Didahry - matematika Katalog didaktických her pro 1. st. ZŠ Mgr. Jana Pacinová 20. 1. 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovní úlohy o společné práci − 2
Advertisements

Slovní úlohy o společné práci
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Slovní úlohy o společné práci − 3
VII. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Algoritmy I Cvičení č. 4.
AZ kvíz Lomené výrazy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu
* Trojčlenka příklady Matematika – 7. ročník *
* Poměr – příklady Matematika – 7. ročník *
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PYRAMIDA Práce a energie
Hra – riskuj – Objem a povrch krychle a kvádru – 2
MATEMATICKÉ LOTO.
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
PYRAMIDA Celá čísla.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí Opakování před „přijímačkama“. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí. Písemné dělení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí: Funkce - lineární Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Hra – Riskuj – slovní úlohy o pohybu – 2.
Hra – Riskuj – slovní úlohy o pohybu – 1.
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Sportovní hry Téma: Hry pro předškolní děti Jméno autora: Mgr. Renata Kynzlová Vytvořeno dne:
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Dělitelnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné.
Magické čtverce Vytvořila Jana Šimková, ZŠ a MŠ Mladoňovice Datum:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Trojúhelník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Mocniny s racionálním exponentem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo Test k ověření znalostí Funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Opakování na 3.písmenou práci 6.ročník
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Logické úlohy Matematika 4. ročník Lenka Blažková 2013.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Slovní úlohy o pohybu Pohyby proti sobě s časovým posunem.
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy o společné práci − 2
Hra ke zopakování či procvičení učiva, nebo test k ověření znalostí
Vy_32_Inovace_44_Zlomky Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Alena Machová.
Slovní úlohy o společné práci − 2
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Hra k zopakování či procvičení učiva:
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Opakování na 2.písemnou práci
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Transkript prezentace:

didahry - matematika Katalog didaktických her pro 1. st. ZŠ Mgr. Jana Pacinová 20. 1. 2013

1. Pavučina děti sedí v kruhu a Učitel zadává dětem příklady 1. Pavučina děti sedí v kruhu a Učitel zadává dětem příklady. Jeden žák drží klubko v ruce. když správně vypočítá příklad, pošle klubíčko kamarádovi. Konec vlny nesmí pustit z rukou. Děti se snaží klubko posílat tak, aby vznikla pavučina. Všichni žáci se musí během hry vystřídat .tato hra prohlubuje mezi dětmi přátelství, učí děti spolupracovat a vzájemně si pomáhat.

3.Korálky 4. Početní hodiny + 5 11 1 2 3 9 4 8 5 7 6 2.Zakázané číslo Děti počítají společně nahlas od 1 do 10 a nazpět od 10 do 1. Při vyslovení každého čísla tlesknou nebo ťuknou tužkou do stolu. Když číselnou řadu dobře zvládnou, určíme jedno číslo, které se nesmí vyslovit; místo něho tlesknou nebo klepnou. Kdo zakázané číslo řekne nebo zapomene tlesknout, vypadá ze hry. 3.Korálky Hráči sedí v kruhu a drží v ruce provázek s přivázaným korálkem. Všechny korálky leží ve středu kruhu.Učitel předříkává příklady s výsledky. Pokud je výsledek příkladu správný,korálek zůstává ve středu kruhu a nesmí se pohnout. Při špatném výsledku se snaží žáci korálky rychle přitáhnout k sobě, protože učitel přiklopí pomalé korálky nádobou. Koho chytí, nepokračuje ve hře. 4. Početní hodiny Větší papírový model hodinového ciferníku připevníme na magnetickou tabuli. Uprostřed místo ručiček umístíme kartu s vyznačenou početní operací a číslem. Učitel ukazuje různá čísla ciferníku a žáci k nim připočítají (od nich odčítají) číslo ve středu. + 5 12 11 1 10 2 3 9 4 8 5 7 6

