Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
Sčítání, odčítání mnohočlenů. Počítej zpaměti: 1.8x 6 – 7x 6 = 2.x 3 + x 3 = 3.5y 2 - 5y 2 = 4.2a 2 + 2a 2 = 5.2x 3 y – xy 3 + 3x 3 y + 2xy 3 = 6.2ko.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
AnotacePrezentace, která se zabývá opakováním znalostí o zlomcích. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují znalosti o zlomcích.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Úrok SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Vlastnosti sčítání a odčítání
Tvorba číselných výrazů
„EU peníze středním školám“
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_111.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ČÍSELNÉ VÝRAZY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Převody jednotek objemu,
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
ÚMĚRA SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_66.
Absolutní hodnota reálného čísla
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
Kvadratické rovnice - kořeny rovnic
Křížovka - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Transkript prezentace:

Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace Autor Mgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení pojmů výraz, proměnná, hodnota výrazu. Výukový materiál slouží také k procvičení hodnot výrazů. Žáci si své vědomosti ověří samostatně na daných příkladech a následně zkontrolují správnost výpočtů. Očekávaný přínos Žák bude umět určit, kdy má výraz smysl a jeho hodnotu. Tematická oblast Operace s reálnými čísly Téma Výraz a jeho hodnota Předmět Matematika Ročník Druhý Obor vzdělávání Učební obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Název DUM Š21_S3_1_Výraz a jeho hodnota Datum 30.6.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Výraz a jeho hodnota Výrazy jsou matematické zápisy typu 3x + 2y, a2+2ab+b2, x 5 , 𝑎 𝑏 −4 Písmena (a, b, x, y..), která se vyskytují v zápisech, se nazývají proměnné Mohou nabývat různých číselných hodnot Po dosazení čísel za proměnné, dostaneme číselnou hodnotu daného výrazu Např. jestliže do výrazu 3x + 2y dosadíme za x = 2, y = 1, dostaneme: 3 ∙ 2 + 2 ∙ 1 = 8 Za proměnné nemůžeme vždy dosadit jakákoliv čísla, musíme zvolit taková, aby po dosazení měl výraz smysl (ve jmenovateli nesmí být nula, pod odmocninou nesmíme dostat záporné číslo)

Výraz a jeho hodnota Dosaď za proměnné dané čísla a zjisti číselnou hodnotu výrazu 5x− 𝑥 2𝑦 : pro x = 0, y = 3 pro x = 2, y = 1 pro x = 10, y = 2 pro x = 4, y = 0 pro x = 1, y = 1

Výraz a jeho hodnota Dosaď za proměnné dané čísla a zjisti číselnou hodnotu výrazu 5x− 𝑥 2𝑦 : pro x = 0, y = 3 5x− 𝑥 2𝑦 =5∙0− 0 2∙3 =0− 0 6 =0 Pro x = 2, y = 1 Pro x = 10, y = 2 Pro x = 4, y = 0 Pro x = 1, y = 1

Výraz a jeho hodnota Dosaď za proměnné dané čísla a zjisti číselnou hodnotu výrazu 5x− 𝑥 2𝑦 : pro x = 0, y = 3 5x− 𝑥 2𝑦 =5∙0− 0 2∙3 =0− 0 6 =0 Pro x = 2, y = 1 5x− 𝑥 2𝑦 =5∙2− 2 2∙1 =10− 2 2 =10−1=9 Pro x = 10, y = 2 Pro x = 4, y = 0 Pro x = 1, y = 1

Výraz a jeho hodnota Dosaď za proměnné dané čísla a zjisti číselnou hodnotu výrazu 5x− 𝑥 2𝑦 : pro x = 0, y = 3 5x− 𝑥 2𝑦 =5∙0− 0 2∙3 =0− 0 6 =0 Pro x = 2, y = 1 5x− 𝑥 2𝑦 =5∙2− 2 2∙1 =10− 2 2 =10−1=9 Pro x = 10, y = 2 5x− 𝑥 2𝑦 =5∙10− 10 2∙2 =50− 10 4 =50−2,5=47,5 Pro x = 4, y = 0 Pro x = 1, y = 1

