Úvod do počítačové grafiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické formáty výukový text.
Advertisements

Počítačová grafika Nám umožňuje:
Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Počítačová grafika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA HELENA MYNAŘÍKOVÁ.
Grafika Rastrová X Vektorová.
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Základy počítačové grafiky
III/2 XVII ABC
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Grafické formáty.
Úvod do počítačové grafiky
Modelování v prostoru.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Počítačová grafika.
Počítačová grafika, prezentace
Grafika a digitální fotografie
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Počítačová grafika – rastrová grafika
Bitmapová (rastrová) grafika
Základní pojmy grafiky
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Počítačová grafika.
Úvod do počítačové grafiky. elmag. záření s určitou vlnovou délkou dopadající na sítnici našeho oka vnímáme jako barvu v rámci viditelné části spektra.
Multimédia Ing. Jan Přichystal, Ph.D. Zpracování grafické informace Použít grafickou interpretaci informace je často vhodnější než slovní popis. Využívají.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Úvod do počítačové grafiky
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Počítačová grafika.
GRAFIKA.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Aplikační programové vybavení
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Počítačová grafika.
Způsoby uložení grafické informace
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)
Zpracování grafické a zvukové informace Jan Přichystal.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Bitmapová (rastrová) grafika
Počítačová grafika, prezentace
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Barvy v počítačové grafice
Způsoby uložení grafické informace
Transkript prezentace:

Úvod do počítačové grafiky Helena Novotná Jiří Rybička Úvod do počítačové grafiky Informatika pro ekonomy I přednáška 1

obraz = množina objektů Popis obrazu rastrový obraz = matice bodů vektorový obraz = množina objektů Výstupní zařízení rastrová – převažují monitor (800  600, 1024  768) tiskárny laserové a inkoustové (300dpi, 600dpi) plotr inkoustový vektorová plotr perový či řezací Vstupní rastrové zařízení pro snímání obrazu — skener Zobrazování

Grafický bod — Pixel (pixel = picture element) Body, které používá k zobrazování výstupní zařízení. obrazovka — několik malých bodů vysvítí jeden pixel inkoustová tiskárny — velikost pixelu odpovídá velikosti kapičky barvy laserová tiskárna — velikost bodu odpovídá několika zrnkům toneru Matematické body, které specifikují polohu. souřadnice určují polohu bodu v obraze, nemá rozměr. mají barvu

Barevná hloubka počet bitů potřebných na uložení jeho barvy 1 pixel = barva/prázdno – monochromatický obraz, 1 pixel = 1 bit 1 pixel = určitá barva z palety – obraz s paletou, 1 pixel = 2, 4, 8, 16 bitů 1 pixel = intenzita jedné barvy – odstíny šedi, 1 pixel = 8 bitů 1 pixel = složení libovolné barvy – pravé barvy (true color), 1 pixel = 24 bitů

Barvy a jejich reprezentace vlnění v oblasti 108 MHz (barva odpovídá frekvenci) červená (4,3108 MHz) fialová (7,5108 MHz) nižší hodnoty — infračervené světlo vyšší — ultrafialové záření V rámci viditelné části spektra je člověk schopen rozlišit víc než 4105 různých barev a jejich odstínů.

Barevné modely Ze kterých základních barev se budou ostatní skládat? Jaký bude poměr jednotlivých základních barev? Jakým způsobem se budou základní barvy míchat? Aditivní model Model HSV Subtraktivní model

Aditivní barevný model (typicky RGB) Barvy jsou vytvářeny přidáváním barvy do černé. Aditivní barevné prostředí nepotřebuje vnější světlo (barvy na monitoru). Používá se při ukládání do souborů.

Subtraktivní barevný model (typicky CMY) Základní barvy jsou odečítány od bílé, čím více odeberu, tím více se blížím černé. Subtraktivní prostředí je prostředí, které odráží světlo, a proto potřebuje vnější zdroj světla. Používá se v tiskárnách, plotrech, ve fotografii. CMY(K) (Cyan, Magenta, Yellow, blacK)

Ekvivalentní RGB, CMY a HSV hodnoty barva R G B C M Y HSV červená 255, 0, 0 0, 255, 255 °, 100%, 100% žlutá 255, 255, 0 0, 0, 255 60°, 100%, 100% zelená 0, 255, 0 255, 0, 255 120°, 100%,100% azurová ( cyan) 180°, modrá 240°, purpurová ( magenta) 300°, černá 0, 0, 0 255, 255, 255 0°, 0%, 0% 63, 63, 63 191, 191, 191 0°, 0%, 25% 127, 127, 127 0°, 0%, 50% odstín y šedé 0°, 0%, 75% bílá 0°, 0%, 100% r ůžová světlá 255, 192, 192 0, 64, 64 0°, 25%, 100% ůžová tmavá 255, 128, 128 0, 128, 128 0°, 50%, 100% tmav ě červená 203, 0, 0 52, 255, 255 °, 100%, 80% hn ědá 128, 0, 0 127, 255, 255 °, 100%, 50%

