Hardware (elektronika) Vypracoval: Mgr. R. Jančar ZŠ Na Planině 1393/3, Praha 4 Krč Zdroj obrázků: Alfacomp.cz (pokud není uvedeno jinak)
1. Počítačová skříň (Case) Ukrývá komponenty: Základní deska Procesor Paměti (DDR3) Datové úložiště (Hard Disk; SDD) Optická mechanika (DVD; Blu Ray) Zdroj
a) Základní deska Vždy pro konkrétní řadu procesoru Intel nebo AMD Obsahuje sloty pro podporovaný hardware Má vstupy/výstupy např. USB, videa (VGA, DVI, HDMI), zvuku, mini DIN (klávesnice, myš), RJ45 (datová síť)
b) Procesor (APU, dříve CPU) Je základní součástí počítače Velmi složitý obvod, který vykonává strojový kód ( program) uložený v operační paměti počítače Nově obsahuje grafické jádro – tzv. APU (bez grafického jádra je to CPU)
c) Operační paměť Je určená pro dočasné uložení zpracovávaných dat Má obvykle rychlejší přístup než vnější paměť (např. pevný disk) Procesor ji adresuje přímo Nyní typ DDR3
d) Datové úložiště K dočasnému nebo trvalému uchovávání většího množství dat Dříve magnetické ukládání na otáčivé plotny – HD (HDD) Nově elektronicky SDD Poslední trendy: Jednodiskové zařízení se slotem na paměťovou kartu Používání inteligentního síťového úložiště NAS
e) Optická mechanika K trvalému (výjimečně dočasnému) ukládání velkého množství dat, např. filmů a fotografií Zálohování HD
f) Zdroj Napájení základní desky Napájení HD, optické mechaniky Napájení chlazení skříně
2. Monitor Hlavní zdroj informací z počítače –nedíváte se na procesor, ani grafickou kartu Obraz vniká na principu mozaiky Základ obrazu – pixel – malý čtverec Pixel – tři základní barvy – RGB Poměr 16:9 Rozlišení 1920 x 1080 (HD) LED podsvícení
a) Podle čeho se vybírá monitor 1. K čemu budu monitor primárně používat? 2. Jakou velikost monitoru očekávám? 3. Jaká je cenová relace?
b) Typy monitorů Herní monitory Kancelářské monitory Běžné využití v domácnosti Pro grafické účely
c) Rozhraní monitorů D-Sub (nejstarší analogové) DVI -digitální. Není nutné centrování obrazu apod. Více verzí. HDMI - digitální. Navíc přenáší i digitální zvukovou složku. Využití: Televize, monitory s reproduktory. DisplayPort - zcela nové rozhraní, lepší než HDMI. Poznámka: HDCP - ochrana obrazového signálu šifrováním. Musí být jak na straně monitoru/televize, tak na straně grafické karty + OS.
d) Jas Označuje svítivost bílé barvy. Jednotka: cd/m2 (candela na metr čtereční). Běžná hodnota - 300 cd/m2 pro běžnou práci dostačuje. Čím vyšší hodnota jasu, tím je lepší pozorování obrazu za přímého slunečního svitu. Příliš vysoká hodnota jasu - vadí při práci ve tmě.
e) Kontrast Je to poměr jasu zobrazované bílé a černé. Čím vyšší hodnota kontrastu, tím je lepší podání obrazu. Statický kontrast: stálý pří běžné práci, např. internet Dynamický kontrast: U filmů a her. Ztlumí se podsvícení panelu (tmavá scéna) nebo se rozsvítí na maximum (např. prosluněná krajina). Výrobci často dynamický a statický kontrast nerozlišují.
f) Doba odezvy Udává čas, za který se dokáže změnit pixel z černé barvy na bílou a zpět na černou. Nižší hodnota znamená lepší obraz při hrách a filmech
g) Pixel Zdroj obr.: Wikipedie Je to jeden bod na obrazovce. Nativní rozlišení - počet pixelů v obrazovce. Každý pixel je složen ze tří subpixelů (červený, modrý a zelený), z kterých se skládá jeho výsledná barva. Subpixely jsou malé. Lidské oko od sebe nerozezná. Součtem vznikne výsledná barva.
h) Rozlišení Zdroj obr.: Wikipedie Počet pixelů ve vodorovné a svislé ose. Každý LCD monitor dokáže zobrazit několik rozlišení. Nativní rozlišení - nejkvalitnější zobrazení (nedochází k přepočítání obrazu).
i) Pozorovací úhel Zdroj obr.: ZDE LCD monitor při pohledu ze stran tmavne a ztrácí kontrast. kolem 178° v obou směrech
j) Podsvícení trubicemi Zdroj obr.: ZDE Dříve se používaly tenké trubice - svítí téměř dokonale bílou barvou. Levné panely – dvě trubice (nerovnoměrné podsvícení). Profesionální monitory - až 14 trubicemi (velmi rovnoměrné podsvícení). Střední třída monitorů - 4 trubice.
k) Podsvícení LED Zdroj obr.: ZDE Tenké Lepší podání barev Lepší homogenita podsvícení Úspora energie Větší životnost celého panelu
3. Klávesnice Alfanumerická část Kurzorová část Numerická část Funkční část Kabelové (PS2 nebo USB) Bezdrátové Standardní, podsvícené, multimediální, speciální
4. Myš Podle typu připojení: Podle snímače pohybu Bezdrátové Kabelové : USB PS/2 (Mini DIN) Podle snímače pohybu Optické Laserové
5. Sítové prvky Pro stavbu datové sítě Switche (aktivní síťový prvek, počítačům posílá konkrétní informace) Routery (= rozbočovače signál kopírují do všech rozhraní) Zařízení pro počítače v síti (např. tiskárny, datová úložiště –NAS atd.)
6. Vstupy a výstupy Slouží k připojení myši a klávesnice Monitoru Datové sítě USB Externích úložišť Externích vypalovaček Mikrofon (růžová) Sluchátka (zelená) Vstup zvuku (modrá)
7. Tiskárny a scanery Scanery – pro digitalizaci obrazové a textové předlohy (OCR – program pro získání textu ze scanovaného materiálu) často v kombinaci s tiskárnou Tiskárny Černobílé a barevné Laserové, inkoustové, jehličké, termotiskárny