Alternativní způsoby léčby bolestí zad

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zásady první pomoci při zasažení el.proudem
Advertisements

Bolest, teorie vertebrogenní bolesti
Dělení svalů, zásady pro uvolňování a protahování
Vertebrogenní poruchy-hyperlordóza, funkční poruchy páteře
Požadavky k získání známky
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Masáže Liberec Svlečená 12 Liberec Tel:
TERAPIE FUNKČNÍ ŽENSKÉ STERILITY METODOU LUDMILY MOJŽÍŠOVÉ
BIOLOGIE ČLOVĚKA SVALOVÁ KOSTERNÍ SOUSTAVA
Alternativní masážní přístroje
Vady dolních končetin.
Vertebrogenní poruchy – zvětšená hrudní kyfóza
VÝZNAM KOMPENZAČNÍCH CVIČENÍ PRO SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA
Doc.PhDr. Blanka Hošková,CSc UK FTVS
ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA
Respirační handling u novorozenců, kojenců a batolat
Následná a akutní rehabilitace po CMP
Na Bělidle 7, Moravská Ostrava, Marta Pryszczová Oddělení hygieny dětí a dorostu Odbor hygieny dětí a dorostu Telefon:
Korekce odchylek správného držení těla
Revírní bratrská pokladna, zdravotní pojišťovna Michálkovická 108, Slezská Ostrava Projekt byl realizován ve spolupráci s Krajskou hygienickou stanicí.
SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Ideálního držení těla nohy jsou volně u sebe, kolena a kyčle nenásilně nataženy. Pánev je v takovém postavení, aby hmotnost trupu byla.
Manipulace, fyzioterapie (rehabilitace), regenerace
Posturální funkce, správné držení těla,diagnostika, posturální vady
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
STATICKÝ STREČINK Slovo strečink pochází z anglického slova stretch,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Fyziologie sportovních disciplín seminář Martina Novotná
Vertebrogenní poruchy - skolioza
Alternativní způsoby léčby bolestí zad
POTŘEBNÉ ZMĚNY V PÉČI O ZDRAVÍ MLADÝCH FOTBALISTŮ.
VY_32_INOVACE_TMM25060BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Přírodní olej bohatý na antioxidanty
PROTAHOVACÍ A KOMPENZAČNÍ CVIČENÍ
Každému posilování předchází rozcvičení.
VY_32_INOVACE_TMM24460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
Možnosti léčebné tělesné výchovy u pacientů s dědičnou neuropatií
VY_32_INOVACE_TMM24160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_TMM25260BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
PLNÝ DECH.
Přednáška č. 3 Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán,stavba cvičební jednotky,metodické zásady kinezioterapie.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Zuzana Ježková Martina Drozdová Tereza Smejkalová Renata Světlíková
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Akupunktura a akupresura
Tělesné sebepojetí.
Zdravotní tělesná výchova
VY_32_INOVACE_TMM24660BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Reforma školství v ČR.
HIPOTERAPIE A CANISTERAPIE
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
VÝZNAM KOMPENZAČNÍCH CVIČENÍ PRO SPRÁVNÉ DRŽENÍ TĚLA Blanka Hošková, Pavlína Nováková Katedra Zdravotní TV a tělovýchovného lékařství FTVS UK.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Mgr. Eliška Geržová FN Motol. ONEMOCNĚNÍ CHARCOT – MARIE – TOOTH řazeno mezi dědičné neuropatie postižení nervového systému - nejčastěji periferní části.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Iveta Votápková Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Posilování na gymballech.
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
PEČUJEME O ZDRAVÍ VY_32_INOVACE_II-C-14. Výživa - rostlinná, živočišná (živiny, vitamíny, jídelníček) Obranyschopnost - nemoc, úraz, imunita Pohyb a aktivita.
Posilovací cvičení - dolní končetiny
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
Aplikovaná zdravotní TV OSP
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Školení cvičitelů III. třídy VG 1. konzultace
Akrobatická příprava Akrobatickou přípravu dělíme na: Zpevňovací
Reforma školství v ČR.
Bolestivé stavy pohybového aparátu
STATICKÝ STREČINK Slovo strečink pochází z anglického slova stretch,
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Alternativní způsoby léčby bolestí zad

Do alternativní terapie řadíme např.: Osteopatii Chiropraxi, Alexandrovu techniku, Jógu, Masáže, Akupresuru, Akupunkturu, Reflexologii, Přírodní léčiva

