Reprezentativita: chyba plynoucí z výpadků návratnosti Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

R i z i k a p r ů z k u m ů v e ř e j n é h o m í n ě n í prof. Ing. Stanislava H R O N O V Á, CSc. prof. Ing. Richard H I N D L S, CSc. Vysoká škola ekonomická.
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
Snímek 1 Efekty podnikové informatiky J. Pour Katedra IT VŠE ČSSI, Praha, 15/12/2006.
Optimalizace online prezentací v závislosti na vlastnostech produktů David Novák.
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
Otázky kvality výběrových šetření Jindřich Krejčí Sociologický ústav AV ČR Doktorandský seminář Katedry sociologie FF UK 31. října 2012, Sociologický ústav.
Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
4EK416 Ekonometrie Úvod do předmětu – obecné informace
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Projekt empirického výzkumu
ISS Úvodní informace o kurzu Sekundární analýza Management sociálních dat a datové archivy Jindřich Krejčí.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Získávání informací Získání informací o reálném systému
Jak přistupovat ke kvalitě výběrových šetření Jindřich Krejčí
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi (KMVP) 0. Poučení z minulých ročníků a novinky od ZS 2013 (2011) poslední aktualizace Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz.
Sociologický výzkum.
Koncept kvality výběrových šetření Jindřich Krejčí
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
ISS Chyby měření Management sociálních dat a datové archivy Jindřich Krejčí.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Koncept kvality výběrových šetření Standardy Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Statistická významnost a její problémy
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Výběrová šetření Výběrové šetření o využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Kvantitativní výzkum, kvalitativní výzkum a smíšený výzkumný design
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Personální plán pro podnikatelský plán
Statistické metody pro prognostiku Luboš Marek Fakulta informatiky a statistiky Vysoká škola ekonomická v Praze.
Gender Pay Gap a jeho determinanty s využitím dat EU-SILC 2005 PhDr. Martina Mysíková IES FSV UK ČSÚ.
Kvalita a reliabilita výzkumu Radoslav Škapa. Výzkum jako redukovaná realita Redukce počtu pozorovaných proměnných Redukce počtu analyzovaných vztahů.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Výzkum veřejného mínění
Koncept kvality výběrových šetření Jindřich Krejčí
ŠKODA AUTO VYSOKÁ ŠKOLA, O.P.S.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Martina Jakubcová.
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí
Úvod do kvalitativního výzkumu
Sociologický výzkum II.
Reprezentativita: chyba plynoucí z výpadků návratnosti Jindřich Krejčí
průběžná zpráva z 2. etapy sběru dat
Základy statistiky.
Management sociálních dat a datové archivy
Student: xxx Vedoucí práce: xxxx Obhajoba: xxx
Transkript prezentace:

Reprezentativita: chyba plynoucí z výpadků návratnosti Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK

Str. 2 Krejčí, J „Non-Response in Probability Sample Surveys in the Czech Republic“. Sociologický časopis/Czech Soiciological Review 43 (3): 561– ee725e2e8_512_3-07%20krejci.pdf 017ee725e2e8_512_3-07%20krejci.pdf Groves, Robert M ‘Nonresponse Rates and Nonresponse Bias in Household Surveys.’ Public Opinion Quarterly 70 (5): 646– 675. Nonresponse Rates and Nonresponse Bias in Household Surveys. JSTOR Stable URL: Groves, Robert M. & M. Couper Nonresponse in Household Interview Surveys. New York: John Wiley & Sons. Doporučená literatura

Str. 3 Návratnost: ISSP 2007 Pracovní orientace Nonresponse error jeden z hlavních zdrojů (a) odchylek a rozptylu a (b) nespolehlivosti odhadů přesnosti nepříznivý vývoj - důvěryhodnost kvantitativního výzkumu

Str. 4 unit nonresponse / item nonresponse dotazníky nezařazené do zpracování ► nekontaktování ► odmítnutí ► neschopnost odpovídat na šetření (nemoc, mentální úroveň, jazyk...) ► jiné důvody (organizace, administrace šetření) podíl participujících jednotek z platných jednotek ve výběru = podíl dostatečně kompletních interview se zpravodajskými jednotkami zařazených do zpracování a počtu platných zpravodajských jednotek ve výběru ► platnost je vztažena ke členství jednotek v populaci opory výběru ► vyloučeny např. chybné adresy, jednotky mimo výběr atp. (chyby opory) sledování - pravděpodobnostní/nepravděpodobnostní výběry standardy - AAPOR /CM/ContentDisplay.cfm&ContentID= /CM/ContentDisplay.cfm&ContentID=3156

