Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
ALEXANDR SERGEJEVIČ PUŠKIN
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Karel Hynek Mácha.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
básník, dramatik, prozaik,
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Klasicismus a romantismus
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Z franc. romantique = jako v románu
Romantismus.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Slovenský romantismus
Romantismus v literatuře
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Victor Hugo ( ).
Portréty literárních osobností světové literatury.
Romantismus ve světové literatuře
Alexandr Sergejevič Puškin
VICTOR HUGO Aneta Matějková GPJP.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Alexandr Sergejevič Puškin
Ruský romantismus.
Portréty literárních osobností světové literatury
Český jazyk a literatura
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
George Gordon Byron Marcela Jurková.
Český jazyk a literatura
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Aneta Řádková.  * , Besançon, † , Paříž  Nejvýznamnější osobnost francouzského romantismu  Věnuje se všem literárním druhům, ale.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Eugen Oněgin Alexander Sergejevič Puškin Miroslav Řehoř.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Romantismus ve světové literatuře: Německo, Anglie, USA Tematická oblast:
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
Úvod do romantismu.
15. Romantismus v evropské literatuře
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ROMANTISMUS.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Alexandr Sergejevič Puškin
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Kultura 1. poloviny 19. století
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
VY_32_INOVACE_04_Literatura 19. století Romantismus
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Transkript prezentace:

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: : Vývoj kultury a literatury od začátku 19. století do současnosti Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_01 Název DUMu: Světový romantismus Pro obor vzdělávání: Uměleckořemeslné zpracování kovů Uměleckořemeslné zpracování dřeva Předmět: Český jazyk Ročník: Druhý Autor: Milan Demela Zpracováno – září, říjen 2012

Umělecký a filozofický směr z období konce 18. a 1. poloviny 19 Umělecký a filozofický směr z období konce 18. a 1. poloviny 19. století Příčiny – napoleonské války, nespokojenost obyvatel se situací v politice, ve společnosti, národy si uvědomují svou identitu odmítání jednostranného racionalismu, rozumu, do popředí se dostává cit, touha po osobním prožitku Doba vyžaduje silné charismatické osobnosti - Napoleon, Kutuzov. Vrstva měšťanstva – podnikání, dobré materiální zázemí, řemesla, spotřební zboží - zájem o kulturní život – knihy, divadla, hudba - touha po vzdělání Společné pro všechny - touha po svobodě, po lásce, vztah , útěk z města do přírody, hledání míst, kde na jednice působí síla přírody. Uveďte příklady:____________________________________________________ Romantismus – odvozeno od slova ROMÁN Často bývá autor totožný s hrdinou - touha po svobodě, dobrodružství - nepochopení, osamělost Nestálost, neustálá změna, pohyb, velmi často krátký život, nebo hrdinská smrt, zamilovanost – do zadaných a vdaných, ale v okamžiku projevu přízně ze strany vytoužené ženy ztrácí zájem a jde dál. Netradiční chování, nepochopení společností, podivínství.

Projevy romantismu – především v literatuře – smutek, rozčarování, vzdor x spol. Malířství - příroda, bouře, vlnobití, ponurá krajina, zříceniny - osamělá postava na opuštěném místě, popravy … Hudba - vychází z lidové tvorby Architektura - přejímá dřívější vzory a neogotika, novogotika, ev. neorenesance Stavby navozují na historii, byť jsou stavěny nově, přejímají se i zcela cizí vzory z Číny, Japonska – pavilony v zahradách, lávky. Z blízkého východu minarety. Místa pro odpočinek bývají zasazena do přírody jsou součást krajiny, využívají terénu, vegetace. Neexistuje typická stavba romantismu – vše se kopíruje, včetně zřícenin. Hluboká, Lednice, Lnáře… Národní divadlo – neorenesance.

