Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Advertisements

Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Úrok SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Určení hodnoty číselného výrazu
Vlastnosti sčítání a odčítání
Tvorba číselných výrazů
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Násobení mnohočlenů.
Násobení, dělení mocnin
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Sčítání, odčítání mocnin
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Převody jednotek objemu,
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
ÚMĚRA SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Absolutní hodnota reálného čísla
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
Násobení a dělení lomených výrazů
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_18 Název materiáluČíselné.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Řešené úlohy na lineární rovnice
Kvadratické nerovnice
Křížovka - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
VY_32_INOVACE_RONE_03 Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice.
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transformátor SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Transkript prezentace:

Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech studijních oboru oborů, je zaměřena na osvojení pojmů racionální čísla , k zopakování sčítání, odčítání, násobení a dělení racionálních čísel . Výukový materiál slouží také k procvičení svých vědomostí na daných příkladech a následnou kontrolu výpočtů. Očekávaný přínos Žák si zopakuje sčítání ,odčítání ,násobení a dělení racionálních čísel, upevní a následně ověří své znalosti na příkladech. Tematická oblast Operace s čísly a výrazy Téma Číselné obory - racionální čísla a operace s nimi Předmět Matematika Ročník První Obor vzdělávání Maturitní obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělání Název DUM Š21_S1_02_Číselné obory-racionální čísla a operace s nimi Datum 30.4.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Racionální čísla Racionální čísla jsou všechna čísla ,která lze zapsat ve tvaru zlomku 𝑝 𝑞 , p …celé číslo q…přirozené číslo - množinu(obor) racionálních čísel označujeme Q Racionálním číslem je každé přirozené i celé číslo. Každé racionální číslo lze zapsat nekonečně mnoha způsoby – např. zlomky, které vzniknou rozšiřováním nebo krácením zlomku v základním tvaru nebo desetinným číslem s konečným nebo nekonečným periodickým desetinným rozvojem

Operace s racionálními čísly Racionální čísla zapsaná zlomky 𝑎 𝑐 , 𝑏 𝑑 (c ≠ 0, d ≠0): Sčítání: 𝑎 𝑐 + 𝑏 𝑑 = 𝑎𝑑+𝑐𝑏 𝑐 ∙ 𝑑 Odčítání : 𝑎 𝑐 - 𝑏 𝑑 = 𝑎𝑑−𝑐𝑏 𝑐 ∙ 𝑑 Násobení : 𝑎 𝑐 ∙ 𝑏 𝑑 = 𝑎 ∙ 𝑏 𝑐 ∙ 𝑑 Dělení : 𝑎 𝑐 : 𝑏 𝑑 = 𝑎 𝑐 ∙ 𝑑 𝑏 = 𝑎 ∙ 𝑑 𝑐 ∙ 𝑏 (b ≠ 0)

Operace s racionálními čísly Sčítání: jmenovatelé jsou čísla nesoudělná 4 7 + 3 5 = 4 ∙ 5 + 3 ∙ 7 7 ∙ 5 = 20 + 21 35 = 41 35 = 1 6 5 jeden jmenovatel je násobkem druhého 3 8 + 7 16 = 3 ∙ 2 8 ∙ 2 + 7 16 = 6 + 7 16 = 13 16 desetinná a smíšená čísla 1,5 + 2 4 5 = 15 10 + 14 5 = 15 10 + 28 10 = 43 10 = 4,3

Operace s racionálními čísly Odčítání : jmenovatelé jsou čísla nesoudělná 4 9 - 6 8 = 4 ∙ 8 − 6 ∙ 9 9 ∙ 8 = 32 − 54 72 = - 22 72 = 11 36 jeden jmenovatel je násobkem druhého 6 25 - 2 5 = 6 − 10 25 = - 4 25 desetinná a smíšená čísla 3,2 - 1 4 8 = 32 10 - 12 8 = 32 10 - 3 2 = 32 −15 10 = 17 10 = 1,7

Operace s racionálními čísly Násobení : pokud lze před násobením zlomek zkrátíme 3 5 ∙ 10 33 = 1 1 ∙ 2 11 = 1 ∙ 2 1 ∙ 11 = 2 11 1 2 7 ∙ 3 1 2 = 9 7 ∙ 7 2 = 9 1 ∙ 1 2 = 9 ∙ 1 1 ∙ 2 = 9 2 = 4 1 2 Dělení: 8 39 : 24 26 = 8 39 ∙ 26 24 = 1 3 ∙ 2 3 = 1 ∙ 2 3 ∙ 3 = 2 9 - 6 : 18 5 = (- 6 1 ) : 18 5 = (- 6 1 ) ∙ 5 18 = (- 1 1 ) ∙ 5 3 = −1 ∙ 5 1 ∙ 3 = - 5 3 = - 1 2 3