Akupresura Akupresura je japonský způsob masáže. Je stejně jako akupunktura založená na představě, že tělem proudí uzdravující energie. K uvolnění blokací se používá tlak prstů a mírné natahování stimulující tok energie. Akupresura je nejvhodnější jako preventivní terapie, ačkoliv má využití i při uklidňování prostých bolestí zad. Není však vhodná pro osoby trpící osteoporózou nebo pro těhotné ženy

Akupunktura byla vyvinuta v Číně před 2ma až 3mi tisíci lety. Předpokládalo se, že pracuje na principu změny rovnováhy mezi dvěma protichůdnými životními silami známými jako jing a jang. Dnes víme, že v mozku a míše stimuluje uvolňování přírodních chemikálií známých jako endorfiny a enkefaliny, které mohou blokovat cestu pocitů bolesti V současnosti se západní medicíně používá akupunktura poměrně často.

Sterilní jehly jsou vpichovány skrz pokožku a potom natáčeny, aby prováděly stimulaci. Někteří akunpresuristé používají tradiční čínské akupunkturní body, ale pro mnohé je to pouze zvyk než skutečná víra. Někteří lidé reagují dobře, u jiných dojde ke krátkodobému zlepšení a potřebují opakovanou léčbu, a u některých lidí akupunktura vůbec nezabere. Akupunktura se doporučuje při ischiasu, může ulevit u bolestí krku, ve spodní části zad, může zmírnit osteoporózu.

Osteopatie často bývá prvním krokem při léčbě osob s muskuloskeletálními problémy. K obnovení přirozeného postavení páteře a kloubů se používají jemné manipulace, natahování a ostrá zatlačení, zatímco měkké tkáně se ošetřují masážemi. Osteopatie dokáže zmírnit problémy způsobené špatným držením těla, stresem a poraněním. Při první návštěvě osteopata, se osteopat podrobně seznámí s chorobopisem. Ke stanovení skrytých příčin problémů, může doporučit vyšetření rentgenem. Osteopatické ošetření trvá asi 15 – 20 minut. Nemělo by být bolestivé, ale můžeme pocítit i uslyšet „rupnutí“, když hlavice kloubu skočí zpět na své místo. Den nebo dva potom můžeme pociťovat ztuhlost. Někteří lidé cítí výrazné zlepšení již po první ošetření , i když obvykle je jich zapotřebí několik.

Chiropraxe Metoda manipulace s klouby, ale používá odlišnou techniku než osteopatie. Základní myšlenka spočívá v tom, že páteř je pro dobré zdraví klíčová, její špatné postavení může být příčinou bolesti a nehybnosti, a může mít vliv i na jiné části těla. Chiropraktici používají přesně aplikovaný tlak, masáž a manipulaci s obratli, aby páteř vrátili do správné polohy.

Stejně jako osteopati i chiropraktici potřebují znát kompletní chorobopis. Mohou také používat rentgen a jiné diagnostické testy.

Alexandrova technika Cílem této techniky je naučit lidi trvale zaujímat správné postoje. Technika je založena na přesvědčení, že většina z nás je zvyklá na nepřirozené držení těla. Může to být skvělá terapie pro prevenci běžných bolestí páteře a přináší problémy také tam, kde problémy souvisejí se špatným držením těla. Alexandrova technika předvádí, jak máte sedět, stát a pohybovat se, abyste co nejméně zatěžovali svaly a klouby.

Provádějí se při ní jednoduché činnosti, které pomáhají vycvičit tělo k tomu, čemu se říká „vzorky použití“. Nakonec budeme lepší postoj zaujímat automaticky. Výuka obvykle probíhá individuálně, také dostaneme soupis jednoduchých cvičení ( např. jak zvedat telefon), která budeme provádět mezi jednotlivými sezeními. Většina lidí potřebuje 20 – 30 lekcí s pravidelnými kontrolami.

Masáže Profesionální masáž může být užitečná při některých svalových problémech. Většina používá švédské techniky, které při manipulaci s měkkými tkáněmi používají hladivé tahy, hnětení a tlučení pěstmi. Uvolňují tak napětí ve svalech a zlepšují tak napětí ve svalech a zlepšují tak oběh krve a živin. Hlavním přínosem je její relaxační účinek, který může být velice užitečný lidem, jejichž problém souvisí s napětím.