Literatura: snaha zobrazit pravdivě není záležitostí jen realismu a 19 Literatura: snaha zobrazit pravdivě není záležitostí jen realismu a 19. století, totéž se objevuje už v Antice, snaha objektivně a pravdivě představit člověka v souvislostech společnosti, doby, důležitý je aspekt psychologie postavy a její vývoj, zrání, úpadek. Autor je jen nezaujatým vypravěčem, děj čtenáři pouze předkládá. Oblíbené - román, novela, povídka i divadelní hry. Honoré de Balzac ( 1799-1850) Otec vyslal syna studovat do Paříže práva, ale uzavřeli smlouvu, že když HdB se stane do 2 let spisovatelem, otec změní názor a nechá syna psát, intenzivní práce, ale většinou zkrachoval, 20 let psal až 15 hodin denně, svatba se šlechtičnou “legalizovala“…de… Spisovatel - dělník Braková komerční literatura Brak – pokleslá literatura, bez hodnoty, cíleně odvrací čtenáře od závažných témat, ale na druhé straně oblíbená u čtenářů

Představitelé světového romantismu George Gordon Byron 1788 – 1824 anglický spisovatel, šlechtický původ, v rodině dluhy - osobní život ovlivněn dětstvím – matka nervově nevyrovnaná tyranská chůva, handicap – postižení nohy, ale houževnatost, vytrvalost, hodně cestoval, začal psát Childe Haroldova pouť, skandál v Anglii, přesun do Švýc. a It., v Řecku podporoval povstání x Turkům, financoval loďstvo, umírá na revmatickou horečku. Moderní epos, parodie rytířské literatury a kultury, ale postupně se mění v epos básnický. Cestopis, úvahy a politická zamyšlení, dílo rozděleno na zpěvy. Navštěvuje Portugalsko, pak Španělsko v boji a Napoleonem, Albánii a Řecko pod vládou Turků, 3. zpěv – Velká francouzská revoluce a pád Napoleona 4. Zpěv – Itálie, pesimismus Průvodce dílem je autor Manfréd drama ve verších - inspirace Švýcarskem, hrdina hledá po tragickém činu, východisko, marné, otázky odpovědnosti, co je a není svobody Don Juan – nedokončeno – silná autobiografie Po G. G. Byronovi – byronismus – typický postoj rozporu člověka a světa, společnosti, výjimečnost, izolovanost jedince, Na druhé straně silný vztah k lidem z okraje společnosti

Percey Bysshe Shelley 1792 – 1822, svobodomyslný autor, buřič proti společnosti, pravidlům, tyranii, vzdor proti autoritám, ženatý, ovdověl, utíká s dcerou přítele, je nucen opustit Anglii, žije v Itálii, Odpoutaný Prométheus ( vychází z antického Spoutaného Prométhea od Aischyla) protiklady Jupiter – vládce bohů x Prometheus ztělesnění odpůrce zla, touží po lásce, a dobru, bojuje za to, vytvoří nový řád a oslavuje lidskost, krásu, dobro Walter Scott 1771 -1832 anglicky romantik, sběratel, znalec venkova, tradic, advokát, ale později spisovatel a vydavatel, zkrachoval, intenzivní práce ho vyčerpávala a zemřel Ivanhoe – 12. stol, Anglie, boj o moc a trůn Viktor Hugo 1802 – 1885 básník, dramatik a prozaik, velmi oblíbený autor, - den pohřbu byl státním smutkem - za poezii mu byl vyplácen důchod králem Ludvíkem XVIII. Píše dramata z francouzské, španělské, italské a německé historie (+téma lásky např. Cromwell, Král se baví, Hernani…. po neúspěchu 1 div. hry se věnuje románům : Chrám Matky boží v Paříži – román z 15. století – hrdinové ze všech vrstev Paříže, Quasimodo, Frollo, Esmeralda – zfilmováno, muzikál,

Bídníci – ( Ubožáci ) Jean Valjean 19 let za krádež chleba, po propuštění se mění v uznávaného člověka, vlastní továrnu, ujme se dcery své nemocné zaměstnankyně, pozná jej bývalý bachař, který jako policejním vyšetřovatel jej neustále pronásleduje sonda do mnoha vrstev společnosti, snaha odhalit příčiny zla, nespravedlnosti George Sand – 1804 – 1876 Francouzská spisovatelka a velká bojovnice za emancipaci tj.________________ Opouští manžela a i děti, v té době něco nevídaného, žije mezi studenty v Paříži, nosí Pánské obleky, provokuje společnost, střídá milence, po mnoha soudech je rozvedena Indiana – autobiografie, i další díla řeší postavení žen ve společnosti, právo na lásku, osobní život, štěstí, rozhodování o vlastním osudu Romány – Valentina Rodové tajemství Alfréd de Musset 181O – 1857 Autobiografický román Zpověď dítěte svého věku

