Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Advertisements

82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:9.12.
Klasicismus a empír Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
KLASICISMUS.
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Johann Wolfgang Goethe
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Klasicismus a romantismus
Osvícenství.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. B. Molièra…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
DIGITÁLNÍ VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
2. V zajetí řádu klasicismu 3. Jen konat povinnost Ó krutý hlase cti! Čím přimět tě k té ráně! Pierre Corneille.
Victor Hugo ( ).
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/13/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Voltaire, J. J. Rousseau Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
2. V zajetí řádu klasicismu
Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Molière Anna Coufalová C1B.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Klasicismus - literatura made by M & H Bulín, J Korec, D Smolík, K Mourková, M Votíková KVINTA | 2008.
Klasicismus a osvícenství
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
OSVÍCENSTVÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
TÉMA: PROJEKT DIVADLO - MOLIÉRE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Preromantismus.
Rozvoj vědy a změny ve společnosti – konec 17. a 18. století
Transkript prezentace:

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Přehled dějin literatury Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_12 Název DUMu: Klasicismus, osvícenství, preromantismus Pro obor vzdělávání: 64-51-L/41 Předmět: Český jazyk Ročník: první Autor: Mgr. Pavla Brunová Datum: 15.04.2013

Klasicismus umělecký směr, který vznikl ve Francii 17. století navazuje na odkaz antiky především formou, ale i zpracovávanými látkami

Zásady měřítkem krásy je pravda, rozvaha a rozumovost životním ideálem je vyrovnanost klasicismus zdůrazňuje podřízenost soukromých cílů nadosobním, veřejným úkolům k umělecké dokonalosti měla napomáhat pevně stanovená estetická pravidla

Zásady kompozice dramatu zachovává Aristotelovu zásadu tří jednot (místo, čas, děj) literatura se dělí na nízkou a vysokou komika a tragičnost jsou přísně odděleny vysoké žánry: tragédie, hymnus, óda nízké žánry: komedie, satira, bajka

Divadlo Tragédie byla vyhrazena látkám ze života vysokých vrstev hrdiny a děj poskytla většinou antika Komedie vystupují i postavy lidové náměty se mohly dotýkat současnosti

Francie Jean Racine 1839 – 1899 Faidra autor tragédií náměty z antiky výborná psychologie ženských postav nejznámější tragédie Faidra

Faidra Král Theseus se podruhé ožení s mladou dívkou Faidrou, jeho syn Hippolytos to těžce snáší. Faidra je do Hippolyta zamilovaná, ale snaží se však své city potlačit. Faidra se dovídá o tom, že Theseus v cizině zahynul. Rozhodne se Hippolytovi vyznat ze svých citů, ale ten její návrhy odmítá. Nabídne mu, že se s ním podělí o athénský trůn. Theseus však mrtvý není a vrací se z ciziny. Faidřina chůva mu poví, že se Hippolytos pokusil zneuctít Faidru. Theseus ho okamžitě vyžene z domu. Poté se ještě obrací k bohům, aby potrestali zločin. Faidra si uvědomuje, že byl Hippolytos nařknut neprávem, vypije jed, ale předtím se ještě přiznává Theseovi, že byl oklamán.

Francie Pierre Corneille 1606 – 1684 autor tragédií hrdinové jsou čestní vlastenci, kteří obětují lásku pro povinnost a čest nejznámější drama Cid

Cid Rodrigo zabije hraběte Gormu, otce své milé Chimeny, protože urazil Rodrigova otce. Chimena miluje Rodriga, ale nad jejím citem převáží čest rodiny a dívka žádá krále, aby potrestal vraha. Dramatická situace, za níž oba hrdinové trpí, neboť se vzájemně milují, ale přitom trvají na představách cti. Konflikt končí smírně zásahem krále, neboť Rodrigo odčinil svou vinu udatností v boji.

Cid

Francie Molière (vl. jménem Jean-Baptiste Poquelin) 1622 – 1673 herec, spisovatel, dramatik autor komedií patronem jeho divadla byl Ludvík XVI.

Tartuffe, neboli Podvodník (1664), Tartuffe [tartyf] = falešný, nepravý pobožný člověk, svatoušek Veršovaná komedie, ve které je kritizováno pokrytectví církve. Odhaluje se zde její donašečský systém. Hra byla po premiéře zakázána, Moliére ji 2x přepracovával, měla ohlas v zahraničí. Je zde zobrazen typ svatouškovského pokrytce a prospěcháře, který předstírá náboženskou horlivost a vetře se do přízně důvěřivého člověka, aby ho pak mohl absolutně ovládat a využívat. Nakonec je odhalen, vyklube se z něj bezcharakterní padouch.