Hustota obrazu dána počtem pixelů na jednotku délky, jednotka: dpi (dots per inch) běžná zařízení: monitor cca 100 dpi, tiskárny 300, 600, 1200 dpi, osvitová jednotka až 5000 dpi skládání pixelů na výstupním zařízení – snížení hustoty, efektivní hustota

Velikost rastrového obrazu V = p . h p ... počet pixelů, h ... barevná hloubka v bitech. Výsledek je v bitech. p = x . y . dx . dy x, y ... rozměry; dx, dy ... hustoty Obvykle dx = dy = d, pak V = x . y . d2 . h / 8 [B]

Paleta mapa barev, indexová mapa, tabulka barev barva pixelu může být zadána buď přímo hodnotami jednotlivých složek nebo jako index do tabulky barev kritérium pro užití palety: potřebné místo (velikost souboru) do 256 barev se paleta používá pro pravé barvy (TrueColor) se paleta nepoužívá výhoda: změnou palety snadno změním barvy

Použití palety 8

Typy palet 3 – 3 – 2 7  12  3 adaptovaná barevná paleta 3 – 3 – 2  univerzální paleta (256 barev) 8  Red 4 Green Blue 7  12  3 7 odstínů červené, 12  zelené a 3  modré (252 barev) adaptovaná barevná paleta  paleta optimalizovaná na jeden konkrétní obrázek

Použití palet původní obrázek 24 bitů na pixel paleta 16 barev 4 bity na pixel adaptovaná paleta 256 barev 8 bitů na pixel paleta 256 barev 8 bitů na pixel

Formáty uložení grafických dat rastrové (bitmapové) Obraz je popsán jako matice barevných bodů. metasoubory vektorová a rastrová data současně vektorové Obraz je popsán posloupností kreslících příkazů. scénové animační multimediální

Rastrové (bitmapové) formáty obraz je matice pixelů pixel má jediný atribut – barvu zahrnují většinou komprimaci formáty podle počtu barev monochromatické ve stupních šedi barevné příklady: BMP, GIF, PCX, TIFF, JPG, PNG

Rastrové formáty soubor se skládá z hlavičky z palety (do 256 barev) identifikace a verze informace o uloženém obrazu pozice, rozměry, poměr stran, počet řádků předlohy, počet pixelů na řádku hloubka pixelu – počet možných barev způsob uložení grafických dat z palety (do 256 barev) z dat informace o barvě pixelů (nejčastěji RGB) různě ukládaná

Vektorové formáty popis obrazu je posloupnost zakódovaných kreslících příkazů jednotlivé formáty slouží různým účelům a výrazně se liší prvky vektorových obrazů např. úsečka, oblouk, kružnice, křivka, písmeno mají atributy jako pozice, rozměry, barva, tloušťka čáry, výplň příklady: DWG (AutoCAD) HPGL (PLT) (pro výstupní zařízení) CDR (CorelDraw) AI, PostScript, PDF (Adobe Illustrator)

+ – Srovnání formátů rastrové vektorové pro předlohy z reálného světa snadné vytváření z dat uložených v poli v paměti pixelové hodnoty mohou být měněny hromadně snadný přenos na rastrová výstupní zařízení (obrazovka, tiskárny) vektorový popis lze snadno editovat paměťové nároky odpovídají složitosti obrázku při zobrazování se využívá rozlišení daného zařízení + velmi rozsáhlé, zejména pro velké množství barev problémy se změnou velikosti omezená oblast použití někdy horší přenositelnost –

Grafické editory Vektorové Rastrové 2D systémy CAD systémy 3D systémy CorelDraw AdobeIlustrator AldusFreeHand CAD systémy AutoCAD Spirit Microstation ArchiCAD TurboCAD 3D systémy 3D Studio AdobePhotoshop CorelPhotoPaint PaintBrush ImageComposer PhotoStyler

Rastrové editory kreslení i úpravy = změna barvy bodů základní geometrické tvary typy čar (pero, štětec, ) rozsáhlé možnosti výplní (přechody barev, vzorky, ) guma

Rastrové editory kreslení i úpravy = změna barvy bodů úpravy rastru (barev, velikosti) výřezy (kopírování, otočení, posun, zrcadlení) retušovací nástroje (zaostření, rozmazání) export do rastrových formátů

Vektorové editory kreslení = tvorba objektů úprava = změna vlastností objektů základní geometrické objekty křivky, kreslení od ruky úprava nakreslených objektů (např. kopie, změna velikosti, otáčení, změny pořadí, vzájemné zarovnávání) zarovnání vůči sobě, změny pořadí, seskupování typ, vzhled a vlastnosti čar a výplní široké možnosti práce s textem efekty: perspektiva, obálka, tvarové přechody export do různých formátů (vektorových i rastrových)