U3V Matematika Semestr 1 Trápení s nekonečnem Přednáška 04

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přednáška 10 Určitý integrál
Advertisements

Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Operace s vektory.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Rovnice roviny Normálový tvar rovnice roviny
Teorie čísel Nekonečno
57. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A Exponenciela Litoměřice 2007.
60. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A
Platónská a archimédovská tělesa
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 04 Limity funkcí Matematika II. KIG / 1MAT2.
Přednáška 12 Diferenciální rovnice
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
59. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A
58. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A Nadreálná čísla Jiřetín 2008.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti
Základní číselné množiny
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Gaussova eliminační metoda
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika II. KIG / 1MAT2 Přednáška 08
Přednáška 01 Zlatý poměr Začínáme u starých Řeků
Číselným oborem rozumíme číselnou množinu, na které jsou definovány bez omezení početní operace sčítání a násobení, tj. číselný obor je vzhledem k těmto.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Přednáška 02 Počítání harmonie Učíme se opět od starých Řeků
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
1. Derivace Derivace je míra rychlosti změny funkce.
VÁLEC… …a vše, co potřebujeme vědět Zbyněk Janča.
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: ELIPSA Anotace: pojmy - konstrukce.
Vypracovala: Pavla Monsportová 2.B
Číselné posloupnosti.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Graf nepřímé úměrnosti
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Elektronická učebnice - II
Název: BOD, PŘÍMKA, ÚSEČKA
VY_32_INOVACE_22-01 Posloupnosti.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
POSLOUPNOST Mgr.Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Množiny Matematika Autor: Mgr. Karla Bumbálková
Aritmetická posloupnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Václav Zemek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Lineární rovnice a jejich soustavy
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Aritmetická posloupnost Kristýna Zemková, Václav Zemek
Množina bodů dané vlastnosti
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Induktivní statistika
Matematika pro ekonomy Jaro 2012 Ivana Vaculová
Konstrukce trojúhelníku
Aritmetická posloupnost Kristýna Zemková, Václav Zemek
ČÍSELNÉ MNOŽINY, INTERVALY
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Aritmetické operace s binárními čísly
1 Lineární (vektorová) algebra
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Množina bodů dané vlastnosti
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Množina bodů dané vlastnosti
Soustavy lineárních rovnic
ANALYTICKÁ GEOMETRIE Analytická geometrie je část geometrie, která v euklidovské geometrii zkoumá geometrické útvary pomocí algebraických a analytických.
ČÍSELNÉ MNOŽINY, INTERVALY
Transkript prezentace:

U3V Matematika Semestr 1 Trápení s nekonečnem Přednáška 04 Zase začneme u starých Řeků, ale půjdeme až do dvacátého století! jiri.cihlar@ujep.cz

Jakými problémy se dnes budeme zabývat? Motto: Pojem nekonečno je jedním z nejtajemnějších pojmů matematiky a je velkým dobrodružstvím sledovat, jak byl v průběhu lidského poznání zdoláván. Jakými problémy se dnes budeme zabývat? Achilles a želva a číselné řady Je celek (podle Eukleida) vždy větší než jeho část? Kolik je vůbec nekonečen a lze s nimi „počítat“? Množinové strašidlo. Atd.

Achilles a želva Zajímavosti o číselných řadách

Dohoní Achilles želvu? Představme si, že Achilles (startující z bodu 0) závodí s želvou (startující z bodu 1), a přitom předpokládejme, že želva běží poloviční rychlostí, než bájný hrdina. Je nesporné, že: Než Achilles doběhne do bodu 1, želva získá náskok a bude v bodě . Než Achilles doběhne do bodu 3/2, želva získá náskok a bude v bodě . 1 ½ ¼ 0 1 2

To půjde snadno: násobením získáme Zdá se tedy, že ať dělá Achilles co dělá, nikdy želvu nedohoní. Je tomu tak doopravdy? Potřebujeme zřejmě sečíst nekonečně mnoho čísel: To půjde snadno: násobením získáme a odečtením obou vztahů pak Tedy:

Jak sčítat nekonečnou geometrickou řadu? Čísla geometrické posloupnosti vznikají takto: Sečtením členů geometrické posloupnosti vznikne tzv. geometrická řada: Snadno odvodíme, že platí:

Jaká je hodnota čísla 0,9999999… ? Uvažujme o tomto čísle: Může být větší než číslo 1 ? Může být rovno číslu 1 ? Může být menší než číslo 1? Udělejme si výpočet:

Jaký je součet harmonické řady ? Uvažujme o tomto nekonečném součtu: Co z toho vyplývá?