6.Přeskakovaná 7.Telefonní ústředna 5.Číslo nás probudí Učitel se s dětmi domluví na čísle. Pak si hráči položí hlavu na lavici a spí. Učitel nahlas zadává příklady, žáci v duchu počítají. jestliže jim vyjde domluvené číslo, probudí se, zvednou hlavu. 6.Přeskakovaná 7.Telefonní ústředna Na zemi leží karty s příklady. Žákům, kteří představují telefonní Mezi nimi jsou mezery. stanice, rozdáme karty s čísly od 0 do 20. Nejprve nastoupí chlapci, Ostatní jsou zaměstnanci ústředny, překračují karty a počítají kontrolují zapojení stanic.Začne učitelka: příklady na kartě. Učitel Zde číslo 5, volám číslo 3 krát větší. měří čas. Pro družstvo dívek Všichni počítají. Ozve se žák, který učitel připraví jiné příklady. drží kartu s příslušným výsledkem. Kdo rychleji? Neozve-li se např. než napočítá uč. do tří , dotyčný žák získá trestný bod. Totéž platí při nesprávném výsledku. Vyhrává ten, který má nejméně trestných bodů. Žáci mohou soutěžit i ve dvojicích proti sobě.

8. Matematičtí vzpěrači Učitel přichystá kartičky s příklady různé obtížnosti – pro super těžkou váhu, těžkou váhu a lehkou váhu. Žáci soutěží, které družstvo vzepře největší hmotnost. Děti rozdělíme do homogenních skupin. 9. Za desaterými dveřmi Obrázek je ukryt za desaterými dveřmi. Získá ho ten, kdo otevře všechny dveře. To znamená, že vypočítá správně všechny příklady, které drží deset žáků. Obtížnost příkladů lze upravovat. 10. Matematický rybolov Učitel připraví jednoduché modely ryb a model udice (magnet na šňůrce).Příklady na kartičce připevní pomocí kancelářských sponek na ryby. Žák ryby loví a počítá příklady.

* 11. Šipky Na nástěnce z polystyrenu jsou nakresleny planety sluneční soustavy. Jednotlivé planety jsou očíslovány. Učitel žákovi zadá příklad. Když jej žák správně vypočítá, snaží se šipkou zasáhnout nejvyšší číslo. Kdo zasáhne planetu s nejvyšším číslem, vyhrává. 12. Utajené slovo 1 2 3 4 5 6 R 7-5= N 2+4= A 3+2= O 6-3= C 6-2= K 7-6=

13. Matematika s gymnastikou Židle ve třídě jsou sestaveny do kruhu, na nich sedí děti a mají po řadě přidělena čísla na kartičkách. Učitel pak říká čísla a žák, který má toto číslo přidělené vyskočí, postaví se na špičky, vzpaží, ukáže všem svou kartičku. Učitel zadá číslo nějakým početním výkonem (3 + 4). Vyskočí všichni, kteří mají kartičku s násobkem udaného čísla. Žák, jehož přidělené číslo bylo vysloveno, musí udělat dřep.

14. Dvě k sobě Pomůcky: Sada karet s čísly do 20 Žáci hrají ve dvojicích. Učitel vyjmenuje karty, které si vyberou ze sady. Např. volí karty s čísly: 9, 2, 6, 15, 11, 3, 12, 5, 14, 8. Úkolem hráčů je sestavit vždy dvě k sobě tak, aby součet čísel na nich uvedených byl roven zadanému číslu, například 17. 9 8 6 11 3 14

15. Únik z obklíčení Žákům rozdáme karty s čísly 0 – 20. Ti, co obdrželi karty jsou zajatci, obklíčili je nepřátelé. Z obklíčení se mohou dostat jen tehdy, splní-li zadaný úkol. Spočívá v tom, že k číslu na své kartě najdou další číslo a mezi ně vloží takový početní výkon, aby výsledek sestaveného příkladu bylo některé z čísel uvedených na schématu. Žák, který má kartu s číslem 11, se může vysvobodit např.: 11 – 8 = 3 11 + 9 = 20 11 15 20 3 7 10 17

