STRAŠLIVÁ PÍSEŇ O NEOPATRNÉ MLYNÁŘCE- vyjmenovaná slova po L Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu „Moderní škola“ reg.č. CZ.1.07/1.4.00/21.0345, který je realizován v rámci OP VK a financován ze zdrojů Strukturálních fondů EU (ESF) a ze státního rozpočtu ČR Zpracovala Mgr. Dana Kubešová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program pro konkurenceschopnost, projekt: Moderní škola Kód EU-OP VK – III/2 ICT DUM 122 Zdroj Jana Rychterová, CD Hrátky s češtinou a s dopravní výchovou
STRAŠLIVÁ PÍSEŇ Hudba a text: Jana Rychterová Poslyšte píseň s příchutí pelyňku, hořkou jak čarovný býlí, o tom, jak mlynářka vypila lahvinku, co v trávě nechaly víly. Mlynářka myslela, že získá krásu, náhodu šťastnou si chválí, Jenže ten nápoj zbavil ji vlasů a víly se štrašlivě smály. Ref.: Neslyšně plyne voda kol mlýna, mlynářka vzlyká a ruce spíná, hlavu má lysou jak lýtko, z neštěstí polyká plyn. Očima blýská, do stolu tříská, nadávkou plýtvá, žalostí výská, věší po mlýnici provazy z lýka, z lysiny pad´na ni stín. 2. Učte se z toho, lidi i zajíci, lyže i medvědi z plyše, můžete míti z toho, co neznáte, pořádnou paseku v břiše. Nepijte nikdy neznámé lektvary, byť by je chystaly víly, nevíte nikdy, co se v nich ukrývá, jaké to čarovné síly. zpět
ÚKOL č.1 Napiš do sloupečku pod sebe vyjmenovaná slova po L. Z textu písně ke každému vypiš příslušné slovo a pokus se určit, zda je to slovo příbuzné (P) nebo jenom jeho jiný tvar (JT). ZPĚT DALŠÍ ÚKOL TEXT PÍSNĚ ŘEŠENÍ ÚKOLU
Podle písničky odpověz na otázky: ÚKOL č.2 Podle písničky odpověz na otázky: Kde vzala mlynářka lahvičku? Co čekala mlynářka od nápoje? Co nápoj způsobil? Jak se mlynářka vypořádala s neštěstím? Jaké ponaučení plyne z písně? ZPĚT DALŠÍ ÚKOL TEXT PÍSNĚ ŘEŠENÍ ÚKOLU
Najdi rýmy k těmto slovům: ÚKOL č.3 Najdi rýmy k těmto slovům: spíná – tříská – víly – břiše - ZPĚT DALŠÍ ÚKOL TEXT PÍSNĚ ŘEŠENÍ ÚKOLU
ÚKOL č.4 Najdi slovo s i, í po L – uprostřed slova. Najdi slovo s y, ý po B, odůvodni pravopis. ZPĚT KONEC TEXT PÍSNĚ ŘEŠENÍ ÚKOLU
ŘEŠENÍ ÚKOLU č.1 Napiš do sloupečku pod sebe vyjmenovaná slova po L. Z textu písně ke každému vypiš příslušné slovo a pokus se určit, zda je to slovo příbuzné (P) nebo jenom jeho jiný tvar (JT). Slyšet – poslyšte (P), neslyšně (P) Lysý – lysou (JT), lysiny (P) Mlýn – mlynářka (P), mlýna (JT), mlýnici (P) Lýtko - lýtko Lýko – lýka (JT) Blýskat se – blýská (JT) Lyže – lyže Polykat – polyká (JT) Pelyněk – pelyňku (JT) Plynout – plyne (JT), plyn (P) Plyš – plyše (JT) Plýtvat – plýtvá (JT) Vzlykat – vzlyká (JT) ZPĚT DALŠÍ ŘEŠENÍ TEXT PÍSNĚ ÚKOL č.2
Podle písničky odpověz na otázky: ŘEŠENÍ ÚKOLU č.2 Podle písničky odpověz na otázky: 1. Kde vzala mlynářka lahvičku? Našla ji v trávě. 2. Co čekala mlynářka od nápoje? Myslela si, že bude krásná. Co nápoj způsobil? Nápoj zbavil mylnářku vlasů, byla lysá. Jak se mlynářka vypořádala s neštěstím? Vzlykala, nadávala, spínala ruce, věšela provazy z lýka… Jaké ponaučení plyne z písně? Nepít nikdy neznámé lektvary… ZPĚT DALŠÍ ŘEŠENÍ TEXT PÍSNĚ ÚKOL č.3
Najdi rýmy k těmto slovům: ŘEŠENÍ ÚKOLU č.3 Najdi rýmy k těmto slovům: spíná – mlýna tříská – blýská víly – síly břiše – plyše ZPĚT DALŠÍ ŘEŠENÍ TEXT PÍSNĚ ÚKOL č.4
ŘEŠENÍ ÚKOLU č.4 Najdi slovo s i, í po L uprostřed slova. strašlivě, lidi Najdi slovo s y, ý po B, odůvodni pravopis. Býlí – příbuzné ke slovu bylina ZPĚT KONEC TEXT PÍSNĚ ÚKOL č.4