Kolik je nekonečen? Kardinální čísla

Úloha pro děti Mohou malé děti, které ještě neumějí počítat, zjistit, zda je na obrázku více motýlků nebo více květinek nebo je jich stejně? A jak?

Úloha pro tanečního mistra Taneční mistr pravděpodobně umí počítat, ale vzhledem k počtu mladých slečen a pánů v sále mu to je málo platné. Může přesto snadno zjistit, zda je v sále více slečen nebo více pánů nebo je jich stejně? A jak?

Jak poznat čeho je více a čeho méně? Množina A je ekvivalentní s množinou B, když platí, že „jejich prvky jde spárovat“. Takovéto množiny mají stejné kardinální číslo.

Příklady ekvivalentních množin 1) Ekvivalence množin N0 a S: 1 2 3 4 5 6 … 8 10 12 2) Ekvivalence množin (0,1 ; 0,2) a (1 ; 2) : Párování provedeme takto: x  10.x Znáte pohádku o nekonečném hotelu?

Příklady ekvivalentních množin Následující geometrické útvary jsou ekvivalentní množiny bodů: libovolné dvě úsečky (obecně nestejně dlouhé), libovolné dvě polopřímky, libovolné dvě přímky, libovolné dvě kružnice, libovolná úsečka a libovolná přímka, atd. Ekvivalence.fig.fig

Představa kardinálních čísel U (univerzum, tj. třída všech množin) Atd. R 1; 2; 3; 4; 5; 6; …, S, L, Q …. a; b; c , 10; 2; # , ….. a; b , 3; 7 ,  #;  , ….. a , 0 , # ,  , ……  … 1 0 3 2 1 Každé třídě tohoto rozkladu přiřadíme jedno kardinální číslo.

Symbolické zápisy Kardinální číslo množiny A budeme označovat symbolem card A . Například: card 10; 2; # = card 0; 1; 2 = 3 card a = card 0 = card  #  = 1 card   = 0 card N = 0

U nekonečných množin může být část ekvivalentní celku !!! Snadno si uvědomíme, že platí: Podobně v geometrii: úsečka je ekvivalentní s přímkou, atd.

Můžeme s nekonečny počítat jako s „normálními“ čísly?

Jak učíme děti sčítat? Představa sčítání čísel se u dětí vytváří tak, že se „nějaké věci dávají dohromady“. Například: Petr má dvě jablka a Pavel tři jablka. Kolik jablek mají oba dohromady? 2 3 5

Definice sčítání kardinálních čísel Definice sčítání kardinálních čísel vychází z této představy: card B B A card A card (A  B) AB card A + card B =D card (A  B) Množiny A, B musí být disjunktní !!! Proč?

Jak učíme děti násobit? Představa násobení čísel se u dětí vytváří tak, že se „nějaké věci navzájem kombinují“. Například: Petr má dvě trička a troje trenýrky. Kolik různých dresů si může obléci? 3 2 6

Definice násobení kardinálních čísel Definice násobení kardinálních čísel vychází z této představy: B card B A A  B card A card (A  B) card A . card B =D card (A  B)

Jednoduché vzorce Pak platí:  + n =   +  =  . 0 = 0 Nechť  = card A ,  = card B . Nechť n = card C , kde C je konečná množina, tedy n je přirozené číslo. Pak platí:  + n =   . 0 = 0 n  0   . n =   +  = =  .  = = max (, )

Kolik je kardinálních čísel? Označme množinu všech přirozených čísel symbolem N. Označme množinu všech reálných čísel symbolem R. Lze dokázat, že platí: Platí toto tvrzení (zobecněná hypotéza kontinua): „Alefů“ je tedy nekonečně mnoho:

Množinové strašidlo Cantorovo diskontinuum

Zápisy čísel ve dvojkové soustavě

Zápisy čísel ve trojkové soustavě 0 1/3 2/3 1

Vznik diskontinua 1.krok 0 1/3 2/3 1 2.krok 0 1/3 2/3 1 3.krok 0 1/3 2/3 1 2.krok 0 1/3 2/3 1 3.krok 0 1/3 2/3 1 Atd.

Proč je to „strašidelná“ množina? Vypočítejme, jak dlouhé úsečky jsme vyřadili: A co v Cantorově diskontinuu zůstalo? Stačí si uvědomit toto párování: (0,22002022202….)3 (0,11001011101….)2

Děkuji vám za pozornost