První přednáška (27. 9. - 1. 10. 2004) 1. Úvod (účel předmětu a cíl výuky) 2. Karta předmětu (http://gis.ro.vutbr.cz/, literatura) 3. Počítačové prostředí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Advertisements

Základy informatiky úvod
Programování funkcí v Excelu
A1PRG - Programování - seminář Ing. Michal Organizační informace 0 Verze
Jazyk VHDL Martin Štěpánek
Programování v Pascalu
Algoritmizace od algoritmu k Pascalu.
SOFTWARE dálkové studium PODNIKÁNÍ 2. listopad 2006.
Programování v Pascalu Přednáška 10 RNDr. Hana Havelková.
Programování v Pascalu Přednáška 3
Programování v Pascalu Přednáška 5 RNDr. Hana Havelková.
Algoritmizace a programování Datové typy v Delphi - 05
Algoritmizace a programování Podprogramy v Delphi - 10
Otázky k absolutoriu HW 1 - 5
Principy překladačů Běhová podpora Jakub Yaghob. Běhová podpora Statická podpora jazyka Překladač Interface na knihovny Hlavičkové soubory Dynamická podpora.
Úvod do informačních technologií autor Jana Truxová
Programování v Pascalu Přednáška 7
Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek.
Informační a komunikační technologie
Booleova logika(algebra)
RoBla Číselné soustavy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Algoritmizace a programování
Informatika I 3. přednáška
Procedury a funkce Základní charakteristika a použití v programu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
Deklarace Radim Štefan. 2 Použité zkratky BP – Borland Pascal De – Delphi.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_03 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Operátory (2. část) 4 Verze
PHP – Základy programování
Informatika / programování
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_PSK-4-14.
Počítač, jeho komponenty a periferní zařízení
Úvod do Pascalu. Co je Pascal? vyšší programovací jazyk poskytuje prostředky pro popis algoritmů, které odrážejí povahu řešených problémů, a nikoliv technickou.
3. Příkazy  Příkazy dělíme na jednoduché a strukturované.  Jednoduché příkazy - žádnou jejich dílčí částí neni příkaz - přiřazovací, vstupu a výstupu,
5. Procedury a funkce Procedura je samostatně odladěný algoritmus, v programu může být volána vícekrát. Dvojí terminologie - rozlišujeme procedury a funkce.
Datové typy a struktury
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Algoritmizace a programování Binární soubory - 14 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_06 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Informatika I 1. přednáška
Objektově orientované programování - cvičení 1
7. Typ soubor Souborem dat běžně rozumíme uspořádanou množinu dat, uloženou mimo operační paměť počítače (na disku). Pascalský soubor je abstrakcí skutečného.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_08 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Algoritmizace a programování Úvod do Delphi - 04 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
Algoritmizace a programování Textové soubory - 13 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
Převody mezi číselnými soustavami 1
Základní pojmy 2. Hodina + 3. hodina. Informace: 1. data, která se strojově zpracovávají (údaje, hodnoty, čísla, znaky, symboly, grafy,... ) 2. vše co.
Digitální učební materiál
Jazyky pro umělou inteligenci RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Základní pojmy číslicové techniky
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Základní pojmy v informatice Bohumil Bareš. Základní pojmy Data – soubory, jiný výraz pro „informace“, jsou to údaje, které vypovídají o světě, mohou.
Cvičení 3-4 Procedury, funkce,řetězce. Procedury Procedura Procedura Procedura je podprogram, který mění stav programu (změnou stavu proměnných nebo změnou.
Informatika (1) Počítač - základní pojmy HW a SW4 OS MS-DOS, Windows 95, 982 Org. souborů na disku, operační paměť2 Aplikace Malování, Word8 Základy programování.
John von Neumannova koncepce. John von Neumann  Narozen 28. prosince 1903 Budapešť Rakousko-Uhersko  Zemřel 8. února 1957 Spojené státy americké.
Pojmy a názvy 2 Předmět: Informační a komunikační technologie Autor: Milan Franek.
Počítače a programování 2
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Petr Fodor.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Petr Fodor.
Programovací jazyk C Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Opakování základních příkazů a syntaxí v programovacím jazyce Pascal
Informační a komunikační technologie 5. ročník
CU01 Informatika II 2/13 Základy algoritmizace
Transkript prezentace:

První přednáška ( ) 1. Úvod (účel předmětu a cíl výuky) 2. Karta předmětu ( literatura) 3. Počítačové prostředí na fakultě strojního inženýrství 4. Forma práce v počítačových laboratořích ÚAI 5. Uživatelské účty, mail 6. Základní dovednosti při práci s počítačem (náplň cvičení) 7. Práce se soubory 8. Základní pojmy 9. Tvorba programu v programovacím jazyce 10. Číselné soustavy 11. Návrh programu (strukturované programování)

Březina a kol.: Informatika pro strojní inženýry I., učební text VŠ, Šeda: Cvičení z informatiky I., učební text VŠ, Wirth: Algoritmy a štruktúry údajov, Alfa, Miller, Powel: Mistrovství v Delphi xxx, Computer Press. Honzík, Fiala, Mikula: Turbo Pascal, učební text VŠ, Osier, Grobman, Batson: Teach Yourself DELPHI 3 in 14 days, SAMS Publishing Cantú Marco: Myslíme v jazyku Delphi 6, Grada Publishing a.s., Literatura, informační zdroje