Příklady k procvičování 1) 0,8 + 𝟑 𝟓 - 2 𝟒 𝟏𝟓 = 2) 4 ∙ ( - 𝟓 𝟖 ) + 𝟑 𝟒 = 3) 𝟒 𝟗 + 𝟐𝟕 𝟖 ∙ 𝟒 𝟑 = 4) 𝟏 𝟒 - 𝟐 𝟓 + (- 𝟏 𝟏𝟎 ) + 2 = 5) (- 𝟐 𝟕 - 1 𝟐 𝟑 + 2) ∙ (- 𝟒𝟐 𝟒𝟑 )= 6) ( 𝟑 𝟓 - 1 - 𝟑 𝟒 ) : (3 + 𝟏 𝟏𝟎 ) =

Řešení 1) 0,8 + 3 5 - 2 4 15 = 8 10 + 3 5 - 34 15 = 4 5 + 3 5 - 34 15 = 12 + 9 − 34 15 = - 𝟏𝟑 𝟏𝟓 2) 4 ∙ (- 5 8 ) + 3 4 = 4 1 ∙ (- 5 8 ) + 3 4 = 1 1 ∙ (- 5 2 ) + 3 4 = (- 5 2 ) + 3 4 = − 10 + 3 4 = - 7 4 = -1 𝟑 𝟒 3) 1 4 - 2 5 + (- 1 10 ) + 2 = 5 − 8 − 2 + 40 20 = − 10 + 45 20 = 35 20 = 7 4 = 1 𝟑 𝟒 4) 4 9 + 27 8 ∙ 4 3 = 4 9 + 9 2 ∙ 1 1 = 4 9 + 9 2 = 8 + 81 18 = 89 18 = 4 𝟏𝟕 𝟏𝟖 5) (- 2 7 - 1 2 3 + 2) ∙ (- 42 43 )= −6 − 35 + 42 21 ∙ (- 42 43 ) = 1 21 ∙ (- 42 43 )= - 𝟐 𝟒𝟑 6) ( 3 5 - 1 - 3 4 ) : (3 + 1 10 ) = 12 − 20 − 15 20 : 30 + 1 10 = (- 13 20 ) ∙ 10 31 = - 𝟏𝟑 𝟔𝟐

Kontrolní opakování A B Vypočítej: Vypočítej: 2 3 4 - 1 2 5 = 5 2 8 - 2 1 3 = -6 - 2 1 5 + 2,4 = -2,2 + 7 2 5 - 4 = 14 10 : ( 4 5 - 3 4 ) = 5 8 : ( 2 3 + 5 6 ) = ( 3 4 - 3 2 ) : ( 3 4 + 3 2 ) = (- 4 9 - 2 3 ) : ( 4 6 : 20 18 ) =

Kontrola výsledků A B Vypočítej: Vypočítej: 2 3 4 - 1 2 5 = 1 𝟕 𝟐𝟎 5 2 8 - 2 1 3 = 2 𝟏𝟏 𝟏𝟐 -6 - 2 1 5 + 2,4 = - 29 5 = - 5,8 -2,2 + 7 2 5 - 4 = 6 5 = 1,2 14 10 : ( 4 5 - 3 4 ) = 28 5 8 : ( 2 3 + 5 6 ) = 𝟓 𝟏𝟐 ( 3 4 - 3 2 ) : ( 3 4 + 3 2 ) = - 𝟏 𝟑 (- 4 9 - 2 3 ) : ( 4 6 : 20 18 ) = - 50 27 = - 1 𝟐𝟑 𝟐𝟕

Zdroje Literatura: 1. RNDr. Pavel Čermák , Mgr. Petra Červinková: Odmaturuj! z matematiky 1. 3.vydání(opravené). Brno: DIDAKTIS, 2004. 208 s. ISBN 80-7358-014-4 2. PhDr. Ivan Bušek, RNDr. Marie Kubínová, CSc., Paed. Dr. Jarmila Novotná, CSc. : Sbírka úloh Z matematiky pro 9. ročník ZŠ .Dotisk 1. vydání.Praha.Prometheus,1996. 191s. ISBN 80 – 7196-132-9 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šárka Čížová.