… aneb Všude samý sponzoring

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
… aneb Všude samý sponzoring OLGA JURÁŠKOVÁ
Advertisements

UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
OVLIVŇOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
1 PUBLIC RELATIONS 1 Případové studie UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ.
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
Reklama v rozhodování firmy. Reklamní výdaje a jejich účinnost
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Prezentace SPASS Sponzoring ve sportu Prezentuje: Ing. Maxim Sládek
Outdoorová komunikace - strategie pojišťovny Kooperativa -
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Geo-informační systémy
Jaroslav Jíra, GfK Czech Quo vadis PR? Public Relations Summit 2009 GfK CzechPR Summit
EVENT MARKETING.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Public relations pro stavební a developerské projekty a společnosti Zdeňka Kuhnová, managing director, IMPACT PR & Consultancy.
Marketing a sport Ing. Petr Hedrlín.
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
Obchodní politika - Sponzoring Koncepce sponzoringu – přínosy pro klienta  Jeden z nástrojů marketingového mixu, který přináší efektivní investování.
MARKETINGOVÝ MIX.
Ondřej Škorpil 27. října 2011 American Center Řízení agendy CSR ve Skupině ČSOB Na cestě k efektivitě: Jak integrovat CSR do strategického řízení firmy.
Firemní komunikace Obsah 1.Pojem firemní komunikace 2.Tvorba podnikové komunikace 3.Komunikace formou marketingových aktivit 4.Podniková kultura 5.Otázky.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
úvod pojetí a obsah marketingu
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Název organizace Podnikatelský plán (bližší specifikace aktivity) Vaše logo.
Evropská obchodní akademie1 Projektové řízení fundraising Evropská obchodní akademie Děčín projektové řízení klíčová kompetence školského pracovníka.
marketingový komunikační mix, propagační mix, podpora, promotion
Plán a plnění strategie sociální firmy Ergones na roky
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Období snižování nákladů Důvody proč vzdělávat a jejich zřetelnost Hynek Rais Česká pojišťovna 22. července 2004.
Prezentation Development life cycle (DADI). 2 Description - popis prostředí a záměrů –popis firemního prostředí –definice cílů a předpokládaných přínosů.
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Obchodní politika - Sponzoring Koncepce sponzoringu – přínosy pro klienta  Jeden z nástrojů marketingového mixu, který přináší efektivní investování.
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
KOMUNIKAČNÍ SPECIFIKA IN STORE KOMUNIKACE
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Public relations a řízení vztahů se zákazníky.
8. Marketing.
Struktura podnikatelského plánu
 Public relations se často překládá doslovně jako „veřejné vtahy“, avšak public relations jsou především procesem, jeho úkolem je tyto vztahy zlepšit.
MARKETING. Marketing Metoda řízení, při níž se zaměřujeme na potřeby zákazníků 1. výběr vhodné cílové skupiny 2. výběr marketingových nástrojů.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Podnikatelský záměr: Turnaj v malé kopané. Základní info: turnaj v amatérské malé kopané dvoudenní turnaj přínos pro Olomoucký kraj a město Olomouc, široké.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Event Marketing. Komunikační mix podle účinku EfektKrátkodobýDlouhodobý ImageEvent marketing Reklama na značku Public relations Korporátní reklama Reklama.
Marketing maloobchodu. Obsah 1. Marketingová komunikace v obchodní firmě 2. Nástroje komunikace obchodní firmy 3. Interní nástroje 4. Atmosféra prodejny.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
MARKETING Ing. Radka Johnová Ph.D.
Řízení vztahu se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti maloobchodu se sportovními potřebami Autor bakalářské práce: Daniel Baumruk (147.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Zpráva o stavu českého sponzoringu Konference Sponzoring, Praha Ing. Ondřej Obluk MBA.
Sponzoring. Tři pilíře Sponzor (firma, podnik) Sponzorovaní (neziskové organizace) Zprostředkovatelé spolupráce (média)
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
MARKETING Přednáška P
EFEKTIVNÍ SPONSORING Tomáš Klečka,
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Katedra řízení podniku
Marketing, reklama a sponzoring ve sportu
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Vítejte na Marketingu.
Sponzoring.
Marketingové strategie
Prezentace obchodního plánu
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
Transkript prezentace:

