Vybrané problémy z distribuční logistiky
Literatura : Fober V., Gros I.: Obchodní a distribuční logistika (skripta S 10 366) Gros I.: Logistika (U 10 471) Kubát a kol.: ABC logistiky v podnikání. Nadatur Praha, 1994 Schulte Ch.: Logistika, Praha 1994 Viestová,K.: Distribúcia a logistika. Alfa Bratislava, 1993
STRUKTURA PŘEDNÁŠKY ÚVOD CHARAKTERISTIKA DISTRIBUČNÍ LOGISTIKY, CÍLE, HLAVNÍ PROBLÉMOVÉ OKRUHY DISTRIBUČNÍ ŘETĚZEC FUNKCE DISTRIBUCE STRUKTURA DISTRIBUČNÍHO ŘETĚZCE DISTRIBUČNÍ STRATEGIE TVORBA DISTRIBUČNÍ CESTY ZÁVĚR
CHARAKTERISTIKA DISTRIBUČNÍ LOGISTIKY spojovací článek mezí výrobní a odbytovou částí podniku veškeré skladové a dopravní pohyby zboží k odběrateli a s tím spojené informační, řídící a kontrolní činnosti
Cíl správné zboží ve správné době na správné místo ve správném množství a kvalitě optimální poměr mezi určitým souborem dodacích služeb a náklady
Hlavní problémové okruhy distribuční logistiky se zaměřují na volbu stanovišť distribučních skladů skladování komisionářství a obalové hospodářství dopravu
Distribuci lze dělit na distribuci akviziční a fyzickou Vyhledávání odbytových cest Vyhledávání odbytových forem Fyzická
DISTRIBUČNÍ ŘETĚZEC Logistický řetězec Distribuční řetězec - soubor distribučních článků a činností, které jsou nezbytné k tomu, aby byly výrobky či služby převedeny od producenta k uživateli část logistického řetězce - začíná okamžikem, předání výrobku expedičnímu oddělení výrobce a končí u konečného zákazníka
FUNKCE DISTRIBUCE Kompletační Skladovací Přepravní Komunikační
Kompletační funkce je plněná velkoobchodními organizacemi znamená snížení počtu nutných fyzických operací a zjednodušení komunikačních cest a ve svých důsledcích snížení distribučních nákladů, stavu zásob v distribuci a příznivý vliv na úroveň služeb poskytovaných konečným zákazníkům Princip kompletační funkce: Soustředění objednávek v jednom místě Sumarizované předání dodavatelům Dodávka zboží od dodavatelům do VO Ve VO kompletace a dodávka zákazníkům
Kompletační funkce je založena na 3 principech Princip snižování počtu operací a zprostředkovatelů Princip omezení počtu skladovacích míst Princip přiblížení trhu
Skladovací funkce Ve většině míst distribučního řetězce jsou skladovací kapacity, které mají za hlavní cíl krýt výkyvy v poptávce, důležité znát odpovědi na otázky jak velký je třeba sklad? je třeba mít sklad vlastní nebo pronajatý? používat centrální sklad nebo sklady dislokované? kam sklad lokalizovat? jaký typ skladu použít?