Výraz a jeho hodnota Dosaď za proměnné dané čísla a zjisti číselnou hodnotu výrazu 5x− 𝑥 2𝑦 : pro x = 0, y = 3 5x− 𝑥 2𝑦 =5∙0− 0 2∙3 =0− 0 6 =0 Pro x = 2, y = 1 5x− 𝑥 2𝑦 =5∙2− 2 2∙1 =10− 2 2 =10−1=9 Pro x = 10, y = 2 5x− 𝑥 2𝑦 =5∙10− 10 2∙2 =50− 10 4 =50−2,5=47,5 Pro x = 4, y = 0 5x− 𝑥 2𝑦 =5∙4− 4 2∙0 =20− 4 0 NELZE, nula ve jmenovateli Pro x = 1, y = 1

Výraz a jeho hodnota Dosaď za proměnné dané čísla a zjisti číselnou hodnotu výrazu 5x− 𝑥 2𝑦 : pro x = 0, y = 3 5x− 𝑥 2𝑦 =5∙0− 0 2∙3 =0− 0 6 =0 Pro x = 2, y = 1 5x− 𝑥 2𝑦 =5∙2− 2 2∙1 =10− 2 2 =10−1=9 Pro x = 10, y = 2 5x− 𝑥 2𝑦 =5∙10− 10 2∙2 =50− 10 4 =50−2,5=47,5 Pro x = 4, y = 0 5x− 𝑥 2𝑦 =5∙4− 4 2∙0 =20− 4 0 NELZE, nula ve jmenovateli Pro x = 1, y = 1 5x− 𝑥 2𝑦 =5∙1− 1 2∙1 =5− 1 2 =4,5

Výraz a jeho hodnota Určování, kdy daný výraz má nebo nemá smysl: Jestliže máme ve jmenovateli proměnnou, musíme určit, jaké číslo nesmíme za proměnnou dosadit, abychom ve jmenovateli nedostali nulu 3𝑥 2−𝑥 x≠2, protože dostáváme 3𝑥 2−2 = 3𝑥 0 4+𝑎 𝑏 b≠0, protože dostáváme 4+𝑎 0 Jestliže máme pod odmocninou proměnnou, musíme určit, jaké číslo nesmíme za proměnnou dosadit, abychom nedostali záporné číslo 5+ 𝑥 x ≥0 𝑥−5 x ≥ 5

Výraz a jeho hodnota Urči, pro které hodnoty proměnných mají dané výrazy smysl: 7+𝑎 3𝑎 4 𝑏2 − 2𝑥 𝑥−4 2+𝑥 𝑎+3 𝑥−1 𝑥+2 2 𝑎 2 +5

Výraz a jeho hodnota Urči, pro které hodnoty proměnných mají dané výrazy smysl: 7+𝑎 3𝑎 a ≠ 0 4 𝑏2 − 2𝑥 𝑥−4 2+𝑥 𝑎+3 𝑥−1 𝑥+2 2 𝑎 2 +5

Výraz a jeho hodnota Urči, pro které hodnoty proměnných mají dané výrazy smysl: 7+𝑎 3𝑎 a ≠ 0 4 𝑏2 b ≠ 0 − 2𝑥 𝑥−4 2+𝑥 𝑎+3 𝑥−1 𝑥+2 2 𝑎 2 +5

Výraz a jeho hodnota Urči, pro které hodnoty proměnných mají dané výrazy smysl: 7+𝑎 3𝑎 a ≠ 0 4 𝑏2 b ≠ 0 − 2𝑥 𝑥−4 x ≠ 4 2+𝑥 𝑎+3 𝑥−1 𝑥+2 2 𝑎 2 +5