Str. 5 Míra nekontaktování (non-contact rate)

Str. 6 Statistické dokazování Dopad návratnosti na chybu? Babbie: „Věřím, že návratnost 50 % je adekvátní pro analýzu a interpretaci. Návratnost 60 % je dobrá, návratnost 70 % velmi dobrá,“ => pro zvyšování návratnosti dělat vše

Str. 7 dopad na odchylku odhadů hodnot od reálné hodnoty (nonresponse bias) a na rozptyl odhadů (variable variance) nespolehlivost odhadů přesnosti měření pouze teoretická možnost stanovit velikost chyby odmítání participace není stabilní vlastnost - neexistuje skupina permanentních nerespondentů náchylnost/pravděpodobnost stát/nestát se respondentem různé druhy neparticipace jsou různě korelovány s různými proměnnými - chyba není stabilní pro celé šetření jsou-li zjišťované hodnoty stejné u respondentů a nerespondentů, míra návratnosti nehraje roli nízká návratnost neznamená automaticky velkou chybu; zvýšení návratnosti neznamená snížení chyby (chybná metodika zvětší chybu) analýza vztahů k různým prom., závislost na tématu, nelze generalizovat

Str. 8 nekontaktování, pravděpodobnost kontaktu ► sociální prostředí ► sociodemografické charakteristiky ► počet pokusů o kontakt ► načasování pokusů o kontakt ► způsob bydlení - přístup; události; specifické skupiny (studenti na kolejích...)... odmítnutí, pravděpodobnost odmítnutí ► frekvence zkušennosti, přezkoumanost populace, ochrana soukromí ► úroveň znalosti ► povaha a téma výzkumu, povaha dotazu ► pobídky ► perzistence při kontaktu (konverze %) ► přínosy / náklady respondenta na interview

Str. 9 imputace, vážení techniky zvyšování návratnosti: strategie vysvětlení účelu a prospěšnosti výzkumu, rozesílání kontaktních dopisů předem, zajištění maximální důvěryhodnosti výzkumné agentury a jejích tazatelů, techniky odvracení odmítnutí, peněžní a nepeněžní odměny respondentům (pobídky, incentivy), vhodně zvolená náročnost tazatelských úkolů, vyšší počet pokusů o kontakt, strategie v načasování, sběru dat a pokusů o kontakt s ohledem na životní styly potenciálních respondentů, konstrukce dotazníků s ohledem na zatížení respondentů a předpokládanou zajímavost jednotlivých témat výzkumu, výběr tazatelů a způsoby jejich vyškolení, použití více modů dotazování, vhodné strategie odměňování tazatelů, průběžné vyhodnocování úspěšnosti sběru dat a následná opatření, jako je zadávání méně striktních odmítnutí k dotazování jiným tazatelům, použití vhodných metod sběru dat, případně jejich kombinací atp. teorie racionální volby, teorie sociální směny, teorie sociálního vyloučení... pákový efekt - leverage-salience theory (Groves, Singer, Corning) ► různé osoby - různou (pozitivní/negativní) váhu různým charakteristikám šetření (délka rozhovoru, pobídky, sponzor, účel výzkumu...) ► lidé mají různé (různě strukturované) důvody pro souhlas/odmítnutí, které nejsou jednoduše postihnutelné -> postup tazatelů, jak odhalit priority respondentů -> různý důraz na různé charakteristiky výzkumu komplexní strategie - snižování celkové chyby !!!

Str. 10 Trendy návratnosti všeobecně nepříznivý vývoj návratnosti ► přezkoumanost populace ► změny životního stylu propad v minulosti nebo kontinuální snižování? zvyšování nákladů na šetření nejednoznačný vývoj, různé nepříznivé trendy

Str. 11 V ČR? non-response: akademická šetření

Str. 12

Str. 13

Str. 14

Str. 15 ESS II.