velkého pomocníka, a tak stojí za to naučit se s ní pracovat. Asi jsem zde nepopsala všechny možnosti, ale jak říkal s oblibou jeden můj výborný pan profesor: „Další možnosti student jistě snadno nahlédne.“ Tak si hrajte, zkoušejte a rýsujte.