… aneb Všude samý sponzoring PUBLIC RELATIONS … aneb Všude samý sponzoring UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ

Public relations Sponzoring „Já tam mám dceru, tak jim tam něco z rozpočtu dej …“ Realita? Definice: Sponzorství je obchodní vztah mezi poskytovatelem financí, zdrojů či služeb a jedincem, akcí či organizací, které na oplátku nabízejí práva, které mohu být komerčně využity. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Důvody sponzorství zvýšení povědomí o firmě/značce, Public relations Důvody sponzorství zvýšení povědomí o firmě/značce, podpora image značky, publicita, oslovení specifické cílové skupiny, předvedení produktů, odlišení firmy/značky od konkurence, posilování loajality spotřebitelů ke značce, vytváření vztahů business-to-business, vytvoření emocionální vazby se zákazníky, zvýšení prodeje … UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Public relations Oblasti sponzoringu Zdroj: Eurostat Najděte příklady jednotlivých typů sponzoringu – znáte nějaké? Uvědomujete si tuto podporu jako sponzoring? UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Sponzorské pozice Výhradní sponzor - jediný Public relations Sponzorské pozice Výhradní sponzor - jediný Generální sponzor – největší plnění Titulární sponzor – v názvu akce Exkluzivní sponzor – s jedinečnou výhodou Řadový sponzor UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Přínosy sponzoringu Pozornost médií – budování důvěryhodnosti, image Public relations Přínosy sponzoringu Pozornost médií – budování důvěryhodnosti, image Reklama, vystavení loga, prezentace značky Volné vstupenky – využití pro vlastní zákazníky, zaměstnance, zážitkový marketing Přístup do databází – využitelnost pro vlastní přímý marketing Prezentace, prodej produktů Budování povědomí o značce Budování image ve spojení s emocemi UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Předpoklady úspěšného sponzorství Public relations Předpoklady úspěšného sponzorství Jasné a měřitelné cíle Sladění s marketingovou a komunikační strategií Partnerský (smluvní) přístup Průběžné hodnocení Informovanost zaměstnanců Dlouhodobost (4 – 5 let) Marketingová integrace Dostatečný rozpočet (stejná částka na MK) Zainteresovanost na úspěchu sponzorované aktivity UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Sponzoring je emotivní formou marketingových komunikací. Public relations Sponzoring je emotivní formou marketingových komunikací. „Fanoušek sportu“ se stává „fanouškem sponzora“ – společně sdílené emoce. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Zapamatujte si! Sponzoring je investice. Public relations Zapamatujte si! Sponzoring je investice. Nutno začlenit do integrovaných marketingových komunikací. Poměr 1 : 1 Kolik mě stojí sponzorství, tolik si musím připravit do komunikační podpory. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Základní otázky při rozhodování o sponzoringu Public relations Základní otázky při rozhodování o sponzoringu Zapadá tato událost nebo osobnost do firemní filozofie? Odpovídá firemní image? Jak je vnímána veřejností? Jakou cílovou skupinu oslovuje? Je tato cílová skupina zajímavá? Je tato událost nebo osobnost mediálně zajímavá? Udržíme dlouhodobost tohoto sponzoringu? Je partner důvěryhodný? Jaká jsou rizika? Kdo jsou další partneři? Jak propojíme sponzoring s dalšími aktivitami PR a MK? Jaký bude celkový rozpočet? Jak budeme sponzoring vyhodnocovat? UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Public relations Co je důležité? Dělat interní PR sponzoringu - zaměstnanci musí chápat důvody sponzoringu, měli by být „vtaženi do hry“. Provádět průzkum sponzorské aktivity, ptát se předchozích sponzorů, průběžně vyhodnocovat plnění. Zvážit přínosy/rizika sponzoringu jednotlivců a menších týmů. Připravit předem ukončení sponzoringu a řešení případného negativního PR. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Nevzbuzujte planá očekávání. Public relations Komunikace se žadateli o sponzoring – běžná práce každého manažera komunikace. Buďte profesionální, přistupujte k žádostem individuálně, nepoužívejte stejný „mustr“ – budujete image vlastní firmy a své osobní PR !!! Nevzbuzujte planá očekávání. Zajímejte se o akci, i když sponzorování odmítnete – může se to hodit příště. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Sportovní sponzoring obchodní přínos, Public relations Sportovní sponzoring obchodní přínos, samostatná komunikační disciplína, vysoký vliv na aktivaci značky, na branding, hospitality servis pro VIP zákazníky (VIP stany, VIP vstupy na web, speciální péče o zákazníky v B2B). Příklad Jizerská padesátka: pozvánka „bílý sníh“ – medializace promo tatranky kampaň ČEZ – branding poboček, interní komunikace, vlastní vizuál kampaně, post-test zlepšení image ČEZ. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Sportovní sponzoring Kdo sponzoruje sport? Public relations Sportovní sponzoring Kdo sponzoruje sport? firmy, které vyrábějí výrobky spojené se sportem – sportovní oblečení, náčiní (Adidas, Dunlop, Head …) firmy, které vyrábějí výrobky sportu blízké – výživa pro sportovce, regenerace, nápoje (Nutrend, RedBull …) firmy, které mají vztah ke sportu a k image sportu – auta (BMW a golf …) firmy, které se sportem nic společného, ale využívají sponzoring k marketingovým účelům (PSG …) Sponzoring jednotlivých sportovců, sportovních týmů, sportovních klubů, sportovních akcí … UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Podle čeho se rozhodnout? Public relations Podle čeho se rozhodnout? relevance se značkou, věrohodnost a zkušenost organizátora/sponzorovaného, potenciál akce z hlediska: divácké atraktivity, mediální zajímavosti, dlouhodobosti, prezentace loga, značky návrh smlouvy (sankce), způsob komunikace s organizátorem/sponzorovaným, kontrola využití loga, barev, sloganů atd. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Při výběru: soulad mezi značkou a cílovou skupinou, Public relations Při výběru: soulad mezi značkou a cílovou skupinou, mediální atraktivita, určitá exkluzivita (15 log na dresu?) Strategie přístupu ke sponzoringu: Spojení se sportovní celebritou (vysoké náklady, ale nižší důvěryhodnost) Podpora začínajícího sportovce (nižší náklady, ale dlouhodobé, riskantnější, důvěryhodnější) UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Sponzoring a merchandising Public relations Sponzoring a merchandising nejvýraznější spojení ve sportu např. fanshop Bohemians 1905 – 300 položek (šály, čepice, dresy, dětské oblečení, klíčenky, autodoplňky, DVD, golfové míčky …) Založení značky B1905 – oblečení, cyklodresy atd. Roční tržby 8 – 9 milionů Kč, spolu se vstupným je to 25 % rozpočtu. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Hodnocení efektivity sponzoringu Public relations Hodnocení efektivity sponzoringu Hmotné přínosy – mediální analýza, imprese loga v médiích, tiskovinách, sampling v místě konání akce Nehmotné přínosy – loajalita cílových skupin, sledovanost, zvýšení povědomí a rozpoznání značky (výzkum) Geografický dopad – vliv sponzoringu na prodejní výsledky Poměr cena x přínos – návratnost investic UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Hodnocení efektivity sponzoringu Public relations Hodnocení efektivity sponzoringu Vystavení značce – počet a struktura účastníků sponzorované události, zmínění značky v médiích Výsledky komunikace – testování povědomí o značce, image značky (znalost sponzora, výzkum) Zvýšení prodeje, tržní podíl – v dlouhodobém měřítku Zpětná vazba – reakce účastníků akce, zaměstnanců, partnerů UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Sponzoring x charita x dárcovství Public relations Sponzoring x charita x dárcovství SPONZORING promyšlená koncepce dosahuje konkrétních cílů dostáváme službu spadá do marketingových rozpočtů CHARITA spontánní zabývá se důsledky jde o dobrý pocit společenská odpovědnost UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN

Sponzoring x charita x dárcovství Public relations Sponzoring x charita x dárcovství DÁRCOVSTVÍ koncepční zabývá se příčinou má být dlouhodobé a systematické vychází ze strategie firmy investice do image firmy – být „dobrý občan“ UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN