Vybrané problémy z distribuční logistiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Logistika v silniční dopravě
Advertisements

Logistické náklady Ivan Gros
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
LOGISTIKA ZÁSOBOVÁNÍ NÁHRADNÍMI DÍLY V AUTOSERVISECH
Distribuční politika Petra Krajníková.
1 AOV „Nástroje a distribuční cesty v současné ekonomické a obchodní situaci mezi výrobcem a spotřebitelem v aplikaci společností Sanitec“ Ing.Michal.
CK – činnosti touroperátora
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
SYSTÉMY ŘÍZENÍ ZÁSOB Jana Burešová Kateřina Cimická
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14.
Place – místo prodeje (distribuce)
Výrobek a jeho životní cyklus
Distribuční strategie
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Vybrané metody analýzy
Zavádění a údržba informačních systémů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
VÝZNAM ZÁSOB v logistických řetězcích
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 3/14.
Velkoobchodní operace
Produkt.
úvod pojetí a obsah marketingu
LOGISTICKÉ SYSTÉMY /14.
3 Simulace řízení informačního a materiálového toku - logistická hra
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Odbyt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Přednáška: DISTRIBUCE Distribuce - soubor všech podniků a jednotlivců, kteří se stanou vlastníky nebo budou nápomocni při převodu vlastnictví produktů.
TVORBA HODNOTY VNÍMANÁ ZÁKAZNÍKEM
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Význam zásob v logistických řetězcích a typy zásob
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
2 LOGISTICKÉ SYSTÉMY Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
DISTRIBUCE.
VELKOOBCHOD KAPITOLA 6 Obchodní činnosti - Kapitola 6 Pavlíčková.
Informatika a komunikace v logistice Kapitola 8: Úkoly logistického informačního systému, Struktura informačního systému podniku, Pohyb informací v síti.
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
Model strategie marketingového mixu
Distribuce - placement
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
Logistika. Osnova výkladu  Čím se logistika zabývá?  Co logistika řeší?  Organizace skladového hospodářství  Řízení zásob  Náklady na zásobování.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
MARKETING 3 Produkt jako nástroj marketingu. Produkt Z pohledu marketingu se člení na: Spotřební zboží Výrobní prostředky.
Majetek podniku. oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) dlouhodobý.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
11 Distribuce Formy distribuce Distribuční strategie.
Ing. Petr Klímaanalýza umístění skladu1 Analýza umístění skladů.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Zásobování prodejny Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1.Požadavky na zásobování prodejen 2.Dodavatele 3.Dodavatelsko-odběratelské vztahy 4.Rozdělení.
LOGISTIKA LOGISTIKA LOGISTIKA - vychází (z logis, ubytování) znamená původně přechodné ubytování a zásobování vojska - nauka, která se zabývá fyzickými.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kvalita dopravy v logistických procesech Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Racionalizace logistických procesů ve vybrané společnosti
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Velkoobchod Autor: Ing. Sikorová Renata VY_32_INOVACE_Sikorová_
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Poradenství pro řízení marketingu a odbytu
Distribuční politika klíčová slova
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Transkript prezentace:

Vybrané problémy z distribuční logistiky

Literatura : Fober V., Gros I.: Obchodní a distribuční logistika (skripta S 10 366) Gros I.: Logistika (U 10 471) Kubát a kol.: ABC logistiky v podnikání. Nadatur Praha, 1994 Schulte Ch.: Logistika, Praha 1994 Viestová,K.: Distribúcia a logistika. Alfa Bratislava, 1993

STRUKTURA PŘEDNÁŠKY ÚVOD CHARAKTERISTIKA DISTRIBUČNÍ LOGISTIKY, CÍLE, HLAVNÍ PROBLÉMOVÉ OKRUHY DISTRIBUČNÍ ŘETĚZEC FUNKCE DISTRIBUCE STRUKTURA DISTRIBUČNÍHO ŘETĚZCE DISTRIBUČNÍ STRATEGIE TVORBA DISTRIBUČNÍ CESTY ZÁVĚR

CHARAKTERISTIKA DISTRIBUČNÍ LOGISTIKY spojovací článek mezí výrobní a odbytovou částí podniku veškeré skladové a dopravní pohyby zboží k odběrateli a s tím spojené informační, řídící a kontrolní činnosti

Cíl správné zboží ve správné době na správné místo ve správném množství a kvalitě optimální poměr mezi určitým souborem dodacích služeb a náklady

Hlavní problémové okruhy distribuční logistiky se zaměřují na volbu stanovišť distribučních skladů skladování komisionářství a obalové hospodářství dopravu

Distribuci lze dělit na distribuci akviziční a fyzickou Vyhledávání odbytových cest Vyhledávání odbytových forem Fyzická

DISTRIBUČNÍ ŘETĚZEC Logistický řetězec Distribuční řetězec - soubor distribučních článků a činností, které jsou nezbytné k tomu, aby byly výrobky či služby převedeny od producenta k uživateli část logistického řetězce - začíná okamžikem, předání výrobku expedičnímu oddělení výrobce a končí u konečného zákazníka

FUNKCE DISTRIBUCE Kompletační Skladovací Přepravní Komunikační

Kompletační funkce je plněná velkoobchodními organizacemi znamená snížení počtu nutných fyzických operací a zjednodušení komunikačních cest a ve svých důsledcích snížení distribučních nákladů, stavu zásob v distribuci a příznivý vliv na úroveň služeb poskytovaných konečným zákazníkům Princip kompletační funkce: Soustředění objednávek v jednom místě Sumarizované předání dodavatelům Dodávka zboží od dodavatelům do VO Ve VO kompletace a dodávka zákazníkům

Kompletační funkce je založena na 3 principech Princip snižování počtu operací a zprostředkovatelů Princip omezení počtu skladovacích míst Princip přiblížení trhu

Skladovací funkce Ve většině míst distribučního řetězce jsou skladovací kapacity, které mají za hlavní cíl krýt výkyvy v poptávce, důležité znát odpovědi na otázky jak velký je třeba sklad? je třeba mít sklad vlastní nebo pronajatý? používat centrální sklad nebo sklady dislokované? kam sklad lokalizovat? jaký typ skladu použít?

Přepravní funkce Doprava z místa výroby do místa spotřeby kvalitní, rychlá, spolehlivá a efektivní realizace Výběr optimální trasy Výběr optimálního dopravního prostředku (délka přepravní trasy, přepravované množství, rychlost, druh přepravovaného zboží, náklady na přepravu, aj)

Komunikační funkce provázána s LIS přenos informací o poptávce zákazníků, o stavu zásob apod

STRUKTURA DISTRIBUČNÍHO ŘETĚZCE Délka Rozsah

DISTRIBUČNÍ STRATEGIE Dle počtu distribučních stupňů Přímá (nultá úroveň) Nepřímá (vyšší úrovně) Podle rozsahu distribuce Extenzivní Výběrová Exkluzivní

Přímá distribuce je vhodná pro malý počet zákazníků pro distribuci do blízkého okolí, na krátké vzdálenosti je vhodná pro distribuci málo údržných výrobků pro etapy zavádění výrobků na trh

Nepřímá distribuce pro prodej velkému počtu zákazníků prodej je spojený s vysokými nároky na servisní služby pro výrobky s dlouhou trvanlivostí pro etapy, kdy výrobek je již zaveden na trh

Extenzivní distribuce zboží bylo dostupné co nejširšímu okruhu zákazníků výrobky širokého použití a většinou každodenní(jednorázové) spotřeby žádné nebo relativně nízké nároky na servis př. běžné potraviny, léky, drogistické zboží, kancelářské potřeby široká poptávka = vyžaduje extenzivní distribuci

Výběrová distribuce pro specifickou skupinu zákazníků k dispozici zákazníkům jen ve vy­braných prodejnách výrobky nakupované občas s dlouhodobým použitím př. Elektronika, nábytek, dopravní prostředky, oděvy, sportovní vybavení

Exkluzivní distribuce výrobek je dostupný pouze v některých místech výrobky nezastupitelné, výjimečné, většinou velmi drahé, určené pro úzkou skupinu zákazníků, kteří je jednoznačně preferují úroveň služeb velmi vysoká př. drahá auta (Porsche), šperky, značkové oděvy

Výhody a nevýhody DS Přímá přímý kontakt se zákazníky bezprostřední informace o změnách na trhu Přímá kontrola toky zboží k zákazníkovi rychlá reakce na změny požadavků zákazníků relativně vysoké náklady na distribuci vysoké zásoby u výrobců

Nepřímá nižší stavy zásob u výrobců snížení celkových distribučních nákladů výrobce zjednodušení administrativy ztráta přímého kontaktu se zákazníky jen zprostředkovaná kontrola nad toky zboží v distribučním řetězci pomalejší reakce na změny poptávky

Extenzivní zboží dostupné širokému okruhu zákazníků podmínky pro vysoké tržby vysoké nároky na distribuci jen zprostředkovaný styk se zákazníky omezené možnosti poskytovat vyšší úroveň služeb

Výběrová jednodušší distribuce možnost poskytování vyšší úrovně služeb vyšší kultura prodeje výrobky jsou na omezeném počtu míst nutnost hledat jiné metody jak oslovit širší okruh zákazníků

Exkluzivní minimální náklady na vlastní distribuci úzký kontakt se zákazníky dostupnost výrobků jen pro velmi omezený okruh zákazníků

Strategie odkladu konečných operací Odklad výrobních nebo distribučních operací do okamžiku, kdy přijde konkrétní objednávka

TVORBA DISTRIBUČNÍ CESTY analýza požadavků a preferencí zákazníků, stanovení limitů, které předurčují distribuční cestu, stanovení distribuční strategie.

1. krok provést predikci poptávky zákazníků

2. krok Charakter zákazníků - počet a jejich roztříštěnost. Velikost a frekvence nákupu zákazníků Charakter produktu Charakter obvykle používaných zprostředkovatelů a prostředníků Situace z hlediska intenzity konkurence Celkové makroprostředí Charakteristiky vlastní firmy

3. krok je realizován v těchto krocích: Identifikace možných variant distribučních cest (rozhodování o typech a počtech distribučních mezičlánků, o podmínkách vzájemné odpovědnosti mezi členy distribučního kanálu) Hodnocení variant distribučních cest (ekonomické hledisko, možnost kontroly, možnost měnit podmínky prodeje) Vytváření distribučních cest (volba způsobu motivace distribučních článků, vlastní výběr distribučních článků, Provozování distribučních cest)

Závěr zkracování distribučních řetězců koncentrování distribučních kapacit do méně jednotek vylučování různých zprostředkovatelských organizací z distribučních řetězců, snaha co nejpřímějšího spojení s konečným zákazníkem. snižování rozsahu distribuce na všech stupních. distributoři snižují počty distribučních skladů, méně prodejen, které jsou však schopné uspokojit požadavky až na desetitisíce položek na jednom místě s patřičnou úrovní služeb zákazníkům.