Z historie počítačových laboratoří

Počítačové laboratoře A4/714a, 714b, 715a, 715b

Počítačová laboratoř A4/707

spojení do BAPS (CESNET) A1 A4 FEI P1/P4 P2/P5 P3/P6 A3A3 A2A2 technologie Gigabit Ethernet Optická páteř FSI + FEI

Částečný pohled do místnosti fakultních serverů

- platforma počítačů PC (operační systémy mutované (DOS), WINDOWS (verze XP, NT4 Workstation), UNIX) - jména souborů - typy souborů (textové, spustitelné, konfigurační, knihovny…) - adresář - základní operace s adresáři (vytvoření, rušení, …) - základní operace se soubory (vytvoření, rušení, kopírování, přejmenování, slučování, spouštění, …) Práce se soubory

- bit, byte, word - základní jednotka informace, hodnota 0 nebo 1 - adresace na 16 bitech, stránka paměti - adresa délky 16 bitů => 2 16 = 2 6 * 2 10 = 64 KB - pár segment : offset => fyzická adresa - 3 různé definice megabajtu: 2 20 = bajtů bajtů KB = bajtů - kilo, mega, giga, tera - Neumannova koncepce počítače Základní pojmy

- John von Neumann ( ), americký matematik maďarského původu - teorie her, logika, funkcionální analýza - koncepce počítače, která pro některé počítače platí do dnešní doby - sériové zpracování instrukcí - jednotné uložení dat i programu - univerzální struktura počítače (nezávislost na řešené úloze) - binární prezentace údajů Blokové schéma počítače

- zadání (slovní formulace problému) - ANALÝZA !!! (vytvoření algoritmu úlohy, nezávislé na použitém programovacím prostředku, analytik - programátor) - editace (program pro psaní textu - textový editor) - překlad (programový prostředek - kompilátor (překladač), ladění syntaxe) - spuštění (běhuschopný program - použití sestavovacího programu (linker), ladění logiky) - logické datové objekty - výsledkem logická hodnota - priorita ANDkonjunkce, logický součin OR disjunkce, logický součet NOT negace XOR nonekvivalence, exclusive or Vytvoření programu Logické výrazy

Používané číselné soustavy: dekadická (desítková) binární (dvojková) oktalová (osmičková) hexadecimální (šestnáctková) - soustavy váhové 528 = 5* * * B = 1* * * * = 5* * *8 0 1AB5H = 1* * * * lepší orientace v binárních zápisech, hexadecimální vyjadřování - vzájemné převody Číselné soustavy

Hierarchické řízení - systém vrstev, vyšší vrstvy pro obecnější informace, nižší vrstvy pro řešení detailů. Dekompozice programu. Základem hierarchické struktury jsou procedury a funkce. Postupný návrh programu metodou shora dolů - opakovaný rozklad na dílčí problémy, přechod od globálního návrhu algoritmu k zápisu algoritmu v programovacím jazyku. Zadání Program zjistí délku textového řetězce, nahradí první a poslední znak znakem ‘*’, spočítá třetí mocninu délky. Hierarchická struktura programu

- načtení textového řetězce z klávesnice - funkce pro zjištění délky (DELKA1) - procedura pro náhradu prvního znaku (NAHRADA1) - procedura pro náhradu posledního znaku (NAHRADA2) - funkce pro počítání třetí mocniny (MOCNINA1) Dekompozice programu

hlavička procedury procedure BERTA(bubak, strasidlo : integer; var carodejnice : real); příkaz procedury (volání procedury z nadřazeného modulu) BERTA(XY, ZW, VYSLEDEK); volané hodnotou (vstupní) volané odkazem (výstupní) procedurální funkcionální schéma konformního pole V deklarační části za deklarací proměnných, hlavička procedury, tělo procedury, končí středníkem tělo je složeno z deklarační a příkazové části bezparametrická, s parametry Deklarace Parametry Deklarace a volání procedur

v deklarační části, za deklarací proměnných, hlavička funkce, tělo funkce, končí středníkem tělo je složeno z deklarační a příkazové části v hlavičce se uvádí typ funkce (typ návratové hodnoty) Deklarace Hlavička funkce function BERT (jezero : real) : real; Volání funkce VYSL := BERT(PQRT); VYSL, PQRT musí být typu real volání procedury je příkaz, volání funkce je výraz s hodnotou Deklarace a volání funkcí

program PREDNASKA; var buf : string; delka : integer; mocnina : real; procedure NAHRADA1(var p1 : string); begin p1[1] := ‘*’; end; procedure NAHRADA2(var p2 : string); begin p2[ord(p2[0])] := ‘*’; end; function DELKA1(p3 : string) : integer; var dir : integer; begin DELKA1:=0; for dir:=1 to ord(p3[0]) do DELKA1 := DELKA1+1; end; function MOCNINA1(p4 : real) : real; begin MOCNINA1 := p4*p4*p4; end; begin readln(buf); delka := DELKA1(buf); NAHRADA1(buf); NAHRADA2(buf); mocnina := MOCNINA1(delka); writeln(‘Vysledek = ‘, mocnina); writeln(‘Retezec = ‘, buf); end. Deklarační část Příkazová část

program VNORENI; var A, B : integer; begin { použitelné pouze globální proměnné A, B } end. procedure GLOB2; var F, G : integer; begin { lokální: F, G; } { nelokální: A, B; } end; procedure LOKP; var E : integer; begin { lokální: E; } { nelokální : A, B, C, D; } end; procedure GLOB1; var C, D : integer; begin { lokální C, D } { nelokální A, B } end.