Lakomec (1668) Hlavní hrdina Harpagon je lakotný, chamtivý, bezcitný, pro peníze obětuje vše, své děti, rodinu. Přestože je bohatý, krutě omezuje své děti a vykořisťuje i služebnictvo. Dceru Elišku nutí k sňatku s bohatým starcem Anselmem (Eliška miluje otcova správce Valéra), synovi Kleantovi se snaží odloudit snoubenku Marianu, chce ho oženit s bohatou vdovou. Aby pomohl svému pánu Kleantovi, ukradne šibalský sluha Čipera Harpagonovu skříňku s penězi. Harpagon ztrácí smysl svého života. Ztráta peněz pro něj znamená šílenství. Je ochoten vyměnit Marianu za své ztracené peníze. Nakonec vyjde najevo, že Valér a Mariana jsou sourozenci a Anselm jejich otec. Svatba obou mladých párů. Lakomec se spokojí s tím, že nemusí dát věno.

Don Juan neboli Kamenná hostina (1665) Kritizuje dobové neřesti a chyby šlechty (pokrytectví, rozmařilost, pohrdání lidmi) Misantrop (1666) Hlavní hrdina je vzdělaný, inteligentní a citlivý mladý muž. Sama společnost z něj udělá nepřítele lidí, tzv. misantropa. Moliér v této hře kritizuje vypočítavost šlechty, pokrytectví a přetvářku vysoké společnosti. Zdravý nemocný (1673) Vysmívá se hypochondrii, pokrytectví lékařů Další hry: Měšťák šlechticem, Škola pro muže, Chudák manžel, Učené ženy aj.

Francie Jean de La Fontaine (1621 – 1695) básník, autor povídek a bajek čerpá z Ezopa alegorie soudobé společnosti Dílo: Bajky

Itálie Opakem vznešené klasické tragédie byla italská komedie, tzv. commedia dell'arte, která byla oblíbená zvláště u lidového publika. Hry byly bez pevné stavby, herci improvizovali podle stručného obsahu.

Itálie Carlo Goldoni (1707 – 1793) autor komedií Dílo: Poprask na laguně Sluha dvou pánů

Osvícenství intelektuální hnutí, životní postoj a filozofický směr 18. století, který znamenal převrat ve vývoji evropského myšlení. Zdůrazňuje racionalismus, logiku a humanismus. Plně se rozvinulo ve Francii, vůdčími osobnosti literatury se v této době stali často protinábožensky a proti tradicím zaměření filosofové-encyklopedisté – Voltaire, Denis Diderot a Jean le Rond d'Alembert. Myšlenky těchto filosofů ještě doplnil Jean Jacques Rousseau.

Francie Denis Diderot (1713 – 1784) filosof, prozaik, encyklopedista Díla: Jakub fatalista Jeptiška

Francie Význam pro šíření osvícenských myšlenek mělo vydávání francouzské Encyklopedie, obsahující soubor znalostí ze současné vědy, umění a techniky.

Preromantismus umělecký proud, který vznikl zhruba v polovině 18. století jako reakce na klasicismus a osvícenství a který ohlašoval blížící se romantismus vyjadřuje životní postoj měšťanstva znaky: zdůrazňuje citové hodnoty prostého, nezkaženého člověka umění chápe jako prostředek k proměně světa

Německo Friedrich von Schiller (1759-1805) básník, dramatik Díla: báseň Óda na radost dramata Loupežníci Don Carlos Valdštejn

Německo Johann Wolfgang Goethe (1749 - 1832) básník, prozaik, dramatik, historik umění a umělecký kritik právník a politik biolog a stavitel

Johann Wolfgang Goethe Nejvýznamnější díla: filosofická dramatická báseň Faust román Utrpení mladého Werthera balada Čarodějův učeň

Zdroj materiálů: MGR. BLÁHOVÁ, Renata a kol. Literatura pro 1. ročník středních škol, učebnice. Brno: DIDAKTIS spol. s. r. o., 2008, ISBN 978-80-7358-115-2. MGR. BLÁHOVÁ, Renata a kol. Literatura pro 1. ročník středních škol, pracovní sešit. Brno: DIDAKTIS spol. s. r. o., 2008, ISBN 978-80-7358-116-9. http://cs.wikipedia.org/wiki/Faidra_(Racine) http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean_Racine http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cid.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:El_Cid_portrait_%C2%B7_HHWX54.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Pierre_Corneille http://cs.wikipedia.org/wiki/Literatura_evropsk%C3%A9ho_klasicismu http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jean_de_La_Fontaine.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Carlo_Goldoni.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Louis-Michel_van_Loo_-_Portrait_of_Denis_Diderot_-_WGA13440.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Encyclopedie_de_D%27Alembert_et_Diderot_-_Premiere_Page_-_ENC_1-NA5.jpg

Zdroj materiálů: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Friedrich_von_Schiller_Coloured_Drawing.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Goethe_(Stieler_1828).jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Goethe.png Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.