Hudba je organizovaný systém zvuků. Výběr zvuků,jejichž rytmické

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvuk v počítači.
Advertisements

Multimédia Video a zvuk.
záznam a reprodukce zvuku
Zvuková karta Petr Drlík, 4.I.
POČÍTAČ.
Vytvořil: Martin Šturc
Automatizační technika
Multimédia ve vzdělávání ZVUK
Zvuk Mechanické vlnění vzduchu.
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
Informační a komunikační technologie 8. ročník Multimédia Bohumil Bareš.
Analogový a digitální zvuk a jejich rozdíly
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Vlastnosti zvuku a zvukových záznamů
Akustika Jana Prehradná 4.C.
 vytváření signálů a jejich interpretace ve formě bitů  přenos bitů po přenosové cestě  definice rozhraní (pro připojení k přenosové cestě)  technická.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
MULTIMÉDIA. Multimédia  oblast informačních a komunikačních technologií  multimediální systém se označuje souhrn technických prostředků(kamera, video,
MULTIMÉDIA Dvořáková, 4.C.
 oblast informačních a komunikačních technologií  sloučení audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními  multimediální systém.
Počítače XIII - zvukové karty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Základní vlastnosti A/D převodníků
Tón, jeho výška a barva.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
DIGITALIZACE Datové formáty. Nekomprimované formáty původní algoritmy záznamu datových souborů umožnily pouze jejich převod do digitální podoby:  formát.
Chvění struny Veronika Kučerová.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Audio Josefína Čadská 4.A.
Jak pracuje počítač 2 Název školy
Akustika.
Analogově digitální převodník
ROZŠIŘUJÍ MOŽNOSTI PC ZASUNUJÍ SE DO SLOTŮ. IO KARTA PRO PŘIPOJENÍ PERIFERNÍCH ZAŘÍZENÍ K PC ( VSTUPŮ A VÝSTUPŮ ) OBSAHUJE PORTY: A/ SÉRIOVÉ – COM1, COM2.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Jak učit zvuk Jan Langmajer.
Karolína Hlaváčková, Leoš Kalina, Matyáš Baloun
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Tato prezentace byla vytvořena
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Směrové ultrazvukové reproduktory
Mikroprocesor.
Kmitání.
Multimédia.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Multimédia Žlutířová Eva.
Struktura měřícího řetězce
ZVUK.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Analogové a digitální zařízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Zvuk. Co je to zvuk Zvuk - jedná se o mechanické vlnění, které je schopen člověk vnímat a také rozlišovat. – Základní vlastností je frekvence, kterou.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Datové komunikace Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
EU peníze školám Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Inovace školství Šablona - název Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Mutlimédia. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Hardware číslicové techniky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Transkript prezentace:

Hudba je organizovaný systém zvuků. Výběr zvuků,jejichž rytmické členění a jejich uspořádání určují kvalitu, funkci a estetické působení hudby. Toto estetické působení hudby se může uplatnit pouze v rámci historicky proměnných pravidel a dobového vkusu. Zvuk je každé podélné mechanické vlnění v látkovém prostředí, které je schopno vyvolat v lidském uchu sluchový vjem. Frekvence tohoto vlnění leží v rozsahu přibližně 20 Hz až 20 kHz; za jeho hranicemi člověk zvuk nevnímá. Zvuky můžeme rozdělit na hudební (tóny) a nehudební (hluky). Tóny vznikají při pravidelném, v čase periodicky probíhajícím pohybem kmitání. Při jejich poslechu vzniká v uchu obvykle příjemný vjem, který se využívá v hudbě. Jako hluky označujeme nepravidelné vlnění, vznikající jako složité nepravidelné kmitání těles nebo krátké nepravidelné rozruchy.

Tón je v hudbě základním stavebním kamenem: zvuk, který vzniká pravidelným chvěním tělesa a má určitou výšku, délku, sílu a barvu. Je to "hudební zvuk", který můžeme zahrát nebo zazpívat. -pojmenování intervalu velké sekundy, tzv. "celý tón" (např. c - d). Tento "celý tón" se dělí na dva půltóny (c-cis, cis - d), výjimečně více. Grafická značka pro tón je nota, zapisovaná do notové osnovy. Základními vlastnostmi tónu jsou : výška - ta je dána frekvencí délka - jak dlouho tón zní síla - ta je dána amplitudou barva - ta je dána poměrem mezi alikvotními tóny

Lidské ucho nevnímá absolutní (aritmetický) rozdíl frekvencí, ale vnímá pouze jejich rozdíl na základě podílu jejich frekvencí. Tón s dvojnásobnou frekvencí = o jednu oktávu výše. Akord je označení pro souzvuk tří až sedmi současně znějících různých tónů. Harmonie je užití a studium současně znějících tónů a akordů. Harmonie je považována za protipól polyfonie, která je založená na současném znění několika melodických linek nebo motivů. Melodie chápeme, jako tónovou strukturu s přihlédnutím k uspořádání jednotlivých tónů v určitém sledu Rytmus představuje členění přirozeného hudebního pohybu do pravidelných úseků nebo průběhu skladby střídáním přízvučných a nepřízvučných či delších a kratších tónů (dob).