Alexander Dumas st. 1802 – 1870 potomek divizního generála VFR a na francouzské kolonii a černošky z Haity, neuvěřitelně plodný autor, „továrna na romány“ – necelých 300 děl, mnohá jsou převzaté náměty „plagiát“ , časem zaměstnával píšící pomocníky, velmi bohatý, ale důvěřivost, naivita i způsob života jej učinily chudým, dožil u A. D. ml. Pro historické romány platí : podstatný je děj, psychologicky propracované postavy nepovažuje za důležité, určitá povrchnost, děj má napětí, spád, zápletky charakterově příkladní hrdinové - historická věrnost u něj byla druhořadá, preferoval zábavu miloval úspěch u čtenářů Komerční úspěch děl A.D. vedl další autory k pokračování jeho původních děl jak Třech mušketýrů, tak i Hrabě Monte Cristo Tři mušketýři – jména ____________________________________________________ Původně román na pokračování z doby Ludvíka XVII. Sice působí věrně, ale od reality je příběh, prostředí i postavy velmi vzdáleno, přesto mnohokrát příběh inspiroval další tvůrce nejen v pokračování, ale i další zpracování v muzikálech, filmech Tři mušketýři po dvaceti letech Tři mušketýři ještě po deseti letech aneb Vikomt de Bragelonne - děj až do d'Artagnanovy smrti.

Hrabě Monte Cristo 6 dílů Edmond ___________________, neprávem odsouzený námořník, po útěku dle mapy od spoluvězně nachází ostrov s pokladem a majetek mu umožní potrestat všechny, kteří ho odsoudili, žije mimo společnost, touží po svobodě, spravedlnosti, odmítá společenský řád Typický hrdina romantické literatury

Alexander Sergejevič Puškin ( 1799-1837) Vrcholný ruský představitel romantismu, Původem šlechtic, bohém, provokatér, milovník života, za svobodomyslné názory a kritiku carismu odsouzen do vyhnanství, kontakty s děkabristy, publikoval, po návratu pod trvalým policejním dohledem, práce na ministerstvu zahraničí, Celý život píše – poezie, poémy, prózy, román ve verších, divadelní hry i pohádky Dílo nejprve čerpá ze sociálních témat – pohádkový epos - Ruslan a Ludmila. Další období už ve znamení touhy po svobodě , po lásce – ovlivněn Byronem – Cikáni, Kavkazský zajatec Další téma z ruské historie - Boris Godunov – zde už je patrný přechod k realismu Nejznámější a za vrchol tvorby považováno - román ve verších Evžen Oněgin – ukázky Evžen Oněgin – charakteristika postavy – „zbytečný člověk“ Didaktis, poslech ukázek Bachčisarajská fontána – příběh nešťastné lásky , po vraždě unesené ženy je na její počest postavena fontána v ukrajinském městě Bachčisaraj

Anton Pavlovič Čechov – Čechov – 1860 – 1904, dramatik, humorista, povoláním lékař, ale většinu života čerpal na cestách ( trestní tábory, ZE) inspiraci pro literární činnost ,trpěl TBC, stěhování za lepším klimatem, Stejně jako Puškin má hrdiny – zbytečný člověk, Tři sestry - sestry touží po naplnění svého života, léta ubíhají, sny se neuskutečňují, touží to lásce, po cestování, po Moskvě, příčina je ale v neschopnosti se k činu odhodlat, ideál vidí v minulosti nebo budoucnosti, oboje je ale jen snem. Višňový sad – o rodinný višňový sad projeví zájem stavitelé, majitelé sice nejsou schopni se o pozemky starat, jsou ale zadluženi, prodej odmítají, nakonec sad kupuje syn nevolníka, kontrast „zašlé slávy“ panství, velmi citově prožívané přítomnosti a pasivity vůči budoucnosti Zfilmováno, mnohokrát uváděno v různých dramatických úpravách

Zdroj materiálů: POLÁŠKOVÁ, Taťána; SRNSKÁ, Kateřina; ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena a kol. Literatura pro 2. ročník středních škol, učebnice, Brno: Didaktis, 2009, ISBN 978-80-7358-129-9. POLÁŠKOVÁ, Taťána; SRNSKÁ, Kateřina; TOBOLÍKOVÁ, Vlasta. Literatura pro 2. ročník středních škol pracovní sešit. Brno: Didaktis, 2009, ISBN 978-80-7358-130-5. Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.