Výraz a jeho hodnota Urči, pro které hodnoty proměnných mají dané výrazy smysl: 7+𝑎 3𝑎 a ≠ 0 4 𝑏2 b ≠ 0 − 2𝑥 𝑥−4 x ≠ 4 2+𝑥 x ≥ -2 𝑎+3 𝑥−1 𝑥+2 2 𝑎 2 +5

Výraz a jeho hodnota Urči, pro které hodnoty proměnných mají dané výrazy smysl: 7+𝑎 3𝑎 a ≠ 0 4 𝑏2 b ≠ 0 − 2𝑥 𝑥−4 x ≠ 4 2+𝑥 x ≥ -2 𝑎+3 𝑥−1 𝑥+2 x ≠ 1, x ≠ -2 2 𝑎 2 +5

Výraz a jeho hodnota Urči, pro které hodnoty proměnných mají dané výrazy smysl: 7+𝑎 3𝑎 a ≠ 0 4 𝑏2 b ≠ 0 − 2𝑥 𝑥−4 x ≠ 4 2+𝑥 x ≥ -2 𝑎+3 𝑥−1 𝑥+2 x ≠ 1, x ≠ -2 2 𝑎 2 +5 tento výraz má vždy smysl

Výraz a jeho hodnota Zapište výrazy: Součet druhých mocnin proměnných a, b Polovina součtu druhých mocnin čísel a, b Druhá mocnina součtu proměnných a, b Druhý mocnina polovičního součtu čísel a, b Polovina druhé mocniny součtu čísel a, b

Výraz a jeho hodnota Zapište výrazy: Součet druhých mocnin proměnných a, b 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 Polovina součtu druhých mocnin čísel a, b Druhá mocnina součtu proměnných a, b Druhá mocnina polovičního součtu čísel a, b Polovina druhé mocniny součtu čísel a, b

Výraz a jeho hodnota Zapište výrazy: Součet druhých mocnin proměnných a, b 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 Polovina součtu druhých mocnin čísel a, b 𝟏 𝟐 ( 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 ) Druhá mocnina součtu proměnných a, b Druhá mocnina polovičního součtu čísel a, b Polovina druhé mocniny součtu čísel a, b

Výraz a jeho hodnota Zapište výrazy: Součet druhých mocnin proměnných a, b 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 Polovina součtu druhých mocnin čísel a, b 𝟏 𝟐 ( 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 ) Druhá mocnina součtu proměnných a, b (𝒂+𝒃) 𝟐 Druhá mocnina polovičního součtu čísel a, b Polovina druhé mocniny součtu čísel a, b

Výraz a jeho hodnota Zapište výrazy: Součet druhých mocnin proměnných a, b 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 Polovina součtu druhých mocnin čísel a, b 𝟏 𝟐 ( 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 ) Druhá mocnina součtu proměnných a, b (𝒂+𝒃) 𝟐 Druhá mocnina polovičního součtu čísel a, b 𝟏 𝟐 (𝒂+𝒃) 𝟐 Polovina druhé mocniny součtu čísel a, b

Výraz a jeho hodnota Zapište výrazy: Součet druhých mocnin proměnných a, b 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 Polovina součtu druhých mocnin čísel a, b 𝟏 𝟐 ( 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 ) Druhá mocnina součtu proměnných a, b (𝒂+𝒃) 𝟐 Druhá mocnina polovičního součtu čísel a, b 𝟏 𝟐 (𝒂+𝒃) 𝟐 Polovina druhé mocniny součtu čísel a, b 𝟏 𝟐 (𝒂+𝒃) 2

Zdroje Literatura: CALDA, E. Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU. 1. vydání. Praha: Prometheus, 2002. 239 s. ISBN 80-7196-253-8 CALDA, E., PETRÁNEK O, ŘEPOVÁ J. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť. 6. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 184 s. ISBN 80-719-6041-1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Závrská.