Název Dynamika a tempo Předmět, ročník Hudební výchova, sexta

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Označení způsobu hry, dělení a prodlužování not Předmět, ročník
Advertisements

Název Mollové stupnice s béčky Předmět, ročník Hudební výchova, sexta
Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Název Durové stupnice s béčky Předmět, ročník
PROCVIČOVÁNÍ NOTOVÉHO PÍSMA
Název Rozklad mnohočlenů na součin – vytýkání Předmět, ročník
Název Peloponéská válka Předmět, ročník Dějepis, prima
Název Číselné výrazy Předmět, ročník
NázevSoftware – soubory a složky Předmět, ročník ICT, sekunda Tematická oblast Základy digitálních technologií AnotaceVýuková prezentace s obrázky a úkoly.
Název Intervaly Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Hudebně výrazové prostředky
Autor: Mgr. Hana Kalousková
HUDEBNÍ VÝCHOVA Havrlantová Natálie 2010.
Hudební výrazové prostředky
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_887_4TR_HV Autor: Mgr. Monika Bittová.
1.r.2.r.3.r.4.r.5.r.6.r.7.r. Hra na klavír Hudební nauka Skupinová interpretace 1111 Učební plán hry na klavír hudebního oboru ZUŠ.
Název Karboxylové kyseliny II Předmět, ročník Chemie, 2. ročník
Název Harmonie Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Název Notopis 1 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Název Řešení soustavy rovnic dosazovací metodou Předmět, ročník
Goniometrie a trigonometrie Anotace Klíčová slova
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
NázevZlomky – úvod Předmět, ročník Matematika, sekunda (2. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem prezentace.
Název Rovnice s neznámou ve jmenovateli Předmět, ročník
Název Doba helénistická Předmět, ročník Dějepis, prima
NázevNásobení mnohočlenů Předmět, ročník Matematika, tercie (3. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Výkladová.
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum:
NázevMinerály 1 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast Fyzickogeografická sféra Anotace Minerály – zákl. informace, rozdělení minerálů, vlastnosti.
NázevMinerály 3 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast Fyzickogeografická sféra Anotace Minerály – vlastnosti minerálů – lesk, hustota. Prezentace.
NázevDřeviny III Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika Anotace Prověrka znalostí z botanických vycházek, lze použít i jako materiál.
Název Durové stupnice s křížky Předmět, ročník
Název Mollové stupnice s křížky Předmět, ročník Hudební výchova, sexta
Název Exogenní pochody – působení větru Předmět, ročník
Název Krytosemenné rostliny – zrání vajíčka Předmět, ročník
Název Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 1 Předmět, ročník
Goniometrie a trigonometrie Anotace Klíčová slova
Rytmus, metrum, tempo Předmět Autor: Mgr. Pavlína Králíková
Název Pohyby rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
NázevWindows – práce v oknech a nastavení Předmět, ročník ICT, sekunda Tematická oblast Základy digitálních technologií AnotaceVýuková prezentace s obrázky.
Název Klaviatura a enharmonické tóny Předmět, ročník
Název Minerály 2 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv42/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Hudební nauka na 1. stupni ZŠ Autor:
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
2.1 Hudební vyjadřovací prostředky
Hudební výrazové prostředky
Hudební výrazové prostředky
HudebnÍ KoŘENÍ.
Název Notopis 2 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv41/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Hudební nauka na 1. stupni ZŠ Autor:
Název Kvintakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
Název Septakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Co je to akord? Hudební výchova
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Gymnastika I. Univerzita Karlova Praha Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Anotace Žáci se rozdělí do 3 skupin. Skupiny si jedna po druhé volí otázku. Pokud na ni odpoví dobře, připočítávají se jí příslušné body. Pokud ne, má.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Stehlíková Název materiálu: VY_12_INOVACE_EVH.4.Ste.02_Dynamická_označení.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_HUDEBNÍ VÝCHOVA_Z ČEHO SE SKLÁDÁ HUDBA? Název: Z.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Hudební výrazové prostředky
TÉMA: tempo ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/04  
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/13
Italské hudební názvosloví
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_06
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
HUDEBNÍ VÝCHOVA DYNAMIKA
Transkript prezentace:

Název Dynamika a tempo Předmět, ročník Hudební výchova, sexta Tematická oblast Hudební nauka Anotace Prezentace s výkladem a vlastním notovým materiálem Klíčová slova Piano, forte, crescendo, rychle, andante, ritardando, zrychlovat Autor Mgr. Alena Tichá Datum 23. 9. 2013 Škola Gymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221

Dynamika a tempo

Dynamika a dynamická znaménka dynamika = síla přednesu dynamická znaménka v notách určují, jak silně nebo slabě se má hrát, popř. zda se má zeslabovat či zesilovat, nebo kde je třeba hrát tón či akord s přízvukem kromě dynamických znamének se užívá též výrazů slovních (českých i italských) a jejich zkratek

Základní dynamická označení ppp piano pianissimo – co nejslaběji pp pianissimo – velmi slabě p piano – slabě, tiše mp mezzopiano – středně slabě mf mezzoforte – středně silně f fortě – silně ff fortissimo – velmi silně fff forte fortissimo – co nejsilněji Tyto výrazy bývají upřesňovány slovy meno (méně), piú (více), molto (velmi), sempre (stále) např.: sempre forte – hrát stále silně

Změna dynamiky postupná změna – značení tzv. vidlicemi crescendo, cresc. – zesilovat decrescendo, decresc. nebo diminuendo, dimin., dim. – zeslabovat náhlá změna dynamiky – označena subito (náhle) např. subito f, subito p přízvuk – akcent je zdůraznění označeného tónu nebo akordu proti ostatním výrazným zesílením přízvuky mohou být různě silné (od slabších po silnější): > ^ sf sfz rsfz sffz sforzando (sfz), rinsforzando (rsfz), sforzantissimo (sffz)

Označení způsobu hry legato – vázaně, značí se obloučkem spojujícím noty různé výšky staccato – krátce, oddělovaně, značí se tečkou nad nebo pod notou, ostré staccato se značí klínkem, nepříliš ostré staccato se označuje vodorovnou čárkou nad nebo pod staccatovou tečkou non legato, portamento (portato, portando) – střed mezi legatem a staccatem, označení – vodorovné čárky nebo tečky pod obloučkem

Tempová označení tempo = rychlost, jakou se skladba hraje určuje, jak rychle se má skladba hrát nebo zpívat, popř. zda se má tempo zpomalit nebo zrychlit v notách je uvedeno na začátku skladby, při změnách tempa i v průběhu skladby zcela přesně udává tempo metronom, přibližně se udává tempo a změny tempa slovními výrazy (it., čes.)

velmi pomalé tempo: grave – vážně, těžce rychlé tempo: largo – široce allegro moderato – mírně rychle adagio – pomalu, zvolna allegro – vesele, rychle   ne příliš pomalé tempo: velmi rychlé tempo: andante – volně krokem vivace, vivo – živě maestoso – důstojně, velebně presto – velmi rychle prestissimo – co nejrychleji střední mírné tempo: allegretto – méně rychle než allegro moderato – mírně

Změny tempa náhlé: meno – méně (pomaleji), meno mosso, poco meno – trochu zpomalit postupné  zrychlování: accelerando – znenáhla zrychlovat, poco a poco animato – oživovat víc a více   zpomalování: ritardando, rit. – zvolňovat tato označení mohou být upřesněna doplňujícími výrazy: simile – podobně ma non troppo – ale ne příliš molto – velmi piú – více un poco – poněkud senza – bez při změně taktu je třeba uvést, zda se mění nebo nemění tempo: L´istesso tempo – stejným tempem (ale v jiném taktu) má-li se po změněném tempu navrátit zase původní tempo, píše se Tempo primo, Tempo I.

Zdroje: ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 6. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1991, 197 s. ABC (Editio Supraphon). ISBN 80-705-8284-7.