Zvukový signál je akustické znamení, které má určitý význam a přenáší informace o tónech. Zvukový signál je možné převézt na signál elektromagnetický a jako takový přenášet, zesilovat nebo jinak upravovat. Signál elektromagnetický lze opět pomocí chvění převést na signál akustický procesem přesně opačným k procesu jeho záznamu. Zvukový signál se dá vytvářet tedy i uměle. Protože jakékoliv působení a vlivy odrážející se v elektromagnetickém vlnění je možné převézt na nám slyšitelné zvuky. Vznikají tak tedy různé syntezátory, generátory, vocodery a další prapodivné nástroje. Signál elektromagnetický lze také digitalizovat a jako takový i ukládat.

Digitalizace je interpretace analogového signálu v binární soustavě Provádí se vzorkováním (sloupce) a každý vzorek má svou datovou šířku (řádky). Digitalizace sebou nese degradaci kvality. princip digitalizace spojitého signálu: 11025 Hz (telefonní kvalita), 22050 Hz (radio kvalita) 44100 Hz (CD kvalita). Počet bitů na jeden vzorek je 8 nebo 16.

Codec (coder decoder) program, nebo zařízení, které transformuje datový proud. Komprese dat je speciální postup při ukládání nebo transportu dat. Úkolem komprese dat je zmenšit datový tok nebo zmenšit potřebu zdrojů při ukládání informací. Obecně se jedná o snahu změnšit velikost datových souborů. -bezztrátová: neodstraňuje žádné informace, pouze pomocí složitých algoritmů značkuje a identifikuje opakující se úseky dat podle nějaké matrice, díky které data může opět později dekomprimovat zpět. Např. data, text, (zip, rar, lha, cab, tar...) -ztrátová: nenávratně odstraňuje určité části dat, avšak nejčastěji v neznatelné míře nebo míře tolerované nedokonalým lidským tělem např. zvuk, video (mp3, mpeg, avi, wma, ogg…)

Typická zvuková karta obsahuje zvukový čip, který provádí digitálně-analogový převod nahraného nebo vygenerovaného digitálního záznamu. A soubor klasických vstupů/výstupů - mikrofon (červená) line-in (modrá) výstup na repro 2, 2.1, 5.1, 7.1 (zelená) midi (cannon) Zvukové karty pro běžné uživatele neobsahují klasický zesilovač audio signálu a to hlavně kvůli nežádoucímu rušení. Výstupní signál musí tedy projít zesilovačem, než se dostane do repro beden. Starší zvukové karty obsahovali také IDE port pro zapojení CD mechaniky, dnes se ale využívá port přímo na základní desce a mechaniky se propojují s kartou pouze kabelem pro vedení signálu

Karty se rozlišují podle několika kritérií, hlavní je ale účel. Profi: (MOTU, R.M.E, LYNX) Běžné: (m-audio, audiotrak) Herní: (Creative, Zoltrix) Na této úrovni se karty liší použitou technologií výroby, diskrétními součástkami, pomocnými koprocesory, integrovanou pamětí, midi převodníky atd.. Další kritéria výběru: -počet vstupů -počet výstupů -převodníky -další funkce (ir ovladač, kombo, .. )

A/D převodníky: Převádí spojitý napěťový nebo proudový elektrický signál do binárního tvaru D. Známy jsou tři základní typy převodníků tohoto typu a sice: kompenzační, s dvojí integrací a paralelní. D/A převodníky: Zajišťují převod vstupní číslicové informace (dat) D paralelního datového slova v binárním tvaru na výstupní analogové napětí UA nebo na proud IA, podle vztahu: UA = Uref * D nebo IA = Iref D, kde Uref a Iref jsou hodnoty referenčního stálého napětí resp. proudu. D/A převodníky jsou paralelní, sériové nepřímé atd. Lze je realizovat jak obvodově, tak programově.

Hudební programy jsou čistě softwarovou záležitostí naproti MIDI