16. Magické čtverce Učitel vypráví dětem o čtvercích, o nichž lidé věřili, že je mohou ochránit před nehodami, nemocemi, úrazy. Byly to totiž čtverce magické, tj. takové, že ve všech řádcích, sloupcích i v obou úhlopříčkách vychází vždy stejný součet. Lidé je nosili vyryté do různých talismanů pro štěstí, na lodích je zavěšovali na ochranu proti vlnám. Viděli v nich symbol kosmických sil. První takový čtverec je znám z Číny z doby 4 000 let př. n. l.. Návod učiteli pro vytvoření schémat: číslo uprostřed musí být třetinou zamýšleného magického součtu. 3 6 4 2 1 8 3 6 4 2 5 7 30 33 28 36 31 30 38 40 33 26 28 36 35

17. Matematické loto Při matematickém lotu jde o pokrývání dané tabulky kartičkami. Na každé je zapsána nějaká úloha, násobilkový spoj, sčítání apod. Žák úlohu vyřeší. Potom kartičku otočí a položí do protější tabulky na políčko vyznačené týmž číslem jako je získaný výsledek. Zadní strana kartiček pak vytvoří celistvý obrázek, schéma, linii a právě jeho složení je pro dítě cílem, odměnou za vloženou práci. Každé číslo se může v tabulce vyskytovat jen jednou. Na kartičkách tedy neumístíme úlohy s týmž řešením. 3 . 9 64 28 27 48 49 32 81 56 21 7 . 7

18. Matematický vetřelec Mezi uvedenými čísly v políčkách tabulky je ukryt matematický vetřelec, to je číslo, které mezi ostatní z jistých důvodů nepatří. Úkolem žáků je zjistit, které je to číslo a proč tam nepatří. 40 64 56 8 32 72 4 16

19. Štafetový běh Na tabuli vyznačíme dráhy jednotlivých štafet. Připravíme jich tolik, kolik je družstev. Délku dráhy přizpůsobíme počtu členů soutěžících skupin. Do startovních kruhů zapíšeme čísla, do dalších postupně uvedeme operaci s příslušným operandem, poslední zůstane prázdný pro zapsání konečného výsledku. První žák vystartuje, tj. vypočítá uvedený spoj a předá štafetový kolík – výsledek dalšímu. Vítězí družstvo, které bezchybně a nejdříve proběhlo trať. 24 : 4 : 3 . 9 : 6 9 : 3 . 6 : 9 . 4

20. domečky Dětem vypravujeme, že spolu začala bydlet 2 čísla, např. 9 a 6. Zakreslíme je do schématu. Po čase se v jejich domečku na půdě zabydlel jejich součet a ve sklepě rozdíl. Součet a rozdíl si však časem postaví svůj domek. Za čas se na půdě usídlil zase jejich součet a rozdíl. A tak to šlo pořád dál. Děti mohou soutěžit, kdo zabydlí více domečků. Mohou však i vypozorovat určité pravidelnosti. 15 15 3 9 6 9 6 3

21. knížka Hra pro jednotlivce i celou třídu. Potřebujeme všichni stejnou knihu. Vezmi si knížku, otevři ji a zapiš čísla obou stran. Urči jejich součet. Porovnejte součty ve třídě. Hledejte odpovědi: Je možné, aby byly dva součty stejné? Může být součet lichý? Sčítejte za sebou tolik čísel stran (od místa, kde jste knihu otevřeli), dokud nebude výsledek lichý. Vyhrává z prvních pěti ten, kdo má správný výsledek a současně největší výsledek.

Použitá literatura: Michaela Kaslová – Sbírka úloh z matematiky Eva Krejčová – Inspiromat matematických her