Chicagská škola Chicagská škola v kostce Stará chicagská škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Protikeynesovská revoluce
Advertisements

Nástin dějin ekonomických teorií Ing. Vojtěch Jindra
Neokeynesovství aneb Neoklasicko-keynesovská syntéza
John Maynard Keynes Život Dílo Význam a vliv.
Protikeynesovská revoluce
Marginalistická revoluce II: rakouská a lausanneská škola
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Sociální politika a Welfare State
Američtí marginalisté
Evropská integrace 20. století
Studená válka Války v Indočíně
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv14/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
Vyšší odborná škola České Budějovice Bachelor of Business Studies
4. přednáška, PSI – informace veřejného sektoru Úvod do problematiky, historie, kontext, legislativa, členění PSI, jejich komerční využití.
Ekonomie vědy a výzkumu
Výuka makroekonomie na českých vysokých školách
Institucionalismus Úvod: instituce v ekonomii Předchůdci
Stát versus trh Tereza Urbanová. Teorie komparace TRH teorie STÁT teorie TRH Skutečné fungování STÁT Skutečné fungování.
Úvod do ekonomie. Proč existuje hospodářství Předmět a metody ekonomie
John Maynard Keynes I.Život II.Dílo III.Význam a vliv.
Ekonomie veřejné volby
Ekonomie veřejné volby
Hospodářská politika.
Makroekonomie a hospodářská politika
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Teorie firmy. Hlavní mezníky ve vývoji.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Úvodní informace k předmětu. Teorie firmy.
Práce a společnost PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D..
Jakub Stránský 3. října Program kurzu  Ekonomie jako věda  Ekonomické disciplíny.
Keynesovství JM Keynes Pokračovatelé: Neokeynesovství.
Výuka makroekonomie v magisterských programech na Ekonomické fakultě VŠB-TUO Martin Macháček Praha,
Institucionalismus Úvod: instituce v ekonomii
Lidský kapitál aneb o Člověku
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Úvod, základní principy, historie, literatura…
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
(subjektivně-psychologická)
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Výuka makroekonomie na českých VŠ Tomáš Holub. Výuka makroekonomie na IES FSV UK  Bakalář: Ekonomie II: Samuelson (1991), Mankiw (1999), Holman (1999)
Laureáti Nobelovy ceny za ekonomii. Nobelova cena za ekonomii je udělován až od roku Ragnar Frisch, Jan Tinbergen 1970 Paul A. Samuelson 1971.
Quo vadis, oeconomia? Martin Macháček (Praha, )
Nová institucionální ekonomie
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Chicagská škola Rozvoj od 30. let 20. století
Menu Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Norimberský a Tokijský tribunál
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
Think Tanks in the Czech Republic Martin Bajtler.
 ANOTACE:  Anotace:  Didaktický učební materiál je určen žákům středních škol k zopakování učiva. Prezentace se skládá z přehledu daného učiva a ze.
Teorie regulace Outline Historie regulace Typy regulace Teoretické přístupy k regulaci –normativní x pozitivní –Teorie veřejného zájmu (NTPT)
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomické teorie. Klasická škola Adam Smith David Ricardo  Zákon klesajících výnosů  Teorie komparativní výhody.
Hospodářská politika Ekonomické teorie. Klasická škola Adam Smith David Ricardo John S. Mill.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Základy financí1 Vývoj finančního myšlení a osobnosti financí.
Škola veřejné volby Public Choice Theory. Politologie a ekonomie Aristoteles (4.stol.př.Kr.) – homo politicus  Politická aktivita  Veřejný zájem Adam.
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
MAGISTERSKÝ STUDIJNÍ PROGRAM: HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A SPRÁVA
Hospodářská politika Ekonomické teorie.
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Ekonomické teorie.
ÚVOD do Ekonomie, požadavky na studenty
Makroekonomie a hospodářská politika
Introduction to MS Dynamics NAV (Non stock Items-Neskladové zboží)
Právo a ekonomie; ekonomická analýza práva
Právo a ekonomie; ekonomická analýza práva
Transkript prezentace:

Chicagská škola Chicagská škola v kostce Stará chicagská škola Mladší chicagská škola Pokračovatelé George J. Stigler, 1988: "In the spring of 1946 I received the offer of a professorship from the University of Chicago and, of course, was delighted at the prospect. The offer was contingent upon approval by the central administration after a personal interview. I went to Chicago, met with the president, Ernest Colwell--because Robert Hutchins was ill that day-- and I was vetoed! I was too empirical, Colwell said, and no doubt that day I was. So the professorship was offered to Milton Friedman, and President Colwell and I had launched the new Chicago School"

Chicagská škola (od 50. let 20. stol.) vazba k University of Chicago (k. ekon., *1892) Etapy: Počátky (do 20. let 20. století) J. Laurence Laughlin, Veblen, Mitchell, J. M. Clark „Stará“ (První) chicagská škola (20.-40. léta) Frank Knight, Jacob Viner, Oskar Lange atd. přerušení tradice (40.-50.léta) neo-walrasovci, neokeynesovci apod. „Mladší“ (Druhá) chicagská škola (60.-70. léta) Friedman, Stigler a jejich žáci Odnože („Třetí chicagská škola“) (od 70. let) monetarismus, public choice a další směs apologetismu a institucionalismu chladný postoj k laissez-faire, ale nesmiřitelný vůči socialismu nepřátelský postoj vůči institucionalismu, positivismu a ekonomickému imperialismu nepřátelský postoj vůči alternativním směrům (keynesovství, nedokonalá konkurence) chladný postoj ke konceptu selhání trhu (laissez-faire závěry) praktikování positivismu a ekonomickému imperialismu nejvyšší četnost Nobelových cen

Frank H. Knight (1895-1972) Risk, Uncertainty and Profit [Riziko, nejistota a zisk] (1921) role podnikatele teorie podnikatelského zisku odměna za nesení rizika (náklad) odměna za nesení nejistoty (podnikatelský zisk) produkční funkce graf TP (law of variable proportions) The Ethics of Competition and Other Essays (1935) Knightova skupina: Friedman, Stigler, Simons, Director(ová)

Jacob Viner (1892-1970) více „marshallovský“, méně „chicagovský“ příznivcem aktivismu během velké krize Dumping: A Problem in International Trade (1923) „Costs Curves and Supply Curve“ (ZfN, 1931) Studies in the Theory of International Trade (1937) The Customs Union Issue (1950) Trade-creation vs. Trade-diversion

Henry C. Simons (1889-1946) A Positive Program for Laissez-Faire: Some proposals for a liberal economic policy (1934) žádný velký liberalismus… „Rules Versus Authorities in Monetary Policy (JPE, 1936) předchůdce Friedmanova X-rule „Chicago Plan“ (spolu s dalšími jako Lloyd Mints) proti krizím deficity aktivní monetární politika 100 % rezervy z deposit

George J. Stigler (1911-1991) neoklasická mikroekonomie The Theory of Price (1946) „The Economies of Scale“ (JLE, 1958) „The Kinky Oligopoly Demand Curve and Rigid Prices“ (JPE, 1947) „The Economics of Information“ (JPE, 1961) historie ekonomického myšlení Production and Distribution Theories: The formative period (1941) Essays in the History of Economic Thought (1965) The Theory of Economic Regulation [Teorie ekonomické regulace] (1971) koncept ovládnutého strážce Nobel 1984

Milton Friedman (*1912) David D. Friedman (*1945) „The Methodology of Positive Economics“ [Metodologie pozitivní ekonomie] v Essays in Positive Economics (1953) mikro: chování za rizika, regulace makro: spotřební funkce, monetarismus, Philipsova křivka… Nobel 1974 David D. Friedman (*1945) Machinery of Freedom (1971) Price Theory (1986) Law’s Order (1999)

Theodore W. Schultz (1902-1998) rozvojová ekonomika lidský kapitál zemědělství (neodsouzeno k úpadku) chudoba (NE důsledkem přelidnění, chudé půdy či bludného kruhu chudoby) odmítání specifické rozvojové teorie zanedbatelná role zahraniční pomoci lidský kapitál kvalita vs. kvantita populace investice do vzdělání a zdraví Nobel 1979

Arnold C. Harberger (*1924) autor grafické ilustrace DWL: „Harberger tringles“ „Monopoly and Resource Allocation“ (AER, 1954) DWL v důsledku monopolů pouze 0,1 % HDP naproti tomu: DWL v důsledku daně z příjmu korporací 0,5 % (1959) DWL v důsledku daně z příjmu fyzických osob 0,4 % (1964) DWL v důsledku kapitálových daní 0,8 % (1966)

Robert Fogel (*1926) představitel nové ekonom(etr)ické historie (cliometrics) Railroads and American Economic Growth: Essays in Econometric History (1964) vliv železnice neměl zdaleka takový vliv na růst… Time on the Cross: The Economics of American Negro Slavery (1974) – spolu s Stanleym Engermanem otroctví nebylo zdaleka tak neefektivní… velká kontroverze  Without Consent or Contract: The Rise and Fall of American Slavery (1989) Nobel 1993 … the level of per capita income achieved by January 1, 1890 would have been reached by March 31, 1890, if railroads had never been invented!

Gary S. Becker (*1931) představitel „ekonomického imperialismu“ The Economics of Discrimination [Ekonomie diskriminace] (1957) diskriminace na konkurenčním trhu nemožná Human Capital (1964) významný faktor růstu, vysvětluje mzdovou diferenciaci „Crime and Punishment: An Economic Approach“ (JPE, 1968) racionalita zločinu: MU > MC The Economic Approach to Human Behavior [Ekonomický přístup k lidskému chování] (1976) A Treatise on the Family (1981) manželství, děti, altruismus atd. Nobel 1992

Odnože mladší chicagské školy Milton Friedman a monetarismus Allan Meltzer, Harry Johnson, Karl Brunner, Philip Cagan Robert Lucas a nová klasická makroekonomie Thomas Sargent, Neil Wallace, Nancy Stokey Ronald Coase a noví institucionalisté Armen Alchian, Harold Demsetz, Eugene Fama Robert Fogel a nová ekonomická historie Douglas North, Robert Townsend, Don/Deirdre McCloskey Gary Becker a nová společenská ekonomie Jacob Mincer, Theodore Schultz (oba předchůdci), Kevin Murphy, Casey Mulligan, Steven Levitt Podnikání a finančnictví (School of Business) Harry Markowitz, Merton Miller, Eugene Fama Právo a ekonomie Richard Posner, William Landes Teorie veřejné volby James Buchanan, Gordon Tullock, Anthony Downs

Steven Levitt (*>1963) Freakonomics (2005)