13.1 Rozmanitost přírody – ROSTLINY, ČÁSTI A FUNKCE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
2.1 Místo, kde žijeme - DOMOV
Advertisements

10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
OPAKOVÁNÍ 1 Prvouka 3.ročník. OPAKOVÁNÍ 1 Prvouka 3.ročník.
20.1 Malá násobilka - násobení
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Kvetoucí a nekvetoucí rostliny
Listnaté stromy a keře 4. ročník
Pří_059_Rozmanitost přírody _Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
Elektronická učebnice - I
13.1 Kořen, stonek, list Rostliny mohou vypadat různě – malé, velké.
Elektronická učebnice - I
62.1 Rovnováha v přírodě, potravní řetězec
LIŠEJNÍKY - MECHY - KAPRADINY PLAVUNĚ A PŘESLIČKY
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
ČÁSTI TĚLA ROSTLIN DÍL 1. Kořeny, stonek, listy.
25.1 Člověk a jeho zdraví – ČLOVĚK VNITŘNÍ ORGÁNY
Co jsou nahosemenné rostliny?
VY_32_INOVACE_170 Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZNAKY ŽIVOTA ROSTLIN.
Rostliny - význam a jejich dělení.
ŽIVÁ PŘÍRODA - ROSTLINY
VY_32_INOVACE_33_ Prvouka 3.ročník Rostliny 2.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
17.1 Rozmanitost přírody – ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VY_32_INOVACE_28_ Prvouka 3.ročník Rostliny 1.
EVVO Prvouka 3. ročník ZŠ „ŽIVÁ PŘÍRODA“
Elektronická učebnice - II
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Rostliny na jaře 4. ročník
ŽIVÁ PŘÍRODA ŽIVÉ ORGANIZMY.
Zpracovala Jitka Ciprová
Pří_059_Rozmanitost přírody – Třídění rostlin Autor: Mgr. Marie Matušů
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.4 Rostliny - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
Rostliny.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rostliny Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
ŽIVÁ PŘÍRODA - ROSTLINY PRVOUKA PRO 3.ROČNÍK Člověk a příroda Vyvození nového učiva Mgr.Jana Flesarová ZŠ Záhumení Rožnov pod Radhoštěm Datum vytvoření:
Společné znaky rostlin.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorHana Krejčová Datum NázevVY_52_INOVACE_32_rostliny Ročník3. Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Sib_III_08 Třídění rostlin Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy:ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:Mgr. Blanka Kusá Název:VY_52_INOVACE_PR Téma:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Autorem je PaedDr. Štěpánka Vondrášková
ROSTLINY.
LESNÍ KVETOUCÍ ROSTLINY
Rostliny.
Rostliny Společné znaky rostlin: Vyživují se. Dýchají a vylučují.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování učiva v přírodovědě ve 4. ročníku.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
05 Květiny a stromy na jaře
ROSTLINY Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ČÁSTI KVETOUCÍCH ROSTLIN (výklad)
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
Společné znaky a dělení rostlin (opakování)
Rostliny - význam a jejich dělení.
Živá příroda.
Název školy: ZŠ Karla Klíče, Hostinné Autor: Mgr
Živé organismy.
ROSTLINY Rozdělení rostlin.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

13.1 Rozmanitost přírody – ROSTLINY, ČÁSTI A FUNKCE Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 13.1 Rozmanitost přírody – ROSTLINY, ČÁSTI A FUNKCE Poznáš nějaké rostliny na obrázku? Víš, jak se o ně starat? Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Vladimíra Jaborová

Stromy jsou dřeviny, jejichž stonek se rozvětvuje z kmene nad zemí. Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 13.2 Zopakuj si! Stromy jsou dřeviny, jejichž stonek se rozvětvuje z kmene nad zemí. Strom má kořen, kmen a větve. V produkčním období také listy, květy, plody. Větve vytváří korunu. Kvetoucí rostliny mají kořen, listy, stonek a květy. Z květů se vyvíjejí plody. Keře jsou dřeviny, jejichž stonek se rozvětvuje hned u země.  Na jaře vyraší pupeny, z nich vyrostou květy a listy. Na květy usedají včely, čmeláci a motýli, kteří opylují květy. Po opylení květy opadnou a začnou vytvářet plod. Plody dozrávají v létě a na podzim.

13.3 Společné znaky rostlin Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 13.3 Společné znaky rostlin Vyživují se Rostliny se vyživují jinak než živočichové. Svoji potravu si připravují samy, a to v zelených částech těla, zejména v listech. Potřebují k tomu oxid uhličitý (ze vzduchu), vodu s rozpuštěnými živinami (z půdy) a světlo (ze slunce). Vodu a oxid uhličitý rostliny za přítomnosti světla přeměňují na látky, které potřebují pro život, a na kyslík. Rostliny se vyživují pouze ve dne. Pohybují se Rostliny se nemohou pohybovat z místa na místo, ale mohou se pohybovat částmi svého těla, např. květ otáčet za sluncem. Pohybovat se také mohou semena rostlin. Poletují ve větru, jsou odnášena vodou nebo na tělech živočichů (při opylování). Rostou, vyvíjejí se a rozmnožují Během svého života rostliny mění svoji velikost i vzhled – rostou, vyvíjejí se a rozmnožují se. Rozmnožování kvetoucích rostlin Rozmnožují se semeny nebo částmi svého těla (cibule, hlízy). Rozmnožování nekvetoucích rostlin Rozmnožují se výtrusy. Patří mezi ně mechy, kapradiny, přesličky. Dýchají a vylučují Rostliny jsou živé, stejně jako živočichové dýchají. Rostliny dýchají všemi částmi svého těla, a to na světle i ve tmě. Při dýchání rostliny spotřebovávají kyslík, avšak v malém množství. Do ovzduší vylučují oxid uhličitý (v malém množství). Reagují na změny v přírodě Rostliny reagují na změny v přírodě, např. na změnu teploty vzduchu. Květy rostlin se působením tepla otevírají a působením chladu zavírají. Listnaté stromy před zimou shazují listí, protože v zimě je méně vody a světla. Při nedostatku vody rostliny usychají a vadnou. pampeliška - semena hyacint - cibule brambor - hlíza

13.4 Druhy rostlin Léčivé rostliny Kvetoucí rostliny Jedovaté rostliny Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 13.4 Druhy rostlin Léčivé rostliny ▪ některé části rostlin jsou léčivé ▪ vyrábějí se z nich léky, čaj nebo masti Kvetoucí rostliny ▪ největší rostlinná skupina ▪ patří k nim listnaté keře a stromy lípa jitrocel růže šípková Jedovaté rostliny ▪ některé rostliny nebo jejich části jsou jedovaté ▪ Nedotýkejte se jich! tulipán třešeň šeřík Nekvetoucí rostliny ▪ patří sem přesličky, mechy, kapradiny a plavuně konvalinka kosatec žlutý durman Zákonem chráněné rostliny ▪ některé rostliny jsou vzácné, proto je musíme chránit mech přeslička kapradí leknín koniklec hlaváček

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 13.5 Procvičení a příklady 1. Jaký má význam stonek pro rostlinu? Zkontroluj si své domněnky! 2. Jděte se třídou nebo s rodiči na přírodovědnou vycházku, sbírejte cestou rostliny, které uvidíte. Doma si je vylisujte v knize a vytvořte si herbář. 3. Které léčivé bylinkové čaje máte doma? Podívejte se, z které rostliny jsou vyrobeny. 4. Kdo opylovává květy? Proč? 5. Vyjmenuj části těla a/ stromu b/ keře c/ květiny 6. Jaké máte ve třídě a doma pokojové rostliny? Umíte o ně pečovat? výživa stonku - str. 2

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 13.6 Pokojové rostliny

13.7 Plant Plants need sun, rain and earth. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 13.7 Plant Plants need sun, rain and earth.

13.8 Test znalostí 1. Proč hmyz opylovává květy? a/ aby se napil Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 13.8 Test znalostí 1. Proč hmyz opylovává květy? a/ aby se napil b/ aby se mohl vytvářet plod c/ aby se najedl d/ pro zábavu 3. Proč nazýváme některé rostliny léčivé? a/ doktoři si je trhají do vázy b/ sypeme na ně léky c/ části rostlin bývají léčivé, vyrábí se z nich léky, čaje nebo masti d/ jsou státem chráněné 2. Jak se rozmnožují kvetoucí rostliny? a/ květy b/ semeny, cibulemi, hlízami c/ listy d/ kořenem 4. Mohou se rostliny pohybovat? a/ ano, samy se přesunou b/ přesouvají se pomocí kořenů c/ pohybují se, jak potřebují d/ pohybují se pouze částmi svého těla ( např. květy za sluncem) Správné odpovědi: b c d Test na známku

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 13.9 Použité zdroje, citace http://kreadel.blogspot.com/2012/04/plant-organs.html - slide č. 7 http://biolearn-learn.blogspot.com/2011/05/life-cycle-of-plants.html - slide č. 7 http://skolakov3a.sweb.cz/PRVOUKA/rostliny2/stonky.htm - slide č. 2 http://skolakov3a.sweb.cz/PRVOUKA/rostliny2/stonky.htm# - slide č. 5 http://helene23.webovastranka.cz/image/3005/21777 - slide č. 4 http://www.novinky.cz/bydleni/tipy-a-trendy/133540-hyacinty-vonavy-zazrak.html - slide č. 3 http://www.lfl.bayern.de/iem/obst_gemuese/25606/ - slide č. 3 http://ucivo.webnode.cz/album/kapradorosty-pteridophyta/preslicky-preslicka-rolni-letni-lodyha-i-jpg/ - slide č. 4 Kliparty z databáze. Já a můj svět, prvouka pro 3. ročník – učebnice: Věra Štiková , nakladatelství Nová škola 2008, str. 38 - 41 – slide č. 4 http://botany.cz/cs/tilia-cordata/ - slide č. 4 http://martincinherbar.ic.cz/r.html - slide č. 4 http://papousci.chovzvirat.com/clanky/zelene-krmeni-pro-papousky---i--dil.html - slide č. 4 http://www.dumazahrada.cz/specialy/encyklopedie-rostlin/2010/3/26/clanky/encyklopedie-rostlin-koniklec-velkokvety/ - slide č. 4 http://www.obec-pavlov.cz/index.php?sec=foto&sec2=prir&sec3=more_f&id=25&kat=2&lang=cz – slide č. 4 http://vetrani.tzb-info.cz/vnitrni-prostredi/6697-co-ocekavame-od-vetrani-koupelny - slide č. 6 http://www.evokace.cz/index.php?a=745 – slide č. 5

13.10 Anotace Autor Mgr. Vladimíra Jaborová Období 01 – 06/2012 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 13.10 Anotace Autor Mgr. Vladimíra Jaborová Období 01 – 06/2012 Ročník 1. – 3. ročník Klíčová slova Rostliny, jejich části a funkce. Anotace Prezentace popisující rostliny, jejich části a funkce.