Přepravní funkce Doprava z místa výroby do místa spotřeby kvalitní, rychlá, spolehlivá a efektivní realizace Výběr optimální trasy Výběr optimálního dopravního prostředku (délka přepravní trasy, přepravované množství, rychlost, druh přepravovaného zboží, náklady na přepravu, aj)
Komunikační funkce provázána s LIS přenos informací o poptávce zákazníků, o stavu zásob apod
STRUKTURA DISTRIBUČNÍHO ŘETĚZCE Délka Rozsah
DISTRIBUČNÍ STRATEGIE Dle počtu distribučních stupňů Přímá (nultá úroveň) Nepřímá (vyšší úrovně) Podle rozsahu distribuce Extenzivní Výběrová Exkluzivní
Přímá distribuce je vhodná pro malý počet zákazníků pro distribuci do blízkého okolí, na krátké vzdálenosti je vhodná pro distribuci málo údržných výrobků pro etapy zavádění výrobků na trh
Nepřímá distribuce pro prodej velkému počtu zákazníků prodej je spojený s vysokými nároky na servisní služby pro výrobky s dlouhou trvanlivostí pro etapy, kdy výrobek je již zaveden na trh
Extenzivní distribuce zboží bylo dostupné co nejširšímu okruhu zákazníků výrobky širokého použití a většinou každodenní(jednorázové) spotřeby žádné nebo relativně nízké nároky na servis př. běžné potraviny, léky, drogistické zboží, kancelářské potřeby široká poptávka = vyžaduje extenzivní distribuci
Výběrová distribuce pro specifickou skupinu zákazníků k dispozici zákazníkům jen ve vybraných prodejnách výrobky nakupované občas s dlouhodobým použitím př. Elektronika, nábytek, dopravní prostředky, oděvy, sportovní vybavení
Exkluzivní distribuce výrobek je dostupný pouze v některých místech výrobky nezastupitelné, výjimečné, většinou velmi drahé, určené pro úzkou skupinu zákazníků, kteří je jednoznačně preferují úroveň služeb velmi vysoká př. drahá auta (Porsche), šperky, značkové oděvy
Výhody a nevýhody DS Přímá přímý kontakt se zákazníky bezprostřední informace o změnách na trhu Přímá kontrola toky zboží k zákazníkovi rychlá reakce na změny požadavků zákazníků relativně vysoké náklady na distribuci vysoké zásoby u výrobců
Nepřímá nižší stavy zásob u výrobců snížení celkových distribučních nákladů výrobce zjednodušení administrativy ztráta přímého kontaktu se zákazníky jen zprostředkovaná kontrola nad toky zboží v distribučním řetězci pomalejší reakce na změny poptávky
Extenzivní zboží dostupné širokému okruhu zákazníků podmínky pro vysoké tržby vysoké nároky na distribuci jen zprostředkovaný styk se zákazníky omezené možnosti poskytovat vyšší úroveň služeb
Výběrová jednodušší distribuce možnost poskytování vyšší úrovně služeb vyšší kultura prodeje výrobky jsou na omezeném počtu míst nutnost hledat jiné metody jak oslovit širší okruh zákazníků
Exkluzivní minimální náklady na vlastní distribuci úzký kontakt se zákazníky dostupnost výrobků jen pro velmi omezený okruh zákazníků
Strategie odkladu konečných operací Odklad výrobních nebo distribučních operací do okamžiku, kdy přijde konkrétní objednávka
TVORBA DISTRIBUČNÍ CESTY analýza požadavků a preferencí zákazníků, stanovení limitů, které předurčují distribuční cestu, stanovení distribuční strategie.
1. krok provést predikci poptávky zákazníků
2. krok Charakter zákazníků - počet a jejich roztříštěnost. Velikost a frekvence nákupu zákazníků Charakter produktu Charakter obvykle používaných zprostředkovatelů a prostředníků Situace z hlediska intenzity konkurence Celkové makroprostředí Charakteristiky vlastní firmy
3. krok je realizován v těchto krocích: Identifikace možných variant distribučních cest (rozhodování o typech a počtech distribučních mezičlánků, o podmínkách vzájemné odpovědnosti mezi členy distribučního kanálu) Hodnocení variant distribučních cest (ekonomické hledisko, možnost kontroly, možnost měnit podmínky prodeje) Vytváření distribučních cest (volba způsobu motivace distribučních článků, vlastní výběr distribučních článků, Provozování distribučních cest)
Závěr zkracování distribučních řetězců koncentrování distribučních kapacit do méně jednotek vylučování různých zprostředkovatelských organizací z distribučních řetězců, snaha co nejpřímějšího spojení s konečným zákazníkem. snižování rozsahu distribuce na všech stupních. distributoři snižují počty distribučních skladů, méně prodejen, které jsou však schopné uspokojit požadavky až na desetitisíce položek na jednom místě s patřičnou úrovní služeb zákazníkům.