Sportovní maséři používají stejné techniky, ale často je aplikují drsnějším způsobem a jsou školeni i pro zacházení s poraněnými svaly

Reflexologie Reflexologie prostřednictvím tlaku aplikovaného na chodidlo napomáhá léčení v jiné části těla. Tejně jako tradiční akupunktura je i tato technika založena na myšlence, že dobré zdraví závisí na volném proudění energie tělem. Mnoho lidí s její pomocí relaxuje, poskytuje úlevu i při bolesti v zádech, která vznikla následkem špatného držení těla nebo stresu

Přírodní léčiva Esenciální oleje, například levandulový, zázvorový nebo majoránkový, mohou pomáhat při svalových problémech. Úlevu mohou taky přinést homeopatické léky např. arnika nebo rhus. Přírodní léčiva můžeme vtírat přímo na bolestivé místo nebo přidat pár kapek do koupele.

Jóga Jóga je systém tělesných pozic, kterých lze využít také ke zlepšení postoje, síly a pružnosti, může také posloužit i k dosažení úlevy od bolesti. Lékaři často doporučují jógy jako relaxační cvičení. Jednotlivé jógové cviky a dechová cvičení ke zmírnění nebo vyléčení bolesti v zádech nestačí. Vždy mají být začleněny do celkových léčebných programů

Obecné zásady při bolestech v zádech Začínající cvičenec se nesmí unavit – tolerovaná doba vyrovnávání je dvacet minut. Aktivace utlumených svalů a korekce chybných pohybových vzorců bývá unavující a zpočátku může způsobit i zhoršení. Zaměřujeme se na jednotlivé cviky v nižších cvičebních polohách a postupně přecházíme do vyšších cvičebních poloh a stoje. Vyrovnávací postup volíme ten, že nejprve uvolňujeme hyperaktivní zkrácené svaly v jednotlivých úsecích hybného sytému a uvolňujeme kloubní pohyblivost a teprve potom přistupujeme k podněcování, k tonizaci utlumených ochablých svalů.

Tento postup je zvláště důležitý, když hyperaktivní svaly jsou antagonisty oslabených. Volíme jednoduché elementární cvičební tvary a vedeným pohybem v pomalém rytmu, při kterém se neprovokuje bolest, koriguje zjištěné poruchy. Teprve, až se podaří vyrovnat poruchy svalové rovnováhy, můžeme přistoupit k nácviku správných hybných stereotypů, zvláště posturálního a stereotypu dýchání

Cvičební pomůcky ve zdravotní TV Gymnastické míče Masážní pomůcky Balanční pomůcky

Cvičební pomůcky

Gymnastické míče

Balanční pomůcky

Masážní pomůcky

Použitá literatura Bursová, M. (2005). Kompenzační cvičení. Praha: Grada. Buzková, K. (2006). Strečink Praha: Grada. Čermák, J. et al. (1992). Záda už mě nebolí, Praha. Haladová, E., & Nechvátalová, L. (1997). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. Hálková, J. et al. (2001). Zdravotní tělesná výchova. [Speciální učební texty I. část - obecná]. Praha: Česká asociace Sport pro všechny. Hošková, B., & Matoušová, M. (2000). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. Praha: Karolinum. Janda, V. (1996). Funkční svalový test. Praha : Grada Publishing. Kabelíková, K., & Vávrová, M. (1997). Cvičení k obnovení a udržení svalové rovnováhy (průprava ke správnému držení těla). Praha: Grada Publishing. Kolář, P. et al. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galém. Kyralová, M., & Matoušková, M. (1995). Zdravotní TV, Sport pro všechny, Praha. Kyralová, M., & Matoušová, M. (1995). Zdravotní TV, 2. část, Sport pro všechny, Praha. Novotná, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia. Lewit, K. (2003). Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. Praha: Sdělovací technika. Přidalová, M., & Riegerová, J. (2002). Funkční anatomie II. Olomouc: Hanex. . Rašev, E. (1992). Škola zad. Praha: Direkta. Riegerová, J., & Ulbrichová, M. (1993). Aplikace fyzické antropologie v TV a sportu (příručka funkční antropologie). [Učební texty]. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury. Schreiber et al. (1998). Funkční somatologie. Jinočany: H & H. Syslová, V. et al. (2003). Zdravotní tělesná výchova. [Speciální učební text II. část - zdravotní tělesná výchova při jednotlivých druzích oslabení]. Praha: Česká asociace Sport pro všechny. Tanner, J. (1995). Co s bolavými zády. Bratislava: Perfekt. Véle, F. (2006). Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton.