Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistika.
Advertisements

Riziko zbytečného signálu v regulačním diagramu
Statistická indukce Teorie odhadu.
Statistická indukce Teorie odhadu.
Zpracování informací a znalostí Datové struktury a algoritmy pro vyhledávání informací Doc. RNDr. Jan Rauch, CSc. Katedra informačního a znalostního.
Výpočet zásoby porostu na zkusných plochách při požadované přesnosti
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Energetický management budov
NORMOVANÉ NORMÁLNÍ ROZDĚLENÍ
Odhady parametrů základního souboru
Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
Regulační diagram je to základní grafický nástroj statistické regulace procesu, který umožňuje posoudit statistickou zvládnutost procesu statisticky zvládnutý.
Testování závislosti kvalitativních znaků
Procenta Výpočet počtu procent
Statistická chyba a hladina statistické významnosti
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Získávání informací Získání informací o reálném systému
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Testování hypotéz přednáška.
„EU peníze středním školám“
Statistická chyba a hladina statistické významnosti
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
1 Národní informační středisko pro podporu jakosti.
Obsah statistiky Jana Zvárová
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
8. listopadu 2004Statistika (D360P03Z) 6. předn.1 chování výběrového průměru nechť X 1, X 2,…,X n jsou nezávislé náhodné veličiny s libovolným rozdělením.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Odhady parametrů základního souboru
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C2 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Odhady odhady bodové a intervalové odhady
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Statistika Výběrové zjišťování 1.
Testy významnosti Karel Mach. Princip (podstata): Potvrzení H O Vyvrácení H O →přijmutí H 1 (H A ) Ptáme se:  1.) Pochází zkoumaný výběr (jeho x, s 2.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Fakulta sociálních studií
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
B.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Základy pedagogické metodologie
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Aplikovaná statistika 2.
Popisné charakteristiky statistických souborů. ZS - přesné parametry (nelze je měřením zjistit) VS - výběrové charakteristiky (slouží jako odhad skutečných.
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů  t-test pro nezávislé výběry  t-test pro závislé výběry.
Odhady odhady bodové a intervalové odhady
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Induktivní statistika
Induktivní statistika
Induktivní statistika
- váhy jednotlivých studií
Odhady parametrů základního souboru
Induktivní statistika
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Příklad (investiční projekt)
Sociologický výzkum II.
RNDr. M. Žambochová, Ph.D. (KMS, M308)
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Statistika a výpočetní technika
Plánování přesnosti měření v IG Úvod – základní nástroje TCHAVP
Co říká česká veřejnost?
Induktivní statistika
Základy statistiky.
Náhodné výběry a jejich zpracování
Transkript prezentace:

Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Metody šetření Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Motto: „Méně znamená více.“ Metody šetření Úplná a výběrová šetření Techniky nereprezentativního výběru Techniky reprezentativního výběru Stanovení rozsahu výběrového šetření Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Metody šetření 1. Úplná zjišťování výhody poskytuje úplné informace o souboru i jako celku i jednotce nevýhody nákladné zpracování trvá dlouho některé údaje nelze zjistit Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. 2. Neúplná zjišťování výhody menší náklady rychlejší větší péče věnována samotnému šetření nevýhody odhady i testy jsou zatíženy výběrovou chybou odhad a testy se vztahují k základnímu souboru, nikoliv dílčím náklady neklesají úměrně s menším počtem zkoumaných jednotek problém stanovení n Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Stanovení rozsahu výběrového souboru: - teoreticky vyřešeno, prakticky problém Rozsah odvozujeme z přípustné chyby Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Příklad: Výpočet stanovení rozsahu výběrového souboru pro znak kvantitativní Pro uvažovaná sociální opatření pro důchodce, bylo třeba provést podrobnější šetření jejich situace. Důchodců v ČR je 1,400 000. Tento počet je rozsah základního souboru. Měsíčně průměrně vydají na bydlení, energie a vodu 1 290 Kč, = 1 290, směrodatná odchylka sx = 950 (obojí zjištěno z určitých výběrových šetření či předcházejících šetření), t = 2, přípustnou chybu si dovolíme ve výši jedné desetiny průměrné hodnoty tj. 129,10. Z výpočtu vyplývá, že je třeba podrobit šetření 217 důchodců. V případě, že změníme přípustnou chybu na pět setin (Δ = 0,05) z průměru tzn. chceme pracovat s menší chybou, Δ se bude rovnat 64,55 na místo 129, změní se hledaný rozsah následovně: Z porovnání vypočtených jednotek nutných podrobit šetření (217 ~ 866) vyplývá, jak silně chyba, se kterou jsme ochotni uvažovat, ovlivní počet šetření. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Tabulka závislosti rozsahu výběru na velikosti sx při konstantním t a Δ. S n 1,00 6,2 2,00 12,5 3,00 18,7 4,00 25,0 5,00 31,3 Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Závislost rozsahu souboru na velikosti Sx základního souboru 1. řádek: 25 ……………… 100 % 22 ……………… x % x = 88 % 5 ……………… 100 % 22 ……………… x % x = 440 % 2. řádek: 1.000.000 …… 100 % 156 ……………… x % x = 0,0126 = 0,02 % 6 ……………… 100 % 156 ……………… x % x = 2600 % Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Střední chyba nepřímo úměrná rozsahu n, nikoliv lineárně Př. Rozsah výběru Hodnota střední chyby 10 0,633 100 0,200 1.000 0,063 10.000 0,020 100.000 0,0063 1.000.000 0,0020 o 1/3 klesne na desetinu klesne 10x 100x Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Závěr: pro organizaci marketingového výzkumu zvýší-li se rozsah n nad určitou mez, pak se sice střední chyba sníží, ale toto snížení nevyváží zvýšené náklady na zpracování velkého n. sx základního souboru neznáme odhadujeme  z minulého šetření  z malého šetření  z kval. znaku 0,5 x 0,5  z var. rozpětí Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Závislost n na různém Δ při konstantním sx Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Stanovení rozsahu souboru pro kvalitativní znaky: t - koeficient spolehlivosti P - podíl jednotek, které vykazují alternativu jedna (jeden z kandidátů) Q - podíl jednotek, které vykazují alternativu dvě (druhý kandidát) Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Příklad: Určete velikost šetření pro určení volebního vítěze jednoho ze dvou kandidátů na guvernéra (přímou volbou). A) s povolenou 5% chybou (Δ = 0,05) B) s povolenou 3% chybou (Δ = 0,03) C) s povolenou 1% chybou (Δ = 0,01) Protože nemáme žádné předběžné informace o zvýhodnění některého z nich, mají oba stejné procentické zastoupení možného vítězství tj. 50%. P = 0,5; Q = 0,5 A) B) C) Z příkladu jasně vyplývá rozdíl v potřebném počtu oslovených jednotek (respondentů) při rozdílné povolené chybě výsledku. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Výběr jednotek buď přímo nebo prostřednictvím vytvořených skupin nebo kombinací obou vybrané jednotky všechny jednotky vybrané dílčí soubory dvoustupňový výběr výběr skupin všechny dílčí soubory oblastní (stratifikovaný) v. vyčerpávající šetření základní soubor přímý výběr oblastní výběr . … .. .. … ….. .. . . . …. .. . . .. … . . x x xx x x x x x x x x x x x x xx xx x x x x x x x x xx x x výběr skupin dvojstupňový výběr . .. .. . ... . . .... x x x xx x Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. n = 1000  podle třídících znaků 1000  rodin 300 700  bez dětí /s dětmi 200 500  do 6 let / nad 6 let 200 300  SŠ a VŠ / ZŠ toto je 20 % z 1000 musíme povýšit Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Výběrové metody statistické zjišťování úplné = vyčerpávající neúplné = nevyčerpávající reprezentativní (výběr) nereprezentativní úsudkový = záměrný výběr pravděpodobnostní = náhodný výběr anketa metoda zákl. masivu samovolný experiment se stejnými pravděpodob. s různými prostý náhodný vícestupňový oblastní skupinový vybrané skupině se zašlou dotazníky nereprezentativní, protože ochota odpovědět je závislá k dotazované skutečnosti při několika obřích jednotkách a velkém počtu malých jednotek výběr osob na ulici dotazu; nelze zobecňovat, protože jsou tam jen určití lidé zobecnění ovlivněno validitou experimentu Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Techniky reprezentativního výběru Záměrný výběr průměrných jednotek kvótní výběr typologický výběr Typologický výběr - princip spočívá v tom, že výběrový soubor musí mít podle předem stanovených (kontrolních) znaků stejné složení jako soubor základní. Kontrolní znaky - věk, pohlaví, vzdělání, počet dětí, sociální skupina, územní oblast, příjmová skupina atd. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Pohlaví Stáří Společenská skupina muži 9 20-29 4 dělníci 9 ženy 11 30-44 5 zaměstnanci 6 45-64 8 zemědělci 5 65 a více 3 Šetření u 20 jednotek nelze zajistit kvótním výběrem (při zohlednění kontrolních znaků). Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Náhodný výběr rozhoduje náhoda se stejnými pravděpodobnostmi vybrání jednotky s různými pravděpodobnostmi vybrání jednotky (větším souborům, větší pravděpodobnost - odhad výnosů z různě velkých honů) vztah mezi záměrným a náhodným výběrem co se týče velikosti chyby Náhodný výběr s vracením bez vracení Techniky losováním pomocí generování náhodných čísel nekorelovaných znaků Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.

Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Kontrolní otázky Kdy použijete kvótní výběr? Ke kterým metodám patří anketa? Stanovte rozsah výběrového souboru pro kvalitativní znaky. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Prof. Ing. Jana Stávková, CSc.