Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztahy ve dvojici – láska, partnerství
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Karel Hynek Mácha „…na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal…“
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Karel Hynek Mácha ( – ) Máj
1. řádek – Mácha 2. řádek – jaké téma je 3. řádek – co téma dělá 4. řádek – věta o čtyřech slovech shrnující napsané – slogan 5. řádek –co téma dělá (opoziční.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
1. máj - lásky čas.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Počátky novodobého českého básnictví a novinářství Mgr
Karel Hynek Mácha Karel Hynek Mácha (16. listopadu 1810 Praha – 6. listopadu 1836 Litoměřice) byl český básník a prozaik, představitel českého romantismu.
Další památky literatury doby husitské Mgr. Ludmila Růžičková
( Praha - † 5./ Litoměřice)
Název Mácha, Karel, Hynek: Máj Předmět, ročník
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
50. léta v divadelní tvorbě. Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: IV. ročník SŠ Tematický celek: Poezie a divadlo po druhé světové válce.
Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura – Funkční styly.
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Karel Hynek Mácha
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Ohlas války a osvobození v české poezii Mgr. Ludmila.
Slovenský romantismus
Národní obrození 2 Dějepis 2. stupeň
Vývoj českého pravopisu
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Téma nejistoty a obav z budoucího vývoje Mgr. Ludmila Růžičková
František Halas a Bohuslav Reynek
Charakteristika tržního systému Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Underground Mgr. Ludmila Růžičková
Václav Kliment Klicpera Mgr. Ludmila Růžičková
Hrdinská epika a dvorská lyrika Mgr. Ludmila Růžičková
Pavel Josef Šafařík Mgr. Ludmila Růžičková
Jan Kollár Mgr. Ludmila Růžičková
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
K. H. Mácha: MÁJ Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Předchůdci Husovi Mgr. Ludmila Růžičková
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Josef Dobrovský Mgr. Ludmila Růžičková.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Předhusitské satiry Mgr. Ludmila Růžičková.
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Procvičování českého romantismu
Divadlo ve třetí etapě národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Divadlo v době národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková.
František Ladislav Čelakovský Mgr. Ludmila Růžičková
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
český básník,jeden z největších představitelů českého romantismu,zakladatel moderní české poezie životopisci bývá popisován jako samotářský.
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_16_Literatura 19. století Národní obrození
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_32 KAREL HYNEK MÁCHA 1810 –
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Dělení literatury.
Máj Karel Hynek Mácha. Něco málo o spisovateli ( ) Karel Hynek Mácha byl českým básníkem, prozaikem, představitelem českého romantismu a zakladatel.
Literatura 2. poloviny 14. století Mgr. Ludmila Růžičková
Transkript prezentace:

Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY

Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: Literatura od doby pobělohorské až národní obrození Klíčová slova: K.H. Mácha - Máj Forma: výklad Datum vytvoření:

Karel Hynek Mácha Máj

Máj /1836/ lyricko-epická básnická skladba skládá se z věnování, 4 zpěvů, 2 intermezz (mezizpěvů) psáno v duchu romantismu (Vilém je typický romantický hrdina, autor se s ním ztotožňuje) děj zasazen do kraje v okolí Bezdězu vydáno autorem na vlastní náklady Obr. č. 1

Dobový pravopis: Byl pozdnj wečer – prwnj mág – Wečernj mág – byl lásky čas. Hrdliččin zwal ku lásce hlas, Kde borowý zawáněl hág. O lásce šeptal tichý mech; Kwětaucj strom lhal lásky žel, Swau lásku slawjk růži pěl, Růžinu gewil wonný wzdech. Gezero hladké w křowjch stinných Zwučelo temně tagný bol, Břeh ge obgjmal kol a kol; A slunce gasná swětů giných Blaudila blankytnými pásky, Planaucj tam co slzy lásky. Přepis: Byl pozdní večer – první máj – Večerní máj – byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, Kde borový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mech; Květoucí strom lhal lásky žel, Svou lásku slavík růži pěl, Růžinu jevil vonný vzdech. Jezero hladké v křovích stinných Zvučelo temně tajný bol, Břeh je objímal kol a kol; A slunce jasná světů jiných Bloudila blankytnými pásky, Planoucí tam co slzy lásky. Ukázka dobového pravopisu:

Dobová kritika vyčítala autorovi, že narušuje ideje krásna (starší generace) a že neprojevuje dostatek vlasteneckého cítění (mladší generace, např. J. K. Tyl) Sám autor o své skladbě říká: „Následující básně jest oučel hlavní slaviti májové přírody krásu …“

1. zpěv - za májového večera čeká Jarmila na břehu jezera na svého milého Viléma - na loďce však připlouvá jeho přítel se zprávou, že Vilém zavraždil Jarmilina svůdce (svého otce) - Jarmila je zoufalá, ukončí svůj život skokem do jezera Obr. č. 2

2. zpěv - Vilém vzpomíná ve vězení na svůj uplynulý život, klade si např. otázku, čí vinou se stal loupežníkem - ze svého nešťastného osudu viní otce, rodinu, společnost… - přemítá o životě a o smrti Obr. č. 3

3. zpěv – autor vykresluje náladu jarního jitra - Vilém je odváděn na popravu a posílá pozdrav rodné zemi, který je zároveň autorovým vyznáním lásky k vlasti - Vilém je popraven, autor lituje zmařeného života Obr. č. 4

4. zpěv – po sedmi letech přichází básník na popraviště, vidí zde bělající se kosti - od starého hospodského ve městě se dovídá Vilémův životní příběh, ve kterém spatřuje podobnost s vlastním osudem (ztotožňuje se s Vilémem) - v závěru skladby se objevuje zvolání: „Hynku! – Viléme!! – Jarmilo!!!“ Obr. č. 5

Děj Máje 1.zpěv Za májového večera čeká Jarmila na břehu jezera na svého milého Viléma. Na loďce však připlouvá jeho přítel se zprávou, že Vilém zavraždil Jarmilina svůdce (svého otce). Jarmila je zoufalá, ukončí svůj život skokem do jezera. 2.zpěv - Vilém vzpomíná ve vězení na svůj uplynulý život, klade si např. otázku, čí vinou se stal loupežníkem. Ze svého nešťastného osudu viní otce, rodinu, společnost… Přemítá o životě a o smrti. 3.zpěv – Autor vykresluje náladu jarního jitra. Vilém je odváděn na popravu a posílá pozdrav rodné zemi, který je zároveň autorovým vyznáním lásky k vlasti. Vilém je popraven, autor lituje zmařeného života. 4.zpěv – Po sedmi letech přichází básník na popraviště, vidí zde bělající se kosti. Od starého hospodského ve městě se dovídá Vilémův životní příběh, ve kterém spatřuje podobnost s vlastním osudem (ztotožňuje se s Vilémem). V závěru skladby se objevuje zvolání: „Hynku! – Viléme!! – Jarmilo!!!“

Zdroje SOCHROVÁ, M. KOMPLETNÍ PŘEHLED české a světové LITERATURY. 1. vyd. Havlíčkův Brod: FRAGMENT, ISBN Obr. č. 1: wikipedia: [online] [vid ]. Dostupné z : Obr. č. 2-5: lupomesky.cz : [online] [vid ]. Dostupné z :